Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns 3 anledningar till att det är gjort på det här tråkiga sättet.

1. För att spara plats. Eller snarare att slippa bry sig om standarder ger friare händer(och mindre arbete att få plats med varje komponent).

2. Det blir billigare att tillverka

3. Större delar av datorn måste bytas ut vid fel, då på en auktoriserad mac verkstad. = Pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför skulle man behöva uppgradera en 10k Facebook maskin?

Det här konceptet är iofs ett utmärkt sätt för Apple att tjäna pengar på samt att dem
bidrar i hög grad till miljöförstöringen.
Tycker samtidigt att det är jäkligt roligt att miljötalibaner använder Apple produkter!

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Och Dell's reservdelar är så gott som gratis?

Ge fan i och ha sönder datorn och köp förlängd garanti så är detta inget problem. hade dock vart trevligt om man iaf kunde byta ut SSD'n, men även solen har sina fläckar.

Det är det som är grejen. Vill du ha större hårddisk på din dell-laptop, så är det bara att gå till valfri datorbutik och köpa en hårddisk. Du behöver inte beställa några speciella reservdelar från dell.

Permalänk
Skrivet av Operatören:

och sådant köper folk?!
Hur tänker ni då?
En vanlig laptop, fast dyr, begränsad och framför allt ful som stryk!

Ja det är så MYCKET snyggare med en laptop i plast!
Sen när fick vanliga laptops 2880x1800 i upplösning?

Permalänk
Medlem

OT

Någon som vet hur krångligt det är att installera över Windows och om det går på en Macbook Pro samt om det är möjligt att köra upplösningen 2880x1800 i windows?

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är det som är grejen. Vill du ha större hårddisk på din dell-laptop, så är det bara att gå till valfri datorbutik och köpa en hårddisk. Du behöver inte beställa några speciella reservdelar från dell.

Men då får man väll köpa en Dell dator?

Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Jag tror det finns 3 anledningar till att det är gjort på det här tråkiga sättet.

1. För att spara plats. Eller snarare att slippa bry sig om standarder ger friare händer(och mindre arbete att få plats med varje komponent).

2. Det blir billigare att tillverka

3. Större delar av datorn måste bytas ut vid fel, då på en auktoriserad mac verkstad. = Pengar.

Håller med på alla punkter förutom nummer två. Jag tror inte att det är billigare att göra skruvar med såna konstiga hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, eller så lämnar man in den på service alt ta ut skadan på försäkring i fall den är handhavandefel. Går en produkt som jag har köpt sönder pga fabrikationsfel så är ju en lösning som jag själv får bekosta den sista utvägen. Du lär väl inte köpa en ny skärmpanel och montera in den i fall skärmen går sönder? Och du lär säkert inte byta ut ljudkretsen heller i fall den går sönder? Därför så ser jag ingen anledning att gråta över detta i fall en annan komponent som vanligtvis brukar gå att byta ut (t.ex. RAM eller SSD) går sönder. In på service och få det lagat eller få en helt ny, problem solved.

Jag har hellre en laptop där hårdvaran är ordentligt fastmonterad och anpassad för att uppnå maximal effekt. Hur många är det t.ex. inte som har råkat ut för att RAM-minnet glappat och kräver ett ingrepp för att få det på plats igen? Lycka till med det i fall du kanske är bortrest och saknar verktyg. Är minneskretsarna fastlödda i moderkortet så är det ett problem ur vägen.

Apple erbjuder ju bara ett års garanti på fel som uppstått efter leverans. Pajar en minneskrets efter 2 år får man alltså betala reparationen själv, som kommer att kosta nästan lika mycket som en ny. Istället för att bara kunna köpa en ny minnesmodul för någon hundralapp.

Och problemet med att en minnesmodul lossnar är inte särskilt stort. Har jobbat inom IT-branchen i över fem år i ett stort företag med ett par tusen datorer och har råkat ut för det en bara en gång!

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad, att det inte går att byta minnen eller hårddisk är riktigt dåligt. Visst, du tjänar kanske någon milimeter på det men det känns ju helt värdelöst när något går sönder, blir enklare för alla att kunna byta minnen utan att byta moderkort etc.

Permalänk
Hjälpsam

Ok, nu var ragen här igen.

MacBook PRO, Inte MacBook Sweclockers Modular Edition.

1. Titta på komponenterna som används, Hynix DDR3orna, Samsung flash modulerna, solid state coils etc. Det är bra komponenter som har använts.
2. Handen på hjärtat, hur många (nej, vi på swec räknas inte) skruvar upp sin dator och byter/uppgraderar en bärbar dator jämför med hur många som använder den tills det är dax att köpa en ny alternativt lämnar in till verkstad för reparation?

Jag säger inte att datorer kommer gå sönder, men de som gör lämnas in på service.

Att inte köra OEM moderkort från lowest bidder med exakt samma komponenter som resten av konkurrenterna och bara byta färg/form på skalet är vad som behövs för att fila ner storleken och vikten till ett minimum.

Visst, jag uppgraderar gärna datorer och bärbara själv, ser inte på hur mycket minne eller hårddisk som finns i utan bara CPU/GPU då jag har SODIMM och 2.5" liggandes.

Några jäkla kompromisser behöver man göra för att få ner vikt och volym men öka prestandan samtidigt, om det till 99% går ut över verkstadspersonal ser jag inga som helst problem med det för majoriteten av kunderna.

Så när ni frågar hur F-N Apple tänkte, undrar jag om ni som ragear kan tänka er att tänka ett steg till utanför ditt eget ha-begär och frustration över att inte ha en obegränsad plånbok för att antingen skaffa en själv eller bygga något bättre själv.

Och nej, jag är inte ett Apple fanboy, jag tycker bara detta är en fantastisk teknisk kreation som jag ser fram emot att konkurrenterna skall försöka bräcka.

PS. En god anledning att ha specialskruvar till datorn är att man inte skall pilla på batterierna, då om man inte använder specialverktyg för att lyfta upp dem utan att böja dem har du brand och explosionsrisk. Det är inget hårt skal runt batterierna för att spara på vikt och volym som allt annat. Det är en regelrätt hälsorisk att som obehörig öppna det chassit.

EDIT;

Och för er som ragear på priset på datorn, läs gärna inlägget här;

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Det här är ju enbart för att inte användare ska kunna byta komponenter själva för en lägre peng utan måste gå via Apple och deras ockerpriser.

Förstår inte varför alla tycker att Apple har "ockerpriser"? Deras datorer kostar mer än andra men erbjuder också en oöverträffad design och byggkvalitet. För att inte nämna OSX som är ett mycket bra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

och sådant köper folk?!
Hur tänker ni då?
En vanlig laptop, fast dyr, begränsad och framför allt ful som stryk!

Jag håller med om att den både är dyr och begränsad. Men vanlig och ful?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Förstår inte varför alla tycker att Apple har "ockerpriser"? Deras datorer kostar mer än andra men erbjuder också en oöverträffad design och byggkvalitet. För att inte nämna OSX som är ett mycket bra operativsystem.

Jag tror att han syftar på till exempel hur mycket extra de tar betalt ifall du köper en macbook pro med 8gb ram istället för 4.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tanax:

Jag håller med om att den är begränsad i form av uppgradering och egen reparation. Men dyr för vad det är?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Apple erbjuder ju bara ett års garanti på fel som uppstått efter leverans. Pajar en minneskrets efter 2 år får man alltså betala reparationen själv, som kommer att kosta nästan lika mycket som en ny. Istället för att bara kunna köpa en ny minnesmodul för någon hundralapp.

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Gissar bara lite här men anledningen till att det kostar så pass mycket att uppgradera minnet måste väl vara att de byter ut varje krets mot en som är dubbelt så stor då det inte finns någon mer plats att sätta de billigare mindre modulerna på som det gör på de flesta "vanliga" ram-stickorna? Mer minne i modulerna måste väl göra priset i sig mycket dyrare per styck om ni förstår jag vad menar? Försvarar inte att de tar mycket mer betalt när det handlar om uppgradering i modellerna med riktiga stickor.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara för man försöker "låsa" datorn o göra det omöjligt att öppna den. Har man köpt den så borde man man ju kunna öppna o göra vad man vill (klart att garantin ska försvinna i så fall). Bara för att man inte ska kunna byta nått själv så dom ska tjäna pengar? Otroligt f*tt*gt av dom.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, eller så lämnar man in den på service alt ta ut skadan på försäkring i fall den är handhavandefel. Går en produkt som jag har köpt sönder pga fabrikationsfel så är ju en lösning som jag själv får bekosta den sista utvägen. Du lär väl inte köpa en ny skärmpanel och montera in den i fall skärmen går sönder? Och du lär säkert inte byta ut ljudkretsen heller i fall den går sönder? Därför så ser jag ingen anledning att gråta över detta i fall en annan komponent som vanligtvis brukar gå att byta ut (t.ex. RAM eller SSD) går sönder. In på service och få det lagat eller få en helt ny, problem solved.

Jag har hellre en laptop där hårdvaran är ordentligt fastmonterad och anpassad för att uppnå maximal effekt. Hur många är det t.ex. inte som har råkat ut för att RAM-minnet glappat och kräver ett ingrepp för att få det på plats igen? Lycka till med det i fall du kanske är bortrest och saknar verktyg. Är minneskretsarna fastlödda i moderkortet så är det ett problem ur vägen.

Jag har bytt skärmpanel i laptop då den gick sönder, så även fläkt och annat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte all rage över detta..

Personligen köper jag inte en bärbar med ambitionen att uppgradera den utan köper den medveten om att detta är prestandan jag får leva med datorns livslängd ut. Därför jag även har en stationär PC..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Think different

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Förstår inte all rage över detta..

Personligen köper jag inte en bärbar med ambitionen att uppgradera den utan köper den medveten om att detta är prestandan jag får leva med datorns livslängd ut. Därför jag även har en stationär PC..

Problemet är att folk tror att det är en gaminglaptop dom köper, när det i själva verket är en laptop som i första hand är designad för professionellt bruk på t.ex. webbyråer och liknande. Den är inte ämnad för hemmaanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag håller med om att den är begränsad i form av uppgradering och egen reparation. Men dyr för vad det är?

Nej, det sa jag inte. Sa bara att den var dyr. 21.000kr~ är mycket pengar. Speciellt om man enbart har datorn för hobby(eller ens för skola också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Nej, det sa jag inte. Sa bara att den var dyr. 21.000kr~ är mycket pengar. Speciellt om man enbart har datorn för hobby(eller ens för skola också).

Och det är just därför folk tycker att den är dyr. För att dom tror att den i första hand är ämnad för hemmaanvändning/hobbyanvändning. Den är gjord för att användas i arbete, för PROfessionellt bruk, och ett företag har förmodligen resurser att lägga på arbetsverktyg.

Permalänk
Avstängd

MacZisterna Slår till igen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

MBP dator-entusiasternas sista & sämsta val!
Känns som compaq back in the days, fast värre...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Alltså. Helt ärligt. Hur många vanliga människor öppnar någon gång under sitt liv någon av sina bärbara datorer? Det är extremt få.
Det är extremt få som ens öppnar sina stationära datorer som är otroligt mycket lättare att pilla i.

Visst är det tråkigt, men det här första generationen av en väldigt revolutionerande produkt. Hitta en laptop från någon annan tillverkare som har liknande specs och som det går att byta ut delar själv på så kommer jag att köpa den åt dig.

Jag ser det som en självklarhet att man inte kör med fastlödda komponenter för att spara utrymme i ett såpass tight chassi.
Tråkigt? Ja, lite.
Konstigt? Nej.

Sen måste ni komma ihåg att vi på Sweclockers tillhör kanske 1% eller mindre av datormarknaden. Apple gör produkter för vad 90% av användarna gör 90% av tiden.

Skrivet av _MmattiasS_:

Har du någonsin haft en mac som har gått sönder, och litat på att apple care protection ska lösa det? Om inte, gör det inte i framtiden heller

Jag har fått min MacBook lagad med Apple Care två gånger. Första gången för att någon kontakt i skärmen glappade så att allt blev underbart fint rosa och den andra gången för att batteriet svällde innan 300 laddcykler gått. Ingen av gångerna var det någon diskussion utan felet konstaterades och åtgärdades...

Skrivet av Bakgrund:

Kul är hur varenda ajfån jag ser har en sprucken skärm/baksida.

Du kan få komma och titta på min iPhone som jag har haft i snart 2 år som har farit i marken en gång. Den är hel fortfarande.
Problemet är väl att folk tappar sina telefoner hela tiden...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ok, nu var ragen här igen.

MacBook PRO, Inte MacBook Sweclockers Modular Edition.

1. Titta på komponenterna som används, Hynix DDR3orna, Samsung flash modulerna, solid state coils etc. Det är bra komponenter som har använts.
2. Handen på hjärtat, hur många (nej, vi på swec räknas inte) skruvar upp sin dator och byter/uppgraderar en bärbar dator jämför med hur många som använder den tills det är dax att köpa en ny alternativt lämnar in till verkstad för reparation?

Jag säger inte att datorer kommer gå sönder, men de som gör lämnas in på service.

Några jäkla kompromisser behöver man göra för att få ner vikt och volym men öka prestandan samtidigt, om det till 99% går ut över verkstadspersonal ser jag inga som helst problem med det för majoriteten av kunderna.

Så när ni frågar hur F-N Apple tänkte, undrar jag om ni som ragear kan tänka er att tänka ett steg till utanför ditt eget ha-begär och frustration över att inte ha en obegränsad plånbok för att antingen skaffa en själv eller bygga något bättre själv.

Habegär? Verkligen inte, det enda som jag vill ha i den datorn är upplösningen.

Visst vanligt folk skruvar inte upp sina datorer, men om datorn går sönder efter två år är den omöjlig att reparera. Inte ens apple kommer laga moderkortet bara för att en minneskrets är trasig, det blir till att byta ut hela brädan istället för bara minnesmodul som går på vanliga datorer.

Sen det är med PRO, det finns ganska många professionella som bara behöver programmera eller sitta i kalkylark så det exemplet var lite väl haltande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Apple bidrar till slit-och-släng samhället. Om man använder batteriet flitigt kan det slitas ut på ett år. Ska man betala flera tusen för att Apple ska byta det eller bara byta dator. Och omöjligt att uppgradera nått så basalt som minne och hårddisk.

Gillar inte alls var detta är på väg...

+1
Jag har funderat lite på en macbook som nästa dator men varit lite skeptisk till hur apple tänker. Den här artikeln fick mig att snabbt som attan stryka mbp från listan. Att inte kunna byta batteri som åldras även om det används frekvent eller inte är katastrof.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xaluku:

Är det någon som kan förklara för man försöker "låsa" datorn o göra det omöjligt att öppna den. Har man köpt den så borde man man ju kunna öppna o göra vad man vill (klart att garantin ska försvinna i så fall). Bara för att man inte ska kunna byta nått själv så dom ska tjäna pengar? Otroligt f*tt*gt av dom.

Av hälsoskäl Li-Po batterier med minimalt skyddande hölje, tryck lätt på ett batteri och du har överhängande brandrisk nästa gång du laddar.

Läs på lite om faror och hantering av Li-Po batterier som är vanligt bland RC flygare. Liten skada på batteriet kan vara katastrof.

Skillnaden mellan hobby LiPo batterier och de i MBA och MBP är att de i datorerna har datorns unibody som skydd mot åverkan annars bara lite tunn plast. De till hobby har lite mer stryktåligt runt cellerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

Okej. Kan alla sluta kalla konsumentköplagen för garanti?

Du kan reklamera med konsumentköplagens villkor i tre år, men det är INTE detsamma som garanti för det.

Attt man själv måste bevisa huruvida felet är ett fabriksfel eller inte tvistar de lärda om.

Skickades från m.sweclockers.com