Kommer inte åt 1 dator i hela nätverket?

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt 1 dator i hela nätverket?

Hej nu är de så att jag har köpt en Hp bärbar och ska försöka dela filer med den och alla datorere i mitt nätverk.

Men de går inte. Problemet är att Hp datorn syns för datorerna i nätverket men ingen kan komma åt filerna till den eller gå in på den.
Jag har kollat brandväggen har testat att stänga av både windows varianten och kaspersky utan någon framgång.

Men hp datorn kan komma åt andra datorer FÖRUTOM mina 2 hårddiskar som är kopplade till min asus router. Det behöver jag också hjälp med att få igång.
På mina andra datorer heter den nätverksplatsen ASUS SERVER men min hp hittar inte den men alla andra datorer i nätverket.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hej nu är de så att jag har köpt en Hp bärbar och ska försöka dela filer med den och alla datorere i mitt nätverk.

Men de går inte. Problemet är att Hp datorn syns för datorerna i nätverket men ingen kan komma åt filerna till den eller gå in på den.
Jag har kollat brandväggen har testat att stänga av både windows varianten och kaspersky utan någon framgång.

Men hp datorn kan komma åt andra datorer FÖRUTOM mina 2 hårddiskar som är kopplade till min asus router. Det behöver jag också hjälp med att få igång.
På mina andra datorer heter den nätverksplatsen ASUS SERVER men min hp hittar inte den men alla andra datorer i nätverket.

Du kan se om du hittar något i "Avancerade delningsinställningar" Som finns till vänster i delningscentret. Troligtvis inte men skadar ju inte att kolla

EDIT: Råkade skriva höger ^^

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hej nu är de så att jag har köpt en Hp bärbar och ska försöka dela filer med den och alla datorere i mitt nätverk.

Men de går inte. Problemet är att Hp datorn syns för datorerna i nätverket men ingen kan komma åt filerna till den eller gå in på den.
Jag har kollat brandväggen har testat att stänga av både windows varianten och kaspersky utan någon framgång.

Men hp datorn kan komma åt andra datorer FÖRUTOM mina 2 hårddiskar som är kopplade till min asus router. Det behöver jag också hjälp med att få igång.
På mina andra datorer heter den nätverksplatsen ASUS SERVER men min hp hittar inte den men alla andra datorer i nätverket.

Precis som ohoy sa, så behöver du dela ut och ge rättigheter att komma åt de mappar eller om det är hela disken.
Högerklicka på mapp -> Egenskaper -> Delning -> Avancerad delning... -> Dela ut mappen. Glöm inte att ändra behörigheterna också.

Angående att din ASUS inte kommer upp. Har du försökt att pinga den? Du kan testa att nå datorn via utforskaren. \\datornamn\

Vill du slippa att behöva logga in får du stänga av lösenordsskyddet. Så länge du gör det bara lokalt och du inte har några "viktiga" filer så borde det inte vara några problem.
Avancerad delningsinställningar via kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

Precis som ohoy sa, så behöver du dela ut och ge rättigheter att komma åt de mappar eller om det är hela disken.
Högerklicka på mapp -> Egenskaper -> Delning -> Avancerad delning... -> Dela ut mappen. Glöm inte att ändra behörigheterna också.

Angående att din ASUS inte kommer upp. Har du försökt att pinga den? Du kan testa att nå datorn via utforskaren. \\datornamn\

Vill du slippa att behöva logga in får du stänga av lösenordsskyddet. Så länge du gör det bara lokalt och du inte har några "viktiga" filer så borde det inte vara några problem.
Avancerad delningsinställningar via kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter

DE där med avancerade inställningar har jag kollat och de är tillåtet åt alla read and write.

Jag har försökt komma åt "asus server" där genom kör men den hittar i inte. Ska testa pinga när jag kommer hem men jag antar att ja inte kommer få något svar från sen. Några fler tips ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske måste ha inloggning med lösenord om du inte redan har det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske måste ha inloggning med lösenord om du inte redan har det ?

Ja de har jag faktiskt =(

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

Precis som ohoy sa, så behöver du dela ut och ge rättigheter att komma åt de mappar eller om det är hela disken.
Högerklicka på mapp -> Egenskaper -> Delning -> Avancerad delning... -> Dela ut mappen. Glöm inte att ändra behörigheterna också.

Angående att din ASUS inte kommer upp. Har du försökt att pinga den? Du kan testa att nå datorn via utforskaren. \\datornamn\

Vill du slippa att behöva logga in får du stänga av lösenordsskyddet. Så länge du gör det bara lokalt och du inte har några "viktiga" filer så borde det inte vara några problem.
Avancerad delningsinställningar via kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter

Ja fick svar på pingen :S

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

När du försöker ansluta mot din bärbara HP dator, säger den ifrån direkt, eller får du upp rutan med att skriva in inloggningsuppgifter?
Oftast när du ansluter i Windows till någon annan dator, så försöker den sig på logga in via den lokala "domänen" som datorn du sitter vid har.
Har du testat att skriva:
\<användarnamnet>
<lösenordet

Du märker att när du skriver \ att så blir det tomt efter Domän:

Men jag gissar på att du redan har provat det med.

Angående din Asus server, är det 2 externa hårddiskar som är kopplade direkt till routern via USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

När du försöker ansluta mot din bärbara HP dator, säger den ifrån direkt, eller får du upp rutan med att skriva in inloggningsuppgifter?
Oftast när du ansluter i Windows till någon annan dator, så försöker den sig på logga in via den lokala "domänen" som datorn du sitter vid har.
Har du testat att skriva:
\<användarnamnet>
<lösenordet

Du märker att när du skriver \ att så blir det tomt efter Domän:

Men jag gissar på att du redan har provat det med.

Angående din Asus server, är det 2 externa hårddiskar som är kopplade direkt till routern via USB?

Jag får inte ens upp rutan att skriva in lösen eller så när ja ska försöka komma åt HPdatorn.

Ja det stämmer, Och som sagt för andra datorer i nätverket är den platsen med dom 2 hårddiskarna Angivet som Närverksplatsen Asus server.
Jag fattar verkligen inte varför min hp inte ser de.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite. Men varför i hele helvete är det så bökigr att dela ut filer i Win7/8? Varför finns funktionen share to homegroup som ändå aldrig funkar utan man måste alltid ta avancerad delning och ge rättigheter. Blir ilsk

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan kapa tråden ännu mer, vet nån varför jag inte kan logga in via min bärbara till min Stationära dator?
Den säger att inloggningsuppgifterna är felaktiga men såklart är dom inte det.
Någon som har lösning?

Visa signatur

Citera för svar!!