Permalänk

Ljud fungerar inte!

Halloj!
Jag har som sagt problem med att mitt ljud inte fungerar till min nya dator jag har försökt med de flesta inställningarna för att få ljudet att funkera och har inte lyckats med något. Den enda gången var när jag kopplade in högtalarna in i frontpanelen men då fick jag bara ljud från dem.
Jag har ett par edifier M1350 2.1 samt ett Gigabyte Z68AP-D3 moderkort.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

De flesta inställningarna säger du, vilka mera exakt är det? Har du provat att välja olika enheter för standard-uppspelning osv?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

De flesta inställningarna säger du, vilka mera exakt är det? Har du provat att välja olika enheter för standard-uppspelning osv?

yes, jag har testat att aktivera alla som standard enheter utan resultat.

Permalänk

Okej. Och jag antar att det är den gröna kontakten på baksidan som du kopplar till? Har du provat att koppla den till de olika färgerna? Installerat om drivrutinerna? Jag vet inte riktigt vad som kan vara felet. Har du riktig otur kan det vara moderkortet, men det är ovanligt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Okej. Och jag antar att det är den gröna kontakten på baksidan som du kopplar till? Har du provat att koppla den till de olika färgerna? Installerat om drivrutinerna? Jag vet inte riktigt vad som kan vara felet. Har du riktig otur kan det vara moderkortet, men det är ovanligt.

yes, har den inkopplad till den gröna, line out på bakpanelen, eller center/subwoofer - högtalere ut som realtek kallar det. testat både line in och out samt kollat efter uppdateringar på moderkortet. Har dock inte ominstallerat.

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Okej. Och jag antar att det är den gröna kontakten på baksidan som du kopplar till? Har du provat att koppla den till de olika färgerna? Installerat om drivrutinerna? Jag vet inte riktigt vad som kan vara felet. Har du riktig otur kan det vara moderkortet, men det är ovanligt.

Det står på Windows 'volume mixer' att det spelas ljud, så det bör vara fel på högtalarna om jag inte har fel?

Permalänk
Medlem

Kanske korkat att fråga, men installerat drivrutiner till ljudkort med skivan du fick med moderkortet?

Permalänk
Skrivet av CloudPW:

Kanske korkat att fråga, men installerat drivrutiner till ljudkort med skivan du fick med moderkortet?

yep, eller fick ju bara med en men den ska innehålla driverserna till ljudkortet.

Permalänk

Har nu också ett problem med grafikkortet, fick nyligen upp felmeddelandet: "the catalyst control center is not supported by the driver version of your enabled graphics adapter. please update your AMD graphics driver or enable your AMD adapter using the displays manager." efter jag startat datorn, nu när jag försökte spela mw2 och skyrim så klarade knappt datorn spelen på lägsta utan fps på ca 10. Ja, jag har uppdaterat grafikkortet.
Specs:
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
Hårddisk: A-DATA SSD 511-Series 120GB
Grafikkort: XFX Radeon HD6950 1024MB
Processor: Intel Core i5 2500 3,3GHz
Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Nätagg: Fractal Design Integra 500W
chassi: BitFenix Outlaw Svart
läsare:DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Vet att det är i fel tråd och forumsdel, men tänkte att jag skulle kunna få lite hjälp av er istället för att starta ny tråd...

Permalänk

Ditt grafikproblem kan jag inte hjälpa dig med, men det där med att du kopplar in på center/subwoofer är nog fel. Om ljudkortet är inställt att köras i 2-kanaligt läge så får du inget ljud alls ur den porten. Det ska vara front output, right and left, eller liknande som du ska koppla in dem på. Byt mellan de olika kontakterna och se om du får något ljud.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Ditt grafikproblem kan jag inte hjälpa dig med, men det där med att du kopplar in på center/subwoofer är nog fel. Om ljudkortet är inställt att köras i 2-kanaligt läge så får du inget ljud alls ur den porten. Det ska vara front output, right and left, eller liknande som du ska koppla in dem på. Byt mellan de olika kontakterna och se om du får något ljud.

Hade tydligen valt fel som du sa, ljudet fungerar nu när jag valde "fronthögtalare ut" istället för "center/subwoofer" tackar och bockar för hjälpen!