Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Påbörjat bygge på helt passivt ivy bridge system (core i5-3570T)

Permalänk
Medlem

Påbörjat bygge på helt passivt ivy bridge system (core i5-3570T)

Jag har skrivt en liten sammanfattning av mitt bygge så jag klipper in det överst i trådet så blir det lätt att hitta. Jag är nöjd med mitt resultat och det känns riktigt gött med en fullprestanda ivy bridge-dator på 0dB!. Visserligen var jag lite våldsam mot mitt chassi så det fick en del törnar, men jag kommer nog dra lite spraylack så försvinner skrapet. Här kommer en sammanfattning och lite bilder. Skriv gärna kommentarer!

Målsättning
Att bygga en datorn som är helt ljudlös. Datorn ska dock ha full prestanda jämförbart, med en vanlig hemdator. Datorn byggs på ett mini-itx moderkort och ett chassi anpassat för den storleken. Projektet är intressant då jag inte har hittat något liknande i samma prestandaklass. Det är också ett första test av Core i5-3570T då denna inte har kommit till butik ännu. Har inte hittat några reviews på hur den står sig eller hur värmeförbrukningen ser ut.

Bakgrund
Jag byggde tidigare en dator som var ljudlös och baserad på amd's brazos-plattform. Grundplåten var ett asus E35M1-I, ett moderkort med cpu:n integrerad och en fläns som täcker stora delar av kortet. Denna uppsättning passerade sällan 70 grader, men jag kände att prestandan inte räckte ända fram. Härligheten satt i ett Antec mini-itx 65W, målet var att behålla chassi och det tillhörande nätaggregatet.

Tillväggångsätt
Chassit sågades upp för att flänsen skulle få plats. En stor del av flänsen hamnar utanför själva chassit. Lite kul och coolt tycker jag. Diskarna ligger på en flygande bricka över moderkortet, denna bricka var också tvungen att kapas för att inte vara i vägen för flänsen.

Utrustning:
CPU: Intel Ivy Bridge Core i5-3570T ( @2.30GHz)
Minne: 4x2 GB Corsair 1333Mhz
Chassi: Antec Mini-itx 65W
Nätdel: Högspänningsomvanlig sker i en vanlig adapter utanför datorn. Inne i lådan ligger spänningen på 19V, och spänningsomvanligt sker på vanlig krets inne i lådan.
Hårddisk: 64GB SSD, Crucial m4 + 500 GB 5400 rpm. Denna används dock endast som databunker och den snurrar endast upp vid använding.
Kylare: Prolimatech Armageddon

Resultat
Det är ännu lite tidigt med att se hur temperaturerna ligger till vid vanlig anvädning. Men vid idle så hamnar tempen på processorn under 50 grader. Uppspelning av flash 1080p höjer tempen lite grann, men runt 60 grader verkar det vara stopp.
Vid hårt stresstest med mprime (prime95) så når datorn 90 grader efter drygt 20 minuter.

### Update: Jag har nu stängt av turbo-boost , efter tjugo min ligger tempen på 75 grader!

Slutsats
Vid vanlig användning och även tung sådan så håller datorn temperaturen. Visserligen går tempen upp till höga nivåer med mprime, men det är väldigt extrem cpu-anvädning med cpu-instruktioner valda för att nå så höga temperaturer som möjligt. Samtidigt så rekommenderas det att köra mprime i 24h för att slå fast att systemet rimligtvis är stabilt. Jag misstänker dock att jag aldrig kommer komma över 70 grader, men det får vi se.

##################Ursprungliga post:#####################

Tjenare,

Jag har fått tag på en ivy bridge 3570T, dvs versionen med TDP på 45W. (Wippiee, går ej att köpa i dagsläget). Den stora frågan är nu om drömmen äntligen kan bli sann. D.v.s ett helt tyst system, men med full desktop-prestanda, i ett litet mini-itx format.
Jag har precis fått hem grejerna och börjat bygga. Tanken är att skriva en liten summering senare om intresse finnes.
För tillfället har datorn varit på dryga timmen, och ligger på 47 grader. Lägger upp lite bilder:

Lägger det senaste i huvudet på tråden.
Permalänk
Moderator
Moderator

Vad är det för "låda" och kylare? Återkom gärna med fulla specs för bygget och även temps vid stresstest (om den inte failar totalt dvs xD)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vill ha all info jag kan få om detta, precis vad jag funderar på att göra när jag har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Vill ha all info jag kan få om detta, precis vad jag funderar på att göra när jag har råd

Kul! Jag kommer följa upp med komplett info senare.

Permalänk
Moderator
Moderator

Samma här, satt mest och väntade på att prollen skulle bli tillgänglig. Har inte lyckats trolla med knäna ännu utan fortsätter vänta så är därför väldigt nyfiken

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Lyckades bli sjuk så jag har inte rört grejerna mer. Ska modda chassit för att få plats med kylaren. Intressant är att jag planerar att köra med ett nätagg på 65W. Processorn, 8GB minne, itx-mobo och en SSD har inte varit några problem under den korta tid jag kört. Ska slänga upp lite bilder och fullständig spec i veckan.

Permalänk
Medlem

Hur stresstestar du?
Är ju ganska ointressant vad det är för värme vid idle och om nätdelen klarar att driva allt idle ju
Speciellt om tempen sen rusar iväg vid lite lättare arbeten eller effekten ökar vid arbete och systemet dör titt som tätt pga att det inta orkar med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

65W borde ju räcka. Inga konstigheter där.

Ser fram emot att se just hur varmt det blir under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Hur stresstestar du?
Är ju ganska ointressant vad det är för värme vid idle och om nätdelen klarar att driva allt idle ju
Speciellt om tempen sen rusar iväg vid lite lättare arbeten eller effekten ökar vid arbete och systemet dör titt som tätt pga att det inta orkar med.

Har byggt färdigt lådan idag, så imorgon kan jag köra in ett operativ och se vad den går för. BIOS är dock inte det samma som idle, utan snarare så är cpu:n frikopplad och kör max. Dock inte samma som ett stresstest, då allt får jobba.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag lagt en uppdatering i huvudposten. Några kommentarer? Frågor?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Viktator:

Sådär, nu har jag lagt en uppdatering i huvudposten. Några kommentarer? Frågor?

Ska kika lite mer noga senare men det verkar trevligt! Hur är det med spänningarna på T-modellen, går de att pilla på något?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Ska kika lite mer noga senare men det verkar trevligt! Hur är det med spänningarna på T-modellen, går de att pilla på något?

Det går pilla en hel del. Spänningar mellan cirkus 0.60 - 1.6V. Den är också upplåst, basklockan kan ställas på 95-150Mhz.
Notera också att jag tidigare missat att stänga av turbo boost, nu ligger den på 75 grader efter tjugo min av mprime. Ska se vart det leder.

Permalänk
Medlem

Nice,
Blir inte mindre sugen...

Dock skulle jag själv vilja stoppa in en fläkt som låt oss säga enbart går igång om tempen överstiger 65grader eller liknande.
Detta mest för då kan man faktiskt ha Turboboost för spelande etc, och sedan vill alldagligt bruk ha en knäpptyst dator

Permalänk
Medlem

Intressant. Har också velat bygga ett passivt kylt system ett bra tag nu. Eftersom jag inte är så kräsen kan jag tänka mig slänga in nån tyst lågvarvare på 120mm om jag inte får det att funka.

Blir en prenumeration på denna tråd. Lycka till!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Dock skulle jag själv vilja stoppa in en fläkt som låt oss säga enbart går igång om tempen överstiger 65grader eller liknande.
Detta mest för då kan man faktiskt ha Turboboost för spelande etc, och sedan vill alldagligt bruk ha en knäpptyst dator

Om du tittar på några av bilderna ser du en fläkt där. Nu är den dock inte inkopplad, men när AMD processorn satt i så brukade jag köra den och strypa den med ett par resistorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Intressant. Har också velat bygga ett passivt kylt system ett bra tag nu. Eftersom jag inte är så kräsen kan jag tänka mig slänga in nån tyst lågvarvare på 120mm om jag inte får det att funka.

Blir en prenumeration på denna tråd. Lycka till!

Gott Det behövs nog inte mycket blås för att hindra tempen från att nå de höga temperaturerna. Jag ska testa och koppla in min chassi-fläkt (5 cm från flänskant) och se hur det blir då.