Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Skrivet av Absurd:

...och RAM och annat väljer du vad du vill ha i konfigureringen när du beställer den, inte Apples fel om någon väljer för lite från början

läs mitt inlägg pånytt för den passar även som citat till ditt inlägg till mig.. gohd....

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk

och snart lägger nån upp en film på youtube som visar hur man byter batteriet själv mot en billig kopia

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst allt här nu så tkr jag det verkar mer och mer som om apple är en sorts sekt, sorgligt men sant.
visst apple kommer ut med lite spännande grejer men deras community är helt fanatiska.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Tack, äntligen någon med på båten om att det finns olika batterier och förpackningar på dem

Fick ta i från tårna för att någon de senaste 8 sidorna skulle se att det är skillnad på LiPo och Li-ion batterier.

Då jag inte jobbar för/med Apple på något sätt kan jag inte svara för hur de tänkte kring designen, kan bara resonera om resultatet.

Det verkar som en av målen med datorn var att göra den så tunn som möjligt utan att tumma på prestandan. Av bilderna att döma så är nuvarande batterier ca 8mm tjocka. Om de skulle offra 2mm av batteriet för att göra ett hårdskal så skulle det innebära att man offrar ca 25% av batterikapaciteten och gå från 8460mAh till ca 6500mAh (uppskattningsvis).

Skillnaden i batteriprestanda motsvarar prestandaförlusten efter ca 3-4 hårt laddande/urladdande av batteriet.

Att utöka kapaciteten motsvarande flera års slitage genom att skippa 2mm hårdplast som inte tillför något mer än att en slutanvändare eventuellt skulle om de är händiga kunna byta batteriet själv när det ursprungliga har blivit trött efter många års användning.

Jag är väldigt skeptisk till att någon över huvudet taget har behov av att byta batterier i den datorn innan den är helt avskriven. Jag utgår fortfarande från att detta är ett verktyg för professionella användare, inte något för soff-gamers.

Alternativet för att göra batteriet mer byt-vänligt, hade varit att göra datorn ett par mm tjockare och lite tyngre, men till vilken nytta?

Som någon nämnde ovanför, detta är en non-issue att du inte kan byta batteriet själv. Vilket på det hela taget är min poäng, du kan inte byta batteriet, du kommer med absolut största sannolikhet inte behöva batteriet under datorns brukstid och tradeoffen för att inte kunna byta själv är antingen en tunnare/lättare dator eller 2000mAh mer batteri (gissningsvis).

Om du då konstruerar datorn på ett sådant sätt där det är riskabelt för en slutanvändare att skruva i datorn själv pga designen, då ser jag inga problem med att avskräcka så mycket som möjligt med udda skruvar etc för att hålla klåpiga fingrar borta.

Uttalandet vi har hört så många gånger här i tråden att Apple gjort detta för att tjäna pengar på service stämmer inte riktigt om man räknar på det. Majoriteten av rage-inläggen är okunskap, ovilja att förstå, subjektiv anti-Apple eller utgår från att hela världen delar deras (våran på swecs) syn att man skall skruva, trimma och meka med alla datorer bara för att.

Om någon skulle kalla mig Apple Fan-Boy (vilket jag inte är) vänligen läs samtliga inlägg jag gjort i denna tråden, och försök förstå vad jag försöker förmedla, och det är huvudsakligen att Apples ingenjörer med en budget på 2,4 miljarder dollar har tänkt igenom situationen lite mer än vad vare sig du eller jag kan greppa. Tror det är lite att ta i att kalla dem idioter eller dumma i huvudet för att de inte löste ett situation som du tror skulle passa bäst efter ha funderat på situationen i 30 sekunder.

Fast det finns fler aspekter på batterier än att de slits ut. Framförallt i businessorienterade laptopar. Där är det inte ovanligt att det säljs med reservbatterier av den enkla anledningen att man ska byta batteri när det första laddas ut om man är borta från laddare länge. Sen finns servicebarheten som är högst relevant. Batterier slits inte bara ut, de går sönder också. En kompis batteri i en lite äldre MBP jäste så att aluminiumskalen släppte från limningen. Det är i de fallen det börjar bli dyrt om man har en businessorienterad laptop. Det viktigaste för företag är att prylarna är i händerna på den som arbetar med dem konstant. Att ha anställda som är utan verktyg är svindyrt, det är därför företag betalar dyrt för serviceavtal från till exempel Dell där de kommer och dumpar en ny dator och tar den gamla trasiga med sig om det blir problem. En anställd utan dator kostar massa pengar. Är man frilansare är det katastrof att vara utan dator i ett par dagar.

Sen tycker jag personligen att all design där elektrisk utrustning inte går att göra strömlös med ett enkelt handgrepp är dåligt designad. Därför ogillar jag trenden med interna batterier i laptopar och telefoner.

Ska jag vara helt ärlig verkar det faktiskt som om Apple mer och mer överger allt vad business heter och satsar mer på att producera design.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Ni kommer inte behöva byte batteriet under tiden den är modern iaf.

Dåligt med nyheter på swec?

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå modern tid..?

En laptop som är 3-4 år gammal har sällan väldigt bra batteri..

Vad gör du då? Byter batteriet för över 2000? Ska man tvingas köpa ny dator pga. det är för dyrt att byta batteriet? Själv betalade jag 150kr för nytt batteri sist, det priset passar bättre på en gammal dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Seriöst? kostar juh nästan lika mycket som en billig e-350 bärbar, som också är nästintill gratis att byta batteri på till skillnad från Apple.

Som ovan säger... Dell är inte lika gulliga på den fronten heller (Kräver 1800kr för att byta fläkt på en 5 år gammal modell jag har här hemma)

Skillnaden är att Dells datorer är lite mer "servicebara", i alla fall företagsmodellerna (Macbook Pro är väl en företagsmodell, det står ju till och med i namnet).

Min tre år gamla Lenovo Thinkpad X301 har jag tagit isär tre-fyra gånger. Senast för att byta fläkten, som kostade 349 kronor på Dustin. Lenovo tillhandahåller helt suveräna servicemanualer med steg-för-steg instruktioner, så att även den som aldrig tagit isär något elektroniskt borde klara av det. För vissa moment finns även video. Fläkten var visserligen ganska jobbig att byta, då man var tvungen att montera bort precis allting i datorn, så det tog väl en timme. Enklare saker som tangentbord (endast TVÅ skruvar), wlan och 3G-kort går på några minuter.

Och batterier: Jag är just nu inne på batteri nummer tre och fyra (bytte ut DVD-enheten mot ett extra batteri). Att behöva skicka in datorn på verkstad för ett batteribyte skulle för mig upplevas som löjligt dåligt. Men Apple kanske inte vänder sig till TYNGRE yrkesanvändare, som faktiskt använder datorn mobilt och därmed sliter ut batteriet på 12-18 månader. Alternativt kanske datorn är dimensionerad för max 18 månaders livslängd. Hur dåligt och miljö-ovänligt är inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Efter att ha läst allt här nu så tkr jag det verkar mer och mer som om apple är en sorts sekt, sorgligt men sant.
visst apple kommer ut med lite spännande grejer men deras community är helt fanatiska.

Och exakt samma sak kan sägas om apple-hatarna...sorgligt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vadå modern tid..?

En laptop som är 3-4 år gammal har sällan väldigt bra batteri..

Vad gör du då? Byter batteriet för över 2000? Ska man tvingas köpa ny dator pga. det är för dyrt att byta batteriet? Själv betalade jag 150kr för nytt batteri sist, det priset passar bättre på en gammal dator.

Haft min macbook i 3 år och batteriet har gjort av med knappt hälften av sina laddningscykler. Det håller lätt i 2-3 år till.
Visst jag använder inte min laptop på resande fot speciellt mycket längre. Gör man det och vet att man förbrukar mycket batterier så får man väl köpa en annan dator då. Finns massor av modeller att välja mellan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Haft min macbook i 3 år och batteriet har gjort av med knappt hälften av sina laddningscykler. Det håller lätt i 2-3 år till.
Visst jag använder inte min laptop på resande fot speciellt mycket längre. Gör man det och vet att man förbrukar mycket batterier så får man väl köpa en annan dator då. Finns massor av modeller att välja mellan.

Det är VÄLDIGT stor skillnad på användande och användande.

Det finns många som har sina datorer igång nästan 24h dygnet. Om man plockar upp den 2-3 gånger i veckan så blir det kanske snitt på 1-3 timmar om dagen.. Min Acer har nog snittat på 10-12 timmar om dygnet i snart 4 år, och batteriet har nog inte mer än 20-30% av den ursprungliga kraften kvar så det blir dags att byta det batteriet också snart. Gissar att det kommer gå på ca. 100-150kr i Kina.

Hade det kostat över 2000kr hade jag aldrig ens övervägt det.

Permalänk

Finns det någon gräns för Apples fräckhet och oförskämdhet? Det är en sak att de har satt priset för denna "tjänst" så högt, men jag stör mig ännu mer på att man inte kan byta ut batteriet själv. Jag kommer aldrig att köpa en Apple produkt!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

vad tar hp? 280kr?

apple skit som vanligt

Permalänk
Medlem

Jättebra att denna information kommer fram så kan folk välja vad de vill ha. Köp HP, Dell istället så kan ni byta hur mycket ni vill. Ingen är tvingad att köpa apples produkter Sen är det EN modell av macbookarna som är så här. De andra modellerna kan du byta grejjer på själv utan större problem.

Permalänk
Medlem

Det är HELT RÄTT av apple.

De som köper Apples prylar vill och kan oftast inte tänka själv, vilket gör att det är HELT OK att betala kanske 4500kr för batteribyte. Man lämnar datorn, tar en lunch, drar kortet utan att titta på priset... går hem och är glad. Det är apple.

Vill man inte gåmed på det... köp något annat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimwall:

Apple produkter är riktade, framtagna till ANVÄNDARE
inte till/ för tekniker

Precis, absolut inte framtagna för klåpare som måste pilla på allt

Skrivet av riktigninja:

och snart lägger nån upp en film på youtube som visar hur man byter batteriet själv mot en billig kopia

...och förbrukar garantin på den...

Skrivet av Göteborgaren:

Tja, inte värre än Samsung/Android sekten, den är t.o.m snäppet värre

Skrivet av S_Z:

Och exakt samma sak kan sägas om apple-hatarna...sorgligt men sant.

HAHAHA, de är ju snudd på värre, har man ju sett i alla trådar ang SGS3 (där jag t.o.m blev anmäld av någon för att jag skrev om dess brister och blev avstängd i 5 dagar)

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Tur man inte har råd och köpa den där retina MBP ändå, billigaste kostar ju 20k+

Dessutom köpte jag en MBA för inte så länge sedan, för pengar jag vunnit, så har ju dock ej råd nu med en Apple dator heller. Förövrigt är jag helnöjd med mina MBA, haft den igång sen jag köpte den, aldrig hängt sig eller kraschat eller något liknande. Och fungerar jätte bra till film, apple-programvara, surf och ta med sig.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Ni måste ju skämta med mig, en apple dator behöver du i princip aldrig byta batteri på för att det inte är hp skit. En vanlig laptop efter ett par 3 månader är nere i en timmes batteri tid, t.o.m mindre medan min apple dator fortfarande sitter på runt 5-8 (inte säker på siffran men uppskattar) Jag tror apple har bättre kvalitet och om vi räknar såhär, jämför en apple dator med en annan Apple datorn behöver du byta batteri på 1gång vartannat år en hp datorn måste du nästan byta varannan månad om du vill ha kvar den fräscha batteri tiden. 200kr för ett batteri och du byter det 12 ggr, det är 2400kr, nästan vad apple tog. Tänk också på att apple datorer nästan aldrig stängs av vilket borde förbruka batteriet mer.

Visa signatur

/tack tack / TheLoLxD
är det nån som kör aion på kalil så pm me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLolxD:

Ni måste ju skämta med mig, en apple dator behöver du i princip aldrig byta batteri på för att det inte är hp skit. En vanlig laptop efter ett par 3 månader är nere i en timmes batteri tid, t.o.m mindre medan min apple dator fortfarande sitter på runt 5-8 (inte säker på siffran men uppskattar) Jag tror apple har bättre kvalitet och om vi räknar såhär, jämför en apple dator med en annan Apple datorn behöver du byta batteri på 1gång vartannat år en hp datorn måste du nästan byta varannan månad om du vill ha kvar den fräscha batteri tiden. 200kr för ett batteri och du byter det 12 ggr, det är 2400kr, nästan vad apple tog. Tänk också på att apple datorer nästan aldrig stängs av vilket borde förbruka batteriet mer.

Kanske stämmer om 3-4tusen kronors HP kanske, men sitter själv med en 4 år gammal HP Elitebook som ännu klarar nästan 4 timmars användning galant.

Permalänk
Medlem

Jag förstår priset på att byta batteriet men varför ta ifrån friheten för användare att byta ut själva?
Låter helt puckat

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag förstår priset på att byta batteriet men varför ta ifrån friheten för användare att byta ut själva?
Låter helt puckat

Vad jag har förstått av inlägg och sökningar på nätet så fäster många oerhört stor betydelse vid just tjockleken hos datorn. Man är beredd att offra väldigt mycket för att den ska bli så tunn som möjligt. Då är t.ex. ett 2 mm plasthölje för en batterihållare helt uteslutet. Batteribyten, expansionsmöjligheter och servicevänlighet kommer tydligen långt ner på prioriteringslistan.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Låter helt puckat

Det handlar om makt och kontroll, såna företag ska man inte stötta överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Vad jag har förstått av inlägg och sökningar på nätet så fäster många oerhört stor betydelse vid just tjockleken hos datorn. Man är beredd att offra väldigt mycket för att den ska bli så tunn som möjligt. Då är t.ex. ett 2 mm plasthölje för en batterihållare helt uteslutet. Batteribyten, expansionsmöjligheter och servicevänlighet kommer tydligen långt ner på prioriteringslistan.

Då förstår jag varför det är som det är då.
Undrar om det är samma sak med ultrabooks...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

En del i ditt inägg som visar att du är lite ute och cyklar, exempelvis:

Skrivet av Commander:

…hårddiskar använder en ikke standard för att kunden vid senare skede skall vända sig till Apple vid en uppgradering som annars man skulle kunna göra ensam.

och

Skrivet av Commander:

Apple har gång på gång gjort det svårare för användare att välja,
på hårdvaru nivå genom att använda ikke standarder på både deras skruvar som slits väldigt enkelt, limma/löda fast komponenter som man sedan erbjuder egen service på att byta.
på mjukvaru nivå genom att låsa in användare till deras Applestore och Itunes, där det går rykten att Apple kommer att ta bort "other sources" funktionen i kommande versioner av OSX vilket i slutändan kommer stänga in användaren helt i AppleStore.

Låter som du läst lite artikel på nätet och sen dragit en slutsats utan att kolla runt hur det verkligen ligger till? Framförallt det sista med att Apple kommer ta bort ”other sources” i kommande versioner av OS X – var står det? Har bara sett att man (för säkerheten) kan välja att bara tllåta installation av applikationer som gått via Mac App Store, men det är ett val som man kan ändra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Något jag har funderat över och som jag vill fråga Apple folket, var går smärtgränsen? Av att döma av korrespondensen sinsemellan i den här tråden och trådar som denna så verkar ni nästan glada över att inte bara betala skjortan utan även njurar, lungor och en annan lem för Apples produkter. Vad får ni egentligen ut av att äga Apples produkter? (Skippa Apples säljsnack, den saknar verklighetsförankring)

Eftersom min egna erfarenheter med MB, MBA, MBP och Mac Pro har varit allt annat än ljuvliga och som PC användare så har jag väldigt svårt att egentligen se det magiska med det hela utan vad jag istället ser är svindyra komponenter i ett snyggt skal men som du också kan hitta i stort sett vilken modern PC som helst, till ett lägre pris.

Avslutningsvis så vill jag be om ursäkt för om tonläget i mitt inlägg kan verka onödigt kritiskt i en redan infekterad fråga som "Mac vs. PC" men jag hoppas att ni har överseende.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Något jag har funderat över och som jag vill fråga Apple folket, var går smärtgränsen? Av att döma av korrespondensen sinsemellan i den här tråden och trådar som denna så verkar ni nästan glada över att inte bara betala skjortan utan även njurar, lungor och en annan lem för Apples produkter. Vad får ni egentligen ut av att äga Apples produkter? (Skippa Apples säljsnack, den saknar verklighetsförankring)

Eftersom min egna erfarenheter med MB, MBA, MBP och Mac Pro har varit allt annat än ljuvliga och som PC användare så har jag väldigt svårt att egentligen se det magiska med det hela utan vad jag istället ser är svindyra komponenter i ett snyggt skal men som du också kan hitta i stort sett vilken modern PC som helst, till ett lägre pris.

Avslutningsvis så vill jag be om ursäkt för om tonläget i mitt inlägg kan verka onödigt kritiskt i en redan infekterad fråga som "Mac vs. PC" men jag hoppas att ni har överseende.

PC & Mac är helt två skilda världar och Mac gör en dator för att den ska kunna användas utan krångel, noggrant utvalda 3:e partstillverkare, bättre kyllösningar och den bästa upplösta skärmen på marknaden (med Retina) och väldigt mycket bättre standardskärmar redan innan, totalt optimerad efter vad som sitter i den och systemkrockar existerar inte då de har sina utvalda tillverkare av delar och ingen annan än dem får tillverka delar åt dem.

Bör även tillägga att jag personligen inte är intresserad av att köpa en, men ser inget fel i det tråden handlar om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

PC & Mac är helt två skilda världar och Mac gör en dator för att den ska kunna användas utan krångel, noggrant utvalda 3:e partstillverkare, bättre kyllösningar och den bästa upplösta skärmen på marknaden (med Retina) och väldigt mycket bättre standardskärmar redan innan, totalt optimerad efter vad som sitter i den och systemkrockar existerar inte då de har sina utvalda tillverkare av delar och ingen annan än dem får tillverka delar åt dem.

Bör även tillägga att jag personligen inte är intresserad av att köpa en, men ser inget fel i det tråden handlar om

Jag tycker inte att det handlar om några skilda världar eftersom dagens Mac-datorer kör med Intel och Nvidia under huven. Apple bygger inte heller sina egna datorer utan lämnar det till tillverkare som Foxconn och Inventec, vilket många stora PC OEM tillverkare som HP, Toshiba och Acer också gör.

Kyllösningar vette katten om Apple ligger på framkant med. Skärmar är deras starkaste sida helt klart.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av tomjut:

Börjar bli lite tjatigt med den här typen av "nyheter" som så uppenbart bara skrivs för att skapa flame war.
Lite lågt, kan jag känna som gammal Sweclockersmedlem.

Välkommen i tioårsklubben!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

För det första måste jag säga att jag inte riktigt håller med om din beskrivning.

Ser inte många som är direkt glada över detta, eller tycker att det är strålande att Apple limmar fast komponenterna så man inte kan byta själv t ex. Man behöver nödvändigtvis inte ens tycka det är bra eller rätt väg att gå av Apple men man kan däremot förstå hur Apple tänker när de väljer att gör detta, att få ner vikt/storlek så mycket som möjligt och samtidigt få bättre kontroll på komponenterna själva. Folk vill ha lätta smidiga datorer och är beredda att offra uppgraderingsmöjligheter visade MBA succén.

Att man inte kan byta batteriet själv är definitivt ingen deal-breaker för min del. Jag har inte bytt batteri på vare sig min privata eller jobbmac än och de börjar få några år på nacken. Då är det mer tråkigt att man inte kan byta ut minnena själv för att spara in en slant på det. Men inte heller det är en deal-breaker för min del.

Datorn är något jag använder så pass mycket, både på jobbet (som utvecklare) och i hemmet att jag vill ha det jag trivs absolut bäst med och det är en MBP helt enkelt. Dels för jag är ett stort fan av OSX som OS men även för att jag fortfarande inte använt någon maskin som kommer i närheten av MBP när det gäller hela paktet, från detaljer som magsafe till den underbara trackpad:en och det smidiga formatet. Det är inget Apple säljsnack, det är min personliga åsikt. Våra minst lika dyra HP-maskiner vi satt med på jobbet tidigare kom inte i närheten.

Att jag kan hitta något som passar mig "nästan" lika bra (nu blir det rätt svårt då OSX är ett krav) för några tusenlappar mindre struntar jag ärligt talat i. Jag vill ha det för mig bästa redskapet i mitt arbete och något jag trivs att sitta med på fritiden.

Jag vet ärligt talat inte var gränsen går då jag skulle ge upp MBP för en bärbar PC med Windows. Det skulle nog till drastiska förändringar (försämringar) i OSX. Taskig upplösning på skärmar gör dock att jag inte köper nytt (utan väntar). Stort misstag av Apple att inte uppdatera skärmen på 13"...betydligt värre än att limma fast batteriet i nya MBP enligt mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Jag tycker inte att det handlar om några skilda världar eftersom dagens Mac-datorer kör med Intel och Nvidia under huven. Apple bygger inte heller sina egna datorer utan lämnar det till tillverkare som Foxconn och Inventec, vilket många stora PC OEM tillverkare som HP, Toshiba och Acer också gör.

Kyllösningar vette katten om Apple ligger på framkant med. Skärmar är deras starkaste sida helt klart.

Fast bara för att de använder Intel och nVidia så betyder ju inte det att OS är likadant uppbyggt, Mac har ju en helt annan systemuppbyggnad

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Precis, absolut inte framtagna för klåpare som måste pilla på allt

...och förbrukar garantin på den...

Tja, inte värre än Samsung/Android sekten, den är t.o.m snäppet värre

HAHAHA, de är ju snudd på värre, har man ju sett i alla trådar ang SGS3 (där jag t.o.m blev anmäld av någon för att jag skrev om dess brister och blev avstängd i 5 dagar)

ah .. men garantin går troligtvis ut före batteriet

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vilket jäkla sätt!

2000 riksdaler för att byta batteri!!! Vilket OCKER!!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]