ASUS rt-n56u, dålig trådlös hastighet

Permalänk
Medlem

ASUS rt-n56u, dålig trådlös hastighet

Hej på er !!

Jag köpte en Asus rt-n56u här för några dagar sedan för att kunna nyttja Wi-Fi till max då vi tidigare köpte en Apple TV 3 och en Ipad 2. Fördelen var att kunna köra via 5Ghz-bandet.

Jag har 100/10 via Telia Fiber. Kör jag Bredbandskollen via den stationära datorn som är kopplad via TP-kabel får jag 96/13 med 0 i svarstid men kör jag samma test påä Ipaden (som är ansluten via 5 Ghz-bandet) får jag 24-34/13. Sedan har jag testat med den bärbara datorn (som är ansluten via 2,4 Ghz-bandet) och då får jag liknande hastigheter som pendlar mellan 25 och 35 ner och 13 upp.

Vi bor i radhus med träväggar och jag har testat att stå bredvid routern, 1 trappa upp och 1 trappa men utan några förändringar i hastigheten vare sig upp eller ner.

Jag är ingen direkt fena på routrar så det jag har gjort är att installera senaste firmware från asus.com och så följde jag den guiden som kom upp vid första anslutningen till routern. Jag har försökt googla utan några direkt matnyttiga träffar. Är det någon här som har några förslag eller tips att följa? En god vän har samma router och kan stå ute på gården (4 våningar från sin lägenhet) och plocka ut 60 neströms så det känns som om det är något jag missat vid mitt installationsförsök.

Trevlig Fredag !

>duis

Permalänk
Vila i frid

Klarar iPad'ens slöa processor verkligen av all trafik? Se även till att köra med wideband (dvs 40 istället för 20 MHz) samt WPA2 med AES - allt annat ger fallback till 802.11g dvs ca 25 Mbit.

Permalänk
Medlem

Jahopp, det var så enkelt alltså. Körde igång frugans jobbdator här med nätverkskort som klarar 5Ghz och se på fan, där satt det 93/12 rätt i pannkakan.

Trodde inte processorn påverkade det hela. Då är det alltså bara att tuta och köra med andra ord. Tack för inputen !!

Permalänk
Inaktiv

Jag har också 100/10 fiber fast genom bahnhof men får bara ut 48/9,45 på bredbandskollen med latency på 14. Vad kan felet vara? Bor i en liten etta på 27 kvadrat, inga väggar eller liknande som är mellan mig och datorn samt att jag sitter 4 meter från routern.

På routern kör jag:
WP2A med AES
5Ghz
40 Mhz

Datorn i fråga är en macbook air och det är inga andra datorer eller andra enhter uppkopplade med routern.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon88790:

Jag har också 100/10 fiber fast genom bahnhof men får bara ut 48/9,45 på bredbandskollen

Är det rent i luften eller får din router slåss med andra trådlösa AP i din närhet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Är det rent i luften eller får din router slåss med andra trådlösa AP i din närhet?

Vad menar du med AP? Om du menar andra routrar så finns det en hel del andra vägg i vägg. Men jag betvivlar att många, om ens någon av dessa kör på 5ghz?

Edit: som jag misstänkte, Jag är den enda som sitter på kanal 39, majoriteten sitter på 1 och 13 alltså 2,4 ghz

Permalänk
Vila i frid

Kör du på XP lär du tweaka aktuellt trådlöst interface med TcpOptimizer. Kör du Vista/W7 kan du ställa dig 3 dm från din AP (accesspunkt/wlan/trådlösa router) och se om det går snabbare - går det inte snabbare lär du felsöka din dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Kör du på XP lär du tweaka aktuellt trådlöst interface med TcpOptimizer. Kör du Vista/W7 kan du ställa dig 3 dm från din AP (accesspunkt/wlan/trådlösa router) och se om det går snabbare - går det inte snabbare lär du felsöka din dator.

Sitter på en macbook air, testate att stå precis bredvid routern och då mättes det upp till 55 på bredbandskollen.