2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jag sa jag ej ska beställa men är det 2.5" 2tb så är det lika bra, lär inte kunna få fatt i sådana under 1000 lappen på 10 år.

Nje, så lätt är det inte då kretskortet troligtvis saknar Sata styrkretsen. En hd är ju bara sata pga styrchippet. Skulle man leka med tanken så skulle den lika lätt kunna vara en IDE disk om det var ett kretskort med IDE styrdelar på.
Så för att få det till äkta sata så är det nog byte av kretskort som gäller och då är det inte lönt längre.,

Skrivet av larka742:

Tolkar man beskrivningen är det bara usb2 - är det rimligt att anta att det stämmer? Eller kommer man även kunna få usb3?

Disken fungerar på USB3, men räkna inte med hastigheter över USB2. Dock brukar inte 2.5" (5400rpm? kanske lägre?) vara direkt snabbe. Usb2 maxar väl runt 55-60MB/s, så räkna med att du inte får det snabbare än så. Fortfarande snabbare än usb pinnar iaf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Skickade iväg ett mail men såg att dem hade livechat, såhär gick det:

Du pratar nu med Kristoffer
Välkommen!

Hur kan vi hjälpa dig?

Du skrev: Hej det är såhär att ni har en kampanj som innefattar externa hårddiskar.
Du skrev: Och min fråga gäller dessa http://cdon.se/smarta-deals/externa_h%c3%a5rddiskar/
Du skrev: Det jag då undrar är om dem är 2.5" och 2tb, alltså inte 3.5" eller 1 tb utan som beskrivningen på artiklarna säger.
Kristoffer: Vi har fått frågor om detta förut, och leverantören har bekräftat att det rör sig om 2.5"
Du skrev: Jo jag vet men folk är osäkra om det är 2.5" eftersom den enda 2.5" som är på tb kostar 1899kr men har ni själva bekräftat det? läst om att ni hade öppnat ett exemplar
Kristoffer: Dessvärre kan jag inte personligen svara på det just nu. Det bästa är om ni skickar in ett ärende via vårt kontaktformulär, så kan vi vidarebefordra detta till produktansvarig som har hand om produkten och även mer erfarenhet av den. Det enda jag vet just nu är som sagt att leverantören bekräftat det. Då ansvariga inte finns tillgängliga under kvällstid så är det bättre om ni skickar in ärendet via formuläret, för att ni ska få korrekt information.
Du skrev: Ok, det har jag redan gjort men tackar för svaren då.
Du skrev: Förresten, om jag vill inhandla plywood skivor, var vänder jag mig då?
Kristoffer:www.byggmax.se
Du skrev:Tackar
Du skrev:Hejdå

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Usb2 maxar väl runt 55-60MB/s, så räkna med att du inte får det snabbare än så. Fortfarande snabbare än usb pinnar iaf.

I praktiken så brukar man inte få ut mycket mer än ca 30MB/s via USB2 även om den teoretiska maxgränsen ligger på 60MB/s. Det verkar vara en hel massa overhead i det där protokollet.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk

Dem har köp nu betala i höst, vilken månad är det? är dålig på årstider.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...
En sådan borde väl gå? Så blir den "intern" även om man inte kan raida den och får dryga hastigheter. Hur många mb/s behövs det för tung high-profile 1080p?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...
En sådan borde väl gå? Så blir den "intern" även om man inte kan raida den och får dryga hastigheter. Hur många mb/s behövs det för tung high-profile 1080p?

Nä. Du lär behöva en USB-hona eller en mini-USB hane i ena änden. Inte en USB-hane.

Angående video så lär allt i h.264 väg gå. Oftast går de inte ens över 20 mbit.. eller ens 10. Sitter man och klipper med prores eller liknande så är usb2 värdelöst däremot.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Dålig på att läsa också?

http://cdon.se/start/k%c3%b6p_nu_%e2%80%93_betala_i_h%c3%b6st...

Permalänk
Medlem

Att CDON´s leverantör bekräftat vad det rör sig om säger ju ingenting om vad som egentligen de får i den stora leveransen
Att de fått EN fungerande 2tb säger ju nada om att resterande också är det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Hittade inte den länken, att du ska vara spydig får man väll ta som brist på uppfostran.
Och vad menar du med också? vad är jag nu mer dålig på då?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HCP:

Att CDON´s leverantör bekräftat vad det rör sig om säger ju ingenting om vad som egentligen de får i den stora leveransen
Att de fått EN fungerande 2tb säger ju nada om att resterande också är det.

Nä sant, men dem får iallafall stå till svars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avbeställde precis mina 4 diskar som jag hade tänkt att ha i min NAS. Verkligen trist att de hade WD's gränssnitt med usbkontakt direkt på hårddisken istället för s-ata. Hade klart gått att köra diskarna externt till NASen om jag haft tillräckligt med usbportar, men att gå från 60MB/s till ~20MB/s på NAS-diskarna känns inte så lockande.

Hoppas de kommer med fler kina-erbjudande på interna diskar i framtiden.

Permalänk

Om man handlar 2 hårddiskar per tillfälle, kommer man då att få 50kr rabatt till nästa köp för varje eller är det som med smarta deals att den registrerar mailen?

Visa signatur

Permalänk

Köpte precis 5 st 2tb, det var tydligen vad min kredit räckte till där, sugen på att ta 5 till på faktura då man får sålt dem direkt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av roykio:

Då bojkottar jag CDON för att dess diskarna inte är vanliga S-ATA diskar!!!! jävla CDON försöker kränga diskar till oss som är externa USB diskar utan S-ATA kontakt... Jävla CDON borde stämma dom!!!! Luras på detta sättet är fan kriminellt!!!

Dom skrev ju inget om detta

Skrivet av toxicstone:

Du skrev: Förresten, om jag vill inhandla plywood skivor, var vänder jag mig då?
Kristoffer:www.byggmax.se
Du skrev:Tackar
Du skrev:Hejdå

Vad har detta med CDON att göra ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Om man handlar 2 hårddiskar per tillfälle, kommer man då att få 50kr rabatt till nästa köp för varje eller är det som med smarta deals att den registrerar mailen?

Jag köpte 2st...en för 599 och en för 549 (med rabattkupongen)...för mig gör det inget att de är externa (fastlödd kontakt)...hade ju tänkt använda en som externdisk...kan använda dem i min NAS också...dock med slöare hastighet eftersom jag måste använda mig av USB-portarna i NASEN.
Ville just mest av allt ha en stor disk i litet format för att för att ersätta min Trekstor 250GB 2,5" disk.
4TB extern lagring i behändigt format för 1148kr...oslagbart!

Har du flera e-mailadresser så borde du få fler kuponger...eller hur?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jaha, då fick jag svar på kontakten... Lite "FAAAAN". Direkt fastlödd skit...

Kanske den är fastlödd på det lilla kretskortet i det externa chassit och inte direkt på disken!? Det står ju trots allt SATA på chassit (se produktbilderna).

Den som lever får se...

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Dom skrev ju inget om detta

Vad har detta med CDON att göra ?

Kanske är Toxicstone Cowboyen från Staffanstorp som syns i Byggmax reklamen på TV;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

beror på vädret ..

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6st

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av HCP:

Lek med tanken
Du äger ett företag.
Du lyckas få tag på en pall WD 2TB 2,5" diskar.
De kostar ~2000kr på marknaden.

Varför i hela h-vetes förtrollade indianhövdingar skulle man då kränga de för 599?
Varför inte 1499, 1299, 1699 eller liknande, de hade sålt ÄNDÅ. Och ökat vinsten.
Tänk på att 599kr inkluderar moms, som staten ska ha. de är cirka 470 som disken kostar, av de 470 är säkerligen 50-150kr vinst.

Då har vi kvar ~350kr som disken faktiskt kostat att köpa in.
Man måste vara från en verkligt konstig planet om man tror att någon över huvudtaget kan tro det är en äkta WD 2,5" 2TB det handlar om.

CDON är ett vinstdrivande bolag med aktieägare, det är inte röda korset till geeks som vill ha 2tb på externa disken.

Om det gick skulle jag kröna denna tråd till en av de absolut roligaste på forumet

Håller med det är för billigt...kan det vara diskar som varit "spärrade" pga översvämmningarna och som WD eller Seagate sålt vidare för att få ut några slantar för men som de inte vill sätta sitt namn på pga fukt, osäker kvalitet eller dylikt...?
Kanske har kineserna lyckats sortera ut de som var bra eller så har de reparerat dem...vem vet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Jaha, då fick jag svar på kontakten... Lite "FAAAAN". Direkt fastlödd skit...
http://easycaptures.com/fs/uploaded/565/1123238573.png

Wtf? Borde det inte finnas en SATA kontakt under? Så usb kontakten borde vara fastlödd på en SATA kontakt? Man borde kunna pilla bort usb kontakten??

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Wtf? Borde det inte finnas en SATA kontakt under? Så usb kontakten borde vara fastlödd på en SATA kontakt? Man borde kunna pilla bort usb kontakten??

Varför borde det finnas en SATA kontakt? De har helt enkelt satt en USB kontroller direkt på hårddisken istället för en SATA kontroller.

Permalänk
Medlem

Lite roligt är att det står Serial ATA (SATA) på det externa chassit på bilden

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Jepp...men vi får se när diskarna kommer....it aint over until the fat lady sings....:)

Visa signatur

Permalänk

Det kanske är DÄRFÖR diskarna är så billiga. Det blev tok vid tillverkningen. Skulle ha sata men fick mini-usb. Någon stackare har blivit av med jobbet hos WD..

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Det kanske är DÄRFÖR diskarna är så billiga. Det blev tok vid tillverkningen. Skulle ha sata men fick mini-usb. Någon stackare har blivit av med jobbet hos WD..

Kanske...... ,kanske......

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Håller med det är för billigt...kan det vara diskar som varit "spärrade" pga översvämmningarna och som WD eller Seagate sålt vidare för att få ut några slantar för men som de inte vill sätta sitt namn på pga fukt, osäker kvalitet eller dylikt...?
Kanske har kineserna lyckats sortera ut de som var bra eller så har de reparerat dem...vem vet?

Kan dom sälja det då ? Skrämmande om hårddisk tillverkarna kan göra defekta produkter och sälja dom när dom vet att dom är defekta.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Det är väl 1TB-diskarna som har Sata? Annat chassi iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Varför borde det finnas en SATA kontakt? De har helt enkelt satt en USB kontroller direkt på hårddisken istället för en SATA kontroller.

Jobbigt. Det är väl en USB2 kontakt va? Och 2TB disk? Med 20 MB/sek så kommer det ta 27h att fylla upp den disken.
-Ja, tjena det är jag. Jag ska ta med mig lite filer. Ja, 2TB filer. Jag kommer om 27h. Vi ses överimorgon.

Hade det varit SATA så hade det varit användbart i alla fall. Nu är det ju så att man bara kan använda den som backup. Den går inte att använda för att snabbt flytta filer till kompisar, för det kräver massa planerande. Då använder man hellre nåt annat, som är snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det är väl 1TB-diskarna som har Sata? Annat chassi iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Står SATA på 2tb-chassiet också. Jag tror inte att det är USB-protokoll direkt på disken.

Varför?

• Säljaren köper in billiga diskar som den på snabbast möjliga sätt vill konvertera till en säljbar produkt.

• Marknaden för diskar med USB-protokoll är i princip begränsad till WD's färdigbyggda externa diskar, alltså finns det heller ingen marknad för billiga kinachassin som passar till dessa. SATA-chassin finns däremot i parti och minut och kostar ungefär ingenting.

• Om man nu köper in USB-diskar ändå så måste man leja bort specialtillverkning av chassin med allt vad det innebär. Detta äter upp vinst eftersom säljpriset är detsamma oavsett protokoll.

Den mest rationella slutsatsen är alltså att det är SATA-diskar i vanliga lådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Står SATA på 2tb-chassiet också. Jag tror inte att det är USB-protokoll direkt på disken.

Varför?

• Säljaren köper in billiga diskar som den på snabbast möjliga sätt vill konvertera till en säljbar produkt.

• Marknaden för diskar med USB-protokoll är i princip begränsad till WD's färdigbyggda externa diskar, alltså finns det heller ingen marknad för billiga kinachassin som passar till dessa. SATA-chassin finns däremot i parti och minut och kostar ungefär ingenting.

• Om man nu köper in USB-diskar ändå så måste man leja bort specialtillverkning av chassin med allt vad det innebär. Detta äter upp vinst eftersom säljpriset är detsamma oavsett protokoll.

Den mest rationella slutsatsen är alltså att det är SATA-diskar i vanliga lådor.

One can only hope..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"