Vinn nätagg från Seasonic

Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Besviken på att uppdateringen av Air inte blev större. Nu känns Zenbook Prime som ett mer prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hur tänkte du där? Köper man en dator och sen uppgraderar denne har du ju fortfarande kvar de gamla delarna.

Ja, vad har det med saken att göra? Du verkar ha missat poängen du med:

Jag menade, förhoppningsvis uppenbart för majoriteten av befolkningen, att det var ett korkat sätt att framföra nyheten om en ny Macbook Pro från redaktionens sida. Att skriva ut vad en topp-uppgraderad MacBook kostar är ungefär lika relevant som att säga att en Ultrabook kostar 30k+..... om man stoppar i 32GB RAM och en 1TB SSD.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Den nya modellen saknar dock optisk enhet och Ethernet, som nu måste köpas till i form av externa enheter.

Ingen optisk enhet = bra!
Ingen ethernet-port = WTF!?

Citat:

För det sistnämnda finns däremot en ny adapter som använder höghastighetsanslutningen Thunderbolt.

Ja men så bra. Och den kommer väl bara kosta 399:- eller liknande, som vanligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur blir 2199 dollar 21 495 kr? visste inte att dollarn var uppe vid 10 kr igen? det blir väl runt 15-16 tusen kr i bästa fall..?

Permalänk
Medlem

Nya 15" är ju verkligen otroligt smidig för sin skärmstorlek, får den gamla 15" att se tjock ut http://www.engadget.com/2012/06/11/apple-next-generation-macb...

Men så otroligt synd att de inte uppdaterade 13" till samma tunna format och bättre skärm! 15":aren skulle jag hemsk gärna byta ut min 17" MBP på jobbet för men för hemmabruk räcker 13" för mig. Dock räcker inte enbart snabbare hårdvara för att byta ut min gamla...Klantigt Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ingen optisk enhet = bra!
Ingen ethernet-port = WTF!?

Ja men så bra. Och den kommer väl bara kosta 399:- eller liknande, som vanligt.

Lite svårt när den inte får plats kanske. 279kr kostar TB > Ethernet.

Permalänk
Medlem

Från forex

Skrivet av Mozelito:

Hur blir 2199 dollar 21 495 kr? visste inte att dollarn var uppe vid 10 kr igen? det blir väl runt 15-16 tusen kr i bästa fall..?

2 199,00 USD säljs för
16 229,50 SEK

16299,5*1,25(moms)= 20374,375kr

Skillnaden där är nog svensk Apple-tax.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det ÄR ju bakåtkompatibelt om man har en adapter!
Det är dags att gå vidare från VGA. Om inte någon börjar blir det ju aldrig av.
Vad ska Apple har i sina bärbara för att folk ska vara nöjda? En DVI-port, en VGA-port, en DisplayPort och en HDMI-port – verkar det rimligt?

Blandade känslor här inför det Apple släppte idag. Besviken på vad gjorde med Mac Pro.

Min poäng var att ingen jävel släpar med den där adaptern. Allt vad adaptrar heter suger helt enkelt. Å ena sidan vill jag hålla med dig om att VGA borde förpassas till historien, men samtidigt så använder jag ändå regelbundet VGA-ingången på min laptop. HDMI kör jag hemma till min externa skärm, men DP har jag aldrig varit i behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Moms och tullavgifter?

Permalänk
Medlem

Vad ska Apple har i sina bärbara för att folk ska vara nöjda? En DVI-port, en VGA-port, en DisplayPort och en HDMI-port – verkar det rimligt?

5 stycken komponent-cinch med låsning vore ju att föredra framför alla dom där, riktigt old school. passar bra på en amerikansk produkt också.

Skrivet av Yoshman:

Det är USAs motsvarighet till mönsterskydd man fått på MBA-designen. Om du tittar på patentnumret så ser du att det startar med ett D för design. "Vanliga" patent har endast ett nummer.

Men jag tycker nog att den som beviljade detta patent/mönsterskydd borde ha sparken, både Sony (Vaio Z) och Toshiba (kan inte modellen) har haft kil-formen tidigare. Inse hur mycket pengar i korkade rättsprocesser den person som beviljade detta mönsterskydd kommer nu skickat rakt ut i avloppet, d.v.s ner i fickorna på advokater som vi konsumenter i slutändan för betala.

Och jag säger inte detta som Apple-hatare, som jag skrivit tidigare är jag en mycket nöjd MBP-ägare.

just det, mönsterskydd hette det ju.

the circle of life..

ditto, om de gör en ny iMac-blomma köper jag, den duger bara som prydnad snart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

JA!!!!!!! 16:10 på skärmen !!!!!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jaha, det gamla vanliga från diverse PC-users som tycker att specs X och Y är bättre hos en plast-pc för 50kr på siba. Gäsp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mase7595:

Min poäng var att ingen jävel släpar med den där adaptern. Allt vad adaptrar heter suger helt enkelt. Å ena sidan vill jag hålla med dig om att VGA borde förpassas till historien, men samtidigt så använder jag ändå regelbundet VGA-ingången på min laptop. HDMI kör jag hemma till min externa skärm, men DP har jag aldrig varit i behov av.

Ingen normal människa använder VGA längre. Kryp tillbaka under stenen du kom ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Ingen normal människa använder VGA längre. Kryp tillbaka under stenen du kom ifrån.

Många företag använder fortfarande VGA som koppling till projector eller liknande som de inte orkar upgradera. Personligen tycket att vga försvann för många år sen samt aldrig skulle tänke mig använda det.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mase7595:

Grejen är ju att VGA används rätt flitigt fortfarande. Har t.ex varit med om ganska många gånger att en grupp på fyra MPB-ägare kommer till ett universitetsseminarium för att hålla en presentation. Givetvis har alla glömt sin VGA-adapter som är nödvändig till projektorn och någon med en netbook för 1500 kr får rycka in. Måhända att VGA är gammal teknik, men bakåtkompabilitet är ändå vettigt i vissa lägen. Det är verkligen på tiden att åtminstone HDMI kommer.

Kan inte göra annat än att hålla med! De hade inte använt adaptrarna om de vore gratis och medskickade i kartongen. En mac ska ju bara fungera enligt vissa...

Det var ett väldigt bra beslut att trycka dit en hdmi. Det är steget efter vga, åtminstonde på bärbara.
Vga är av min erfarenhet dessutom långt mer vanligt på bärbara än vad dvi är... Och det beror nog främst på storleken på porten.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Underbart av Apple att visa vart skåpet ska stå! Lycka till Dell, HP, Acer, blabla osv.

Permalänk
Medlem

Bra att de pushar på med högre skärmupplösning. Resten är som vanligt totalt ointressant.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tror ni att man kan förvänta sig att högre upplösning än FHD dyker upp till PC-laptops inom kort?

Permalänk
Medlem

En liten besvikelse men det kanske ändå blir en macbook air snart då. Den har ju ändå ivy bridge och intel hd 4000 så. Där ändrades inte heller priset någonting.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Citat:

....vilket ger en punkttäthet på 220 ppi, vilket kan jämföras med Ipad 3 på 264 ppi.

Ipad 3 finns inte. Nya har kommit ut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ipad 3 finns inte. Nya har kommit ut dock.

Fast Ipad 3 är enligt mig (och säkert många andra) enklare och bättre än att skriva "nya ipad". Men det är fint att du märker ord.

För att vara lite on topic så är jag imponerad av den nya MBPn, blir till att slänga iväg en beställning - trist bara att apples leveransdatum verkar vara i början på juli...

Visa signatur

Burk: Asus X79-Deluxe | Intel Core-i7 4930K @ 4.6ghz | gtx 780 | trötta minnen än så länge

Permalänk
Medlem

Stort ha-begär helt klart!

Men, en fråga....
När har man egentligen nytta av 2880 x 1800 pixlar på 15,4 tum?

Suttit och arbetat på en 15" Dell med 1920 x 1080 och det är ju alldeles för smått om man inte ändrar DPI eller sitter med näsan tryckt mot skärmen.
Kan tänka mig vissa tillämpningar då det funkar men förstår inte hypen. Lagom är bäst?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Visserligen är upplösningen imponerande, men vad som verkligen höjer ögonbrynen är att Apple slog till på en IPS-panel i 2880x1800.

Jämför det med priserna av externa skärmar. (Självklart dubbelt antal tum, men fortfarande samma teknik och ung. upplösning.)

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

Vart ett stort *gäääääääsp* ju... men, de är duktiga på marknadsföring Apple..

Permalänk
Medlem

Då vet vi vad ThunderBolts användningsområde kommer vara, så mac kan ha ethernetuttag, blir lite dyrt förståss men vad bryr sig en mactaliban om det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Så till mig själv att kostar den under 15k ser det riktigt bra ut. Sen scrollade jag ner till priset och insåg att allt var som vanligt.. Över 20k för en 15" laptop och 10k mer om mig vill ha 8gb mer minne och en 250gb större hdd som vanligtvis kostar max 3k. På tiden med större upplösning på skärmen men för det priset kan jag hyra en mindre lägenhet i ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Visserligen är upplösningen imponerande, men vad som verkligen höjer ögonbrynen är att Apple slog till på en IPS-panel i 2880x1800.

Jämför det med priserna av externa skärmar. (Självklart dubbelt antal tum, men fortfarande samma teknik och ung. upplösning.)

Ser en fin lg där för 8k vilket är ungefär lika mycket som man betalar för 8gb mer minne och lite större ssd i macbooken. Fast det är bra att någon tar steget mot högre upplösningar och att Apple är dyra är ingen nyhet

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Men det ÄR ju bakåtkompatibelt om man har en adapter!
Det är dags att gå vidare från VGA. Om inte någon börjar blir det ju aldrig av.

Skrivet av taliz:

Skrivet av Djinn1982:

Många företag använder fortfarande VGA som koppling till projector eller liknande som de inte orkar upgradera. Personligen tycket att vga försvann för många år sen samt aldrig skulle tänke mig använda det.

Tvärtom tycker jag att det är tråkigt att man inte kan hålla sig till en standard över tid. Min 19" VGA plattskärm med upplösning 1280x1024 från 2003 fungerar mer än utmärkt och det vore en skam om jag var tvungen att byta ut denna pga nya standarder.

Det retar mig så in i norden att politiker och allehanda tyckare trycker ner på gamla bilar och allt gammalt som fungerar utan att tänka en tanke på det sopberg med fungerande teknik som bildas av denna ständiga jakt på "nytt och häftigt" som vi i väst håller på med.

Fick precis åka och slänga en fullt fungerande laserskrivare för att vi insåg att vi förmodligen inte kommer att skaffa en dator med parallellport igen de närmaste åren och att det är billigare att köpa en ny skrivare än att försöka hitta en USB-adapter som fungerar.. Miljövänligt? Knappast!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Jag tror du måste förstå att de som överväger att köpa en laptop för 22 lax inte är ute efter några barnsliga spel och resonerar mest troligt inte som du gör.

På tal om att resonera är det en bra idé att komma med egna argument och inte bara slå ner på den andres. Att kalla spel för barnsliga tar inte diskussionen någonstans.

Varför "fixade" inte DELL, HP, Acer eller någon av de andra tillverkarna en upplösning ens i närheten av denna sk. retina upplösning Apple numera använder sig av? De har ju inte ens en enda produkt med en pixeltäthet i närheten av denna.

För att de kan inte ta 20k för en laptop och fortfarande sälja den.

Ta dig en titt på Apple-aktien grabben, jag kan säga dig att den går allt annat än dåligt.

Jag tycker att du ska låta Sweklockers nyhetsredaktion bestämma vad de vill att vi ska disskutera. Du menar alltså på fullaste allvar att de skriver om flertalet Mac-släpp och skapar tillhörande forumtrådar för att vi inte ska "snacka med macfolk"?

Tänk om.

---

Förövrigt är det alltid lika kul att se dessa småpojkar klaga så fort Apple släpper något nytt. De ska alltid jämföra rena specifikationer (ja verkligen, specifikationer rakt av) med priset och på så sätt avgöra om en produkt är prisvärd eller inte. Denna metod används i samtliga fall, även när tillverkaren har valt att skapa en produkt där de lagt pengar och tid på egenskaper som inte går att jämföras i några specifikationer såsom det oftast är bland Mac:ar.

MVH

Du har rätt att det finns många som resonerar dumt mot ppmes produkter men någon som är ännu roligare är "applefolk' som argumenterar för genom att dumföfklara andra.

Visa signatur

Permalänk

Inte alls intresserad av denna själv, men förhoppningsvis sätter detta lite press på att skärmar kan få lite högre upplösning.