Byta ut delar - vilka och mot vad?

Permalänk
Medlem

Byta ut delar - vilka och mot vad?

Hej SweClockers!

Det är nu lite drygt ett år sedan jag köpte min nuvarande dator från Inet. Den har fungerat hyfsat bra, bortsett från att den insisterar på att krascha titt som tätt (antar att det är temperaturerna, händer bara när jag spelar).

Jag är en flitig BF3-spelare, men gillar också att spela andra slags spel - då gärna GTA. Nu när GTA V så småningom släpps, och datorn inte känns superfräsch (krascherna + höga temperaturer), tänkte jag att det vore klokt att börja byta ut komponenter.

Frågan är bara vilka komponenter som jag bör byta ut först, och vilka jag bör sätta in, samt om det går att sälja de gamla komponenterna för någorlunda vettiga priser.

Nuvarande dator:

Chassi: Fractal Design Define R3, svart
PSU: Fractal Design Tesla 650W 80+
GPU: XFX Radeon HD6950 2048MB
CPU: i5 2500k @ 3.3GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600MHz XMS3
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB
Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3
CPU-kylare: Corsair Cooling Hydro H50, om jag inte misstar mig.

Allra helst vill jag så småningom byta till ett nVidia-kort, eftersom jag är hyfsat säker på att både GTA IV (och då antagligen även V) och BF3 är bättre anpassade till deras kort. Dessutom börjar jag bli allmänt less på AMD. Jag har även satt ihop en lista med komponenter som jag tror skulle lämpa sig bra, men låt inte den hindra er fantasi!

Framförallt, vilka komponenter bör bytas ut först? Kanske skall nämna att CPU:n just nu ligger på ca 45*C (med en core på 52*C, resten 40-45), och brukar ligga på övre 50-området när jag spelar. GPU:n ligger just nu på 47*C, när fläkthastigheten är uppe i 50%. Under spel kommer grafikkortet upp i 80-90 grader när fläkthastigheten är maxad.

PS. Skulle gärna kunna överklocka den nya processorn och kanske till och med det nya grafikkortet så småningom, tänkte att det kunde vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Speldator: Asus P8P67 PRO REV B3 || i5 2500K 3,3GHz || Corsair Cooling Hydro H50 || Corsair 8GB 1600MHz || XFX Radeon HD6950 2GB || 1TB Samsung || 1TB WD || Tesla 650W 80+ ||

Permalänk
Medlem

Konstiga grejer. Hur kör du dina chassis fläkt ?
Dina temperaturer låter jätte konstiga. Min 2600k ligger på 35grader nu, och aldrig över 60 i load, och da pratar vi 4.5ghz.
Är det en referenskyld grafikkort ?

Om jag var dig, så hade jag demonterad båda kylare, lagt på ny pasta, och fixat et par chassis fläktar till före uppgraderingen. För du har en riktig hyfsad dator fortfarande.

Men om du vill byta, så byta grafikkortet och cpu kylaren, + köp någon chassisfläktar. En 2500k är fortfarande bra. under 10% sämre än ivy bridge.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Konstiga grejer. Hur kör du dina chassis fläkt ?
Dina temperaturer låter jätte konstiga. Min 2600k ligger på 35grader nu, och aldrig över 60 i load, och da pratar vi 4.5ghz.
Är det en referenskyld grafikkort ?

Om jag var dig, så hade jag demonterad båda kylare, lagt på ny pasta, och fixat et par chassis fläktar till före uppgraderingen. För du har en riktig hyfsad dator fortfarande.

Men om du vill byta, så byta grafikkortet och cpu kylaren, + köp någon chassisfläktar. En 2500k är fortfarande bra. under 10% sämre än ivy bridge.

Är inte särskilt tekniskt lagd och pillar helst inte i min dator, men skall göra ett försök. Behöver man några speciella verktyg när man skall demontera saker eller är det bara att ha en vanlig skruvmejsel och inget annat? Har hört talas om något slags armband? :s

Grafikkortet är referenskylt, letade efter en tredje parts-kylare när jag för ett år sedan köpte min dator, men kunde inte hitta någon som var kompatibel med 6950, eller något annat nytt kort, för den delen heller.

Var skall chassifläktarna sitta (sidan, upp, etc.)? Hur stora bör de vara?

Tack!

Visa signatur

Speldator: Asus P8P67 PRO REV B3 || i5 2500K 3,3GHz || Corsair Cooling Hydro H50 || Corsair 8GB 1600MHz || XFX Radeon HD6950 2GB || 1TB Samsung || 1TB WD || Tesla 650W 80+ ||

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en R3, så har du 1 i front och en bak. 120mm. Rekommenderar minst en till i front och en på sidan som blåser in.

Om din 6950 är referens, och har bios switch, så är den fortfarande värd en del pengar. Kanske sälja den och köpa en gtx 670.

Men definitivt montera om cpu kylare, och lägg på ny pasta.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Sen kan det kanske vara värt att kolla över fläktarna på Hydron så de är "rätt" monterade

Rätt sätt:

[<- fläkt] [Corsair Hx0] [<- fläkt]

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Eftersom du har en R3, så har du 1 i front och en bak. 120mm. Rekommenderar minst en till i front och en på sidan som blåser in.

Om din 6950 är referens, och har bios switch, så är den fortfarande värd en del pengar. Kanske sälja den och köpa en gtx 670.

Men definitivt montera om cpu kylare, och lägg på ny pasta.

Instämmer till fullo i ovanstående 2500K kommer att räcka i många år Ivy Bridge är endast marginellt snabbare. Ett 6950 kan du sälja för runt 1500 kr så lägg de pengarna på ett 670 med eftermarknadskylare. Du kan få riktigt bra temps i ett R3. Montera om cpu kylare och sätt in 3 nya chassi fläktar. En i fram en i botten (insug) och en i toppen (utsug) Scythe Gentle Typhoon 1450 rpm eller 1150 rpm är bra fläktar som flyttar mycket luft i förhållande till sin ljudvolym de kostar strax över hundralappen. Annars gör Noctua bra fläktar men priset är närmare det dubbla.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Eftersom du har en R3, så har du 1 i front och en bak. 120mm. Rekommenderar minst en till i front och en på sidan som blåser in.

Om din 6950 är referens, och har bios switch, så är den fortfarande värd en del pengar. Kanske sälja den och köpa en gtx 670.

Men definitivt montera om cpu kylare, och lägg på ny pasta.

Okej, tack.
När jag öppnar framluckan på datorn ser jag två fläktar, dock. Kan det stämma, tror du? Hur kan jag veta om mitt grafikkort har bios switch?

Skrivet av DjRaven:

Sen kan det kanske vara värt att kolla över fläktarna på Hydron så de är "rätt" monterade

Rätt sätt:

[<- fläkt] [Corsair Hx0] [<- fläkt]

Tack för tipset

Skrivet av viking99:

Instämmer till fullo i ovanstående 2500K kommer att räcka i många år Ivy Bridge är endast marginellt snabbare. Ett 6950 kan du sälja för runt 1500 kr så lägg de pengarna på ett 670 med eftermarknadskylare. Du kan få riktigt bra temps i ett R3. Montera om cpu kylare och sätt in 3 nya chassi fläktar. En i fram en i botten (insug) och en i toppen (utsug) Scythe Gentle Typhoon 1450 rpm eller 1150 rpm är bra fläktar som flyttar mycket luft i förhållande till sin ljudvolym de kostar strax över hundralappen. Annars gör Noctua bra fläktar men priset är närmare det dubbla.

Tack så jättemycket för kylar-tipsen, samt 6950-priset!

Är det här det bästa kortet man kan hitta? Hur mycket skiljer sig prestandan i ett 670 från ett 680?

EDIT: Är det fortfarande hyfsat lätt att sälja grafikkortet, även om man inte har originalförpackning (betalade Inet att montera allting, så jag fick aldrig några fina kartonger ): )?

Visa signatur

Speldator: Asus P8P67 PRO REV B3 || i5 2500K 3,3GHz || Corsair Cooling Hydro H50 || Corsair 8GB 1600MHz || XFX Radeon HD6950 2GB || 1TB Samsung || 1TB WD || Tesla 650W 80+ ||

Permalänk
Medlem

Tror inte någon ger fan i kartongen, bara passa på att packa den bra.
Tror du ska lägga det ut på swec marknad, 1400kr eller bud. Du får inte under 1000lappen, garanterad.
Bios switch, du ser den nede vid pcie kontakten, en liten brytare.

Skillnaden mellan 670 och 680, runt 10%. Fabrikclockade 670 presterar nästan lika bra.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Tror inte någon ger fan i kartongen, bara passa på att packa den bra.
Tror du ska lägga det ut på swec marknad, 1400kr eller bud. Du får inte under 1000lappen, garanterad.
Bios switch, du ser den nede vid pcie kontakten, en liten brytare.

Skillnaden mellan 670 och 680, runt 10%. Fabrikclockade 670 presterar nästan lika bra.

Okej. Eftersom ingen sa någonting, antar jag att det går bra att pilla i datorn utan speciella verktyg eller dylikt, och ändå inte skada någonting?

Visa signatur

Speldator: Asus P8P67 PRO REV B3 || i5 2500K 3,3GHz || Corsair Cooling Hydro H50 || Corsair 8GB 1600MHz || XFX Radeon HD6950 2GB || 1TB Samsung || 1TB WD || Tesla 650W 80+ ||

Permalänk
Medlem

Du behöver en vanlig stjärnmejsel för att lossa grafikkortet.

Besök en datorbutik och se om du kan få tag i en antistatpåse att packa grafikkortet i. Om du har kvar originalpåsen funkar den utmärkt.

Innan du börjar dra ur nätkabeln. och ta i en vattenkran element eller alternativt chassit för att leda bort statisk elektricitet. Gör demontering/montering på ett hårt golv ingen matta.

skruva loss grafikkortet och vicka försiktigt loss det ur hållaren. undvik att beröra kretsar och håll kortet i kylaren eller högst upp.

sätt sedan i det nya kortet.

så länge du är försiktig är det ingen fara.

lägg kortet i en antistatpåse eller originalpåsen. packa med stöddämpande material.

En del köper ett antistatarmband men så länge du laddar ur dig och inte går på mattor eller använder yllekläder behöver du inget.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31