Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommit olja på cyklens skivbromsar, hur ta bort på bästa sätt?

Permalänk
Avstängd

Kommit olja på cyklens skivbromsar, hur ta bort på bästa sätt?

Skulle rengöra mina nya bromsskivor eftersom skivorna har fett på sig för de inte ska rosta. Dock hade någon smart person hällt i lacknafta i thinner flaskan (lacknafta innehåller olja) så det gick inte att bromsa.
Jag har tvättat några gånger med t-röd och det har blivit markant bättre men bromsarna är inte helt 100% och nu har någon snott min flaska med t-röd så jag ska köpa det eller thinner. Vilket är bäst? Finns det något bättre medel?
Tänker inte kasta ut pengar på nya skivor då dessa tar dugligt men vill att de ska ta bättre ändå. Har en annan helt ny skiva som jag kan sätta bak men det känns lite onödigt då den som sitter på är relativt ny.
Skulle en ugn kunna hjälpa så oljan kommer ut från proerna i skivan? Vill inte heller att skivorna ska bli skeva om jag skulle värma dessa.

Några tips? Bakbromsen tar rätt kasst jämfört med fram och den gnisslar...

Permalänk
Medlem

Bräkleen...man kan nästan säga att det är som gjort för ämnet

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Avstängd

Ska införskaffa en sådan imorgon och testa

Permalänk
Medlem

Kan nog även vara smart att rengöra klossarna?
Gjorde en miss en gång med att smeta in bakskivan med olja (tänker inte gå in på varför eller hur).
Och, ja, de blev ju som det blev.
Jag använde inte thinner eller liknande utan körde ner både skiva och klossar i varmt såpavatten ett par gånger och lät det ligga så några timmar åt gången.
Blev inte som det var innan kanske, men efter att ha bromsat ett par miljoner gånger ungefär var skivorna tillbaka till det normala igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns mycket du kan göra rent med vatten o såpa (inte så effektivt), bensin,diesel (tar inte bort 100% av oljan men det mesta), Sprit tex E85 från macken heller ksprit (ksprit funkar riktigt bra och är bättre än E85 då det inte inehåller 15% bensin), spolarvätska (inte lika bra som ksprit men bättre än såpa,bensin), alla olika avfettningar som finns.

Sen finns det ju bräkleen som redan tipsats om men jag skulle vilja tipsa om startgas med som brukar kosta runt 2/3 av priset för bräkleen och bräkleen består till 99% av eter som startgas är och därmed är det samma sak men billigare om du tar startgas istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Det finns mycket du kan göra rent med vatten o såpa (inte så effektivt), bensin,diesel (tar inte bort 100% av oljan men det mesta), Sprit tex E85 från macken heller ksprit (ksprit funkar riktigt bra och är bättre än E85 då det inte inehåller 15% bensin), spolarvätska (inte lika bra som ksprit men bättre än såpa,bensin), alla olika avfettningar som finns.

Sen finns det ju bräkleen som redan tipsats om men jag skulle vilja tipsa om startgas med som brukar kosta runt 2/3 av priset för bräkleen och bräkleen består till 99% av eter som startgas är och därmed är det samma sak men billigare om du tar startgas istället.

Har använt startgas men tycker inte det fungerade speciellt bra. T-röd fungerade mycket bättre. Bräkleen är alltså inget att satsa på om startgas inte gjorde jobbet?

Permalänk

köp bromsrengörings spray:P för bilar bör fungera på cyklar med...

Permalänk
Medlem

Det är just det Bräkleen är.
Sen finns det andra bromsrrengörings sprayer som inte funkar riktigt lika bra som Bräkleen gör (oftas för det inehåller mindre eter och mer av annat skit som inte gör nåt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hört att man kan steka bromsbeläggen så att oljan kokar ur. Ej testat själv dock.
Har också hört att allt som fungerar för bilar/mc inte alltid funkar lika bra för cykel eftersom mycket förångas när man har glödheta bromsskivor. Det kräver dock sin cyklist att trampa så hårt

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Släng bromsbeläggen på spisplattan och mata full värme ( obs luktar FAN ) och skivorna slänger du ner i brödrosten på FULL värme.
Sedan låter du det svalna. Skölj skivan med bromsrengöring och montera.

Jag har gjort detta flera gånger och det fungerar super

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noxxer:

Släng bromsbeläggen på spisplattan och mata full värme ( obs luktar FAN ) och skivorna slänger du ner i brödrosten på FULL värme.
Sedan låter du det svalna. Skölj skivan med bromsrengöring och montera.

Jag har gjort detta flera gånger och det fungerar super

Har ingen brödrost och vill inte riskera att förstöra hällen på spisen.
Drog in skivor och belägg i ugnen på 100 grader sen körde på med bromsrengöring före och efter men blev inte för stor skillnad förutom att bakbromsen inte längre gnisslar.
Hur hög värme tål skivor och belägg? ska jag köra in dessa på 300 grader i ugnen under 30 minuter? Har läst att det bara är vissa bromsbelägg som tål att stekas hur vet man vad man har för belägg?
Är det stor risk att skivorna blir skeva om man lägger in dem i 300 grader?

Hade även en dålig skruv till ena skivan vars huvud bara gick av. Finns det något enkelt sätt att få ut skruven? Har bara enklare verktyg att använda mig av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lcdposter1337:

Hade även en dålig skruv till ena skivan vars huvud bara gick av. Finns det något enkelt sätt att få ut skruven? Har bara enklare verktyg att använda mig av.

En borr och en grispitt är att föredra om du ska dra ur en bult som skallen lossnat på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34061:

En borr och en grispitt är att föredra om du ska dra ur en bult som skallen lossnat på

Har ej grispittar.. men lyckades fila ner ett spår i skruven så kunde få ur den med mejsel..