Permalänk
Medlem

Ny dator kraschar konstant!

Gjorde en tråd här för ca en månad sedan då jag behövde hjälp att plocka ihop datorn. Efter lite plock så startade den och jag är nöjd med allting förutom att fläkatna snurrar onödigt snabbt. Men sen installerade jag BF3 och spelet gjorde att datorn kraschade iallafall en gång varje gång jag spelade. TIll en början svor jag åt BF3 men nu har datorn börjat krascha även när jag inte har BF3 igång. Vad gör jag åt saken, börjar bli riktigt less på det. Vart börjar jag?

mvh Devann

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

Har du kollat temps på datorn? Kan du spela något annat spel?

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henow:

Har du kollat temps på datorn? Kan du spela något annat spel?

Jag har msi afterburner igång hela tiden dock utan att clocka, ser där att GPU sällan är över 60 grader och CPUn har aldrig varit över 50 grader. Har testat köra metro i någon timma det gick bra. Som sagt datorn är helt ny alltifrån skärm till hårddisk är inte ens en månad gammalt.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort EXAKT har du, posta länk.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Skriv ut alla dina delar annars.

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Skrivet av devann:

Gjorde en tråd här för ca en månad sedan då jag behövde hjälp att plocka ihop datorn. Efter lite plock så startade den och jag är nöjd med allting förutom att fläkatna snurrar onödigt snabbt. Men sen installerade jag BF3 och spelet gjorde att datorn kraschade iallafall en gång varje gång jag spelade. TIll en början svor jag åt BF3 men nu har datorn börjat krascha även när jag inte har BF3 igång. Vad gör jag åt saken, börjar bli riktigt less på det. Vart börjar jag?

mvh Devann

Hur kraschar du? (hur blir det, vad händer)

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk

Testa att formatera hårddisken och sedan installera windows igen. Hade samma problem förut, datorn kraschade efter överclockning och den fortsatte när jag inte hade ställt in fabriks inställningar i bios jag hade antagligen skrivit sönder hårddisken efter så många kraschar... Kan vara det.. jag menar måste inte vara hårdvaru fel.. särskilt inte när den fungerade fint INNAN du istallerade BF3..

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Testa att formatera hårddisken och sedan installera windows igen. Hade samma problem förut, datorn kraschade efter överclockning och den fortsatte när jag inte hade ställt in fabriks inställningar i bios jag hade antagligen skrivit sönder hårddisken efter så många kraschar... Kan vara det.. jag menar måste inte vara hårdvaru fel.. särskilt inte när den fungerade fint INNAN du istallerade BF3..

Nu var det så att jag installerade BF3 kanske en timma efter att jag fått allt att fungera. Datorn kraschar som sagt i snitt en gång per dag och då sitter jag mellan 4-7 timmar per dag.

Datorns alla delar:

ASRock Z68 Extreme3 GEN 3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair SSD Force GT 120GB
Gigabyte Radeon HD6970 2048MB
Thermalright Silver Arrow Multiple Heatpipe Cooler
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart
Silverstone Strider 750W Silent 80+ Guld

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Hur kraschar du? (hur blir det, vad händer)

Skärmarna fryser (blir helt vita/svarta/randiga, skärmen slutar svara) men ljudet fortsätter ofta att gå men ibland hakar ljudet upp sig och bara tjuter. Av den anledningen har jag trott att det har varit BF3 och mitt grafikkort som har bråkat. Så jag har varit väldigt passiv och väntat på att Dice ska fixa det då det verkar vara fler som har problem med att datorn kraschar under BF3 (min rumskompis tex). Men det var när datorn kraschade när jag kollade på film som jag gjorde den här tråden.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

En fråga.. Använder du Firefox??

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

En fråga.. Använder du Firefox??

Nej chrome.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag får blåskärmar nämligen när jag använder Firefox.. hela tiden... samt att skärmen slocknar och kommer tillbaka och en liten ballong dyker upp med texten att Grafikkortet slutade att svara. och har återställts... Får enbart dessa problem vid firefox..ej prövat chrome

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Nu var det så att jag installerade BF3 kanske en timma efter att jag fått allt att fungera. Datorn kraschar som sagt i snitt en gång per dag och då sitter jag mellan 4-7 timmar per dag.

Du har fortfarande inte svarat om du installerat om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn.

Permalänk
Medlem

Vilket firmware till Corsair SSD Force GT 120GB kör du?

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Skrivet av devann:

Skärmarna fryser (blir helt vita/svarta/randiga, skärmen slutar svara) men ljudet fortsätter ofta att gå men ibland hakar ljudet upp sig och bara tjuter. Av den anledningen har jag trott att det har varit BF3 och mitt grafikkort som har bråkat. Så jag har varit väldigt passiv och väntat på att Dice ska fixa det då det verkar vara fler som har problem med att datorn kraschar under BF3 (min rumskompis tex). Men det var när datorn kraschade när jag kollade på film som jag gjorde den här tråden.

mhm.. hmm ja asså ja hade ett liknande problem.
ja kraschade när jag spelade spel också, ljudet fortsatt ett tag sen blev det nå bugg ljud sen blev det tyst,
men skärmen blev inte vit, svart eller randig.. utan det var som en permanent stillbild tills jag rebootade datorn.

Jag fixade detta dock igenom att avinstallera MSI Afterburner.
Dock så använder jag det nu men helt felfritt.

Ja råder dig att testa detsamma även fast problemet inte är 100% lika.
Avinstallera MSI Afterburner. Och om datorn skulle funka som den ska efter du gjort det.. Och du ändå vill ha MSI afterburner så tanka beta verisionen ( den jag har )(OBS gör inte det tills du ser om mitt råd löser ditt problem)

Download the latest MSI Burner BETA: http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av devann:

Skärmarna fryser (blir helt vita/svarta/randiga, skärmen slutar svara) men ljudet fortsätter ofta att gå men ibland hakar ljudet upp sig och bara tjuter. Av den anledningen har jag trott att det har varit BF3 och mitt grafikkort som har bråkat. Så jag har varit väldigt passiv och väntat på att Dice ska fixa det då det verkar vara fler som har problem med att datorn kraschar under BF3 (min rumskompis tex). Men det var när datorn kraschade när jag kollade på film som jag gjorde den här tråden.

Kan ju i stort sätt vara vad som helst som krånglar, men låter som grafikkort när du skriver ''randiga, vita och svarta skärmar'' kör med något annat grafikkort och testa

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Jag har kontaktat inet och de säger att de bara är att skicka tillbaka delar som jag tror det är fel på. Däremot tar de en avgift om det inte är något fel på det. Så hur kan jag bli säker på att det är grafikkortet som strular.

Kan tillägga att jag nu installerat om windows och alla drivrutiner. Testade att kolla på youtubekllipps i ca en timma innan det kraschade som vanligt igen.

Skärmarna blir helt svarta/vita/randiga medans ljudet fortsätter ett par sekunder sedan låser sig det också och övergår till en ihållande ton tills dess att jag stänger av med knappen. Är det möjligt att detta kan vara något annat än grafikkort? Ska ta kort på hur det ser ut när det kraschar nästa gång.

Kan tillägga att jag inte längre har MSI afterburner.

Drivrutiner till hårddisken är 6.1.7600.16385, vet inte om det säger någonting. Men när jag söker efter nya drivrutiner så ska det vara de nyaste.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att jag ibland lyckas hejda krascharna genom att snabbt trycka på ctrl + alt + delete för att få upp task managern för att sedan stänga ner det som fick datorn att krascha. Då får jag också ett meddelande på verktygsfältet, något i stil med, kommer inte ihåg exakt "AMD drivers stoped working".

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Har upptäckt att jag ibland lyckas hejda krascharna genom att snabbt trycka på ctrl + alt + delete för att få upp task managern för att sedan stänga ner det som fick datorn att krascha. Då får jag också ett meddelande på verktygsfältet, något i stil med, kommer inte ihåg exakt "AMD drivers stoped working".

Testa att övervolta ditt grafikkort lite och se om det hjälper. Jag hade liknande problem, hjälpte mig. Klena inställningar från fabrik

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk

Testa dina Ram-minnen, uppdatera firmware till din SSD och i sista fall formatera din hårddisk.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Testa dina Ram-minnen, uppdatera firmware till din SSD och i sista fall formatera din hårddisk.

Hur testar jag ram-minnen? Senaste firmwaren ska jag ha för jag var inne i enhetshanteraren och sökte men den hittade inget.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av smeCCan:

Testa att övervolta ditt grafikkort lite och se om det hjälper. Jag hade liknande problem, hjälpte mig. Klena inställningar från fabrik

Hur gör jag det på ett säkert sätt? Låter lite läskigt faktiskt.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Hur testar jag ram-minnen? Senaste firmwaren ska jag ha för jag var inne i enhetshanteraren och sökte men den hittade inget.

memtest86

men kolla volten på minnena (så de inte behöver 1.65) men annars låter det som ett gpu fel, testa ett annat?! byt pci-e plats?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Hur gör jag det på ett säkert sätt? Låter lite läskigt faktiskt.

Inte läskigt alls, ladda ner Sapphire Trixx eller MSI AB och höj volten lite i taget och testa mellan varje höjning och se om det hjälper. Hjälper det inte så är det bara att resetta inställningar. Tokhöj bara inte volten till max, utan nu snackar vi 3mV i taget.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

låter som liknande fel jag hade när jag fick hem
mina delar för något årsen. kan säga att det var mina minnen. det visade dock inget fel när jag körde minnestester. inte förrens jag körde minnestestet en 10e gång så dök informationen upp om att dom var dåliga. prova plocka ur dom och testa med en sticka i taget.

ber om ursäkt ifall någon redan skrivit detta. jag sluddrade igenon inläggen snabbt.
Mvh

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Skrivet av FiddeX:

låter som liknande fel jag hade när jag fick hem
mina delar för något årsen. kan säga att det var mina minnen. det visade dock inget fel när jag körde minnestester. inte förrens jag körde minnestestet en 10e gång så dök informationen upp om att dom var dåliga. prova plocka ur dom och testa med en sticka i taget.

ber om ursäkt ifall någon redan skrivit detta. jag sluddrade igenon inläggen snabbt.
Mvh

Testade du dina minnen länge nog ?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Testade du dina minnen länge nog ?

ursäkta sent svar. men japp det gjorde jag. har det ordnat sig för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Skärmarna fryser (blir helt vita/svarta/randiga, skärmen slutar svara) men ljudet fortsätter ofta att gå men ibland hakar ljudet upp sig och bara tjuter. Av den anledningen har jag trott att det har varit BF3 och mitt grafikkort som har bråkat. Så jag har varit väldigt passiv och väntat på att Dice ska fixa det då det verkar vara fler som har problem med att datorn kraschar under BF3 (min rumskompis tex). Men det var när datorn kraschade när jag kollade på film som jag gjorde den här tråden.

Låter som när mina ramminnen var sönder