Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej jag kalibrerade den inte och den hade ingen inställningsmeny heller.
Skillnaden var att U3011 hade mycket bättre färger, skarpare färger och mer naturliga.

Har inte u3011 den där äckliga AG-coatingen som förstör hela jävla skärmen?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej jag kalibrerade den inte och den hade ingen inställningsmeny heller.
Skillnaden var att U3011 hade mycket bättre färger, skarpare färger och mer naturliga.

Nej, du är ju tvungen att ladda en färgprofil.

Så du klagar på skärmarna för att du inte gjorde det absolut viktigaste, och det var att ladda en färgprofil? Det eller fixa det med hjälp av en hårdvarukalibrator(stavningen(?) och ni vet vad jag menar).

Det vi kan säga är att de Koreanska skärmarna har sämre färger än en kalibrerad U3011 eller? No shit lixom.

De Koreanska skärmarna har ingen OSD, det visste du innan köp. Det verkar röra sig om SBT-problem här. SBT = Skit Bakom Tangenterna.

Permalänk
Hedersmedlem

Går dessa att kalibrera med en Spyder 3 Pro som till exempel de billiga Dell IPS INTE gör?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Går dessa att kalibrera med en Spyder 3 Pro som till exempel de billiga Dell IPS INTE gör?

Det tror jag. Är det panelberoende eller varför kan man inte kalibrera Dells billigare skärmar?

Panelen står pall för det iaf. Det är om resterande komponenter ställer till det.

Permalänk
Hedersmedlem

6-bitars IPS går inte att kalibrera med Spyder 3, det blir nåt fel sen när skärmen ska "simulera" 8-bitar.

Tydligen ska man behöva någon dyr mjukavara för att det ska gå, den medföljande till Spydern fixar inte det ivf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Grymt avundsjuk att du fick din skärm för endast 460 dollar, dom har höjt priset på skärmarna nu till minst 650 USD :(.

What? Vilken skärm e de som kostar $650? Du får ju en garanterad 120hz för $529 (http://www.ebay.com/itm/120Hz-Overclock-Yamakasi-Catleap-Q270...)

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

6-bitars IPS går inte att kalibrera med Spyder 3, det blir nåt fel sen när skärmen ska "simulera" 8-bitar.

Tydligen ska man behöva någon dyr mjukavara för att det ska gå, den medföljande till Spydern fixar inte det ivf.

Skall prova att köra min Spyder 3 pro ikväll eller imorgon så kan du få garanterat svar.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anemic:

Skall prova att köra min Spyder 3 pro ikväll eller imorgon så kan du få garanterat svar.

Den kommer att generera en icm men i de fall jag provat blir det blåstick som attan i bilden. Oberservera gärna det eller jämför med en skärm som du vet är rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna lista vilka skärmar det är som diskuteras här? Är intresserad och vill göra lite research.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Den kommer att generera en icm men i de fall jag provat blir det blåstick som attan i bilden. Oberservera gärna det eller jämför med en skärm som du vet är rätt.

Hm, ok. Gemfört med min Dell 2209WA som jag kört med Spydern så är tonen mycket blåare men jag känner att Dellen är lite för gul eftersom den är kalibrerad med mörk belysning i rummet. Catleapen ser bättre ut än Dellen i mina ögon men jag är ingen expert precis. Tror man kan ladda ner färgprofiler också men det blir ju inte 100% bra för just din skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag köpte en koreaskärm ENDAST för att jämföra med min Dell U3011. Eftersom skärmen kostar lika mycket som kaffe (typ) så beställde jag en av ren nyfikenhet. Jag kan förstå folk som har en mindre budget att röra sig med men jag skulle hellre spara några månader och köpa en bättre skärm eftersom bildkvaliteten inte alls levde upp till vad folk här säger. Visst bilden dög helt klart men jämfört med U3011 så var det en stor skillnad. U3011 är överlägset bättre både när det gäller bildkvalitet och bygge. Min polare blev ialla fall nöjd som fick skärmen gratis.
Vill du ha bildbevis så får du väl ta och maila min polare som har den nu, tom en 10 åring har råd att köpa denna skärmen för sina veckopengar så inget konstigt där.

trollpost... flera som sålt sina u2711 och u3011 på hardforum och byt till ACD eller korea skärmarna pga hemska ag coatingen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anemic:

Hm, ok. Gemfört med min Dell 2209WA som jag kört med Spydern så är tonen mycket blåare men jag känner att Dellen är lite för gul eftersom den är kalibrerad med mörk belysning i rummet. Catleapen ser bättre ut än Dellen i mina ögon men jag är ingen expert precis. Tror man kan ladda ner färgprofiler också men det blir ju inte 100% bra för just din skärm.

Spydern fungerar om man kör en vettig programvara, det är den medföljande mjukvaran som buggar ur vid bred gamut i 6 bit. Precis som du beskriver så blir färgerna inte vad de ska och då ser jag kalibreringen som slöseri av tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Spydern fungerar om man kör en vettig programvara, det är den medföljande mjukvaran som buggar ur vid bred gamut i 6 bit. Precis som du beskriver så blir färgerna inte vad de ska och då ser jag kalibreringen som slöseri av tid.

Aha! Därför den är lite gul då. Vad för programvara skall man ha då? Någon du vet som fungerar?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter och letar febrilt efter källan där jag läste allt detta. Var något engelskspråkigt fotoforum och jag kommer ihåg att mjukvaran de rekommenderade kostade en del.

Beställer tre skärmar så får vi se vad det är för kul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Troll? Det är väl relativt känt att folk verkligen HATAR att sitta med genomskinligt smörpapper över skärmen.

OffT: Du kan svara i ett inlägg med "citera flera"-knappen.

Jag har inga som helst problem med Ag coatingen på U3011 och som jag skrev tidigare så har den mycket bättre och skarpare färger än koreaskärmarna trots ag som enligt dig ska va så hemskt. Jag personligen föredrar ag framför glossy eftersom jag inte vill ha reflektioner i panelen serrö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har inga som helst problem med Ag coatingen på U3011 och som jag skrev tidigare så har den mycket bättre och skarpare färger än koreaskärmarna trots ag som enligt dig ska va så hemskt. Jag personligen föredrar ag framför glossy eftersom jag inte vill ha reflektioner i panelen serrö.

Nej, att du inte har problem med AG betyder inte att det är "felfritt" för alla andra. Personligen tycker jag det är rent av värdelöst förutom i kontorsmiljö, där väldigt många håller med mig. Men det är som sagt högst personligt. Är även en av anledningarna till varför denna tråd råkar ha drygt 900 kommentarer 60 000 visningar för att det överhuvudtaget inte finns någon IPS-skärm utan AG-coating för humana priser i den vanliga handeln (förutom LG IPS225V, dock 21,5").

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta nu med er, ni förstör bara tråden. Inga fler tramsinlägg nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu gör jag ett försök igen för att få ut lite information från er som köpt de olika skärmarna. Kanske TS borde skriva en sammanfattning i första inlägget för att hjälpa de som är intresserade?

Om jag har uppfattat det rätt så är den modell man kan överklocka CROSSOVER 27Q?
Är det någon i tråden som äger den? Hur fungerar den?

Kan man överklocka Achieva Shimian QH270?
Vilka av Catleap modellerna är det som gäller?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Nu gör jag ett försök igen för att få ut lite information från er som köpt de olika skärmarna. Kanske TS borde skriva en sammanfattning i första inlägget för att hjälpa de som är intresserade?

Om jag har uppfattat det rätt så är den modell man kan överklocka CROSSOVER 27Q?
Är det någon i tråden som äger den? Hur fungerar den?

Kan man överklocka Achieva Shimian QH270?
Vilka av Catleap modellerna är det som gäller?

Tack.

Man kunde klocka dem i början men inte länge. Som standard går de i 60hz. Har du riktig tur så får du en som är överklockningsbar. Det är en krets som heter 2B och som sitter i vissa skärmar.
Det är ingen speciell skärm som är bättre utan det är mer modellen och framförallt foten som blir bättre med högre pris. Vissa modeller har även inbyggda högtalare men det är rena skroten. Det finns vissa försäljare som har en garanterat överklockningsbar skärm för ett högre pris och de brukar gå upp i 120hz med singel Nvidiakort. (ex den här http://www.ebay.com/itm/120Hz-Overclock-Yamakasi-Catleap-Q270...)

Jag köpte en Yamasaki Catleap för den är billigast från Green-sum. Tog typ 5 dagar. Jag har en röd pixel i på vänsterkanten som jag inte ser om jag inte letar på en helsvart bakgrund och den del backlight bleed i båda nedre hörnen. Har bara haft den i två dar men än så länge är det inte problem, spelar mest så blir inte så mycket film men då kan de klart vara retligt. Foten är dålig och skärmen svajar lite om man dänger till den men jag brukar inte peta på min skärm så ofta så det är ingen jag bryr mig om.

Hoppas du blev lite klokare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Sitter och letar febrilt efter källan där jag läste allt detta. Var något engelskspråkigt fotoforum och jag kommer ihåg att mjukvaran de rekommenderade kostade en del.

Beställer tre skärmar så får vi se vad det är för kul.

Får du reda på det så släng gärna iväg ett PM

OOohh, det vill vi såklart ha bilder på sen!

Visa signatur

Permalänk

landahl, du tycker alltså man ska köpa en u2711 för närmare 6k istället för en sådan här för en tredjedel av priset?
visst, är frestad av båda men de här känns mer värt.

