Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk

Yes, apple datorer är inte billigaste alternativet, inte ens nära.
Men är dom deras datorer överprisade? absolut inte.

Jag kör iMac med bootcamp windows för det vart billigare än att bygga mig en burk med skärmen.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Nä, de är inte överprisade, men man måste ofta köpa mer kraft än man vill ha och ska man köpa iMac måste man köpa ny skärm varje gång. Jag har aldrig byggt en dator för 10 000 kr och jag har bara bytt skärm två gånger sedan 1996 när jag fick min första egna dator (till 17" 1999 och 19" TFT 2003). Under denna tid har jag bytt dator, eller åtminstone delar 11-12 gånger fram till idag, det fanns en tid då nya spel krävde ny dator minst en gång om året.

Usch sådana här trådar får mig att känna mig gammal.. Kontentan är att köper du mac betalar du för saker du varken vill ha eller behöver. På så sätt blir datorn väldigt dyr, kanske inte överprisad.. Lite som att du ska köpa mjölk på Ica och de har en ny mjölksort som kostar 5 ggr den vanliga men på köpet får du förutom en snygg förpackning, en mjölkkanna och sex nya dricksglas. Det är dyrare men inte överprisat då dricksglasen och kannan är tillverkade av senaste glassorten. Problemet kommer först när du börjar dricka en liter om dagen..

PS. Varför kör du Windows på din Imac, det blir ju som att köpa ovanstående dyra mjölk och dricka den direkt ur pappförpackningen..

PS2. Du har skrivit fel i din sign, ditt grafikkort är tillverkat av AMD och inte ATi!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Nä, de är inte överprisade, men man måste ofta köpa mer kraft än man vill ha och ska man köpa iMac måste man köpa ny skärm varje gång. Jag har aldrig byggt en dator för 10 000 kr och jag har bara bytt skärm två gånger sedan 1996 när jag fick min första egna dator (till 17" 1999 och 19" TFT 2003). Under denna tid har jag bytt dator, eller åtminstone delar 11-12 gånger fram till idag, det fanns en tid då nya spel krävde ny dator minst en gång om året.

Själv har jag lagt närmare 20 000 kr (edit: när jag tänker efter så har jag faktiskt lagt mer än 20 000 kr på datorer några gånger) på datorer och kommer ihåg när datorer med riktig prestanda lätt gick på 25 000 kr (eller betydligt mer för UNIX-system där basmodellerna kunde kosta 30 000 kr och var något man mest drömde om). Utifrån det så är det svårt att tycka att en Mac är särskilt dyr.

När det gäller skärmar så har jag alltid varit ett fan av större och bättre, har aldrig kunnat förstå mig på de som har supersnabba gamingmaskiner och sen suttit med någon budgetskärm (skräckexemplet jag har är en bekant som för några år sedan hade en burk han lagt runt 15 000 kr på, till denna hade han en 17" CRT-skärm med närmare tio år på nacken kopplad och förstod inte alls varför jag tyckte att han borde lägga ett par tusen på en vettig skärm).

Citat:

Usch sådana här trådar får mig att känna mig gammal.. Kontentan är att köper du mac betalar du för saker du varken vill ha eller behöver. På så sätt blir datorn väldigt dyr, kanske inte överprisad.. Lite som att du ska köpa mjölk på Ica och de har en ny mjölksort som kostar 5 ggr den vanliga men på köpet får du förutom en snygg förpackning, en mjölkkanna och sex nya dricksglas. Det är dyrare men inte överprisat då dricksglasen och kannan är tillverkade av senaste glassorten. Problemet kommer först när du börjar dricka en liter om dagen..

Fast du utgår här från ditt use case när du säger att du betalar för saker du varken vill ha eller behöver. Alla har olika use cases och för vissa så passar Apples lösningar väldigt bra.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av Dava:

PS. Varför kör du Windows på din Imac, det blir ju som att köpa ovanstående dyra mjölk och dricka den direkt ur pappförpackningen..

Det var det roligaste jag hört denna vecka, varför tror du?
Det är som att säga att köpa en dator men inte uppgradera skärmen är som att köpa en lamborghini och smälla på gamla volvo däcken + fälgar på.

Skrivet av mludd:

När det gäller skärmar så har jag alltid varit ett fan av större och bättre, har aldrig kunnat förstå mig på de som har supersnabba gamingmaskiner och sen suttit med någon budgetskärm

Håller helt klart med dig här. Finns inget värre än en dålig skärm.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Det är som att säga att köpa en dator men inte uppgradera skärmen är som att köpa en lamborghini och smälla på gamla volvo däcken + fälgar på.

Varför ska man behöva uppgradera en skärm lika ofta som en ny dator inhandlas?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag har en iMac men jag håller helt med om att man inte bara kan säga "den är billigare än en PC med motsvarande skärm". En iMac från 2009 har samma skärm som en 2011 års modell. Så vill du uppgradera till en snabbare dator får du betala en gång till för samma typ av skärm.

Om vi ska jämföra med bilar (vilket verkar vara populärt) så kan vi ta situationen med inbyggd gps. När de var nya för ca 15 år sen kostade det otroligt mycket. De utvecklades sedan mycket snabbt och blev billigare, men själva bilarna såg ju likadana ut. Så ville du ha en bättre inbyggd gps fick du köpa en ny bil, som inte var nämnvärt bättre än den gamla.

Andra exempel är tv med inbyggd vhs eller digitalbox. Poängen: att köpa produkter vars delar åldras olika fort (i bemärkelsen att de ersätts med förbättrade versioner) är ibland mindre klokt om det finns sätt att köpa samma delar separat och därigenom möjliggöra uppgradering av delarna vid olika tillfällen.

En förmildrande omständighet är dock att en iMac har ett hyfsat andrahandsvärde. Observera också att inlägget handlar om den ekonomiska aspekten. Man kan självklart köpa en iMac av det skälet att man vill ha en stor skärm men slippa sladdar.

Permalänk

Har precis beställt delar till en ny pc. (se sign) men förutom själva chassit/psu (SG08) har jag inga liggande delar till min nya pc.
Är på vippen att avbeställa och skaffa mac. Har varit på gång i flera år nu, men velar in i det sista. Särskilt i dessa tider med ev en ny modell kring hörnet...
Gillar skärmen iMac har grymt mycket. (gillar glossy alltså)
Kom igen nu. Övertala mig. Till ena eller andra hållet... Är ju helg så kan alltid avbeställa innan måndag.

Ska man se rent ekonomiskt på det så har jag redan chassi/nätdel och datordelarna jag beställt kostar mig strax över 6000kr. En iMac (minst 27 tum) går väl lös på minst 14k iaf. Spela är jag inte mycket för. Lirar lite D3, MW3 och Might and Magic Heroes VI på låga inställningar/upplösning idag så det hade funkar framöver oxå.

Har funderat på att sälja mitt chassi och skärm och köpa iMac, eller så behåller man skärmen och skaffar mus+tangentbord+apple mini...
Går då iofs ner i prestanda som bara den men ändå.

Decisions, decisions..

Eller så behåller man det man beställt. Bygger datorn och skaffar en billig 27" koreskärm för ca 2500kr (glossy 2560x1440)...
Eller så behåller man det man beställt. Bygger datorn och köper en Mac-skärm 27". Den näst nyaste, borde ju funka.. Men den kostar ju över 8k bara den..

Aaagh. Beslutsångest major.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

...

Aaagh. Beslutsångest major.

Jag tycker att du bör behålla det du beställt. Vill du ha i närheten av samma prestanda på en imac så kostar det över 20 000 kr (den billigaste kostar 16' men det springer snabbt iväg om du vill ha SSD, i7 processor mer än 4 GB minne (ett måste!)).

Du kan ju alltid installera OSX på din hembyggda dator och få det bästa ur båda världarna, köper du då en Mac-skärm, Mac-tagentbord och Mac-mus får du ju precis samma känsla men har ändå sparat runt 10 000 kr.

Jag tycker dock att du ska köra på koreaskärmen, varför mata monstret i onödan?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Pc är mycket bättre om man vill överklocka byta ut komponenter osv ... men asså mac e kul men enligt mig är pc 1000000x bättre fast mac är bra att använda som tex jobbdator eller nått sånt

Permalänk
Skrivet av Dava:

Jag tycker att du bör behålla det du beställt. Vill du ha i närheten av samma prestanda på en imac så kostar det över 20 000 kr (den billigaste kostar 16' men det springer snabbt iväg om du vill ha SSD, i7 processor mer än 4 GB minne (ett måste!)).

Du kan ju alltid installera OSX på din hembyggda dator och få det bästa ur båda världarna, köper du då en Mac-skärm, Mac-tagentbord och Mac-mus får du ju precis samma känsla men har ändå sparat runt 10 000 kr.

Jag tycker dock att du ska köra på koreaskärmen, varför mata monstret i onödan?

Jo. Så är det klart. Låter faktiskt vettigt.
Om man ser det så. Jag köpte datorkomponenter för strax över 6000kr och fick bättre processor osv än den dyraste macen...
Då fick jag iofs inte den fina "förpackningen" eller den relativt sladdlösa datorn som jag gärna haft, eller den snygga, bra skärmen men ändå.
Sen fick jag inget 6970-grafikkort men ändå. Ändå långt ifrån 20k även om man räknar att mitt chassi kostar 1900kr.

Du verkar ha en bra hackintosh build el? Har försökt några gånger tidigare, men det har alltid varit ngt som inte funkat, ex ljudet.
Det spelade ingen roll vad för kexts jag lade in.

Kanske ska ge mig på det igen med komponenterna jag köpt. Dual-köra OSX med win7.
Kan man få det att fungera till 100% med mus och tangentbord oxå?
Man borde ju kunna använda mus/tangentbordet till PC oxå eller? Om man kör win7 menar jag.
Kanske inte kan zooma genom att pincha uppe på musen men ändå. (lät skumt det därade. )
Kanske köper ett trådlöst tagentbord och mus till mac och nyttjar till pcn oavsett. Blir ju rätt snyggt om inte annat.
Lirar som sagt inte speciellt och har vanligt tangentbord som backup liggandes fall i fall.
Kör med Logitech DiNovo idag så trådlöst är inget problem.

Och jo, Koreaskärmarna är ju billiga även om det är lite gambling. Men får man en bra (läs som fungerar som tänkt) så är ju 2500kr bra mycket billigare än ex 8000kr. Kan ju t.o.m chansa med en skärm som har glas framför för att rippa mac-känslan totalt (och öka reflexerna och risken för damm bak glaset).

Permalänk
Skrivet av Aquix:

Pc är mycket bättre om man vill överklocka byta ut komponenter osv ... men asså mac e kul men enligt mig är pc 1000000x bättre fast mac är bra att använda som tex jobbdator eller nått sånt

Jo. Jag vet. Har överklockat en del genom åren. Mac-köpet skulle mest vara för det rent estetiska, stilrena och den grymma skärmen som är asgrym enligt mig. Blir ju inte samma med en billig Korea-kopia kanske, men blir nog mycket bättre än den tn-panel jag glor på just nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Du verkar ha en bra hackintosh build el? Har försökt några gånger tidigare, men det har alltid varit ngt som inte funkat, ex ljudet.
Det spelade ingen roll vad för kexts jag lade in.

Kanske ska ge mig på det igen med komponenterna jag köpt. Dual-köra OSX med win7.
Kan man få det att fungera till 100% med mus och tangentbord oxå?
Man borde ju kunna använda mus/tangentbordet till PC oxå eller? Om man kör win7 menar jag.

Tråkigt att du inte fick det att fungera tidigare. Jag kör med Tonymacx86.com system som är relativt färdigkonfigurerat. Jag hade också en del problem med ljudet, men efter ivrigt googlande så fungerar det riktigt bra nu, men jag har nog lagt 10 timmar +.

Tangentbordet fungerar utmärkt i windows, men jag vet inte hur det är med musen, du lär behöva drivrutiner för att kunna pincha, om det fungerar öht. Jag kör inte Dual-boot, men det finns många andra här som gör det.. titta i Hackintoshtråden!

Visa signatur

Permalänk

Bara en liten fundering från mig....

Jag har inte sett någon info eller diskussion om Apples nya MacBook Pro Next Generation på detta forum, vilket jag tycker är lite märkligt av flera orsaker.

Både för att många tycker Apple är dyra grejor, och den nya MBP NG har ju redigt högt pris, så man hade ju förväntat sig att det skulle ha blivit ett ramaskri från Appleklagarna bara för den saken.

Samt för att många Appleklagare menar att Apple är långt efter i utvecklingen, men hur ställer man sig då till den nya MBP NG? Är inte den ännu ett bevis på att Apple lägger ner en hel del på utveckling för att ligga i framkant på utvecklingen. För vilken annan bärbar kan ge samma prestanda totalt sett i samma format och vikt?

Nog för att den har ett pris i ”Porscheklass” men samtidigt så är det ju en idag på flera punkter unik bärbar dator, så att man sätter, och kan sätta, ett pris i Porscheklass är ju nästan naturligt då Apple liksom Porsche företag som har den statusen att de kan ta bra betalt för sina produkter.

Själv är jag bra sugen på att byta upp mig från min idag 3 år gamla MBP 15” till en ny MBP NG specad för att vara ”näst bäst” och då hamnar priset på ca 26-30 000 kr. Mycket pengar som fan jag vet, nästan två veckors jobb för mig. Men va fan, jag röker ju inte så jag har råd Och tänk vad tråkigt livet vore om man alltid bara skulle köpa precis vad man klarade sig med till lägsta möjliga pris....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Bara en liten fundering från mig....

Jag har inte sett någon info eller diskussion om Apples nya MacBook Pro Next Generation på detta forum, vilket jag tycker är lite märkligt av flera orsaker.
....

Det finns flera diskussioner om MacBook mid 2012 här i Mac-delen av forumet. Framförallt diskuteras det om det är någon idé att köpa den nya istället för den gamla, då förändringarna i mångt och mycket är till det sämre.

Visst är den nya MacBook med retina-skärm ett stort steg i rätt riktning, men priset tar snabbt ner den på jorden. Det är klart att det tilltalar de som köper Lamborghini istället för Porsche, aka folk med hemskt mycket pengar. Men för den normalanvändare med hårdvaruintresse som skriver på detta forumet så blir bilden ytterligare mörkare av att du inte längre kan uppgradera minnet själv, du kan inte byta batteri eller SSD själv.

Flera andra tillverkare tillverkar liknande datorer som inte är speciellt mycket större med likartad prestanda!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dava:

Det finns flera diskussioner om MacBook mid 2012 här i Mac-delen av forumet. Framförallt diskuteras det om det är någon idé att köpa den nya istället för den gamla, då förändringarna i mångt och mycket är till det sämre.

Visst är den nya MacBook med retina-skärm ett stort steg i rätt riktning, men priset tar snabbt ner den på jorden. Det är klart att det tilltalar de som köper Lamborghini istället för Porsche, aka folk med hemskt mycket pengar. Men för den normalanvändare med hårdvaruintresse som skriver på detta forumet så blir bilden ytterligare mörkare av att du inte längre kan uppgradera minnet själv, du kan inte byta batteri eller SSD själv.

Flera andra tillverkare tillverkar liknande datorer som inte är speciellt mycket större med likartad prestanda!

Har kikat runt lite men inte hittat mycket till diskussioner om nya MBP Retina, ja det är förvånansvärt tyst tycker jag. Har du några länkar till dessa diskussioner du säger finns?

Har dessa andra konkurrenter samma låga vikt, samma högkvalitativa uppbyggnad i både design och material, samt likvärdiga prestanda och batteritid, samt skärm?

Och det är sant att man inte kan byta RAM själv, eller batteriet, men SSD kan man byta själv även om det just idag inte finns några sådana från andra tillverkare att köpa än, men det jobbas redan på att få ut sådana på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Har kikat runt lite men inte hittat mycket till diskussioner om nya MBP Retina, ja det är förvånansvärt tyst tycker jag. Har du några länkar till dessa diskussioner du säger finns?

Har dessa andra konkurrenter samma låga vikt, samma högkvalitativa uppbyggnad i både design och material, samt likvärdiga prestanda och batteritid, samt skärm?

Och det är sant att man inte kan byta RAM själv, eller batteriet, men SSD kan man byta själv även om det just idag inte finns några sådana från andra tillverkare att köpa än, men det jobbas redan på att få ut sådana på marknaden.

Kolla under nyhetsartiklarna där har de flesta diskussioner angående de nya MBP varit, åtminstone de jag deltagit i.

Permalänk
Medlem

XKCD summerar det hela ganska bra:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Beror på när och vad man köper.

När jag köpte min 27" iMac så kollade jag faktiskt runt för att se vad det skulle kosta att bygga mig motsvarande själv (och i.s.f. köra Linux, inte Windows). Det jag kom fram till var att just då, när iMacarna precis "refreshats" så låg kostnaden för att bygga själv i bästa fall på ungefär 80-90% av priset av en 27" iMac (inklusive 27" IPS-skärm med upplösning på 2560x1440 eller bättre). Och det var om jag konsekvent valde de billigaste delarna oavsett tillverkare och beställde delar från flera olika ställen för att få lägsta möjliga pris (och inte räknade med fraktkostnader). Om jag istället köpte alla delar från samma ställe och inte bara köpte billigast möjliga som hade samma eller bättre prestanda så låg, just då, kostnaden för ett hembygge på samma nivå eller strax över kostnaden för min iMac.

Visst, några månader senare så hade iMacen samma pris som när jag köpte den medan delarna för hembygge hade sjunkit en aning i pris (och ökat i tillgänglighet när det gällde t.ex. processorn) men just då så var iMac 27" faktiskt ett av de billigare alternativen med den prestandan (utan att ta hänsyn till design och byggkvalitet).

Intressant är att även PC tillverkarna (Dell i detta fall) börjar komma med saker som är liknande iMac. Allt inbyggt i skärmen:
http://reviews.cnet.com/8301-3118_7-57442459-74/new-27-inch-d...
http://www.dell.com/se/p/xps-one-27-2710-aio/fs

Så man behöver inte längre ha en vanlig ful datorlåda för PC desktops längre.
Designmässigt tycker jag Dellen är lika fin som en iMac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Så man behöver inte längre ha en vanlig ful datorlåda för PC desktops längre.
Designmässigt tycker jag Dellen är lika fin som en iMac.

Man har väl aldrig behövt ha en vanlig ful datorlåda: http://www.mini-itx.com/projects/random/

Själv har jag alltid skruvat fast mina komponenter antingen i snygga trälådor eller i skrivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om det ska va mac så ska man byta oprativsytemet mot windows (min åsikt)
eller linux

Permalänk
Skrivet av hajkware:

om det ska va mac så ska man byta oprativsytemet mot windows (min åsikt)
eller linux

Du får jättegärna motivera, framförallt varför man ska byta ut OSX mot Linux (om man bortser från den rent ideologiska biten med opensource).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av alfisti89:

A men går ju inte få bra 120hz tex IPS atm om man inte tar med Yamasha 120hz overclocked Screen.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag skulle klassa mig själv som någon som egentligen inte tycker om Apple, huvudsakligen på grund av iOS där användarfriheten är noll, men också på grund av deras ideologier och deras hutlösa överpriser, men jag vet inte. Nya MacBook Pro är verkligen intressant och jag har dessutom börjat finna OS X mer och mer intressant och faktum är att jag kan tänka mig att köpa en om jag hade haft pengarna. Bara skärmen i sig är värd att bli våt i byxan över... så man skulle kunna säga att att jag är i ett litet dilemma. Vill verkligen ha en, men det gör ont att svälja stoltheten!

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen expert på Apple men vad jag förstår har iMac och iPhone inte samma operativsystem. Ju mer jag ser om Windows 8 så känns det mer som om den passar smartphones och plattor:
http://www.youtube.com/watch?v=qIMuJTrxuhQ&feature=related

Är väldigt tveksam till den på desktop, med mus och tangentbord. Så jag tycker Apple är på rätt linje som inte har ett universalsystem som ska passa allt.
Windows 7 har jag däremot inga problem med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Jag är ingen expert på Apple men vad jag förstår har iMac och iPhone inte samma operativsystem. Ju mer jag ser om Windows 8 så känns det mer som om den passar smartphones och plattor:
http://www.youtube.com/watch?v=qIMuJTrxuhQ&feature=related

Är väldigt tveksam till den på desktop, med mus och tangentbord. Så jag tycker Apple är på rätt linje som inte har ett universalsystem som ska passa allt.
Windows 7 har jag däremot inga problem med.

iOS bygger på samma grund som Mac OS X, på samma sätt som Windows Phone 8 har samma grund som Windows 8

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd

Ja fast gränssnittet i en iPhone och en iMac är olika.

Permalänk
Avstängd

En annan aspekt är Apple butikerna. Där ska Microsoft utöka sin satsning för att göra nåt liknande:
http://news.cnet.com/8301-10805_3-20079207-75/microsoft-will-...

Man kan tycka att MS produkterna finns överallt ändå. Men på Microsoft butikerna får du rena installationer utan en massa spel och testversioner av tredjepartsprogram. Som Norton antivirus m.m..

Det ser jag som nåt positivt.

Permalänk
Medlem

Mac är mer sofistikerad en Windows , Windows är mer dåligt gjort med hela grunden och bara att trycka på start för stänga av känns jävligt B , dock så gillar jag linux mer för men kommer mer nära det än windows/mac . Men har nyligen provat på windows 8 betan och tyckte att det va riktigt bra gillade metro Gränssnittet
.Mac har en lite väll hög prislapp dock då du kan få ut mer ur en linux / windows pc än vad du får för priset en mac. men linux är nog det bästa !!

Permalänk
Medlem

PC ftw p.g.a. att jag är en gamer

Permalänk
Medlem

Windows är extremt bra och stabilt i dagsläget, men gillar ändå Linux mer. Dock gillar jag även att spela, därmed Windows. Om utvecklarna plötsligt fick för sig att överge DirectX för att gå över till OpenGL, skulle Linux helt klart förvandlas till den nya plattformen för PC-gaming, inget snack om den saken.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti