2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Om man nu tillhör den skaran som redan har betalat, har man inte krav på att CDON ska leverera en likvärdig produkt? Dvs en annan 2tb extern disk?

Nej. Om de inte kan ta in produkten som du beställt så får de helt enkelt ge dig pengarna tillbaka.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Asså, ni som har "förskottsbetalat", jag antar att ni som jag betalade med Visa alt MasterCard, tja i så fall har pengarna verkligen dragits? för hos mig har de inte det. Normalt så drar CDON pengarna från kontot dagen de sänder iväg beställningen.

Min beställning delades upp på tre delleveranser och CDON har bara dragit pengarna för det som de har levererat, så om vi
/ni inte får några diskar så är det bara att säga: jaha, bättre lycka nästa gång. Finns ingen chans överhuvudtaget att CDON skulle leverera någon annan "motsvarande" disk och stå för mellanskillnaden.

Samma sak som när Thorn gjorde reklam för en 52 tums tv för 2999:- för några månader sen, det var ingen som fick någon tv då heller.

Om CDON får diskar från sin leverantör, då kommer de att leverera dem, annars inte. Inte mycket till konspiration där.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Asså, ni som har "förskottsbetalat", jag antar att ni som jag betalade med Visa alt MasterCard, tja i så fall har pengarna verkligen dragits? för hos mig har de inte det. Normalt så drar CDON pengarna från kontot dagen de sänder iväg beställningen.

Min beställning delades upp på tre delleveranser och CDON har bara dragit pengarna för det som de har levererat, så om vi
/ni inte får några diskar så är det bara att säga: jaha, bättre lycka nästa gång. Finns ingen chans överhuvudtaget att CDON skulle leverera någon annan "motsvarande" disk och stå för mellanskillnaden.

Samma sak som när Thorn gjorde reklam för en 52 tums tv för 2999:- för några månader sen, det var ingen som fick någon tv då heller.

Om CDON får diskar från sin leverantör, då kommer de att leverera dem, annars inte. Inte mycket till konspiration där.

Jag valde att betala direkt och pengarna drogs direkt, också.

Permalänk
Medlem

Betalade med VISA, samt MasterCard. Båda gångerna så reserverades beloppet till en början. Dock finns det ju tidsfrist på dessa så nu har den runnit ut och jag kan inte längre se att de reserverat något belopp. Jag beställde några andra saker samtidigt, dessa drogs dock när de skickades.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Tog så att jag fick betala det senare, bara se till att spara pengarna endå 5000kr, dock den 26e idag så får se vad som händer, eller var det den 28e?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Tog så att jag fick betala det senare, bara se till att spara pengarna endå 5000kr, dock den 26e idag så får se vad som händer, eller var det den 28e?

det var den 28 men har kontaktat kundservise och de säger att de inte har några och att man inte får hårdisken.

Permalänk
Medlem

har inte fått mejl lr liknande om detta, säger inte att du trollar tubeluden, men tills någon mer får samma svar så , ja.. vi har ju redan väntat 2 veckor, inte mkt att göra. Jag är helt inställd på att få min disk hursomhelst, det _kan_inte ta 2 veckor att inse att "fan, det gick inget bra det här", jag menar känns ju om att CDON borde märkt detta tidigare? Alternativt att de är 100% medvetna om problemet men väljer att tiga om det, vi vet ju inget..

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubeluden:

Som kompensation för det inträffade bifogar vi en rabattkod till ett värde av 50 kr. Denna gäller vid ett tillfälle 6 månader från dags datum och kan inte kombineras med andra rabatt- eller värdekoder. Koden gäller ej för OnDemand.

Så du menar att de vill kompensera oss med 50 spänn, som dessutom inte går att använda tillsammans med Swec-rabatten till råga på allt? Känns ju som en ren förlust affär för oss här på swec, eller vad tycker ni?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man kan klaga, tror de flesta av oss är medvetna om att det här var ett helt otroligt pris och chansade, det har ju vart diskussioner kring detta i över 30 sidor... Om jag får 50:- bara för att jag la en beställning på 599:- tycker jag det är ok. Det blir däremot intressant att se om någon får disken överhuvudtaget.

Att sedan cdon använder ett system som gör det svårt att kombinera rabatter är såklart trist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag tycker inte man kan klaga, tror de flesta av oss är medvetna om att det här var ett helt otroligt pris och chansade, det har ju vart diskussioner kring detta i över 30 sidor... Om jag får 50:- bara för att jag la en beställning på 599:- tycker jag det är ok. Det blir däremot intressant att se om någon får disken överhuvudtaget.

Att sedan cdon använder ett system som gör det svårt att kombinera rabatter är såklart trist...

Helt otroligt pris är det ju inte. Det var normalpris eller tom något över innan översvämmingen för knappt ett år sedan. Vi vet att Seagate och WD idag har större produktion än innan översvämingen så att priser överlag ligger där dom ligger idag, det är otroliga priser. Inte det här priset.

Men ett par dar kvar innan dom skall leverera och jag har iaf inte fått nått mail än att dom inte skickar så jag förväntar mig att få mina 4 tvåor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Helt otroligt pris är det ju inte. Det var normalpris eller tom något över innan översvämmingen för knappt ett år sedan. Vi vet att Seagate och WD idag har större produktion än innan översvämingen så att priser överlag ligger där dom ligger idag, det är otroliga priser. Inte det här priset.

599:- för en 2TB 2.5" disk var nog ganska otroligt innan översvämningen med.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Men ett par dar kvar innan dom skall leverera och jag har iaf inte fått nått mail än att dom inte skickar så jag förväntar mig att få mina 4 tvåor.

Det fanns inte ens 2TB 2.5" innan översvämningen och idag finns en modell från WD för runt 2000kr, det är allt. Så, ganska otroligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

599:- för en 2TB 2.5" disk var nog ganska otroligt innan översvämningen med.

Såklart, det fanns ju inte

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk

Från CDON chatsupport nyligen.

Du pratar nu med CDON
Välkommen!
Hur kan vi hjälpa dig?
CDON: Hej Anders
Du skrev: Hej, hur går det med utskickandet av hårddiskarna?
CDON: Ett ögonblick så ska vi kontrollera detta.
CDON: Din vara har tyvärr tagit tillfälligt slut hos leverantören och de väntar på att få in nya exemplar.
Ibland går detta väldigt snabbt andra gånger kan man få vänta lite längre. Vi gör vårt yttersta för att minimera väntetiden för våra kunder. Något exakt besked på just den produkten du har beställt kan vi dessvärre inte ge då vår leverantör enbart kan bekräfta att varan är beställd och är på väg till deras lager.
Du skrev: ok, men när jag pratade med er i fredags så sa ni att de äntade på att bli inlevererade till ert lager.
Du skrev: Har ni fått några hårddiskar i över huvud taget till ert lager?
CDON: Hej Anders,
Du skrev: Hej Anders igen?
CDON: Oj, sorry
Du skrev: Och de andra två frågorna? Har ni fått in några 2 tb diskar i överhuvudtaget till ert lager?
CDON: Har nu sökt upp den senaste informationen angående dessa hårddiskar. Hårddiskarna har underkänts i en kvalitetskontroll och därför kommer en ersättningsprodukt att ersätta. Detta är en hårddisk från Seagate som beräknas levereras i v.28. Vi ber om ursäkt för det inträffade.
Du skrev: ok, 2 tb det också?
CDON: Ja.
Du skrev: 2,5 tum?
CDON: 3,5 tum.
Du skrev: ok

...

Permalänk
Hedersmedlem

"CDON: Har nu sökt upp den senaste informationen angående dessa hårddiskar. Hårddiskarna har underkänts i en kvalitetskontroll och därför kommer en ersättningsprodukt att ersätta. Detta är en hårddisk från Seagate som beräknas levereras i v.28. Vi ber om ursäkt för det inträffade."

:lol::lol::lol:

Får ni 2TB 3,5" Seagate är det väldigt bra för priset ändå, så grattis!

Det skulle för övrigt vara oerhört kul att veta vem som var naiv nog att köpa diskar från ett kinesiskt källarföretag. Tydligen någon helt utan koll på priserna och det är väl ändå en av inköparnas viktigaste områden?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

not sure if everyone trolling or just stupid. ofc så trollar han med mailet. för de första så skriver man aldrig "från dags datum" puckad svenska. för de andra så har är de ett brott mot KKL. fattar inte vad alla grinar om. CDON hade en deal med ett kinesiskt företag att vi dom ska beställa x-antal diskar. för att CDON ej ska beställa för lite, så drog de ut en kampanj (som inte sålde slut, den TOG slut för att de skulle beställa diskarna). Om de är så att leveransen från kina blivit av än eller ej är ingen som vet så sluta spekulera. om de skulle vara så att de när försenad så är de INTE CDON,s fel utan kineserna som inte kan hålla leveransavtal. som många andra säger. tror ni verkligen att CDON(en av de största webbutikerna vi har i sverige) kommer sätta hela verksamheten på spel för några hårddiskar.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinky_winky:

Från CDON chatsupport nyligen.

Du pratar nu med CDON
Välkommen!
Hur kan vi hjälpa dig?
CDON: Hej Anders
Du skrev: Hej, hur går det med utskickandet av hårddiskarna?
CDON: Ett ögonblick så ska vi kontrollera detta.
CDON: Din vara har tyvärr tagit tillfälligt slut hos leverantören och de väntar på att få in nya exemplar.
Ibland går detta väldigt snabbt andra gånger kan man få vänta lite längre. Vi gör vårt yttersta för att minimera väntetiden för våra kunder. Något exakt besked på just den produkten du har beställt kan vi dessvärre inte ge då vår leverantör enbart kan bekräfta att varan är beställd och är på väg till deras lager.
Du skrev: ok, men när jag pratade med er i fredags så sa ni att de äntade på att bli inlevererade till ert lager.
Du skrev: Har ni fått några hårddiskar i över huvud taget till ert lager?
CDON: Hej Anders,
Du skrev: Hej Anders igen?
CDON: Oj, sorry
Du skrev: Och de andra två frågorna? Har ni fått in några 2 tb diskar i överhuvudtaget till ert lager?
CDON: Har nu sökt upp den senaste informationen angående dessa hårddiskar. Hårddiskarna har underkänts i en kvalitetskontroll och därför kommer en ersättningsprodukt att ersätta. Detta är en hårddisk från Seagate som beräknas levereras i v.28. Vi ber om ursäkt för det inträffade.
Du skrev: ok, 2 tb det också?
CDON: Ja.
Du skrev: 2,5 tum?
CDON: 3,5 tum.
Du skrev: ok

...

Med andra ord så var det USB-minne och muttrar xD

EDIT: Fick nu ett mail om att min 2Tb 2,5" disk inte kommer levereras då den inte uppfyller deras krav vid kvalitetskontroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Om chatten stämmer är det för mig obegripligt att CDON inte berättar om detta officiellt i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fick även jag majl om en seagate. Gäller iof den mindre 1TB varianten.

Bästa kund,

Du har beställt xxxxxxxx - OEM 2.5inch 1TB external hard disk Model No. HDD-10 (Blue) ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Om du har beställt en hårddisk i färg kommer vi tyvärr inte att kunna leverera denna, då ersättningsprodukterna endast finns i svart.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar kunna leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för att det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning
CDON.COM

Permalänk

^ har fått samma mail, fast för den röda.
Om man hade fått önska sig ersättningsprodukt hade jag ju dock helt klart önskat mig en från WD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

not sure if everyone trolling or just stupid. ofc så trollar han med mailet. för de första så skriver man aldrig "från dags datum" puckad svenska. för de andra så har är de ett brott mot KKL. fattar inte vad alla grinar om. CDON hade en deal med ett kinesiskt företag att vi dom ska beställa x-antal diskar. för att CDON ej ska beställa för lite, så drog de ut en kampanj (som inte sålde slut, den TOG slut för att de skulle beställa diskarna). Om de är så att leveransen från kina blivit av än eller ej är ingen som vet så sluta spekulera. om de skulle vara så att de när försenad så är de INTE CDON,s fel utan kineserna som inte kan hålla leveransavtal. som många andra säger. tror ni verkligen att CDON(en av de största webbutikerna vi har i sverige) kommer sätta hela verksamheten på spel för några hårddiskar.

1) "Från dags datum" eller "från dags dato" skriver man visst.
2) Ledsen, men du skriver uselt.
3) I sakfrågan så är det självklart att ngt gått snett i denna affär. Hur CDON tar sig ur situationen kvarstår att se - naturligtvis står en del goodwill på spel. CDON må vara stora till omsättning, men IMHO skulle de nog hålla sig till musk/film. Hårdvara kan de uppenbarligen inte...

Permalänk
Medlem

Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Synd att det är Seagate, föredrar WD. Haft strul med SG men WD har rullat på.

Visa signatur

Permalänk

Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Fick precis detta från cdon, inte helt oväntat

Permalänk
Medlem

Är det bra pris för extern 2TB?

Permalänk
Föredetting
Citat:

Bästa kund,

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Hehe. Oväntat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det var det.

Bästa kund,

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Dold text
Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har fått samma mail och är nöjd med den dealen hoppas jag får båda diskarna som jag har beställt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då har även jag fått det

Bästa kund,

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Japp, fick just samma mail som er andra. Personligen gör det inget att den är på 3,5". Stog inget om priset, så om det fortfarande är detsamma är jag nöjd. Började ana oråd när det gått så länge utan ett ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Är det bra pris för extern 2TB?

Ja, CDON tar 995 för den billigaste Seagate 2TB som är extern och då är dom billigast på den modellen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455213

Visa signatur