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Man kunde klocka dem i början men inte länge. Som standard går de i 60hz. Har du riktig tur så får du en som är överklockningsbar. Det är en krets som heter 2B och som sitter i vissa skärmar.
Det är ingen speciell skärm som är bättre utan det är mer modellen och framförallt foten som blir bättre med högre pris. Vissa modeller har även inbyggda högtalare men det är rena skroten. Det finns vissa försäljare som har en garanterat överklockningsbar skärm för ett högre pris och de brukar gå upp i 120hz med singel Nvidiakort. (ex den här http://www.ebay.com/itm/120Hz-Overclock-Yamakasi-Catleap-Q270...)

Jag köpte en Yamasaki Catleap för den är billigast från Green-sum. Tog typ 5 dagar. Jag har en röd pixel i på vänsterkanten som jag inte ser om jag inte letar på en helsvart bakgrund och den del backlight bleed i båda nedre hörnen. Har bara haft den i två dar men än så länge är det inte problem, spelar mest så blir inte så mycket film men då kan de klart vara retligt. Foten är dålig och skärmen svajar lite om man dänger till den men jag brukar inte peta på min skärm så ofta så det är ingen jag bryr mig om.

Hoppas du blev lite klokare.

Tack för svar.

Var det denna du inhandlade? http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-CATLEAP-Q270-SE-27-LED-2...

Om sådana fall, går det bra att se en bild på din blacklight bleeding om du har tid och lust? Behöver inte svar på momangen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Tack för svar.

Var det denna du inhandlade? http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-CATLEAP-Q270-SE-27-LED-2...

Om sådana fall, går det bra att se en bild på din blacklight bleeding om du har tid och lust? Behöver inte svar på momangen

Exakt den jag har.
Jag har faktiskt tagit ett par bilder på den men de ligger på datorn hemma. Se om jag hinner lägga upp dem ikväll eller imorgon typ så får du se själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte :
http://www.ebay.com/itm/120911008070?ssPageName=STRK:MEWAX:IT...

Kan rekomendera denna. Sjukt bra bild, bara haft den i ett par dagar men grymt nöjd. Ej överklockningsbar, men 2560*1440 med ips och det priset är helt oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfarfar:

landahl, du tycker alltså man ska köpa en u2711 för närmare 6k istället för en sådan här för en tredjedel av priset?
visst, är frestad av båda men de här känns mer värt.

Fråga inte ens, det är absolut ingen mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Exakt den jag har.
Jag har faktiskt tagit ett par bilder på den men de ligger på datorn hemma. Se om jag hinner lägga upp dem ikväll eller imorgon typ så får du se själv.

Tack. Är den skärmen "Pixel perfect"? Menar inte ditt exemplar utan annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Tack. Är den skärmen "Pixel perfect"? Menar inte ditt exemplar utan annonsen.

Det står i annonsen namn om den är "Pixel perfect" så nej det är den inte.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Handa:

Fråga inte ens, det är absolut ingen mening.

Gillar att diskutera

Nejmen har lite dilemma om man ska köpa då jag får lön, eller överväga hela grejen.

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfarfar:

Gillar att diskutera

Nejmen har lite dilemma om man ska köpa då jag får lön, eller överväga hela grejen.

Kan ju köpa en U2711 från webhallen för 5500:- och den billigaste Koreaskärmen ligger på ca 3000:- ink tullavgift så det är ju mer än hälften.
Men med Dellen får du garanti, bra fot, anti-glare (vissa gillar d, vissa inte) och förmodligen inga döda pixlar. Koreaskärmen är doch LED och väldigt lätt tyckter jag om man skall släpa omkring den på LAN eller så. Tror U2711 har lite mer input lagg oxå men inget jag är säker på.
Det är ju bara att bestämma vilken du vill ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan väl skriva om min upplevelse också.

I söndags köpte jag en Yamakasi Catleap från Green-sum. På torsdagen gjordes ett första leveransförsök men idag bad jag dem skicka den till jobbet och fick den där. Det var ett hål i förpackningen men det visade sig vara över foten, hela framsidan hade ett frigolitlager som skydd. 2233,50 + 845 i tull och så blir 3079 kr för en helt underbar skärm. Jag hade kunnat betala det dubbla för en U2711.

Jag har en död röd pixel i övre vänstra hörnet, men med tanke på att man kan köra eyefinity med dessa för samma pris som en skärm med ett äpple på är det klart värt det. Foten var lite irriterande att sätta på men min är riktigt bra, kan slå till bordet hårt utan att den skakar nämnvärt. Inget krångel alls, plug and play.

Gick från 1080p TN och det nya utrymmet är fantastiskt. Kommer nog få svårt att tåla jobbets 1280x1024 på måndag.

Tack till alla som fick mig att våga köpa den!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB