Permalänk
Medlem

Volmar från IKEA:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19895834/#/S39895...

Bästa stolen jag har haft någonsin. 10 års garanti, dock inte normalt slitage som trasig klädsel.
Jag är rätt kräsen vad det gäller kontors-/datorstolar, du kan sitta långa sessioner i den här och allt känns
frid och fröjd när du reser dig upp.

Ur en ergonomisk synvinkel hade jag inte rekommenderat någon stol från Jysk. Deras dyraste må se skön och mjuk ut vilket den i och för sig är, men sitter man en längre stund i den i en längre tid kommer nog ryggen säga ifrån.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sländan:

http://www.xxxlutz.se/sortiment/c/product/Arbetsstolar/ARBETS...

Grymt skön stol ! Mycket nöjd, köptes iofs på rea för 899kr

Dom där stolarna går inte att beställa via internet eller hur :|? Verkar som om man måste åka till deras varuhus i Malmö :|. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/

Använder den här stolen just nu och den är väldigt skön, den har även en justerbar gung/lut mekanism.
Så den rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Dom där stolarna går inte att beställa via internet eller hur :|? Verkar som om man måste åka till deras varuhus i Malmö :|. Stämmer det?

Hmm, ja det kan stämma, de har iofs hemkörning så du kan nog ringa till dem och höra.

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Om man sitter vid datorn länge, köp inte nåt billigt krafs.
Köp en riktig stol. Kinnarps stolar är en helt annan dimension än ikea-krafset.
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Offic...

QFT
Och du kan ofta hitta begagnat till rimiliga priser, och eftersom kavliteten är så hög är det inga problem att köpa begagnat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sländan:

Hmm, ja det kan stämma, de har iofs hemkörning så du kan nog ringa till dem och höra.

Det ska jag göra :). Du har inte möjligen testat denna? http://www.xxxlutz.se/sortiment/c/product/Arbetsstolar/ARBETS... Den ser ju också grymt skön ut men det ser nästan ut som den främsta dynan är lite högre än dom andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det ska jag göra :). Du har inte möjligen testat denna? http://www.xxxlutz.se/sortiment/c/product/Arbetsstolar/ARBETS... Den ser ju också grymt skön ut men det ser nästan ut som den främsta dynan är lite högre än dom andra.

Den har jag inte testat men den såg ypperligt härlig ut

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Medlem

Jag måste slå ett slag för kinnarps, efter att ha köpt en stol från dem har jag aldrig suttit obekvämt eller får ont i rygg eller liknande.
Pluset med min modell är att man kan ställa in den i rumpan, svanken nacken och sådär. Man anpassar den helt enkelt efter en själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av furuliden:

En riktigt skön stol! Jag köpte en sån på Ikea för 9 år sedan och den är fortfarandet mycket bekväm!
Dock så kanske den inte passar om du är allergisk mot metall, annars har jag inget annat att klaga på.
http://publiusnm.com/wp-content/uploads/2011/11/Iron-Throne.j...

värt.

Permalänk
Skrivet av Medzii:

Jag måste slå ett slag för kinnarps, efter att ha köpt en stol från dem har jag aldrig suttit obekvämt eller får ont i rygg eller liknande.
Pluset med min modell är att man kan ställa in den i rumpan, svanken nacken och sådär. Man anpassar den helt enkelt efter en själv.

Vad har du för stol då? Har också nån gammal Kinnarps, vet inte hur man ställer in den dock, och eftersom ryggen på stolen lutar bakåt, så kan man inte luta nacken mot något och då får man ont i nacken 24/7. Det har även bidragit något enormt till min kutrygghet som jag försöker bli av med. Men det är en annan historia, nästan iaf.

Om du tänker dig att stolsryggen lutar bakåt och om man skall sitta så att man sitter utan att skada ryggen eller nacken så har man ju ögonen upp i taket, hur fan ska jag då se skärmen när den lutar så långt bakåt? Skulle va gött om man kunde vinkla stolen.

Stolen är helt jävla efterbliven, den som designat den skall fan lära sig lite om människans anatomi. Människan har inte en rygg som lutar bakåt, och en stoljävel ska ha ett jävla ryggstöd. Om man sitter så att det är "skönt" i stolen så sitter man som en regnbåge typ, bakåt, helt jävla efterblivet. Ska ha en ny stoljävel. Jag hade likagärna kunnat sitta på en pall. Jag är ärlig, är det nån som skall lära sig hur fan man gör en stol så är det kinnarps. Kan inte fatta att jag betalade för den här skiten, plus att man blev kutruggad som tack för köpet. Du får fan ta o test sitta min stol så får du känna hur jävla efterbliven den är. Inte nog med att den är obekväm åta hela jävla helvete så måste man ha skärmen i taket för att man skall se något. Inte konstigt att man blev kutryggad av att sitta i en sån stol. Fyfan för Kinnarps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Vad har du för stol då? Har också nån gammal Kinnarps, vet inte hur man ställer in den dock, och eftersom ryggen på stolen lutar bakåt, så kan man inte luta nacken mot något och då får man ont i nacken 24/7. Det har även bidragit något enormt till min kutrygghet som jag försöker bli av med. Men det är en annan historia, nästan iaf.

Om du tänker dig att stolsryggen lutar bakåt och om man skall sitta så att man sitter utan att skada ryggen eller nacken så har man ju ögonen upp i taket, hur fan ska jag då se skärmen när den lutar så långt bakåt? Skulle va gött om man kunde vinkla stolen.

Stolen är helt jävla efterbliven, den som designat den skall fan lära sig lite om människans anatomi. Människan har inte en rygg som lutar bakåt, och en stoljävel ska ha ett jävla ryggstöd. Om man sitter så att det är "skönt" i stolen så sitter man som en regnbåge typ, bakåt, helt jävla efterblivet. Ska ha en ny stoljävel. Jag hade likagärna kunnat sitta på en pall. Jag är ärlig, är det nån som skall lära sig hur fan man gör en stol så är det kinnarps. Kan inte fatta att jag betalade för den här skiten, plus att man blev kutruggad som tack för köpet. Du får fan ta o test sitta min stol så får du känna hur jävla efterbliven den är. Inte nog med att den är obekväm åta hela jävla helvete så måste man ha skärmen i taket för att man skall se något. Inte konstigt att man blev kutryggad av att sitta i en sån stol. Fyfan för Kinnarps.

Måste ju vara fel på antingen din stol eller dig Kan du inte skriva vilken du har eller ännu bättre lägga upp en bild?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Måste ju vara fel på antingen din stol eller dig Kan du inte skriva vilken du har eller ännu bättre lägga upp en bild?

Ser kanske inte så farligt ut, och det blir lite värre pga min rygg, men om du tänker dig att du ska luta dig bakåt så att du ligger skönt med nacken mot nackstödet på stolsryggen, det är inte skönt. Och man sitter som man kanske kan se, väldigt uppåt, alltså bakåtlutat.

Som du ser, den går kraftigt bakåt, det är inte skönt alls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Ser kanske inte så farligt ut, och det blir lite värre pga min rygg, men om du tänker dig att du ska luta dig bakåt så att du ligger skönt med nacken mot nackstödet på stolsryggen, det är inte skönt. Och man sitter som man kanske kan se, väldigt uppåt, alltså bakåtlutat.

http://img600.imageshack.us/img600/2691/sdc12325.jpg

Som du ser, den går kraftigt bakåt, det är inte skönt alls!

Känner inte igen den som en Kinnarps. Håller med dig, den ser inte alls bra ut. Vilken modell är det? Sitter oftast nåt klistermärke under stolen. Har du köpt den ny eller beg?
EDIT: Det är väl en Ikea Verner stol du har? Isf förstår jag varför du hatar den...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Känner inte igen den som en Kinnarps. Håller med dig, den ser inte alls bra ut. Vilken modell är det? Sitter oftast nåt klistermärke under stolen. Har du köpt den ny eller beg?
EDIT: Det är väl en Ikea Verner stol du har? Isf förstår jag varför du hatar den...

Precis! Usch den är hemsk! Och armstöden är också som regnbågar, skitjobbigt xD

Får bli en ny stol!

EDIT: Det var som fan, jag som alltid trott att det var en Kinnarps :S

Permalänk
Medlem

Som en som sitter framför 6 skärmar 12+ timmar om dagen så ger jag följande råd: Snåla aldrig på en bra kontorsstol, det kommer straffa sig i längden.

Jag personligen har en KAB kontorsstol för 13500 som jag inhandlade för ett tag sedan, och det räddade livet på min arma rygg, innan dess så avverkade jag ikea och jysk's kontorsstolar på löpande band i många år.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Precis! Usch den är hemsk! Och armstöden är också som regnbågar, skitjobbigt xD

Får bli en ny stol!

Men du gnällde ju om att Kinnarps var skit när du i verkligheten hade en Ikea stol Köp en Kinnarps.
EDIT: Såg inte att du hade ändrat ditt inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Men du gnällde ju om att Kinnarps var skit när du i verkligheten hade en Ikea stol Köp en Kinnarps.
EDIT: Såg inte att du hade ändrat ditt inlägg.

Vet, dom sa att det var en Kinnarps farsan jag fick den av, så jag har alltid trott det!

Permalänk
Skrivet av Medzii:

Jag måste slå ett slag för kinnarps, efter att ha köpt en stol från dem har jag aldrig suttit obekvämt eller får ont i rygg eller liknande.
Pluset med min modell är att man kan ställa in den i rumpan, svanken nacken och sådär. Man anpassar den helt enkelt efter en själv.

Vad heter din modell?
Vi har enbart Kinnarps på jobbet, i två olika modeller, och tja, dom är precis som LinusNeuman beskriver sin stol. Bra kvalitet, sköna att sitta i, om man vill stirra upp i taklisten. Dvs designade som fotöljer.

Och ja, jag har dubbelkollat, dom är inte från Ikea ;p

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad heter din modell?
Vi har enbart Kinnarps på jobbet, i två olika modeller, och tja, dom är precis som LinusNeuman beskriver sin stol. Bra kvalitet, sköna att sitta i, om man vill stirra upp i taklisten. Dvs designade som fotöljer.

Och ja, jag har dubbelkollat, dom är inte från Ikea ;p

Den jag har är en 9000 med dom bra armstöd och nackstöd i skinn. FreeFloat och Synchrone funktion med steglöst ställbara/låsbara funktioner: gunga, ryggvinkling, gungmotstånd, sitthöjd, sittdjup, ryggstödshöjd. SafeBack-funktion. (snott från Kinnarps.se).
Generellt kan man säga om en stol har ett fint design och ser mjuk och go' ut, är den troligen helt värdelös. Såna stolar som jag kallar "chefstolar" är helt oanvändbara som arbetsstol.

Lätt att tro att denna är mer bekväm än den tråkiga Kinnarps nedan, men så är absolut inte fallet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad kostar en stol från Kinnarps då? En halv månadslön?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Vad kostar en stol från Kinnarps då? En halv månadslön?

Flera tusen nya, men går att hitta begagnade på blocket för under tusenlappen om man har tur.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arginj:

Vad kostar en stol från Kinnarps då? En halv månadslön?

Beror på din inkomst Den är dyr,sån som min med tillbehör kostar typ 7000-8500 ny. Dock hittade jag en 1 år gammal stol på Röda korset. Fick ge 350:- och den ser ut som ny.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Den jag har är en 9000 med dom bra armstöd och nackstöd i skinn. FreeFloat och Synchrone funktion med steglöst ställbara/låsbara funktioner: gunga, ryggvinkling, gungmotstånd, sitthöjd, sittdjup, ryggstödshöjd. SafeBack-funktion. (snott från Kinnarps.se).
Generellt kan man säga om en stol har ett fint design och ser mjuk och go' ut, är den troligen helt värdelös. Såna stolar som jag kallar "chefstolar" är helt oanvändbara som arbetsstol.

Lätt att tro att denna är mer bekväm än den tråkiga Kinnarps nedan, men så är absolut inte fallet.

http://eppiejones.blogg.se/images/2011/verner-arbetsstol-svar...

http://www.bbsmobler.se/BILDER/20101223/stolar-002.gif

den över är helt värdelös imo, den är extremt dålig för ryggen och dålig ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

den över är helt värdelös imo, den är extremt dålig för ryggen och dålig ergonomi.

Det var ju hans poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

RH Logic 400 sitter jag i just nu och minst 2 timmar varje dag, underbar stol! Dock så kostar den ju lite mer än en IKEA stol...:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Kent:

Den jag har är en 9000 med dom bra armstöd och nackstöd i skinn. FreeFloat och Synchrone funktion med steglöst ställbara/låsbara funktioner: gunga, ryggvinkling, gungmotstånd, sitthöjd, sittdjup, ryggstödshöjd. SafeBack-funktion. (snott från Kinnarps.se).
Generellt kan man säga om en stol har ett fint design och ser mjuk och go' ut, är den troligen helt värdelös. Såna stolar som jag kallar "chefstolar" är helt oanvändbara som arbetsstol.

Lätt att tro att denna är mer bekväm än den tråkiga Kinnarps nedan, men så är absolut inte fallet.

http://eppiejones.blogg.se/images/2011/verner-arbetsstol-svar...

http://www.bbsmobler.se/BILDER/20101223/stolar-002.gif

Lätt att tro att dom blåa kinnarps du länkade är lika bekväma som den du har. men det hoppas jag inte, för din skull
Det är en sådan jag sitter i nu, och nog för att den antagligen är bättre än ikea-stolen, så är den fortfarande värdelös för datorarbete.
Ryggstödet går att justera mellan "alldeles för mycket lutat", och "ännu mera för lutat". Som sagt, designad som en jevla fotölj.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Dessa gör bra kontorsstolar...har slitit ut 3st på 20 år...väldigt sköna!
http://kob.be-ge.se/index.php/en

De gör stolar till lastbilar och andra maskiner också...så de kan sin sak;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Dessa gör bra kontorsstolar...har slitit ut 3st på 20 år...väldigt sköna!
http://kob.be-ge.se/index.php/en

De gör stolar till lastbilar och andra maskiner också...så de kan sin sak;)

Edit: Det jag har slitit ut är tyget...själva ramen är outslitbar...på en av stolarna släppte en svetsfog...jag ringde upp fabriken...det var då 5 års garanti...fick ny del på posten utan kostnad:) Prismässigt ligger de som Kinnarps men komforten är mycket bättre precis som byggkvaliten...min senaste firmastol var en specialdesignad Kinnarpsstol (alla på företaget fick välja egen färg, tyg eller skinn samt företagets logga infälld i ryggen)...då gick armstöden sönder hela tiden och Kinnarps fick komma många gånger och fixa detta...dessutom var de enligt mig rangliga:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Finns ju bara en som är riktigt värd att köpa: http://chilli.se/sortiment/ sedan hemmakontor och kontorsstolad.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Lätt att tro att dom blåa kinnarps du länkade är lika bekväma som den du har. men det hoppas jag inte, för din skull
Det är en sådan jag sitter i nu, och nog för att den antagligen är bättre än ikea-stolen, så är den fortfarande värdelös för datorarbete.
Ryggstödet går att justera mellan "alldeles för mycket lutat", och "ännu mera för lutat". Som sagt, designad som en jevla fotölj.

Du har helt rätt! Problemet med Kinnarps är att det finns många varianter av samma stol. Om det inte finns steglös justering av ryggstöd, sits osv är även en dyr Kinnarps, Malmstol, sverigesstol osv värdelös för dom flesta. Det finns en del företag som specialbeställer med tex ett annat ryggstöd, sits osv och därför kan välja en billigare stol utan alla justeringsmöjligheter. Det gör att receptionsten som är 150cm lång och 95kg tung tycker den är hur skön som helst, medan en kille på 185cm skulle hata den. Sånt ska man vara uppmärksam på ifall man köper beg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...