GTX 670 4GB VS GTX 670 2GB? (SLI)

Permalänk
Entusiast

GTX 670 4GB VS GTX 670 2GB? (SLI)

Uppdatering: Svara på inlägg #29 då detta är en gammal tråd och jag behöver inte hjälp längre!

Jag hade tänkt köpa GTX 670 någon gång och sedan köra SLI i framtiden när jag känner att eldkraften behövs och hålla ut till 8xx-korten kommer men dilemmat är om jag ska köpa 4GB eller 2 GB.
Jag vet inte men jag har en aning om att jag under denna tid kommer köpa en 2560x1600p-skärm och då kommer väl 2GB definitivt att ätas upp i framtida spel? Men då är ju frågan om det inte är kortets råstyrka som flaskar istället för minnet?
För GTX 680 2GB kostar ju lika mycket som GTX 670 4GB kommer kosta så frågan är vad som flaskar-minnet eller kraften?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag hade tänkt köpa GTX 670 någon gång och sedan köra SLI i framtiden när jag känner att eldkraften behövs och hålla ut till 8xx-korten kommer men dilemmat är om jag ska köpa 4GB eller 2 GB.
Jag vet inte men jag har en aning om att jag under denna tid kommer köpa en 2560x1600p-skärm och då kommer väl 2GB definitivt att ätas upp i framtida spel? Men då är ju frågan om det inte är kortets råstyrka som flaskar istället för minnet?
För GTX 680 2GB kostar ju lika mycket som GTX 670 4GB kommer kosta så frågan är vad som flaskar-minnet eller kraften?

Stod inför samma val.

Prestandaskillnaden mellan 680 och 670 är ganska liten och den kommer väl gälla någon fps ju högre belastning det blir. Med tiden lär det bli det dominerande fallet i de flesta applikationer. Däremot lär fler program spränga 2GB-vallen, och där är prestandaskillnaden stor.

http://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafikk...

Med FSAA (tex ArmA 2, som dessutom är texturtätt) kommer du lätt upp i höga render-resolutions. Med 1920x1200 kan du vid 200% fillrate rendra i 3840x2400.

Sedan är de nya 4K HD-displayerna på tapeten. Dvs retina, fast som regelrätt datorskärm.

Det som jag slutligen vägde mellan var 2GB 670 och 4GB 670. Men jag räknar med att behålla kortet i 3 år och då är 700-800kr extra inte så mycket för att förhoppningsvis slippa köpa ett nytt kort tidigare. Det enda som skulle kunna ställa prestandan på ända är lanseringen av nya konsoler (och mjukvara som utvecklats med riktmärke baserat på den hårdvara som vid tillfället rimligtvis borde vara bättre än den som finns på marknaden idag).

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Antielefant

4k lär ju inte komma än på ett bra tag, och om du ursäktar mig så är det skitsnack att 2 GB blir en flaskhals i 2560x1600.

I alla fall så länge man inte kör just 8xMSAA + 4xSGSSAA (vilket motsvarar vad? 64xFSAA?) vilket är smått... extremt. För "normal" AA (dvs ~4x) räcker 2 GB alldeles utmärkt även i BF3.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

4k lär ju inte komma än på ett bra tag, och om du ursäktar mig så är det skitsnack att 2 GB blir en flaskhals i 2560x1600.

I alla fall så länge man inte kör just 8xMSAA + 4xSGSSAA (vilket motsvarar vad? 64xFSAA?) vilket är smått... extremt. För "normal" AA (dvs ~4x) räcker 2 GB alldeles utmärkt även i BF3.

Hmmm, har nog sett någonstans att upp emot 1.6GB VRAM kan användas i 1920x1080 så jag tycker att det låter ologiskt om framtida spel i 2560x1600 INTE skulle ta över 2GB VRAM?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

4GB, jag valde 3GB varianterna av 580 just för att flerskärmsupplösningar med massor av ljuseffekter och AA käkar minne.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

4K planeras lanseras för desktops nästa år. Youtube stöder det redan.

2 GB räcker säkert för det mesta idag, men handlar man nytt grafikkort vill man att det ska hålla ett par år. För tre år sedan handlade jag ett kort med 896 MB som säkert passat bra för 75% av alla spels krav, men som nu hänger efter. Då var det få som hade över 1GB VRAM (dvs redan "otillräckligt" för tex GTA 4). Den som då köpte >1 GB VRAM gjorde rätt, med tanke på att 1-2GB zonen har varit vanlig under perioden. De kommande tre åren räknar jag med att fler spel utnyttjar 2-4GB intervallet, en del skrapar redan på ytan som GTA 4 gjorde då, men jag kan tänka mig att texturintensiva öppenvärldspel som ArmA3 där 896 VRAM är minimumkravet enkelt kan fås att utnyttja hela 2GB utrymmet fullt ut och mer, med tanke på att Skryim, som trots allt har laddzoner gör det.

Det är en flaskhals om man vill använda de högsta inställningarna.

Skyrim i 1680x1050 med 8xMSAA tar 2273 MB VRAM :
http://www.overclock.net/t/1256787/why-you-might-want-to-cons...

http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/42447-vram-usea...
http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/43841-vram-usag...

BF3 tar i Ultra preset, 1920x1080 2337 MB.
Civ 5 2180 MB.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IlyaZ:

4K planeras lanseras för desktops nästa år. Youtube stöder det redan.

2 GB räcker säkert för det mesta idag, men handlar man nytt grafikkort vill man att det ska hålla ett par år. För tre år sedan handlade jag ett kort med 896 MB som säkert passat bra för 75% av alla spels krav, men som nu hänger efter. Då var det få som hade över 1GB VRAM (dvs redan "otillräckligt" för tex GTA 4). Den som då köpte >1 GB VRAM gjorde rätt, med tanke på att 1-2GB zonen har varit vanlig under perioden. De kommande tre åren räknar jag med att fler spel utnyttjar 2-4GB intervallet, en del skrapar redan på ytan som GTA 4 gjorde då, men jag kan tänka mig att texturintensiva öppenvärldspel som ArmA3 där 896 VRAM är minimumkravet enkelt kan fås att utnyttja hela 2GB utrymmet fullt ut och mer, med tanke på att Skryim, som trots allt har laddzoner gör det.

Det är en flaskhals om man vill använda de högsta inställningarna.

Skyrim i 1680x1050 med 8xMSAA tar 2273 MB VRAM :
http://www.overclock.net/t/1256787/why-you-might-want-to-cons...

http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/42447-vram-usea...
http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/43841-vram-usag...

BF3 tar i Ultra preset, 1920x1080 2337 MB.
Civ 5 2180 MB.

Angående Battlefield 3 så har Swec lagt upp en artikel om hur mycket VRAM Battlefield 3 drar och dom kom fram till att i Ultra så drar Battlefield 3 ungefär 1,5GB VRAM

Källa: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm, har nog sett någonstans att upp emot 1.6GB VRAM kan användas i 1920x1080 så jag tycker att det låter ologiskt om framtida spel i 2560x1600 INTE skulle ta över 2GB VRAM?

"Kan användas" och "behövs" är inte samma sak. Skulle det behövas mer än 2 GB VRAM för 2560x1600 borde inte 680 2GB ha bättre prestanda i 5760x1080 än 7970 3GB.

Skrivet av IlyaZ:

4K planeras lanseras för desktops nästa år. Youtube stöder det redan.

Skyrim i 1680x1050 med 8xMSAA tar 2273 MB VRAM :
http://www.overclock.net/t/1256787/why-you-might-want-to-cons...

*Shrug*

4k-skärmarna lanseras nästa år, visst, men antagligen till oerhörda summor pengar. Retina-skärmar är inte direkt billiga, och den största kostnaden i enheter som har det är just skärmen.

Skyrim flyter förresten alldeles utmärkt på dubbla 680'or i i 5760x1080 4xAA/16xAF - personal experience.
BF3 flyter bättre på ett 680 med 2 GB än på ett 7970 med 3 GB, och prestandaskillnaden är noll mot 680 4GB. Var skulle flaskhalsen i VRAM vara?
Civ 5 tar inte ens 1 GB VRAM - i 5760x1080. Det är inte ett grafikkrävande spel.

Den enda gången man ser extrema mängder VRAM-användning är när man drar på onödigt hög AA.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det varierar säkert i BF3, jag har inte spelet, men folk har de inställningarna i 1080p där de mäter upp >2GB belastning:

Se nedan:
http://img.techpowerup.org/120313/bf3_2012_03_13_21_07_40_513...

från hemsidan i min förra post.

Behövs inte 2GB VRAM är det klart att det inte finns någon flaskhals. Men annars, om du tittar på resultatet från Skyrim är det en enorm skillnad. 4GBen har 10 gånger mer FPS.

Nu tror jag inte att något spel kommer att kräva 2GB för att spelas, men med alltmer högupplösta texturer (låt säga högupplösta foton) är det säkert något som gör skillnad på grafikupplevelsen längre fram. Jag är huvudsakligen bara intresserad av ArmA, och där tvingas spelet läsa in stora mängder texturer från hårddisken som det är nu (enda spelet där SSD tycks vara rekommenderat för att slippa märkbar texturinläsningsdelay). För utvecklarna borde det vara naturligt att utnyttja VRAM så långt det går istället (som Skyrim tycks göra) vilket också borde avlasta ett redan CPU-intensivt spel.

Civilization >2GB nedan:
http://i670.photobucket.com/albums/vv64/jonnydood/vram%20test...

Att det är relativt få som rapporterar in användning över 2 GB lär också bero på att de inte har mer än 2 GB. Jag vet inte hur Sweclockers gjort sin BF3 mätning, men många GTX 580 har inte mer än 1.5 GB VRAM.

Skissar man upp en kurva för VRAM-användningen bland de mest populära spelen bör man se en stigande trend. Genom att extrapolera lär man se när medelspelens "krav" börjar gå upp över 2GB. Min gissning är att det är ganska snart, definitivt inom en treårsperiod (som jag köper för). Vill man köpa två top of the line-kort inom en treårsperiod bör man så klart köpa 2GBsvarianten och sedan byta mot en >2GB, tycker jag.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IlyaZ:

Vill man köpa två top of the line-kort inom en treårsperiod bör man så klart köpa 2GBsvarianten och sedan byta mot en >2GB, tycker jag.

Hur menar du med "och sen byta mot en >2GB"? Som jag förstår det så menar du att köpa ett 2GB kort och sen köra SLi med ett 4GB-kort och det hjälper ju inte?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja just det, det går att köra SLI med olika grafikkort numera. Är det tanken så borde man i alla fall handla ett 4GB, eftersom minnet speglas. Men, det jag menade var att man handlar ett av de billigaste korten i mediumsegmentet 2GB (eftersom få program kräver mer) och sedan byter ut det halvvägs när det blir omodernt. Det var min plan för GTX 260 som jag har (kostade bara 2kkr!), men mycket "tack vare" konsolerna verkar mycket av utvecklingen ha dämts upp och det grafikkortet har fungerat nästan hela perioden. Min processor i7 920 är också fortfarande inte tillräckligt dålig för att motivera ett byte mer än tre år efter inköp, förmodligen på grund av att mycket av mjukvaran görs med konsolerna som utgångspunkt.

Poängen är i alla fall att man om man vill köpa ett grafikkort/1.5 år och inte vill köra SLI säkert kommer undan med en 2GB-variant nu utan vidare. Att uppgradera grafikkortet när de nya konsolerna kommer ut (inom en treårsperiod) låter i så fall vettigast, men jag tycker det blir för dyrt i jämförelse med vad jag får så jag satsar på 4GB från början.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IlyaZ:

Ja just det, det går att köra SLI med olika grafikkort numera. Är det tanken så borde man i alla fall handla ett 4GB, eftersom minnet speglas. Men, det jag menade var att man handlar ett av de billigaste korten i mediumsegmentet 2GB (eftersom få program kräver mer) och sedan byter ut det halvvägs när det blir omodernt. Det var min plan för GTX 260 som jag har (kostade bara 2kkr!), men mycket "tack vare" konsolerna verkar mycket av utvecklingen ha dämts upp och det grafikkortet har fungerat nästan hela perioden. Min processor i7 920 är också fortfarande inte tillräckligt dålig för att motivera ett byte mer än tre år efter inköp, förmodligen på grund av att mycket av mjukvaran görs med konsolerna som utgångspunkt.

Poängen är i alla fall att man om man vill köpa ett grafikkort/1.5 år och inte vill köra SLI säkert kommer undan med en 2GB-variant nu utan vidare. Att uppgradera grafikkortet när de nya konsolerna kommer ut (inom en treårsperiod) låter i så fall vettigast, men jag tycker det blir för dyrt i jämförelse med vad jag får så jag satsar på 4GB från början.

Ok
Eftersom jag ska ha kortet/korten i en ganska lång tid (tills GTX 8xx-serien) så är det nog värt det att slänga på några extra stålar så att jag säkrar mig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara brist på hårdvaran. Jag beställde från Komplett och antar att jag står i kö. Preliminärt datum är sista maj där X komponenter förväntas. Detta X har tickat ned i ett par dagar nu, men jag antar att det är osålda/oreserverade komponenter de listar där.

Jag bestämde mig för EVGAs 4GB "Superclocked" på grund av garantin och för att det bara kostade en hundring extra för deras överklock (vill inte rota i det, utom för vanliga processorer). Det andra alternativet de har där är Zotac, men de har 2 års garanti och oklockade frekvenser till samma pris som "Superclocked"-varianten. Men de verkar ha gått åt som smör ändå, eller leveransen kanske bara blev uppskjuten?

Vilken kortvariant har du bestämt dig för?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IlyaZ:

Det ser ut att vara brist på hårdvaran. Jag beställde från Komplett och antar att jag står i kö. Preliminärt datum är sista maj där X komponenter förväntas. Detta X har tickat ned i ett par dagar nu, men jag antar att det är osålda/oreserverade komponenter de listar där.

Jag bestämde mig för EVGAs 4GB "Superclocked" på grund av garantin och för att det bara kostade en hundring extra för deras överklock (vill inte rota i det, utom för vanliga processorer). Det andra alternativet de har där är Zotac, men de har 2 års garanti och oklockade frekvenser till samma pris som "Superclocked"-varianten. Men de verkar ha gått åt som smör ändå, eller leveransen kanske bara blev uppskjuten?

Vilken kortvariant har du bestämt dig för?

Det är det som är nästa val nu =/
Jag har hört väldigt mycket bra om EVGA och deras service men jag vet knappt någonting om just alla 4GB-modeller som är ute av GTX 670 just nu över huvud taget så det blir väl att Googla lite...
Och ja-det är brist på GK104 just nu och själv vet jag inte när det kommer in lite nya kort men jag hoppas att dom kommer nästa månad

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta säga retina-skärmar ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

några test på 670 4gb ute ännu?
och ska man verkligen köpa ett dyrt kort för 8xmsaa+2xsgssa? sitter på en 30" och ser verkligen inte skillnaden mellan
http://download.hardwareluxx.de/sonstiges/aschilling/4gb-8xms...
http://download.hardwareluxx.de/sonstiges/aschilling/4gb-4xsg....

kul med extrema tester

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Antielefant
Skrivet av IlyaZ:

Det varierar säkert i BF3, jag har inte spelet, men folk har de inställningarna i 1080p där de mäter upp >2GB belastning:

Se nedan:
http://img.techpowerup.org/120313/bf3_2012_03_13_21_07_40_513...

från hemsidan i min förra post.

Behövs inte 2GB VRAM är det klart att det inte finns någon flaskhals. Men annars, om du tittar på resultatet från Skyrim är det en enorm skillnad. 4GBen har 10 gånger mer FPS.

Det krävs inga 2 GB VRAM, nej. Vad du tittar på är extremfall - hur långt kan man pressa spelet genom att trycka upp antialiasing i absolut topp.
Ingen spelar Skyrim med motsvarande 64x FSAA, vilket är vad din länk pratar om, då räcker inte ens 4 GB VRAM.

Långt mer viktigt är att köra med högupplösta texturer (kör själv 2048x2048 på i princip allt) och jag slår inte i gränsen för mina 680'or... och då kör jag ändå 8xFXAA och Surround.

Citat:

Nu tror jag inte att något spel kommer att kräva 2GB för att spelas, men med alltmer högupplösta texturer (låt säga högupplösta foton) är det säkert något som gör skillnad på grafikupplevelsen längre fram. Jag är huvudsakligen bara intresserad av ArmA, och där tvingas spelet läsa in stora mängder texturer från hårddisken som det är nu (enda spelet där SSD tycks vara rekommenderat för att slippa märkbar texturinläsningsdelay). För utvecklarna borde det vara naturligt att utnyttja VRAM så långt det går istället (som Skyrim tycks göra) vilket också borde avlasta ett redan CPU-intensivt spel.

Inte Skyrim, men väl BF3. Däremot avlastar det inte alls CPU, det skulle krävas att spelet stöder GPGPU för det och det gör det inte.

Citat:

Civilization >2GB nedan:
http://i670.photobucket.com/albums/vv64/jonnydood/vram%20test...

Att det är relativt få som rapporterar in användning över 2 GB lär också bero på att de inte har mer än 2 GB. Jag vet inte hur Sweclockers gjort sin BF3 mätning, men många GTX 580 har inte mer än 1.5 GB VRAM.

Nej, det beror på att 8-64x AA inte är normalt när man redan kör högupplöst, vilket är vad de du hänvisar till kör.

Citat:

Skissar man upp en kurva för VRAM-användningen bland de mest populära spelen bör man se en stigande trend. Genom att extrapolera lär man se när medelspelens "krav" börjar gå upp över 2GB. Min gissning är att det är ganska snart, definitivt inom en treårsperiod (som jag köper för). Vill man köpa två top of the line-kort inom en treårsperiod bör man så klart köpa 2GBsvarianten och sedan byta mot en >2GB, tycker jag.

Vad gäller VRAM-kraven har de i princip inte ökat alls de senaste två åren. Det är BF3 som sticker ut, i princip alla andra håller sig till samma väldigt flata kurva.

Varför? I princip inga spel utvecklas för PC i dagsläget, och konsollerna har inte ens 1 GB.

Skyrim har förresten lägre VRAM-krav än GTA 4, och det är inte direkt ett nytt spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det som det tyska fallet visar, är så klart väldigt hög AA, men även med bara 8xMSAA i 1680x1050 kräver Skyrim mer än 2 GB VRAM om du kör högupplösta texturer + moddar. (Länkat ovan)

Det tyska fallet visar bara hur de olika korten beter sig när VRAM är överskridet.

Citat:

Inte Skyrim, men väl BF3. Däremot avlastar det inte alls CPU, det skulle krävas att spelet stöder GPGPU för det och det gör det inte.

CPU avlastas om texturerna sparas i VRAM eftersom inläsning av texturer från HD inte behöver upprepas i bakgrunden.

Citat:

Nej, det beror på att 8-64x AA inte är normalt när man redan kör högupplöst, vilket är vad de du hänvisar till kör.

Inställningarna för Civ 5 i den mätningen är High Settings - 8xMSAA, 1920x1080 . 8xMSAA är helt normalt.

Det är klart att jag kan använda mina 896MB VRAM för att spela de flesta spelen, speciellt de som utvecklats för konsol, men det fungerar inte för att maximera inställningarna i alla situationer eller åtminstone de spel jag är intresserad av. Många ligger mellan 1-2GB i listan nedan (normala inställningar):
http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/42447-vram-usea...

När jag handlade 896MB-kortet var det få spel som "krävde" (för maxinställningar) den mängden VRAM, och jag kan så klart spela Skryim/Civ5 ganska ok. Men att handla för hur det momentant ser ut är ingen bra idé, det är bra att ha en buffer uppåt. Prisskillnaden mellan 2 och 4GB, delad på tre år, är inte tillräckligt stor för att motivera köp av 2GB, jämfört med de potentiella fördelarna extra minne ger - med tanke på högre upplösningar, och fler/bättre texturer.

Trenden är bättre och större texturer, jag har svårt att se hur 2GB videominne räcker i en treårsperiod. Så klart behövs inte >2GB för att köra programmet, men vill man ha det som relativt idag är något mer extrema inställningar när det gäller texturkvalitet m.m. (dagens inställningar är extrema jämfört med hur det såg ut för ett par år sedan) bör 4GB vara en bra investering. Den som vill köra SLI har också fördel av 4GB.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av IlyaZ:

Det som det tyska fallet visar, är så klart väldigt hög AA, men även med bara 8xMSAA i 1680x1050 kräver Skyrim mer än 2 GB VRAM om du kör högupplösta texturer + moddar. (Länkat ovan)

Det tyska fallet visar bara hur de olika korten beter sig när VRAM är överskridet.

Återigen hävdar jag felaktigheten i detta eftersom jag KÖR Skyrim i 8xMSAA+FXAA (Standard för Ultra-nivån) med 1/2k-texturer och inte får den RAM-belastningen. I betydligt högre upplösning än 1680x1050 må tilläggas.

Högre texturupplösning än 2k (2048x2048) finns inte till Skyrim... eller något annat spel heller för den delen.

Citat:

CPU avlastas om texturerna sparas i VRAM eftersom inläsning av texturer från HD inte behöver upprepas i bakgrunden.

...förutom att texturerna i sådana fall mellanlagras i grafikkortets reserverade del av RAM, vilken CPU inte (bortsett från IMC) behöver blandas in i.
Grafikkortet använder och reserverar normalt upp till 150% av sitt VRAM i RAM. Ett grafikkort med 2 GB VRAM reserverar alltså per standard 3 GB av RAM.

Citat:

Inställningarna för Civ 5 i den mätningen är High Settings - 8xMSAA, 1920x1080 . 8xMSAA är helt normalt.

Om det är normalt är det konstigt att jag aldrig sett den VRAM-belastningen i Civ5, trots 5760x1080, High Settings och 8xAA.
Oavsett så är MSAA inte så minneskrävande, det är inte FSAA de tvingat in?

Citat:

Trenden är bättre och större texturer, jag har svårt att se hur 2GB videominne räcker i en treårsperiod. Så klart behövs inte >2GB för att köra programmet, men vill man ha det som relativt idag är något mer extrema inställningar när det gäller texturkvalitet m.m. (dagens inställningar är extrema jämfört med hur det såg ut för ett par år sedan) bör 4GB vara en bra investering. Den som vill köra SLI har också fördel av 4GB.

Trenden är bättre texturer, ja, men den ökningen är så långsam att jag har svårt att se 2 GB bli ett problem på väldigt länge. 1 GB räcker idag till 99,9% av spelen på marknaden och 2 GB ger (med normal, dvs 4xAA i nästan alla spel) en god marginal.

Vad som äter VRAM, ens idag, är inte texturnivåer eller upplösning - det är i princip enbart AA. Med AA avslaget går även BF3 ner under 1 GB med resten på Ultra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

...............

Usch vad ni får mig att bli osäker på vad jag ska köpa
Egentligen borde nog det ultimata för mig vara att köra 2 st 2GB-kort och mot "slutet" av brukningsperioden sänka inställningarna i de mest krävande spelen till High eller High/Ultra för jag är inte SÅ superkräsen att världen går under för att spela på High i ett spel

Plus att det bara finns 3 st 4GB-modeller just nu så det är ju inte så mycket att vraka i :S
Vilket 2GB-kort föreslår ni? Jag har mest kikat in mig på ASUS-kortet pga låg ljudnivå och bra kylning och speciellt inget coil whine, jag HATAR oljud!
Men jag vet inte om det finns någon annan lovande modell av 2GB-korten? Priset på GTX 670-kortet spelar ingen roll då jag ska ha kvalité när det är en så lång tidsperiod!

Edit: Kan ju också planera att behålla min 1080p-skärm då 1080p ser fint ut nog för mig just nu och "sweet"spoten skulle ju vara att köpa en "4K-skärm" om några år då jag byter grafikkort

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant

Ska du köra SLI ska du inte ha Asuskorten, de är för stora. Titta på MSI eller Gigabyte, kanske Zotac.
Sitter själv med två Zotac referenskort, men jag har iofs 680'or.

Vad gäller 4k-skärmar har jag svårt att tro att de överhuvudtaget är köpbara (dvs kostar rimliga pengar) förrän om 3-4 år ändå, så... ptja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Ska du köra SLI ska du inte ha Asuskorten, de är för stora. Titta på MSI eller Gigabyte, kanske Zotac.
Sitter själv med två Zotac referenskort, men jag har iofs 680'or.

Vad gäller 4k-skärmar har jag svårt att tro att de överhuvudtaget är köpbara (dvs kostar rimliga pengar) förrän om 3-4 år ändå, så... ptja.

Ok men jag har hört att Zotac-korten är dom mest utsatta för oljud ock coil whine är det sant?

Angående 4K-skärmar var det ju det jag menade, att köpa en 4K-skärm vid "slutet" av eran med mina 670's (om ungefär 3 år)för cirka 2000kr om det går.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sisyfos:

Ok men jag har hört att Zotac-korten är dom mest utsatta för oljud ock coil whine är det sant?

Angående 4K-skärmar var det ju det jag menade, att köpa en 4K-skärm vid "slutet" av eran med mina 670's (om ungefär 3 år)för cirka 2000kr om det går.

Coil whine är ganska precis lika (o)normalt oavsett vilket kort du tar, helt enkelt för att det inte går att gardera sig mot. Att SweC fick coilwhine på sitt Zotac referenskort är betydligt mer troligt beror på ren otur än att det skulle vara vanligt förekommande.

Vad gäller ljudnivå i övrigt är det svårt att svara på, eftersom SLI-konfigurationer fungerar helt annorlunda än enkelkort. De bästa kylarna för enkelkortslösningar är sällan de bästa för SLI, och tittar man specifikt på SLI rekommenderar många (inklusive mig) faktiskt referenskorten i och med att de dumpar varmluften utanför chassiet istället för inuti det. Visst, de låter mer under belastning, men å andra sidan bryr man sig sällan om datorn låter lite mer när man är mitt uppe i spelandet. Endera är ljudlöst i idle.

Oavsett vilket kommer en SLI-lösning alltid att låta mer eftersom det är två kylare och den översta kylaren alltid blir delvis blockerad av det undre kortet. Det kanske inte påverkar luftflödet alltför negativt, men det skapar turbulens och turbulens låter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Oavsett vilket kommer en SLI-lösning alltid att låta mer eftersom det är två kylare och den översta kylaren alltid blir delvis blockerad av det undre kortet. Det kanske inte påverkar luftflödet alltför negativt, men det skapar turbulens och turbulens låter.

Hmmmm ok men även om man har 2 kort som är tysta så borde dom väl helt plötsligt inte kunna bli högljudda?
Ta mitt GTX 560 Ti Hawk till exempel, den låter knappt någonting jämfört med alla andra komponenter i min dator OM den inte går över 60 i fan speed (vilket den sällan gör i auto) så även om det klassas som ett "högljutt" kort så gör det mig ingen skada, blir korten mycket varmare i SLI, eller hur är det?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm ok men även om man har 2 kort som är tysta så borde dom väl helt plötsligt inte kunna bli högljudda?
Ta mitt GTX 560 Ti Hawk till exempel, den låter knappt någonting jämfört med alla andra komponenter i min dator OM den inte går över 60 i fan speed (vilket den sällan gör i auto) så även om det klassas som ett "högljutt" kort så gör det mig ingen skada, blir korten mycket varmare i SLI, eller hur är det?

Jovisst kan de bli det. Får kortet mindre - eller varmare - insugsluft) måste fläktarna varva högre för att få samma kylningseffekt.

Kort med tredjepartskylare har nästan alltid axialfläktar (propellerblad) vilka har ett högre luftflöde per varv, men också ett betydligt lägre lufttryck. De blir därför relativt känsliga för blockeringar i luftflödet, deras "sug- och tryckkraft" är ganska liten.

Referenskylare har å andra sidan radialfläktar (centrifuger), vilka har ett lägre luftflöde per varv men betydligt högre tryck på detta. Centrifugalfläktar är i princip okänsliga för blockeringar då de aktivt suger in luft genom att skapa ett undertryck snarare än trycker in den på samma sätt som axialfläkten gör. Typexemplet på hur okänslig en radialfläkt är för krångliga luftkanaler och hur kraftiga undertryck de kan skapa är en dammsugare - det är alltid radialfläktar i dem.

Vad gäller varmare insugsluft är nästan alla tredjepartskylare öppna, det vill säga släpper ut varmluften runtomkring sig och därmed upp in i nästa kort. Det övre kortets "kalla" insugsluft är alltså det undre kortets varma utblås, och till viss del sitt eget också eftersom det undre kortet till viss del förhindrar den varma luften från att röra sig. Referenskorten dumpar varmluften utanför chassit och på så sätt har båda korten kall insugsluft.

På så sätt får du oftast ungefär samma ljudnivå på två referenskylare som på en, i alla fall så länge man har vettig ventilation, medan två tredjepartskylare nästan alltid låter betydligt mer än en ensam.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Återigen hävdar jag felaktigheten i detta eftersom jag KÖR Skyrim i 8xMSAA+FXAA (Standard för Ultra-nivån) med 1/2k-texturer och inte får den RAM-belastningen. I betydligt högre upplösning än 1680x1050 må tilläggas.

Högre texturupplösning än 2k (2048x2048) finns inte till Skyrim... eller något annat spel heller för den delen.

Motbevis:

Why you might want to consider more than 2GB VRAM for lower resolutions
http://www.overclock.net/t/1256787/why-you-might-want-to-cons...

"All I've done is install the 2K HD texture mods, some lighting mods and various other smaller mods. As I said, I'm not done yet so I expect VRAM usage to go up even further soon.

Normal VRAM usage outside currently seems to be around 1.6GB -> 1.8GB. I see 2GB+ mainly in the cities of Markarth and Solitude. I expect outside VRAM usage to go much higher when I start modifying draw/load distances and such in the *.ini files.

Anyway, this is only on 1680x1050. My point is that I don't think 2GB is very future proof, especially for any higher resolutions, when it takes as little as this to make a modern game cross that limit. That said, you'll be fine right now as long as you stay away from modded Skyrim - or if you are willing to turn down settings such as AA, but for how long?"

Visst, han säger att det normalt är 1.6->1.8 GB som krävs, men att han i städer får användning över 2GB. Alltså: Det finns nytta, inom normalanvändning, för minne över >2GB redan nu, även om det 99% av spelen inte kan dra nytta av det.

Skyrim har också custom 4k-texturer, han kör i 2k.

Samma sak för Civ5. Visst medelanvändningen är säkert långt under 2GB och vem som helst kan spela spelet med under 1GB VRAM, men tydligen mäter användare upp tillfällen då behoven går över och som då skulle medföra en flaskhals med de inställningar de vill köra med. Det är svart på vitt läget.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Antielefant

...och jag fortsätter att hävda att anledningen till detta är just 8xMSAA. FXAA reducerar detta till hälften eller mindre, till i princip noll visuell förlust. Att köra både 2k-texturer och massiv multisampling är ju definitivt att skjuta sig i foten.

1680x1050 8xMSAA renderar för sjutton alla modeller och texturer i bilden i motsvarande 14x8k - vad sjutton förväntar man sig när man dessutom uppskalar redan enorma texturer? En 2k-textur med 8xMSAA är en 16k-textur i minnet!

Gammaldags antialiasing är den funktion som producerar dessa enorma mängder minnesanvändning. FXAA (MLAA på AMD-kort) använder i princip inget VRAM alls och är dessutom betydligt mindre jobb för GPU'n. Återigen - till i princip noll visuell förlust.

Och nej, MSAA använder inte varken mer mindre minne än SSAA/FSAA eller CSAA/EQAA - det drar dock mindre GPU-kraft än endera av de andra två.

Måste man köra med 8xMSAA? Nej - Bör man göra det? Beror på plånboken.
Men visst, vill man brassa på med det får man snällt köpa 3/4 GB-kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till bra bildkvalitet. Jag har inga goda erfarenheter av FXAA. Det må vara en billig variant av AA, men bildkvalitén lämnar mycket övrigt att önska. Jag väljer super sampling över FXAA alla dagar i veckan.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden.

Vad rekommenderas:
2 st Gigabyte 670 WF 2gb för cirka 6700kr
2 st Gigabyte 670 WF 4gb för cirka 7500kr
Eller ett Gigabyte 690 4gb för cirka 8400kr

Eller vänta på nästa generation?
Sitter i dagsläget med 460 sli 1gbg

Om man kör 670 SLI, visst kan mer av minnet användas då minnesbredden dubblas, eller tänker jag fel?

Tack för svar!

/Peter

Visa signatur

//Veslos

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Veslos:

Tänkte låna tråden.

Vad rekommenderas:
2 st Gigabyte 670 WF 2gb för cirka 6700kr
2 st Gigabyte 670 WF 4gb för cirka 7500kr
Eller ett Gigabyte 690 4gb för cirka 8400kr

Eller vänta på nästa generation?
Sitter i dagsläget med 460 sli 1gbg

Om man kör 670 SLI, visst kan mer av minnet användas då minnesbredden dubblas, eller tänker jag fel?

Tack för svar!

/Peter

Haha, läste titeln och tänkte "Jaha, en som är osäker mellan 2GB och 4GB! 4GB är overkill i 1080p i alla fall så det ska jag nämna"....Och så var det en av mina gamla trådar

Till din fråga: Om du menar att man kan använda 4GB minne effektivt med 2st GTX 670'n i SLI så är det falskt, man kan bara använda 2GB och exakt varför kan jag inte riktigt svara på men det kanske någon annan kan

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