Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp 27" U2711 IPS

Hej allihopa! hade tänkt mig införskaffa mig en U2711. Först och främst så har jag läst på en hel del om skärmen. De flesta brukar bli helt upphetsade när jag gör en review av den.. Men en del anser dock att den lider av en värdelös AG coating. Förstår inte helt vad Ag coating är men är det verkligen ett så stort problem med den här skärmen?

Finns det någon här som äger skärmen och kan själv ge tankar och kommentarer om skärmen? Och är det ett bra val av skärm? ( Ja jag vet att den är dyr.. ).

Hälsningar

Permalänk
Medlem

Alltså AG coating= antiglare coating, ett "överdrag" över panelen som förhindrar reflektioner.
Det är väldigt personligt vad man tycker om det. Jag tycker att det är riktigt bra just pga att den förhindrar nästan alla reflektioner( sitter ofta i ett soligt rum), det enda negativa i min mening är att vitt kan se lite "prickigt" eller hur man nu ska förklara det.
Det bästa är ju om du skulle fara till en butik som har någon skäm med AG, så att du kan bilda dig en egen uppfattning

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte exakt modell, men jag hade på mitt förra jobb en 27" Dell skärm med upplösningen 1920x1200 (IPS-panel).

Då en kollega beställde ny skärm så fanns den inte kvar i sortimentet så det blev istället en U2711. Dessvärre var vi båda överens om att den nya modellen var avsevärt sämre. Det var så tydligt då de stod sida vid sida: Skärpan var mycket sämre och allt blev mer svårläst.

Om det beror på coatingen eller upplösningen har jag ingen aning om, men jag skulle personligen aldrig köpa den skärmen.

Permalänk
Medlem

Gillar AG som är på den.
Har en spegel på toan, behöver inte en på skrivbordet också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

fyfan va osäker man blir.. :/ vad skulle ni annars rek för skärm? 27"

Permalänk
Medlem

Jag kör en vild gissning här men, har inte dell samma AG coating på sina äldre skärmar?
Tror att alla mer "High end" monitorer har nån typ Ag coating.

Vi du ha en matt skärm för en billig peng så kolla in tråden : http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem

Lke

Skrivet av Trendy:

fyfan va osäker man blir.. :/ vad skulle ni annars rek för skärm? 27"

Det finns också en som heter samsung s27a850t. Jag är väldigt nöjd med min, men en kollega har en u2711 som också såg väldigt bra ut! Det som jag märkte (inget som skulle störa mig) är att dellen var lite
Sämre när man satt på vita ytor. Då de vita är lite mer gråare och såg lite ut som att det var damm på skärmen.

Men båda är väldigt bra skärmar så tror att du skulle bli nöjd med vilken som av dem! 2560x1440 är en underbar upplösning som gör att du kan sitta närmare och få mycket mer arbetsyta vilket är bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Lke

Det finns också en som heter samsung s27a850t. Jag är väldigt nöjd med min, men en kollega har en u2711 som också såg väldigt bra ut! Det som jag märkte (inget som skulle störa mig) är att dellen var lite
Sämre när man satt på vita ytor. Då ser de vits lite mer gråare och såg lite ut som att det var damm på skärmen.

Men båda är väldigt bra skärmar så tror att du skulle bli nöjd med vilken som av dem! 2560x1440 är en underbar upplösning som gör att du kan sitta närmare och få mycket mer arbetsyta vilket är bra!

Inget negativt med samsung modellen? ps varför står det att man endast kommer upp i 1920 upplösning med hdmi kabel med samsung modellen? eller är det så med alla 2560x 1440 modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Inget negativt med samsung modellen? ps varför står det att man endast kommer upp i 1920 upplösning med hdmi kabel med samsung modellen? eller är det så med alla 2560x 1440 modeller?

Yes, du måste använda en Dual link DVI kabel för att få 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

Yes, du måste använda en Dual link DVI kabel för att få 2560x1440

Även på dell modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

Det bästa är ju om du skulle fara till en butik som har någon skäm med AG, så att du kan bilda dig en egen uppfattning

Var kan det finnas mån tro? Bor nära Malmö. Var inne på media Markt men alla 27 tummare var släckta såklart.. :-/

Permalänk
Medlem

Jag har en U2711 och är väldigt nöjd med den.

Visst, ag coatingen syns. Tydligast på stora ljusa ytor (ljusgrått-vitt), men är inget som stör mig speciellt mycket. Brukar faktiskt inte tänka på den. Tror jag hade stört mig mig mer på reflexer i en blank skärm.

Spelar man eller ser på film märker man inte av ag coatingen öht.

Som sagt så är jag väldigt nöjd med skärmen, bästa upplösningen man kan få på 27" och grymma färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr1mus:

Jag har en U2711 och är väldigt nöjd med den.

Visst, ag coatingen syns. Tydligast på stora ljusa ytor (ljusgrått-vitt), men är inget som stör mig speciellt mycket. Brukar faktiskt inte tänka på den. Tror jag hade stört mig mig mer på reflexer i en blank skärm.

Spelar man eller ser på film märker man inte av ag coatingen öht.

Som sagt så är jag väldigt nöjd med skärmen, bästa upplösningen man kan få på 27" och grymma färger.

Bra tanke, hade nog även stört mig efter ett tag av speglingen, även om det är snyggt att ha till en början

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Nu minns jag inte exakt modell, men jag hade på mitt förra jobb en 27" Dell skärm med upplösningen 1920x1200 (IPS-panel).

Då en kollega beställde ny skärm så fanns den inte kvar i sortimentet så det blev istället en U2711. Dessvärre var vi båda överens om att den nya modellen var avsevärt sämre. Det var så tydligt då de stod sida vid sida: Skärpan var mycket sämre och allt blev mer svårläst.

Om det beror på coatingen eller upplösningen har jag ingen aning om, men jag skulle personligen aldrig köpa den skärmen.

Då måste ni ha gjort något fel.

Permalänk
Medlem

Så vilken 27 tum vore bäst att satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Så vilken 27 tum vore bäst att satsa på?

Kan du åka tillbaka till MM och fråga någon i personalen om dom kan slå på en 27-tummare så du får se med egna ögon innan du bestämmer dig?
Annars hade jag testat 850T och ev. utnyttjat ångerrätten ifall jag inte vore nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Kan du åka tillbaka till MM och fråga någon i personalen om dom kan slå på en 27-tummare så du får se med egna ögon innan du bestämmer dig?
Annars hade jag testat 850T och ev. utnyttjat ångerrätten ifall jag inte vore nöjd.

Dem har inte direkt de modeller jag är ute efter på mM.. Så vet inte hur mycket det hjälper nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Hej allihopa! hade tänkt mig införskaffa mig en U2711. Först och främst så har jag läst på en hel del om skärmen. De flesta brukar bli helt upphetsade när jag gör en review av den.. Men en del anser dock att den lider av en värdelös AG coating. Förstår inte helt vad Ag coating är men är det verkligen ett så stort problem med den här skärmen?

Finns det någon här som äger skärmen och kan själv ge tankar och kommentarer om skärmen? Och är det ett bra val av skärm? ( Ja jag vet att den är dyr.. ).

Hälsningar David

Jag har en Dell U2711, och är väldigt nöjd med den. Om jag har en vit bakgrund och kollar noga så ser jag det som en del uppfattar som "dammig" eller "smutsig" yta, men jag tycker inte för egen del att det är störande på något sätt. Inte heller kan jag uppfatta något som helst problematiskt input-lag i snabba fps-spel som en del också klagat på, och jag anser mig själv vara kräsen. Dock ska det tilläggas att Dell verkar ha uppdaterat skärmen rätt många gånger, det står Rev A09 bakpå min skärm, så kanske har både input-lagget och antiglare-filtret förbättrats under de många uppdateringarna, eller så är jag kanske inte känslig för sånt.

Jag tycker skärmen är riktigt bra, den har väldigt fina färger till att börja med. Den finkorniga 0.233 pixel-pitchen gör foton väldigt verklighetstrogna och bilden i spel är fantastisk, och riktigt finkornig. Sen är skärmen snygg också!

Kan nog inte komma på något negativt om skärmen, skulle väl isåfall vara att pixel pitchen ger en ganska liten text i Windows under 2560x1440, men där kan man ju alltid förstora teckensnitten.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har ägt många skärmar från olika tillverkare och Dell är NR:1 för min del vad gäller bild och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har ägt många skärmar från olika tillverkare och Dell är NR:1 för min del vad gäller bild och kvalitet.

Håller med dig. Dell och benq har alltid varit trogna för mig. Men det ända jag är rädd för är det är med coatingen. Finns det inte någon som kan visa till en bild på skillnaden mellan vanlig och dell's Ag coating?

