Microsoft tillkännager surfplattan Surface

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än bli lite våt när jag tänker på en windowsmiljö där datorerna kör win7, mobilerna är WP7/WP8 och folk har Surface-plattor och allt styrs från windowsservrar. Jag vet att det är lite okontroversiellt runt om på internet att säga sånt men som en tekniker kan jag säga att det finns inget trevligare än en stabil windows-miljö. Nåja, några linuxservrar kan det få finnas också.

Förstår inte folk som säger att den är plastig ut. Sett ett par sådana kommentarer i tråden. Skalet är gjort i magnesium och skärmen är täckt av gorillaglas.

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Microsofts ARM platta är 9.3mm tjock, alltså tunnare än en iPad, och väger bara 676G.

Och om du hade läst mitt inlägg så ser du att jag syftar på Windows Pro-plattan, inte Windows RT-plattan. Och varför jag valde att inrikta mig på Windows Pro-plattan förklarar jag också.

Förövrigt så är 676 gram inte så bara. iPad 3 väger 652 gram och man blir trött i handen efter ett tag. Att då komma med en platta som väger 903 gram är verkligen inte bra enligt min åsikt. För du lär inte kunna använda den som en vanlig surfplatta under längre stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Och om du hade läst mitt inlägg så ser du att jag syftar på Windows Pro-plattan, inte Windows RT-plattan. Och varför jag valde att inrikta mig på Windows Pro-plattan förklarar jag också.

Förövrigt så är 676 gram inte så bara. iPad 3 väger 652 gram och man blir trött i handen efter ett tag. Att då komma med en platta som väger 903 gram är verkligen inte bra enligt min åsikt. För du lär inte kunna använda den som en vanlig surfplatta under längre stunder.

Tycker det är värdelöst av BMW att tillverka en Z4 med 184 hästar när Volvo C30 har 230. De har verkligen inget att hämta, totalt onödig produkt. BMW borde skämmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Och om du hade läst mitt inlägg så ser du att jag syftar på Windows Pro-plattan, inte Windows RT-plattan. Och varför jag valde att inrikta mig på Windows Pro-plattan förklarar jag också.

Förövrigt så är 676 gram inte så bara. iPad 3 väger 652 gram och man blir trött i handen efter ett tag. Att då komma med en platta som väger 903 gram är verkligen inte bra enligt min åsikt. För du lär inte kunna använda den som en vanlig surfplatta under längre stunder.

Du jämför alltså en ARM-dator (iPad 3) som inte klarar av att köra seriösa program (x86) med en surfplatta som kör en i5:a och klaga på att den varianten väger mycket? Du kan ju inte jämföra så! Jämför två likvärdiga produkter som kör samma arkitektur (och har likvärdig prestanda!) t.ex. Macbook Air 11,6" med i5-varianten. Air väger ju 1008 gram ...

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Känns lite som att man blivit bönhörd när man går och funderar på om nästa datorköp ska bli en tablet eller ultrabook. Blir att vänta ett tag men det kan det nog vara värt. Ska dock bli intressant att se om Nokia kommer med något bidrag till skaran av W8-tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Windows Phone är utan tvekan den enklaste telefonen hur vi nu kom in på det i denna tråden.

Såg en äldre dom som köpt IPhone, hon hade inte en aning om vad hon gjorde, troligen borde en icke smartphone vara rätta valet där men ska man så är det lungt Windows phone som gäller när man vill ha enkelhet.

Jo för pappa microsoft valde att göra gränssnittet tydligt i startmenyn.. Sen då? När man ska välja mellan knappar, telefonbok, samtalslistan m.m.
Dom knapparna var sådär OVERKLIGT bra genomtänkta... eller?

Tycker fortfarande iPhone är bäst efter att haft en Android, nu WP7 och en iPhone när det kommer till smartphones. Min morsa tyckte iPhone va lättare när hon testade både iPhone 4S och Lumia 800. Så det där är en smaksak. Enligt mig är iPhone det optimala. Att behöva fippla med en mobil för att få den som man vill är löjligt. Har redan en dator som tar mycket av tiden.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Trololol?

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Ännu ett plagiat!

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Ännu ett plagiat!

Du får gärna visa ett exemplar av ett annat märke där tangentbordet och skärmskyddat är detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Ännu ett plagiat!

Plagiat på vad?

Permalänk
Medlem

Får känslan av att denna plattan och Windows 8 var gjorda för varandra. Helt plötsligt fattar jag Windows 8 och jag blir otroligt sugen på att testa denna. Förövrigt fått väldigt bra betyg av de som använt den. Ska vara robust och ha riktig kvalitetskänsla. Riktigt kul med konkurrens i denna marknad också. Faktum är att Surface också introducerar nya use-case till marknaden vilket är trevligt.

Första plattan jag verkligen kan tänka mig att köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Ännu ett plagiat!

Permalänk
Medlem

En vanlig liten laptop med windows 7 verkar vara en bättre ide än detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt jävligt bra ut, bra tänkt med detaljerna, som att bakre kameran lutar 22º precis som plattan gör när den står upp med stödet, så att kameran filmar rakt fram. Ganska överraskande med tanke på att det är MS.
Nu återstår det ju att se om den kör utan problem också, men ser faktiskt ut att kunna bli nästa portabla datorn. (förutsatt att den kan köra windows program... och att den inte kostar apa!)

Permalänk
Medlem

Jag får en tår i ögat av alla kommentarer som totalsågar plattan på grund av det Apple har ute på marknaden just nu. :/

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

In the early 90's apple....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Fast det där är mer en PDA, mer släkt med mobiltelefoner. Och Apple var inte först med PDA heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Du jämför alltså en ARM-dator (iPad 3) som inte klarar av att köra seriösa program (x86) med en surfplatta som kör en i5:a och klaga på att den varianten väger mycket? Du kan ju inte jämföra så! Jämför två likvärdiga produkter som kör samma arkitektur (och har likvärdig prestanda!) t.ex. Macbook Air 11,6" med i5-varianten. Air väger ju 1008 gram ...

Hur svårt kan det vara att förstå? Jag klagar på att en surfplatta kan inte ha en tjocklek på 13,5 mm och en vikt på 903 gram, det är för tungt! Jag jämför inte mellan en iPad 3 (på 652 gram som också är för tungt till viss del) med Windows Pro-plattan, jag jämför de surfplattor som finns redan med Windows Pro-plattan. Sen att jag talar om iPad 3 är helt enkelt för att det är den plattan jag har erfarenhet av. Men det är inget som hindrar dig från att köpa Windows Pro-plattan. Har du dock tänkt använda den som en surfplatta på det sätt som jag (och många andra) använder en surfplatta (dvs håller med en hand och skriver/pekar med den andre handen) så kommer du inte orka hålla den så speciellt länge. Sen vad de olika surfplattorna använder för arkitektur är helt ointressant. Tanken med en surfplatta är väl ändå att du ska kunna använda den som surfplatta? Och utifrån den erfarenheten jag har så kommer man inte kunna använda Windows Pro-plattan som en surfplatta just på grund av vikten (till viss del även tjockleken kanske). Du kommer dock kunna använda den på ungefär samma sätt som du använder en bärbar.

Förövrigt så finns det seriösa program även på en ARM-arkitektur, precis som det finns oseriösa program på en x86-arkitektur. Det fanns seriösa program redan på 386-arkitekturer, vilket är betydligt sämre än dagens ARM-arkitekturer. Så vad du menar med seriösa program har jag väldigt svårt för att förstå. Låter mer som en trollkommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo för pappa microsoft valde att göra gränssnittet tydligt i startmenyn.. Sen då? När man ska välja mellan knappar, telefonbok, samtalslistan m.m.
Dom knapparna var sådär OVERKLIGT bra genomtänkta... eller?

Tycker fortfarande iPhone är bäst efter att haft en Android, nu WP7 och en iPhone när det kommer till smartphones. Min morsa tyckte iPhone va lättare när hon testade både iPhone 4S och Lumia 800. Så det där är en smaksak. Enligt mig är iPhone det optimala. Att behöva fippla med en mobil för att få den som man vill är löjligt. Har redan en dator som tar mycket av tiden.

Haha va? Windows Phone ÄR utan tvekan den enklaste smart phonen, i detta fallet tvivlar jag starkt på att det är en smaksak. Visst , bakgrunden för en användare kan säkert spela in lite, är man van vid IPone så är allt annat jobbigt även en icke smart phone kan vara jobbig.

Windows Phone är inte alls så flexibel som ex Android men å andra sidan så mycket enklare och ner skalat.

Jag använder min smartphone till

  • Ringa

  • Facebook

  • SMS

  • Outlook

  • Googlemail

  • Googla

  • Imdb

  • Prisjakt

  • Kallendern

Det är alltså 9 tiles på startsidan, inget mer, svårt? Knappast. Hur skulle man kunna göra fel? Ska man in längre in i systemet så är det hela ett knapptryck för att komma till huvudmenyn där alla ikoner ligger uppradade med titel, mycket mer finns det inte.

Allt är enhetligt med samma färger och klara titlar, de e nästan lite som att telefonen är gjord för dumies och det är väll därför vissa inte tycker den är cool nog men den passar mig extremt bra.

Jag skulle vilja påstå att grundfunktionerna som de jag använder lär man sig på knappt en timme, men visst tittar man 2 minuter på systemet så kan det kännas konstigt, man förväntar sig på något vis mer och misstänker att det har en avancerad sida också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kul att se hur folk verkligen griper efter halmstrå för att hitta något som är dåligt med Microsofts satsning, allt tycer på att Microsoft har lyckats röra runt i gryta rejält. Ska blir intressant och se om det blir levererat också för då kan det verkligen hända något

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Mycket intresserad av denna produktserie från Microsoft. Äntligen föll allting på plats med varför Windows 8 blivit designat som det har. Kommer bli mycket intressant att följa marknaden när denna kommer till försäljning trots att presentationen var under all kritik. Stressade, slöddriga och felsägningar.
Att prototyperna som fanns på plats inte fungerade till 100% fattar väl vem som helst. Mycket återstår av utvecklingen av enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast det där är mer en PDA, mer släkt med mobiltelefoner.

Nja PDA är mer släkt med smartphones. Du kan nämligen inte ringa med en PDA, lite av huvudgrejjen med en mobiltelefon.
Har väldigt svårt att se hur du kan se newton som en telefon

Skrivet av Aleshi:

Och Apple var inte först med PDA heller.

Vilken PDA var före apple med en sådan form som en tablet?

Sedan förstår du inte riktigt poängen. Ipad var inte första tableten men man kan säga att det var den som gjorde det på rätt sätt. Precis som att iphone knappast var första smartphonen, men nog tusan var det den som gjorde dem användbara.

Så att då referera till "men ericsson R380 var ju före iphone, lulz" eller "microsoft hade ju sina tablets ingen ville ha, skrota apple!" känns rätt dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kul att se hur folk verkligen griper efter halmstrå för att hitta något som är dåligt med Microsofts satsning, allt tycer på att Microsoft har lyckats röra runt i gryta rejält. Ska blir intressant och se om det blir levererat också för då kan det verkligen hända något

Ungefär likadant när det gäller Apples produkter. Blir alltid ett jäkla liv då och allt är dåligt och sämst

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nja PDA är mer släkt med smartphones. Du kan nämligen inte ringa med en PDA, lite av huvudgrejjen med en mobiltelefon.
Har väldigt svårt att se hur du kan se newton som en telefon
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Apple_Newt...

Vilken PDA var före apple med en sådan form som en tablet?

Sedan förstår du inte riktigt poängen. Ipad var inte första tableten men man kan säga att det var den som gjorde det på rätt sätt. Precis som att iphone knappast var första smartphonen, men nog tusan var det den som gjorde dem användbara.

Så att då referera till "men ericsson R380 var ju före iphone, lulz" eller "microsoft hade ju sina tablets ingen ville ha, skrota apple!" känns rätt dött.

Förstår inte varför detta spelar så stor roll? Bara för att Henry Ford var först med redig bil betyder inte att alla kör Ford idag? Självklart ska man inte glömma bort vem som satte produkten på marknaden men är det verkligen en risk med IPad idagens läge? Alla vet att det var Apple som öppnade upp och det finns säkert många som fortfarande tror att det är det enda som finns. Man borde istället vara glad för att konkurrenterna triggar varandra efter som det ger oss som slutkunder bättre produkter på kortare sikt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Men är de helt från vettet Microsoft? Jag beskyllde Intel Atom-processorn för att försena övergången till 64-bit på OS-marknaden. De fösta Atom var bara 32-bit och således kunde ju inte Microsoft dra ner på 32-bit till windows 7. Hade tänkt 8:an skulle börja resa sig och gå ifrån 32-bit. Om det verkligen är så att Core i5 varianten kör Professional i 32-bit är det ju synd, då är de ju själva orsaken till en del av problemet. Nej släng in 64-bit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår inte varför detta spelar så stor roll? Bara för att Henry Ford var först med redig bil betyder inte att alla kör Ford idag? Självklart ska man inte glömma bort vem som satte produkten på marknaden men är det verkligen en risk med IPad idagens läge? Alla vet att det var Apple som öppnade upp och det finns säkert många som fortfarande tror att det är det enda som finns. Man borde istället vara glad för att konkurrenterna triggar varandra efter som det ger oss som slutkunder bättre produkter på kortare sikt.

Ja och det är delvis min poäng.

Permalänk

Varför så många Sur Face om denna Surface?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendriten:

Varför så många Sur Face om denna Surface?

En vild gissning är att bitar nu börjar falla på plats och detta kan faktiskt gå vägen vilket nog några inte uppskattar av diverse anledningar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendriten:

Varför så många Sur Face om denna Surface?

Många som är allmänt anti Windows 8 och metro? Eller helt enkelt Apple fanboys?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Många som är allmänt anti Windows 8 och metro? Eller helt enkelt Apple fanboys?

Gud förbjude att det skulle kunna vara folk som jobbar med datorer eller ännu värre faktiskt tänkt till lite och inser hur mycket det ser ut som vilken annan platta som helst (förutom asus transformer som i princip är laptop).

Samma anledning att ogilla metro. Den suger för arbete. Om du ska bara surfa och se på film kan du använda vilken platta som helst. Inget speciellt med dessa två.