Asus lanserar Transformer Pad Infinity

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Transformer Pad Infinity

Efter lång väntan lanserar Asus omtalade surfplattan Transformer Pad Infinity. Specifikationerna avslöjar bland annat Nvidia Tegra 3, högupplöst IPS-panel samt operativsystemet Android 4.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Har jag missat nånting eller saknar den 3G för 6000 spänn?!

Visst är specen imponerande och skärmen bättre men jag ser inte riktigt att den är värd så mycket mer än en TF300.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns väldigt skumt att paddan plus dockan ger så lite som 43 wh och räcker i runt 14 timmar... Om man jämför med iPad som hamnar in på 42,5wh och klarar sig i 10 timmar, är tegra3 så energisnål och är Asus så dålig på att få plats med batterier i paddan?

Förövrigt en frän produkt med hyfsat pris för 64gb lagring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Tycker det känns väldigt skumt att paddan plus dockan ger så lite som 43 wh och räcker i runt 14 timmar... Om man jämför med iPad som hamnar in på 42,5wh och klarar sig i 10 timmar

iPadens skärm drar jävligt mycket kraft? Kom ihåg att de gick från 25wH i iPad2 till 42.5wH i iPad 3 utan nämnvärd förändring i batteritid.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om någon gjorde en platta med något smalare ramar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den stora frågan är, kommer GPS att fungera nu.

verkar vara lite mindre batteri i tangentbordet än tidigare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av murklor:

Hmm... Har jag missat nånting eller saknar den 3G för 6000 spänn?!
Visst är specen imponerande och skärmen bättre men jag ser inte riktigt att den är värd så mycket mer än en TF300.

Exakt, vill ha en med 3G!

Skrivet av Scious:

Hade varit kul om någon gjorde en platta med något smalare ramar

Var har du dina händer när du håller i plattan? Jo i ramen:)

Skrivet av AndreaX:

den stora frågan är, kommer GPS att fungera nu.
verkar vara lite mindre batteri i tangentbordet än tidigare.

GPS ska fungera, likaså WiFi..
Bytt ut aluskalet mot plast på baksidan där antennerna befinner sig utgår jag från.

Permalänk
Datavetare

7000 kr lägger den lite väl nära Microsoft Surface Pro. Om valet står mellan Tegra 3 vs Core i5 med en prisskillnad på någon eller några tusenlappar så känns det ganska givet för mig i alla fall då en Core i5 är mer än 5 gånger snabbare än Tegra 3. Och sedan tillkommer ju fördelen för Surface att med tangetbord så är det en "riktigt" dator som kan köra "riktiga" (Windows) program som MS Office, Visual Studio, webbläsare med Flash, etc.

Och att säga detta bär verkligen emot då jag generellt sett föredrar Linux över Windows

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tegra 3 är ju en flopp! Presterar sämre med 4/12 cores mot ipaddans 2/4 cores.
Så hade den här varit i 3000 kr klassen hade den kanske varit ett alternativ.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

7000:-

Då kommer ju den med ivy bridge kosta 10k+ :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen den höga upplösningen. Sedan verkar det vara 16:10 format då också i och med att det är 1920x1200, eller ?
Eller ska det stå 1920x1080 som det brukar vara när det är "full HD" ?

Skrivet av Yoshman:

7000 kr lägger den lite väl nära Microsoft Surface Pro. Om valet står mellan Tegra 3 vs Core i5 med en prisskillnad på någon eller några tusenlappar så känns det ganska givet för mig i alla fall då en Core i5 är mer än 5 gånger snabbare än Tegra 3. Och sedan tillkommer ju fördelen för Surface att med tangetbord så är det en "riktigt" dator som kan köra "riktiga" (Windows) program som MS Office, Visual Studio, webbläsare med Flash, etc.

Och att säga detta bär verkligen emot då jag generellt sett föredrar Linux över Windows

Jo, håller helt med.
Surfplattorna har ju hittills känts mycket som handikappade datorwannabies.
För att kunna jobba seriöst med sin platta bör den ju på allvar kunna fungera med samma program som en dator.
(Webbläsare med flash klarade dock redan den första Asus transformer, så det borde denna pryl också klara.)

Men skulle inte den där Windows 8 kompatibla plattan komma ut på marknaden först i årsskiftet 2012/2013, eller misstar jag mig helt här ?
Edit : Det är jag som inte håller koll på vilket år det är kom jag på... Det är ju faktiskt 2012 och inte 2011....

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

iPadens skärm drar jävligt mycket kraft? Kom ihåg att de gick från 25wH i iPad2 till 42.5wH i iPad 3 utan nämnvärd förändring i batteritid.

Det är väl så eftersom det drar mer kraft att dra runt operativet eftersom det är 4x fler pixlar. Men det känns väldigt konstigt att ipad 3 får plats med lika mycket batteri som får plats i hela transformern plus docken...

Permalänk

När man är uppe i 5799 kronor utan tangentbord och paketet med tangentbord går lös på 6999 kronor kan man nästan investera i en Ultrabook istället. Att bara tangentbordet ska gå på 1290 kronor känns som ett väldigt brant pris. I övrigt ser de väldigt fina ut!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var har du dina händer när du håller i plattan? Jo i ramen:)

Jo men tycker den är lite onödigt tjock bara då jag håller i ramen för att nå skärmen bättre, annars är det inga problem att bara hålla bakom och på sidorna. Visst detta kanske är en smaksak men personligen skulle jag inte tacka nej till större display/mindre platta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och sedan tillkommer ju fördelen för Surface att med tangetbord så är det en "riktigt" dator som kan köra "riktiga" (Windows) program som MS Office, Visual Studio, webbläsare med Flash, etc.

en riktig dator med oriktigt tangentbord vs en oriktig dator med riktigt tangentbord.

blir varken haxat eller malet som det heter.

Skrivet av tcntad:

GPS ska fungera, likaså WiFi..
Bytt ut aluskalet mot plast på baksidan där antennerna befinner sig utgår jag från.

bra, ett underskattat material idag.

Skrivet av Oliviro:

Det är väl så eftersom det drar mer kraft att dra runt operativet eftersom det är 4x fler pixlar. Men det känns väldigt konstigt att ipad 3 får plats med lika mycket batteri som får plats i hela transformern plus docken...

njae, den har ju inte 4x fler pixlar än denna. det är jämfört med den gamla iPaden. men lite högre är det, visst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

När man är uppe i 5799 kronor utan tangentbord och paketet med tangentbord går lös på 6999 kronor kan man nästan investera i en Ultrabook istället. Att bara tangentbordet ska gå på 1290 kronor känns som ett väldigt brant pris. I övrigt ser de väldigt fina ut!

Det är ju helt olika produkter.

Permalänk
Medlem

lite dyrt men nice , köper nog deras ultrabook för 10k då känns mer värt

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Scious:

Jo men tycker den är lite onödigt tjock bara då jag håller i ramen för att nå skärmen bättre, annars är det inga problem att bara hålla bakom och på sidorna. Visst detta kanske är en smaksak men personligen skulle jag inte tacka nej till större display/mindre platta.

Nejdå absolut inte:)
Vet precis vad du menar hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

7000 kr lägger den lite väl nära Microsoft Surface Pro.

Förutom då att en Surface Pro går på 13 lax enlight Webhallen. Inte riktigt så nära.

Permalänk
Medlem

16:10 +1

Permalänk
Avstängd

Is it a tablet? Is it a laptop?

tabtop? laplet?
tablap? laptab?

Permalänk
Medlem

Bokat hos Inet!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Ingen 3G, ingen möjlighet att köra windows-program, ingen telefon, 6000 spänn. I princip en stor skärm med wifi. Nästan lika klumpig som en ultra-book. Varför är jag inte sugen att köpa en?

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Ingen 3G, ingen möjlighet att köra windows-program, ingen telefon, 6000 spänn. I princip en stor skärm med wifi. Nästan lika klumpig som en ultra-book. Varför är jag inte sugen att köpa en?

för att du inte har en telefon låter ju som en logisk slutsats. men det finns ju en platta som har just inbyggd telefon, den borde passa som handsken.

efterfrågan på 3G är låg på plattor, men det är ju möjligt att det kommer en modell med om det ändras. jag ser dock inte att det händer när snart de flesta har alternativ. och tycker man sen en onödig pryl för "bara" 6000 är så belastande att det är en fråga så lär man ju inte så troligt heller vara i målgruppen som lätt slänger sig med dubbla SIM-kostnader. eller..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

för att du inte har en telefon låter ju som en logisk slutsats. men det finns ju en platta som har just inbyggd telefon, den borde passa som handsken.

efterfrågan på 3G är låg på plattor, men det är ju möjligt att det kommer en modell med om det ändras. jag ser dock inte att det händer när snart de flesta har alternativ. och tycker man sen en onödig pryl för "bara" 6000 är så belastande att det är en fråga så lär man ju inte så troligt heller vara i målgruppen som lätt slänger sig med dubbla SIM-kostnader. eller..?

På något sätt måste man skilja ut plattor ifrån bärbara datorer. Denna platta (även med tangentbord) är en ytterst begränsad dator och prisskillnaden till en ultrabook är marginell.

Om man jämför den med en smartphone så är den i princip bara en större och kraftfullare variant utan 3G och telefon. Den är så lik en smartphone i operativsystemet att jag inte förstår varför inte en sådan rudimentär möjlighet att ringa och surfa via 3G ens finns som ett alternativ? Varför inte ge kunde en möjlighet att lämna smartphonen hemma och ändå vara nåbar? Kontantkort är gratis nu för tiden!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Den är så lik en smartphone i operativsystemet att jag inte förstår varför inte en sådan rudimentär möjlighet att ringa och surfa via 3G ens finns som ett alternativ?

Kontantkort är gratis nu för tiden!

jo men det finns ju bara på plattor som har just 3G av naturliga skäl. är inte speciellt praktiskt att ringa på dock, ens med BT-headgrej. Ericssons konstiga armbands-meddelandenotifierar-kontroll-pryl skulle iof kunna vara ett alternativ där.

visst, men inte datatrafiken vilken snarare istället blir riktigt dyr i det fallet. om man planerar använda den annat än som nödlösning några enstaka gånger per månad iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man kanske har en dum telefon och/eller bara vill ha nåt att surfa på?
Eller om man är på landet?

En surfplatta i bilen med Google Maps lär bli en bra navigator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man kanske har en dum telefon och/eller bara vill ha nåt att surfa på?
Eller om man är på landet?

En surfplatta i bilen med Google Maps lär bli en bra navigator..

landet eller fattar jag inte vad det gör för skillnad. men visst, en del har inte telefon att dela med. men som sagt, alltför få för intresse bland tillverkarna tydligen.

använder inbyggd navigator så jag har ingen koll på den biten, men har inte även Google infört eller iaf pratat om att införa lokal lagring för detta? det är kanske ytterligare en indikator på att 3G-plattor inte är populära, eller att trafiken ändå är för opålitlig för praktisk tillämpning för såna saker. kommer man till ett ställe där det är glest mellan vägskyltarna så kan man oftast anta att detsamma gäller mobilmasterna..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AndreaX:

landet eller fattar jag inte vad det gör för skillnad. men visst, en del har inte telefon att dela med. men som sagt, alltför få för intresse bland tillverkarna tydligen.

använder inbyggd navigator så jag har ingen koll på den biten, men har inte även Google infört eller iaf pratat om att införa lokal lagring för detta? det är kanske ytterligare en indikator på att 3G-plattor inte är populära, eller att trafiken ändå är för opålitlig för praktisk tillämpning för såna saker. kommer man till ett ställe där det är glest mellan vägskyltarna så kan man oftast anta att detsamma gäller mobilmasterna..

Stämmer att man kan förcachea/lagra ett område på 16kx16km men 1.6mil, inte mycket tyvär..
Hehe sant, viss uppkoppling finns det alltid även om den är svag.

Tyvär kan man hålla på i evigheter huruvida dessa plattor är nödvändiga eller inte men tekniken finns och visst finns detta ha-begär som trycker på!
Skulle vilja ha en själv men en ny lur är prio #1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stämmer att man kan förcachea/lagra ett område på 16kx16km men 1.6mil, inte mycket tyvär..

nä det var ju mer än hyfsat oanvändbart som navigator även till en moped.

men jag antar att de förr eller senare blir så illa tvungna att införa fullständig (inom lagringskortens rimliga gränser förstås) kartlagring om den funktionen ska kunna hävda sig mot andra. särskilt nu om Microsoft plockar upp Nokias system för navigering.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint