GTX 460: Fläktar. Vad passar?

Permalänk

GTX 460: Fläktar. Vad passar?

Hej alla.

Dagens ämne: Kyling och fläktar på Geforce GXT 460.
Som många säkert vet är GTX 460-kortet ett väldigt varmt kort. I mitt fall så varmt att det springer upp mot 90 grader ofta i spelande (ja, har rengjort m tryckluft och bytt kylpasta etc).

Dagens projekt är att försöka jobba ned den temperaturen en smula.
Min första åtgärd blir att leta en ny fläkt till kortet ("EVGA GeForce GTX 460 1GB" för att vara exakt)
Dock är jag lite osäker på vilka modeller som passar. Har försökt ta lite grova mått på fläkten, men utan vettigt måttband går det sisådär..

Har någon erfarenhet av detta? Antingen vad gäller mått på fläkten eller modeller som passar och är bra?

Har främst tittat på ARCTIC Accelero L2 Plus (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660658) som ska vara en stabil pryl.

Tankar? Förslag?
Allt mottages mkt tacksamt.

Mvh
Björn L

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

kan ju alltid kolla på några av dessa: Arctic's hemsida, sorterat för 460.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Hedersmedlem

Arctic brukar gör a helt ok grejer så det är nog bara att köpa. Har själv ett GB GTX460 SOC WF som aldrig går över 65 grader så detta gäller inte alla 460-kort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Gött!

Känner mig lite förvånad över att en Twin-fläkt (http://www.arctic.ac/en/p/assistant/vga/chip/106) fungerar. Men skriver de så, får man väl lita på det...

Gäller bara att hoppas att EVGA's mod inte skiljer sig för mkt från reference cards, annars blir det silvertejpen!
Intressant för övrigt att höra om ditt kort som inte går över 65. Får skriva en support ticket till EVGA också och höra vad de säger.
Kanske kan få det hela subventionerat så att säga.....

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...
500:- för en kylare kan tyckas mycket men den går ju även att använda till annat när ditt 460 gjort sitt.

Permalänk

Spännande! Är det bökigt att installera? Ser ut i din tråd som du fick mecka runt med borrmaskin mm

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Spännande! Är det bökigt att installera? Ser ut i din tråd som du fick mecka runt med borrmaskin mm

Skulle väl inte påstå att 4 små hål och 2 snitt med en bågfil är bökigt direkt.
Annars kan du ju köra på buntband metoden.

Permalänk
Medlem

Konstigt jag har samma kort? kör stock med kylaren på 50% och kortet går sällan över 75 grader.. har iof öppet chassi men hur fan man får det till 90 grader fattar jag inte. det blev mitt gamla gtx260 när jag inte rengjorde det på ett halvår..

Permalänk

kolla i maknader om ingen säljer gigabytes orginalfläkt till gtx460 har själv 2 sådana i SLI i ett define r3 ligger på runt 65-70*c ca50-60% fläktaktivitet

borde inte ligga så dyrt för en begagnad typ 50-100:- och borde passa även icke gigabyte kort då hålbilden runt gpu borde vara samma.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Konstigt jag har samma kort? kör stock med kylaren på 50% och kortet går sällan över 75 grader.. har iof öppet chassi men hur fan man får det till 90 grader fattar jag inte. det blev mitt gamla gtx260 när jag inte rengjorde det på ett halvår..

Ja, jag utgår ifrån att fläktarna inte gör det de ska. Tomt på damm är det iaf, det kan jag garantera och kylpastan bytte jag i tisdags.
Vissa exemplar är just.. dåliga exemplar.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Rouge of Darkness: Det är inte en dum idé, men det blev så att jag köpte en Accelero Twin Turbo II, då jag inte bara vill få ner tempen, utan även få en tystare fläkt (har SSDs mm så det enda som egentligen låter från min dator är GPU-fläkten. Dvs får jag tyst på den blir min dator närmast knäpptyst).

Sedan skall Accelero Twin Turbo vara kompatibel med väldigt många modeller, varvid jag hoppas kunna flytta över den till kommande grafikkort. Sedan kan man verkligen fundera över vad som gjorde den så varm från början..

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Fel och åter fel

Ja, detta har varit en smärtsam historia.
Köpte ett par Arctic Accelero Twin Turbo II och installerade (med heatsinks och allt), men fläkthelvetet vill inte starta.
Jag har läst att fläktarna regleras utefter behov och inte svarar på 3e parts mjukvara etc.
Men att fläktarna över huvudtaget inte startar vid boot och vid 60° fortfarande inte har snurrat igång känns galet fel.

Givetvis är kontakten ansluten och har testat med såväl 3-pin som 4-pin. Börjar tänka att jag fått ett måndagsex, men måste ändå höra om någon har någon bra idé?

Sitter som sagt på ett EVGA GTX460-kort. Har nu avinstallerat EVGA Precision bara för att vara säker på att det programmet inte strular till det hela.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T