Med vänlig hälsning, David

Permalänk

Dell U2711 eller HP ZR2740W är det som gäller i princip om vi pratar 27". Bägge dessa har fått otroligt bra omdömen i mer eller mindre samtliga tester.
Sedan är det ju som med allt annat, finns alltid något bra eller dåligt, inget är perfekt.

Dustin har deals på bägge just nu!

Stod och valde mellan dessa i förra veckan och valde HP'n framför Dell'en. Bägge har AG coating dock, och vid mycket vitt/ljusa ytor så kan det upplevas som det ser lite "dammigt" ut, men inget som stör mig jättemycket!

I övrigt har jag också varit riktigt nöjd med tidigare Dell skärmar, så även om du väljer den, så är jag övertygad om att du blir nöjd!
Jag är iaf. toknöjd med HP'n hittils!

Permalänk
Medlem

Går det att uppnå 2560x1440 med hdmi kabeln eller måste
Man använda sig av dual dvi ?

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Går det att uppnå 2560x1440 med hdmi kabeln eller måste
Man använda sig av dual dvi ?

Nej, du kan inte uppnå den upplösningen med HDMI officiellt. Dell säger i sin manual att du ska köra med dual dvi för att komma upp i 2560.

http://support.dell.com/support/edocs/MONITORS/U2711b/en/ug/o...

Det finns en kille som påstår att det går att göra med lite meckande, här är en guide:

http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/1...

Och när det gäller val av skärm: Såvida du inte tillhör den där lilla skaran som konstant hittar fel på tv-apparater och datorskärmar så kommer du att bli mycket nöjd med en Dell. Kritiken mot skärmen som du nämnde kommer ofta från "gnällspikarna", dvs människor som hittar fel på det allra mesta inom elektronik. Dessa människor brukar vara extremt kräsna, ifall du tillhör den lilla skaran som genast tycker att blu-rayfilmen inte går att titta på för att svärtan inte är svart nog så bör du nog åka till en butik för att se närmre på skärmarna. Men om du, liksom jag, tillhör kategorin "oj vilken häftig actionscen" när du kollar på en film hos polarens 50 tums platt-tv i mellan-prissegmentet så kommer du inte att störa dig på AG hos Dell. Jag tror inte att det handlar om kvaliten i tekniken i detta fallet, snarare om vilken smärttröskel du har som människa när det gäller teknikprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aza_gnaget:

Nej, du kan inte uppnå den upplösningen med HDMI officiellt. Dell säger i sin manual att du ska köra med dual dvi för att komma upp i 2560.

http://support.dell.com/support/edocs/MONITORS/U2711b/en/ug/o...

Det finns en kille som påstår att det går att göra med lite meckande, här är en guide:

http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/1...

Och när det gäller val av skärm: Såvida du inte tillhör den där lilla skaran som konstant hittar fel på tv-apparater och datorskärmar så kommer du att bli mycket nöjd med en Dell. Kritiken mot skärmen som du nämnde kommer ofta från "gnällspikarna", dvs människor som hittar fel på det allra mesta inom elektronik. Dessa människor brukar vara extremt kräsna, ifall du tillhör den lilla skaran som genast tycker att blu-rayfilmen inte går att titta på för att svärtan inte är svart nog så bör du nog åka till en butik för att se närmre på skärmarna. Men om du, liksom jag, tillhör kategorin "oj vilken häftig actionscen" när du kollar på en film hos polarens 50 tums platt-tv i mellan-prissegmentet så kommer du inte att störa dig på AG hos Dell. Jag tror inte att det handlar om kvaliten i tekniken i detta fallet, snarare om vilken smärttröskel du har som människa när det gäller teknikprylar.

Jag brukar anpassa mig väldigt bra och brukar inte ens tänka på sånna saker så mycket. Dock blir man lite rädd när var femte person säger att deras 5 år gamla skärm är bättre och att dem till och med lämnar tillbaka den nya dell skärmen ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaloThe1:

Alltså AG coating= antiglare coating, ett "överdrag" över panelen som förhindrar reflektioner.
Det är väldigt personligt vad man tycker om det. Jag tycker att det är riktigt bra just pga att den förhindrar nästan alla reflektioner( sitter ofta i ett soligt rum), det enda negativa i min mening är att vitt kan se lite "prickigt" eller hur man nu ska förklara det.
Det bästa är ju om du skulle fara till en butik som har någon skäm med AG, så att du kan bilda dig en egen uppfattning

Jag tycker snarare det ser glittrigt ut, lite som diamanter.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ kanske är den här

http://www.inet.se/(F(3zTfv9nkki9oaZL6HO6WxLqEJr4D1bOD1dtBtQs...

Den kanske till och med är bättre än dell modellen? ps har den här med ag coating?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Ett annat alternativ kanske är den här

http://www.inet.se/(F(3zTfv9nkki9oaZL6HO6WxLqEJr4D1bOD1dtBtQs...

Den kanske till och med är bättre än dell modellen? ps har den här med ag coating?

Ja den har en typ av antireflektionesbehandling.

Vilken som är bättre, Dellen eller Samsungen kan jag inte säga, men jag skulle tro att du blir nöjd med vilken du än väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

... Men en del anser dock att den lider av en värdelös AG coating. Förstår inte helt vad Ag coating är men är det verkligen ett så stort problem med den här skärmen? ...

Vi är fyra personer på jobbet som har denna skärm och vi är alla nöjda. Ingen har klagat på AG-coatingen, och personligen anser jag att de klagomål som finns att läsa är överdrivna.

Det går inte förneka att coatingen syns - ett glimmer som framträder tydligast på vit bakgrund - men personligen skulle jag aldrig ha tänkt på det om det inte vore för att jag läst klagomålen. Jag sitter med den uppåt 8 timmar per arbetsdag och märker inte av det överhuvudtaget.

Nämnas bör förstås att vi är kodknackarkonsulter, och jobbar i huvudsak i Visual Studio. Väldigt lite grafiskt arbete, så jag kan inte svära på att det är helt obetydligt för en grafiker förstås. Tyvärr har vi ingen grafiker, så jag kan inte ta reda på det heller.

Tillägg: Den enda egentliga nackdelen för min del är att den genererar mycket värme, vilket skapade bastukänsla i det lilla kontor vi satt i tidigare. (Och att den är fruktansvärt ful, men det är ju totalt ovidkommande. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vi är fyra personer på jobbet som har denna skärm och vi är alla nöjda. Ingen har klagat på AG-coatingen, och personligen anser jag att de klagomål som finns att läsa är överdrivna.

Det går inte förneka att coatingen syns - ett glimmer som framträder tydligast på vit bakgrund - men personligen skulle jag aldrig ha tänkt på det om det inte vore för att jag läst klagomålen. Jag sitter med den uppåt 8 timmar per arbetsdag och märker inte av det överhuvudtaget.

Nämnas bör förstås att vi är kodknackarkonsulter, och jobbar i huvudsak i Visual Studio. Väldigt lite grafiskt arbete, så jag kan inte svära på att det är helt obetydligt för en grafiker förstås. Tyvärr har vi ingen grafiker, så jag kan inte ta reda på det heller.

Tillägg: Den enda egentliga nackdelen för min del är att den genererar mycket värme, vilket skapade bastukänsla i det lilla kontor vi satt i tidigare. (Och att den är fruktansvärt ful, men det är ju totalt ovidkommande. )

Tack :). Har läst att det är bara vissa av modellerna som utger den form av värme. Tror ni skulle kunnat lämna tillbaka dem pga det om ni skulle vilja provat ett nytt försök på samma skräm :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Ett annat alternativ kanske är den här

http://www.inet.se/(F(3zTfv9nkki9oaZL6HO6WxLqEJr4D1bOD1dtBtQs...

Den kanske till och med är bättre än dell modellen? ps har den här med ag coating?

Enligt vad jag läst mig till så är Dell-skärmen överlägsen när det gäller färger; Samsungs skärmar i samma prisklass går tydligen inte att kalibrera 100% pga lite för sparsmakade justeringsmöjligheter.

Fördelen med Samsungskärmarna är att de drar betydligt mindre ström och bör därför inte bli i närheten lika varma, eftersom de kör med LED-belysning. Å andra sidan brukar LED-belysning ha sina egna problem, med ojämnare ljusstyrka och att alla LED:arna kanske inte har identisk färgtemperatur (dvs det kan variera lite i färgton).

Men båda dessa spelar förstås "bara" roll om man pysslar med grafiskt arbete som kräver hög färgprecision.

Visa signatur

5950X, 3090