Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Billig cykel till Vätternrundan 2013?

Permalänk
Medlem

Billig cykel till Vätternrundan 2013?

Två kompisar till mig tänkte köra Sverige-klassikern, och jag tänkte följa med de på Vätternrundan. Problemet är bara att jag inte har någon lämplig racercykel, och vet inte heller vad som är bra eller dålig.

Jag har en budget på cirka 7-8000 kr på cykel, och räknar med ett par tusenlappar på tillbehör som kläder och skor. Jag har ingen tidigare erfarenhet av cykellopp, men med cirka 100 mil i benen borde man väl kunna ta sig runt den 30 milen på en vettig tid?

Jag är 185 cm lång, väger cirka 63 kg och bor i Söderhamn. Jag har kollat runt på olika cykelhandlar-hemsidor och funnit några intressanta modeller:
Merida Road Racer 900 - Väldigt billig; bra första-cykel?
Merida Ride 88 - En enkel landsvägscykel, något för 30 mil?
Bianchi Via Nirone 7 Sora - Ser ut att vara en bra instegs-modell från ett känt märke...
Nishiki Criterium 2011 Special - Fynd, ser ut att vara bra?

Jag kan också tänka mig att köpa begagnat, några tips på bra cyklar?

Alla tips är hjärtligt välkomna!

Edit: Ändrade vikten.

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem

Kul med cykel! Jag har själv en Nishiki Pro Air 2011 som jag är väldans nöjd med! Dock ingen Racer men den känns väldigt välbyggd och lättcyklad så jag kan ju tro att det smittas över på deras andra cyklar.

Måste dock fråga, väger du bara 53 kg eller? Känns väldigt lite!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp beg. alla gånger....

Shimano Sora är kanske inget jag skulle släppa runt vättern.. om jag hade ett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt hitta en cykel med Shiamano 105-komponenter eller iaf Tiagra.
Kolla happymtb.org, köp o sälj avdelningen. Det kommer finnas mycket cyklar ute nu efter VR12, även blocket (se upp för överpriser).
De flesta sköter sina saker väldigt bra

EDIT:
www.rosebikes.se, förvisso kostar billigaste ca 9300kr, men det är bra grejer.

Permalänk
Medlem

Lägg till ett par tusenlappar och köp en ny Canyon, Rose eller Radon. Man får väldigt mycket cykel för pengarna. T ex http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2502
De är väldigt prisvärda.

Permalänk
Medlem

om du har 100 mil i benen innan rundan och du inte har tränat cykel innan skulle jag uppskatta att du kan ta dig runt på ~15h.

Skrivet av fizzdan:

Köp beg. alla gånger....

Shimano Sora är kanske inget jag skulle släppa runt vättern.. om jag hade ett

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kört några varv runt och för mig fungera Sora fint, men skall man köra sub9 så kanske man vill ha bättre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Kul med cykel! Jag har själv en Nishiki Pro Air 2011 som jag är väldans nöjd med! Dock ingen Racer men den känns väldigt välbyggd och lättcyklad så jag kan ju tro att det smittas över på deras andra cyklar.

Måste dock fråga, väger du bara 53 kg eller? Känns väldigt lite!

Oops, skrev fel, det ska vara 63 kg!

Varierar det mycket mellan ramstorlekarna från modell till modell, eller kan man ha en storlek som går på alla modeller? Finns det någon generell ramstorlek för min längd (185 cm)?

Ja, jag har sett att de flesta billigare cyklar har Shimano Sora-växlar och många tycker att de är tröga. Jag vet också att de flesta cyklar som passar min budget just har Sora-växlar, men jag vill också ha pengar kvar till de tillbehören som också behövs, som till exempel kläder och skor samt startavgiften på 1250 kr (för årets upplaga, priset kan ju ändras till 2013). Jag kommer dessutom vara 17 år när loppet går (fyller 18 i mitten av september), så jag är inte så intresserad av att betala massor av pengar på en cykel just nu, utan jag kanske uppgraderar mig om jag senare blir "fast" på landsvägscyklingen.

Jag fann denna butik som hade rätt bra priser på cyklar, blev lite intresserad av Crescent Nano, dock är det Sora-växlar på den, men egentligen, hur mycket tyngre blir det i praktiken med Sora-växlarna? Jag blev även sugen på Bianchi-cykeln bredvid, har fått för mig att de tillverkar kvalitets-cyklar, eller?

Har även funnit lite cyklar på Blocket, här är några som jag tyckte var intressanta, någon som ni tycker verkar prisvärd?
Cresent Nano 608, dock något för stor för mig?
Giant Defy 3 modell 2011 - ingen storleksinformation

Är det någon som har erfarenhet av cyklarna jag nämnt i detta och mitt förra inlägg, så skulle det vara väldigt intressant att få höra vad ni tycker om de.

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem

Hade ju vart ballt om du körde igenom hela loppet med Kronans väl testade Militär cykel

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av udenius:

Oops, skrev fel, det ska vara 63 kg!

Varierar det mycket mellan ramstorlekarna från modell till modell, eller kan man ha en storlek som går på alla modeller? Finns det någon generell ramstorlek för min längd (185 cm)?

Ja, jag har sett att de flesta billigare cyklar har Shimano Sora-växlar och många tycker att de är tröga. Jag vet också att de flesta cyklar som passar min budget just har Sora-växlar, men jag vill också ha pengar kvar till de tillbehören som också behövs, som till exempel kläder och skor samt startavgiften på 1250 kr (för årets upplaga, priset kan ju ändras till 2013). Jag kommer dessutom vara 17 år när loppet går (fyller 18 i mitten av september), så jag är inte så intresserad av att betala massor av pengar på en cykel just nu, utan jag kanske uppgraderar mig om jag senare blir "fast" på landsvägscyklingen.

Jag fann denna butik som hade rätt bra priser på cyklar, blev lite intresserad av Crescent Nano, dock är det Sora-växlar på den, men egentligen, hur mycket tyngre blir det i praktiken med Sora-växlarna? Jag blev även sugen på Bianchi-cykeln bredvid, har fått för mig att de tillverkar kvalitets-cyklar, eller?

Har även funnit lite cyklar på Blocket, här är några som jag tyckte var intressanta, någon som ni tycker verkar prisvärd?
Cresent Nano 608, dock något för stor för mig?
Giant Defy 3 modell 2011 - ingen storleksinformation

Är det någon som har erfarenhet av cyklarna jag nämnt i detta och mitt förra inlägg, så skulle det vara väldigt intressant att få höra vad ni tycker om de.

Första gången jag tyckt det varit jobbigt att växla med Sora växlar var i går när händerna blivit stela av flera timmars regn, men det berodde nog mer på att att jag hade dålig styrsel i fingrarna.

Att köpa fel storlek på cykeln är att kasta pengar i sjön, justeringarna du kan gör på cykeln är inte så stora.

Gå till en cykelhandlare och prata lite med dem, stoleken du skall ha beror inte bara på din totallängd utan bland annat på hur långa armar och ben du har, då kan du även testa om du tycker Sora-systemet är dåligt eller ej. Finns vissa instegs race med Tigra, vilket skall vara snäppet bättre.

Permalänk

63kg på 185cm? Du borde lägga på dig åtminstone 20kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Hade ju vart ballt om du körde igenom hela loppet med Kronans väl testade Militär cykel

Haha, dock lär det ju bli något enklare med en racercykel!

Skrivet av mattoys:

Första gången jag tyckt det varit jobbigt att växla med Sora växlar var i går när händerna blivit stela av flera timmars regn, men det berodde nog mer på att att jag hade dålig styrsel i fingrarna.

Att köpa fel storlek på cykeln är att kasta pengar i sjön, justeringarna du kan gör på cykeln är inte så stora.

Gå till en cykelhandlare och prata lite med dem, stoleken du skall ha beror inte bara på din totallängd utan bland annat på hur långa armar och ben du har, då kan du även testa om du tycker Sora-systemet är dåligt eller ej. Finns vissa instegs race med Tigra, vilket skall vara snäppet bättre.

Ja, jag ska ta en sväng till veckan och kolla om cykelbutikerna i närheten har något intressant, dock har man ju inte särskilt många butiker i södra Hälsingland att välja mellan...

Skrivet av Bf3sjutarkillen:

63kg på 185cm? Du borde lägga på dig åtminstone 20kg.

Jag vet att jag är smal för min längd, men det är väl ändå bra att vara lång som cyklist, eller?

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem

Sen är det ju naturligtvis svårt att avgöra om cykeln är "bra" när man inte cyklat längre sträckor innan, det blir lite grisen i säcken hur man än bär sig åt.
Hur som haver, jag kollade lite på happymtb åt dig, dessa cyklar är nog UNGEFÄR i din storleksording, och alla är mest troligt bra mycket bättre än de som du länkade tidigare. Värt en titt kanske?
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78500
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79088

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Sen är det ju naturligtvis svårt att avgöra om cykeln är "bra" när man inte cyklat längre sträckor innan, det blir lite grisen i säcken hur man än bär sig åt.
Hur som haver, jag kollade lite på happymtb åt dig, dessa cyklar är nog UNGEFÄR i din storleksording, och alla är mest troligt bra mycket bättre än de som du länkade tidigare. Värt en titt kanske?
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78500
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79088

Skulle ju föredra att kunna få testa cykeln innan jag köper den, något som dock blir svårt när det tar i princip en heldag för att åka och kolla på cykeln.

Update 120618: Var in till Cykelkällan idag och såg att de hade denna cykel i storlek L56 för 7995 kronor. Cykeln har tyvärr Sora-växlar, men den är väl ändå en tillräckligt bra och prisvärd cykel, eller?

Update senare samma dag: Har sett att de flesta cyklar har sin kroppslängd som storleksguide, så går det i princip att köpa en cykel på nätet bara man utgår från sin kroppslängd?

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem
Skrivet av udenius:

Skulle ju föredra att kunna få testa cykeln innan jag köper den, något som dock blir svårt när det tar i princip en heldag för att åka och kolla på cykeln.

Update 120618: Var in till Cykelkällan idag och såg att de hade denna cykel i storlek L56 för 7995 kronor. Cykeln har tyvärr Sora-växlar, men den är väl ändå en tillräckligt bra och prisvärd cykel, eller?

Update senare samma dag: Har sett att de flesta cyklar har sin kroppslängd som storleksguide, så går det i princip att köpa en cykel på nätet bara man utgår från sin kroppslängd?

Nej och nej. 8 lax är inte prisvärt. Cykeln kanske räcker till, men ett vettigt pris hade snarare varit 5-6k. Att enbart bestämma storlek utifrån längd är vanskligt. Läs här och mät vetja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nej och nej. 8 lax är inte prisvärt. Cykeln kanske räcker till, men ett vettigt pris hade snarare varit 5-6k. Att enbart bestämma storlek utifrån längd är vanskligt. Läs här och mät vetja.

Tror du detta är något att ha? Den är ju rätt billigt och ser inte ut att ha Sora-växlar!

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem

Jag cyklade Vätternrundan för första gången i år på en GT GTR Series 5 som jag köpte hos lokala cykelhandlaren för 5500kr. Den har Shimano 2300 växlar och om jag har fattat rätt så är de snäppet sämre än Sora.

http://www.tredz.co.uk/.GT-GTR-Series-5-2011-Road-Bike_39329....

Fick en totaltid på 14:15. Inte så snabbt direkt, men det hade absolut inte med vilka växlar cykeln är utrustad med att göra utan snarare att jag hade cyklat för lite innan (50 mil). Kommer antagligen cykla nästa år också och då blir det på samma cykel. Möjligen att jag byter ut hjulen för att få lite mer rull i nedförsbackarna (kollegan rullade om mig trots att jag trampade på)

Ska jag ner under 10 timmar någon gång i framtiden kanske jag byter cykel, men idag ser jag ingen som helst anledning att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rile:

Jag cyklade Vätternrundan för första gången i år på en GT GTR Series 5 som jag köpte hos lokala cykelhandlaren för 5500kr. Den har Shimano 2300 växlar och om jag har fattat rätt så är de snäppet sämre än Sora.

http://www.tredz.co.uk/.GT-GTR-Series-5-2011-Road-Bike_39329....

Fick en totaltid på 14:15. Inte så snabbt direkt, men det hade absolut inte med vilka växlar cykeln är utrustad med att göra utan snarare att jag hade cyklat för lite innan (50 mil). Kommer antagligen cykla nästa år också och då blir det på samma cykel. Möjligen att jag byter ut hjulen för att få lite mer rull i nedförsbackarna (kollegan rullade om mig trots att jag trampade på)

Ska jag ner under 10 timmar någon gång i framtiden kanske jag byter cykel, men idag ser jag ingen som helst anledning att göra det.

Såg på cykeln att den hade Shimano 3400-växlar bak, och enligt Wikipedia är det samma som Sora-växlar.
Jag fick höra av en av mina kompisar som jag ska köra med att han hade köpt denna cykel, men jag tror att det är större risk att jag kommer får minska mitt tempo för att låta han hinna med mig än att han behöver vänta in mig med vilken racercykel som helst. Jag tror också att vi inte kommer satsa på en låg tid 2013, snarare bara på att komma runt sjön.

Jag såg också på samma sida en Nishiki Criterium med Tiagra-växlar, som dock ligger lite över min budget på 8000 kronor. Jag undrar om du tycker är den är värd de 1347 kronorna mer än GT-cykeln?

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem
Skrivet av udenius:

Såg på cykeln att den hade Shimano 3400-växlar bak, och enligt Wikipedia är det samma som Sora-växlar.
Jag fick höra av en av mina kompisar som jag ska köra med att han hade köpt denna cykel, men jag tror att det är större risk att jag kommer får minska mitt tempo för att låta han hinna med mig än att han behöver vänta in mig med vilken racercykel som helst. Jag tror också att vi inte kommer satsa på en låg tid 2013, snarare bara på att komma runt sjön.

Jag såg också på samma sida en Nishiki Criterium med Tiagra-växlar, som dock ligger lite över min budget på 8000 kronor. Jag undrar om du tycker är den är värd de 1347 kronorna mer än GT-cykeln?

Jag tror du blir nöjd med vilken som faktiskt. Gå till närmsta cykelhandlare och snacka med personalen så får du säkert en hel del bra förslag plus att du kan provcykla några modeller. Har man en tight budget är det ju trevligt att få lite över till tillbehör, det finns ju en hel del att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rile:

Jag tror du blir nöjd med vilken som faktiskt. Gå till närmsta cykelhandlare och snacka med personalen så får du säkert en hel del bra förslag plus att du kan provcykla några modeller. Har man en tight budget är det ju trevligt att få lite över till tillbehör, det finns ju en hel del att köpa...

Har just nu kört igenom guiden som Olegh tipsade om i inlägg #14, och här är resultatet:

Thank you for visiting competitivecyclist.com, and for making use of our Fit Calculator.

Below are the measurements you entered, followed by our calculations for proper frame size and component positioning. You can refer to these numbers when choosing your frame and component package on-line, and you can keep them handy if you'd like to place an order over the phone.

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 87
Trunk: 63
Forearm: 40
Arm: 82
Thigh: 59
Lower Leg: 58
Sternal Notch: 150
Total Body Height: 185

The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 56.4 - 56.9
Seat tube range c-t: 58.1 - 58.6
Top tube length: 61.2 - 61.6
Stem Length: 12.7 - 13.3
BB-Saddle Position: 83.8 - 85.8
Saddle-Handlebar: 60.2 - 60.8
Saddle Setback: 4.2 - 4.6

The Eddy Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 57.6 - 58.1
Seat tube range c-t: 59.3 - 59.8
Top tube length: 61.2 - 61.6
Stem Length: 11.6 - 12.2
BB-Saddle Position: 83.0 - 85.0
Saddle-Handlebar: 61.0 - 61.6
Saddle Setback: 5.4 - 5.8

The French Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 59.3 - 59.8
Seat tube range c-t: 61.0 - 61.5
Top tube length: 62.4 - 62.8
Stem Length: 11.8 - 12.4
BB-Saddle Position: 81.3 - 83.3
Saddle-Handlebar: 62.7 - 63.3
Saddle Setback: 4.9 - 5.3

The Competitive Fit
It's called the Competitive Fit because it's our signature fit. We've found that this is the look and the feel that most of our customers expect out of their new bike. This is the most "aggressive" fit and suits those with an interest in racing, fast club riding, as well as those with a greater measure of body flexibility to work within the racer's comfort zones. Most modern road bikes, like the majority we offer at Competitive Cyclist, are usually pictured in sales catalogues with the Competitive Fit. But this doesn't mean that you should ride a bike that looks or fits like this.

Wanna look like a pro? This is the fit. It features a low, aerodynamic bar position that places slightly more weight on the hands than on the pedals and saddle, a close knee to pedal spindle ratio that emphasizes power and efficiency, and it puts the rider low in the handlebar drops. Typically the frame chosen will be the smallest that is appropriate. In fact, since the heyday of mountain bikes in the 1990s and more recent studies of professionals looking for an aerodynamic advantage, the Competitive Fit has become most bike shop's conventional wisdom.

After all, who doesn't want to look and ride like a pro? This fit is easy to sell but may not work for you since it actually best suits those who are willing to accept its clear emphasis on speed over comfort. For most of us, the pure Competitive Fit is too extreme even if it is still viable for young riders and racers, for those who love shorter, faster rides, and for those who just find this comfortable. Expect to be rather low even on the tops of the bars where you will spend the majority of your cruising time on the brake hoods, expect too to be lifting your neck slightly to see ahead of you with a rather "short and deep" reach into the bars as you push back on the saddle to stretch out.

The Competitive Fit creates a more compact body position with the chest low and the back as flat as is necessary to get down into the drops. The saddle to handlebar drop is sometimes as much 10cm or more.

The Eddy Fit
Lots of folks find the Competitive Fit to be ideal. But for those who find its aerodynamic emphasis to be overly aggressive and uncomfortable, the Eddy Fit is almost certain to be ideal for you. It's a position that reminds us of the way Eddy Merckx looked on his bike in the early 1970s, and it dates from well before Eddy's time and continued in the pro peloton well into the 1980s.

There is nothing "dated" about this style of riding. We all know that Eddy, Bernard, and Guiseppe were all very, very fast riders! Bike design has not, in fact, changed that radically since their time---only the look, the fashion, and the style of riding. The Eddy Fit is simply no longer the "fashion" among pros who keep pressing the envelope of comfort to create more efficiency and power.

The Eddy Fit emphasizes less saddle to bar drop. You will notice less exposed seat post on traditional frames and a lower saddle to bar ratio on all fits, including compact designs. Typically it requires a size up of about 2-3cm in frame size from what is today usually offered by in current aero professional look of today. But make no mistake about it, this fit will get you down the road with speed, efficiency, and power.

A few differences from the Competitive Fit in addition to a taller front end and less saddle/bar drop is a less craned neck and easier forward-looking position, slightly less weight on the hands and more on the saddle and pedals, and a knee position that usually moves a bit behind the spindle (rather than a knee-over-the-spindle position, thus adding a bit of power). Bikes set up for the Eddy Fit change their look only subtly in comparison to the Competitive Fit though the results are dramatic in terms of greater comfort. This fit is easier on the neck and shoulders but no less suited for racing or fast solo or club riding.

We adjust this fit by "sizing up" the frame and adjusting the stem lengths to create proper balance, proportion, and to maximize the frame's potential. This position lets you into the drops with less stress on the neck and back and so encourages you to go low into the bars for longer periods. The Eddy Fit typically features a saddle/bar drop of only a few centimeters.

The French Fit
This fit is so named because of its legacy in the traditions of endurance road riding such as brevet rides and randonneuring. However, the French Fit isn't merely about touring, riding long, or even sitting more upright. It is about getting the most out of a bike that fits larger and provides much more comfort to the neck, back, and saddle position.While the Competitive Fit generally puts you on the smallest appropriate frame and the Eddy Fit sizes up a bit or raises the bars, the French Fit puts you on the largest appropriate frame. While this bucks some current conventional wisdom - and is, in fact, the least commonly used position of the three we espouse - it is still the position advocated by some of cycling's wisest and most experienced designers, who also happened to be riders who like to go fast and far with an ideal amount of comfort.

This fit features a taller front end (with a larger frame and/or head tube extension and stem), handlebar to saddle drops that are much closer to level, and favors riders who are looking to ease stress on the neck and back, ride as long and as far as they like, and are not concerned with the looking like an aggressive professional. In comparison to the Eddy Fit, the rider has even more weight rearward and a slightly more upright position such that "hands in the drops position" is close to the Competitive Fit's "hands on the hoods position." Some may say that this was not how modern race bikes were "meant" to fit but we have learned that the French Fit's size up tradition works great on the most modern bikes.

By increasing the frame size we raise the bars without radical riser stems and still create balance and proportion with respect to the important knee-to-pedal dynamic. It is important to remember that as frames get larger the top tube effectively shortens. This means that the longer top tube on a larger frame is appropriate because as the bars come "up" and the ratio of saddle to bar drop lessens, the rider achieves a "reach" from the saddle to the handlebars that is just right!

We recommend this fit for riders who really want to be comfortable and fast over longer distances. Please note that the French Fit disregards all emphasis on stand over height (standing with the bike between your legs and your shoes flat on the ground) because the French Fit school believes that this measurement has little actual value regarding fit. An ideal compromise for those who can't shed their concern regarding stand over height is the choice of a "sized up" compact design to achieve a higher relative handlebar position.

Nevertheless, a French Fit can work with traditional, non-sloping frames as well. As an example, a person who might ride a 55cm or 56cm frame to achieve the Competitive Fit, might ride as much as a 59cm or 60cm in the French Fit. While bikes in the French Fit are not the racer's fashion they tend to look elegant, well proportioned, and ride like a dream.

Dold text

Är det någon som kan hjälpa mig att tolka sifforna?

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK