Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Habegär? Verkligen inte, det enda som jag vill ha i den datorn är upplösningen.

Visst vanligt folk skruvar inte upp sina datorer, men om datorn går sönder efter två år är den omöjlig att reparera. Inte ens apple kommer laga moderkortet bara för att en minneskrets är trasig, det blir till att byta ut hela brädan istället för bara minnesmodul som går på vanliga datorer.

Sen det är med PRO, det finns ganska många professionella som bara behöver programmera eller sitta i kalkylark så det exemplet var lite väl haltande.

Ang. det där med PRO, givetvis finns det professionella som "bara behöver programmera eller sitta i kalkylark" - precis som det finns professionella som inte behöver en dator överhuvudtaget.
Sen finns det dom professionella som sysslar med bildbehandling, videoredigering, musikproduktion osv - det är främst för dessa som MacBook PRO är ämnad.

Permalänk
Medlem

Oerhört naiva ni är som INTE ser att apple FÖRSÖKER göra det svårt för kunder att spara pengar genom att byta komponenter själva. Era ursäkter verkar vara "Det är en bra dator" eller "bara någon % byter komponenter", ska det försvara att apple medvetet försvårar byte av komponenter?

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Apples datorer behöver aldrig repareras

Troll...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Vilka patetiska idioter, pengar är allt de vill ha... -_-

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Oerhört naiva ni är som INTE ser att apple FÖRSÖKER göra det svårt för kunder att spara pengar genom att byta komponenter själva. Era ursäkter verkar vara "Det är en bra dator" eller "bara någon % byter komponenter", ska det försvara att apple medvetet försvårar byte av komponenter?

Man kan vända på det och säga att Apple medvetet försvårar att man ska ha sönder komponenter i datorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Man kan vända på det och säga att Apple medvetet försvårar att man ska ha sönder komponenter i datorn också.

Ja, för det är så många personer som öppnar upp sin laptop sliter ut något med våld och sen undrar varför det inte fungerar...

Permalänk
Medlem

Tur att man inte stödjer detta skit företag!

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Tyvärr mer o mer företag som gör detta på både laptops och telefoner.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Ja, för det är så många personer som öppnar upp sin laptop sliter ut något med våld och sen undrar varför det inte fungerar...

Nej, men olyckor kan ske - även för den mest erfarne.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kobb3:

Åter igen, för 3e gången, LiPo batterier som används är helt livsfarliga vid fysisk åverkan och chassit är skyddet för batterierna i MBA och MBP. Du behöver specialverktyg och specialutbildning för att ens kunna plocka ut dessa ur en MacBook utan att riskera brand!

Du skall inte under några omständigheter öppna en MBA eller MBP.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ok, nu var ragen här igen.

MacBook PRO, Inte MacBook Sweclockers Modular Edition.

1. Titta på komponenterna som används, Hynix DDR3orna, Samsung flash modulerna, solid state coils etc. Det är bra komponenter som har använts.
2. Handen på hjärtat, hur många (nej, vi på swec räknas inte) skruvar upp sin dator och byter/uppgraderar en bärbar dator jämför med hur många som använder den tills det är dax att köpa en ny alternativt lämnar in till verkstad för reparation?

Jag säger inte att datorer kommer gå sönder, men de som gör lämnas in på service.

Att inte köra OEM moderkort från lowest bidder med exakt samma komponenter som resten av konkurrenterna och bara byta färg/form på skalet är vad som behövs för att fila ner storleken och vikten till ett minimum.

Visst, jag uppgraderar gärna datorer och bärbara själv, ser inte på hur mycket minne eller hårddisk som finns i utan bara CPU/GPU då jag har SODIMM och 2.5" liggandes.

Några jäkla kompromisser behöver man göra för att få ner vikt och volym men öka prestandan samtidigt, om det till 99% går ut över verkstadspersonal ser jag inga som helst problem med det för majoriteten av kunderna.

Så när ni frågar hur F-N Apple tänkte, undrar jag om ni som ragear kan tänka er att tänka ett steg till utanför ditt eget ha-begär och frustration över att inte ha en obegränsad plånbok för att antingen skaffa en själv eller bygga något bättre själv.

Och nej, jag är inte ett Apple fanboy, jag tycker bara detta är en fantastisk teknisk kreation som jag ser fram emot att konkurrenterna skall försöka bräcka.

PS. En god anledning att ha specialskruvar till datorn är att man inte skall pilla på batterierna, då om man inte använder specialverktyg för att lyfta upp dem utan att böja dem har du brand och explosionsrisk. Det är inget hårt skal runt batterierna för att spara på vikt och volym som allt annat. Det är en regelrätt hälsorisk att som obehörig öppna det chassit.

EDIT;

Och för er som ragear på priset på datorn, läs gärna inlägget här;

Nä du har rätt i att många "vanliga" användare inte byter hårdvara i sin bärbara själv!

Men faktum är att det blivit väldigt vanligt att vänner, vänners vänner, släkt ringer o frågar om man kan uppgradera deras RAM-Minne!
För fem år sen skulle det aldrig hända, men folk har blivit ett med sina datorer, i stort sett alla har en dator idag! Få kan skruva/byta hårdvara, för att dom är rädda för att förstöra, men känner en som kan!

Sen det där med "obegränsad plånbok" har du hört talas om avbetalning?

Stackars folk som köper denna, när dom fattar att dom inte kan uppgradera ett skit, jag tycker synd om dom!

Skrivet av lahtin3n:

Problemet är att folk tror att det är en gaminglaptop dom köper, när det i själva verket är en laptop som i första hand är designad för professionellt bruk på t.ex. webbyråer och liknande. Den är inte ämnad för hemmaanvändning.

Jag lovar dig, dom som köper en macdator vet om att det inte är den optimala speldatorn.

Och hade du skrivit professionellt bruk för film o musik, hade jag köpt det. Men professionellt bruk för webbyråer

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nä du har rätt i att många "vanliga" användare inte byter hårdvara i sin bärbara själv!

Men faktum är att det blivit väldigt vanligt att vänner, vänners vänner, släkt ringer o frågar om man kan uppgradera deras RAM-Minne!
För fem år sen skulle det aldrig hända, men folk har blivit ett med sina datorer, i stort sett alla har en dator idag! Få kan skruva/byta hårdvara, för att dom är rädda för att förstöra, men känner en som kan!

Sen det där med "obegränsad plånbok" har du hört talas om avbetalning?

Jag lovar dig, dom som köper en macdator vet om att det inte är den optimala speldatorn.

Och hade du skrivit professionellt bruk för film o musik, hade jag köpt det. Men professionellt bruk för webbyråer

Webbyråer sysslar inte bara med hemsidedesign, bara så du vet :).
Många webbyråer sysslar även med saker så som t.ex. 3d-visualiseringar, rörlig grafik och bildredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

och sådant köper folk?!
Hur tänker ni då?
En vanlig laptop, fast dyr, begränsad och framför allt ful som stryk!

Det är mest skärmen på den, samt operativsystemet som lockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Alltså. Helt ärligt. Hur många vanliga människor öppnar någon gång under sitt liv någon av sina bärbara datorer? Det är extremt få.
Det är extremt få som ens öppnar sina stationära datorer som är otroligt mycket lättare att pilla i.

Visst är det tråkigt, men det här första generationen av en väldigt revolutionerande produkt. Hitta en laptop från någon annan tillverkare som har liknande specs och som det går att byta ut delar själv på så kommer jag att köpa den åt dig.

Jag ser det som en självklarhet att man inte kör med fastlödda komponenter för att spara utrymme i ett såpass tight chassi.
Tråkigt? Ja, lite.
Konstigt? Nej.

...

Så frågan är, varför ska man köpa en dator som det varken går och byta minne, hårddisk eller batteri på? Varför ska man börja förlita sig på verkstäder och att de ska göra detta, för en kostnad?
Kan du nämna något som är positivt med det hela?
Vem som helst kan räkna ut att det här är för att tjäna mer pengar, allt annat är bortförklaringar, för det är väl ändå konstigt att Samsung lyckas klämma in en hederlig 2.5" och SO-DIMM minnen i sin ultrabook?

Visst, batteriet går inte och byta så lätt på denna men att uppgradera är då inga problem.

Otroligt ändå hur vissa sväljer allt Apple gör med hull och hår, det är ju för fasen ett företag som har ett mål i sikte, tjäna pengar!
Och självklart ifrågasätter vi som tycker att det var inte så bra att som konsument inte ens kan göra en mindre uppgradering själv utan att det ska kosta skjortan!
Hoppas inte utvecklingen går mot det här, datorer börjar bli som bilar där ett sketet oljebyte måste göras på verkstaden...

Sen ja, jag har gjort hårddisk och minnesuppgradering i två av tre bärbara, Sambons HP från tidigt 2007 lever än idag, funderar på att köpa en Core2Duo CPU till den nu och ge den lite mer kraft, inte för att det egentligen behövs, räcker för ordbehandling och surf, men man kan få processorerna så billigt idag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

[...]
Otroligt ändå hur vissa sväljer allt Apple gör med hull och hår, det är ju för fasen ett företag som har ett mål i sikte, tjäna pengar!
[...]

Jag är ganska säker på att detta är 99% av alla företags mål.

Permalänk
Medlem

Ur ett livscykelperspektiv är det inget annat än beklagligt. En viktig del i all produktdesign är att produkten ska vara demonterbar på så enkelt vis som möjligt. Givetvis handlar det om att kompromissa, men här verkar Apple ha valt helt fel spår.

Permalänk

Fläktar, ram, batterier och hårddisk bör såklart enkelt vara utbytbara på bärbara datorer som har en livslängd på flera år. Jag har själv bytt det nämnda på precis alla mina laptops, då jag flitigt har används dessa länge.
Där endast fläkten på vissa laptops har varit mycket knepig att byta p.g.a. dålig konstruktion, dock har dessa fläktar varit billiga. (100kr ebay) Jag tycker dock inte fläktarna på macbook pro ser så svåra ut att byta som tur är..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen annan tillverkare som är så noga som Apple. De som bryr sig om mjukvara gör sin egen hårdvara.

Denna kommer sälja som smör som vanligt.

Jag skrattar åt andra tillverkare som bara slänger i lite tredje parts komponenter i taskig kvalite och får sina problem därefter. Ska även notera att jag har en sådan taskig bärbar dator. Apple är bäst på att se helheten helt klart.

Permalänk
Medlem

Om en komponent går sönder måste således allt bytas? Noll miljötänk alltså. Här borde lagstiftarna träda in och förbjuda konstruktioner vars syfte är att försvåra uppgraderingar och lagningar.

Permalänk

Det som är synd är ju att t.ex ifall hårddisken på MBP skulle krascha så är det omöjligt att bara köpa en ny och t.ex lämna i till en teknisk släkting/kompis, det blir ju ganska mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Girighet, men den är ju så snygg och hipp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Ja självklart, inte precis välgörenhet vi pratar om här.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Åter igen, för 3e gången, LiPo batterier som används är helt livsfarliga vid fysisk åverkan och chassit är skyddet för batterierna i MBA och MBP. Du behöver specialverktyg och specialutbildning för att ens kunna plocka ut dessa ur en MacBook utan att riskera brand!

Du skall inte under några omständigheter öppna en MBA eller MBP.

http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU

Undrar varför detta inte är en självklarhet, det är litium i, litium hatar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Hitta en laptop från någon annan tillverkare som har liknande specs och som det går att byta ut delar själv på så kommer jag att köpa den åt dig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231356,1231723,1231725,...
?
kan dock inte svara på om dom går öppna upp och byta delar i, men köper du dom åt mig så kan ja mer än gärna svara på det ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_tito:

Varför skulle man behöva uppgradera en 10k Facebook maskin?

Det här konceptet är iofs ett utmärkt sätt för Apple att tjäna pengar på samt att dem
bidrar i hög grad till miljöförstöringen.
Tycker samtidigt att det är jäkligt roligt att miljötalibaner använder Apple produkter!

Du med många fler i den här tråden borde kanske konkret beskriva vilka laptops som är mer mljövänliga än Apples?

Ni som tycker att det är en värdelös produkt för att ni inte kan byta komponenter i den kanske inte behöver bry er, det finns mängder med alternativ för er. Angående konstiga skruvar så är det betydligt lättare i monteringsledet om man slipper kryss eller rent av spår. Samma sak gäller service och garantireparation, att på köpet slippa att klåfingriga teknikintresserade ungdomar har sönder produkter för att sedan åberopa garantifel är nog bara en bonus.

Det enda gnället jag kan hålla med om är att det är så sjukt dyrt att modifiera grundutförandena, mer minne eller lagring kostar ju en hel del. Ni som åberopar 2 års garanti gör det i enlighet med konsumentköplagen, en lag som bara är tillämpbar om en privatperson köper produkten, MacBook Pro säljs nog (tack vare prset) i mycket liten utsträckning till privatpersoner.

Permalänk
Skrivet av lahtin3n:

Korrekt, folk är bara naiva.

Här är en annan Samsung Ultrabook:

Skrivet av NHW:

Vi hittade en komponent som går att byta ut utan större bekymmer. Två skruvar och lite lirkande så kan man enkelt plocka ur SSD-enheten som följer mSATA-standarden.

4GB RAM, fastlött.
Sure, SSDn går att uppgradera men det kommer man att kunna i MBP också så småningom.

Men, haters gonna hate just because of Apple.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Finns nog ingen annan tillverkare som är så noga som Apple. De som bryr sig om mjukvara gör sin egen hårdvara.

Denna kommer sälja som smör som vanligt.

Jag skrattar åt andra tillverkare som bara slänger i lite tredje parts komponenter i taskig kvalite och får sina problem därefter. Ska även notera att jag har en sådan taskig bärbar dator. Apple är bäst på att se helheten helt klart.

Att använda befintliga tredjepartslösningar är ett framgångsrikt koncept som man bör använda sig utav så mycket som man bara kan, detta gäller allt ifrån cyklar, bilar, datorer till programkod. Fördelen i fysiska produkter är att man får en produkt som är väl testat och kunderna får det enkelt med reparation, då det finns gott om komponenter.

Apple säljer dock väldigt stora volymer av sina datorer som de uppgraderar sällan och kan alltså ha råd att göra mer skräddarsydda lösningar, men en sådan lösning är katastrofal på produkter som säljs i mindre upplagor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231356,1231723,1231725,...
?
kan dock inte svara på om dom går öppna upp och byta delar i, men köper du dom åt mig så kan ja mer än gärna svara på det ^^

Ingen av dom har möjlighet till samma höga upplösning som den nya MacBook PRO'n har. Ingen av dom har Thunderbolt utgångar. Ingen av dom har SSD. 5/6 saknar displayport eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Att det inte går att modda burken är ju trisst, men förståeligt, Apple vill ju att man väljer en av deras dyrare modeller istället.

Men att det inte går att byta batteri i en bärbar är oförlåtligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Korrekt, folk är bara naiva.

Här är en annan Samsung Ultrabook: http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Noteb...

4GB RAM, fastlött.
Sure, SSDn går att uppgradera men det kommer man att kunna i MBP också så småningom.

Men, haters gonna hate just because of Apple.

Modellen efteråt:

Visa signatur