Permalänk
Medlem

Hackad?

Hej.

Jag vet inte riktigt vart jag ska skriva eller vända mig så jag skriver här, hoppas det är OK annars får admin flytta tråden eller något.

Nu är det så här.
Jag hade en diskussion med en kille på ett forum. Kan säga att jag absolut inte vet vem denna person är överhuvudtaget. Varken JAG eller dom i min omgivning. En helt RANDOM är han. Men helt plötsligt så "outar" han ut mitt lägenhetsnr samt adressnr.
Finns det något sätt som han kan göra, som tex. fått fram mitt ip nr så infon har kommit därifrån så han kan se vad jag har för bredbandsleverantör och fått uppgifterna därifrån eller på något annat sätt.
Om det nu skulle vara så att han fått fram min info via mitt ip nr, räcker det då med att jag formaterar datorn ? Eller måste ja då byta bredbandsleverantör, nätverkskort? Kan han se det jag gör dagligen på datorn ?
Kan tillägga att jag inte har något virusskydd, brandväggen är på, privata nätverk (inte anslutet)
Ursäkta men jag är skit kass på sånt här och all info uppskattas.

Inget kladd i tråden tack då detta är super viktigt för mig att få veta.

Mvh

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Inaktiv

Hitta.se

Permalänk
Medlem

Börja med att tanka ner Antivirus, mitt tips på ett riktigt bra gratis är Avast.
http://www.avast.com/free-antivirus-download
Sen tror jag inte personen kan se något i din dator om du inte har öppnat t.ex en .EXE fil som han skickat, isåfall kan han ha lagt in någon sorts program på din dator.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Du har troligen inte blivit hackad bara för att hon/han kom över den informationen som lägenhetsnummer och adress. OM du har samma nick på det andra forumet som du har här så tog det ca 1 min(Nu är det dock inte 100% att informationen jag lyckades få fram stämmer , men det spelar mindre roll.) att få fram den informationen som hon/han skrev på det andra forumet och detta med hjälp av google sökningar. Så var försiktigt med vad du skriver för information om dig själv på nätet om du inte vill att folk ska kunna få fram uppgifter om dig.

Permalänk

Ok, efter typ 5 minuters googlande har jag hittat 2 "censur på begäran av ägaren" i Norrköping.

1a: "censur på begäran av ägaren" 073-640 71 30 Wadströmsgatan 18B 60350 NORRKÖPING
2a: "censur på begäran av ägaren" 011-33 14 89 Ristvägen 72 60599 NORRKÖPING

Jag tippar på att du är den första eftersom den andras hus ser ut som bondgård och inte en "lägenhetshus".

Hoppas det här är inte mot regler eller nåt eftersom jag vet egentligen inte vem personen är och kanske är "ute och cyklar", men detta är bara till för att visa hur lätt det kan vara att hitta personer på internet med hjälp av bara några få uppgifter.

Om det är mot regler feel free att radera min post:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

Hoppas det här är inte mot regler eller nåt eftersom jag vet egentligen inte vem personen är och kanske är "ute och cyklar", men detta är bara till för att visa hur lätt det kan vara att hitta personer på internet med hjälp av bara några få uppgifter.

Om det är mot regler feel free att radera min post:)

Lär nog vara emot reglerna att posta uppgifter om personer vare sig om det är TS eller inte.

Permalänk
Skrivet av nebi:

Lär nog vara emot reglerna så du bör nog ta bort uppgifterna själv .
(förövrigt är det nog ingen av dom 2 , om man gör en snabb profilering av TS så faller dom två alternativen bort av andra faktorer ).

Skulle gärna vilja höra din resonemang runt det, men man får som vanligt säkert inte diskutera det här..
Jag baserar mitt resultat på följande:

google "censur på begäran av ägaren" 1a resultat
google "censur på begäran av ägaren" 2a resultat

Permalänk
Medlem

Rogga67, okej ska tanka hem det. Nej jag har aldrig öppnat någon exe fil, document eller dyligt.

Emil_98197: Nej, jag finns varken på hitta eller eniro eller någon annanstans.

Nebi: Pma mig dom uppgifterna du fick på mig och isf om det är rätt, förklara hur du gjorde. Jag skriver inte info om mig själv någonstans och har aldrig gjrot det. Därav att jag inte vet hur han fick fram mitt adressnr samt lägenhetsnr.

Kistlotnij: Nej jag är ingen av dom där, dock stämmer namnet, vänligen ta bort det där.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Rogga67, okej ska tanka hem det. Nej jag har aldrig öppnat någon exe fil, document eller dyligt.
Emil_98197: Nej, jag finns varken på hitta eller eniro eller någon annanstans.
Nebi: Pma mig dom uppgifterna du fick på mig och isf om det är rätt, förklara hur du gjorde. Jag skriver inte info om mig själv någonstans och har aldrig gjrot det. Därav att jag inte vet hur han fick fram mitt adressnr samt lägenhetsnr.
Kistlotnij: Nej jag är ingen av dom där, dock stämmer namnet, vänligen ta bort det där.

Vissa bredbandsleverantörer har backresolve på IP där man exponerar bostadsrättsnamn och lghnummer. Så om han fått tag i ditt IP-nummer så skulle det i så fall vara en smal sak att ta reda på vart du bor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vissa bredbandsleverantörer har backresolve på IP där man exponerar bostadsrättsnamn och lghnummer. Så om han fått tag i ditt IP-nummer så skulle det i så fall vara en smal sak att ta reda på vart du bor osv.

Ah ok ok. Jag har banhof. Dock vet jag inte om dom har backresolve på IP. Tack för den infon iaf. Om det skulle vara så, hur har han då fått tag på mitt IP nr?
Vet du något om man kan ta bort det på något sätt? (om man inte ska behöva byta operatör)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Greim , du har PM.

Permalänk
Medlem

Om man kör "Greim sweclockers" i google, så får man upp vad jag tror är ditt namn. Tycker det är dåligt att detta kommer upp, då du i din profil verkar ha valt att inte visa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Om man kör "Greim sweclockers" i google, så får man upp vad jag tror är ditt namn. Tycker det är dåligt att detta kommer upp, då du i din profil verkar ha valt att inte visa det...

Tar ju google lite tid att uppdatera - antagligen har TS tagit bort det efter incidenten.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Tar ju google lite tid att uppdatera - antagligen har TS tagit bort det efter incidenten.

Hoppas det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Ah ok ok. Jag har banhof. Dock vet jag inte om dom har backresolve på IP. Tack för den infon iaf. Om det skulle vara så, hur har han då fått tag på mitt IP nr?
Vet du något om man kan ta bort det på något sätt? (om man inte ska behöva byta operatör)

Standardtricket att få tag i någons IP-nummer är att se till att den klickar på en länk som ägaren har kontroll över ex webloggarna.
Men det är ju inte nödvändigtvis såhär han fått tag i din information utan jag beskriver bara ett tänkbart scenario.
Sen undrar jag varför du skulle byta ISP? Om han vet var din IP är så spelar det väl ingen roll?

Permalänk

att få tag i en IP adress är bland det LÄTTASTE som finns, det räcker med att du klickar på en länk han har gett dig, chattar med han eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasbajen:

att få tag i en IP adress är bland det LÄTTASTE som finns, det räcker med att du klickar på en länk han har gett dig, chattar med han eller liknande

Eller via en bild attachad i en post på ett forum. (t.ex. den här nedan)

<--

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Moderator
Moderator

*borttaget inlägg*

Tog bort ett inlägg som stred mot §1.6.

TS, vad det gäller ditt namn och Sweclockers.com så tar det en tid innan det försvinner från googleindexeringen men det försvinner mycket riktigt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers