Permalänk
Medlem

Array R2 av Kryll

Dax för ett nytt litet bygge.
Den här gången blir det en fileserver/HTPC.
Grunder består av ett Array R2 chassi som Fractal Design var vänliga att sponsra mig med. Array är ett förhållandevis litet mITX chassi med plats för 6st 3.5” diskar plus 1st 2.5” disk.

Som vanligt bygger jag i trä, och denna gången också ett annat hemligt material (inte det vanligaste i dator byggen)
Själva Array chassiet kommer jag inte gör allt för stora modifikationer på utan kommer bygga ”runt” det och även vända det i 90°. Skall även klämma in en slim DVD i foten (blir antagligen en blu-ray senare).

En koncept ritning på hur det är tänkt.

Har skalat bort ena sidan på ritningen och toppen saknar även ett ”täck galler”

Börjar med en liten genomgång och nedmontering av Array R2 chassiet.

Plockat bort locket på chassiet. Det man ser är en stor HDD bur, ett litet 300W SFX PSU och en 140mm fläkt i fronten.

På undersidan av locket sitter lite ljuddämpning mot HDD buren.

Buren tar upp ganska mycket av platsen i Array chassit

En liten PSU i SFX standard på 300W, 80 PLUS rated med 7x SATA kontakter, 1x Molex, 1x 4-pin och 1x 20/24pin

En styck 140mm fläkt i fronten står för kylningen, specen på den är 600 RPM, 9dBa och ett luftflöde på 39 CFM. En liten nackdel är att man måste skruva loss hela hållaren för fläkten för att göra rent fläktfiltret (sitter med 4 skruv).

Helt naket chassi. Även fast både toppen och botten är borta känns ramen styv och inte ranglig.
Hela chassiet är förövrigt gjort helt i aluminium.

Skruvmejsel med magnet är nästan ett måste, små skruv kan vara ett helvete att jobba med annars

Fortsättning följer....

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli ett lika bra bygge som vanligt från din sida. Ska följa detta

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Kommer säkert bli ett lika bra bygge som vanligt från din sida. Ska följa detta

Det hoppas jag med

Började såga upp lite råmaterial och hyvlat/fräst till lite lister till bygget.

Alltid lika roligt att göra första hålet i ett helt nytt chassi

Bjuder på lite fräsnings video också

Permalänk

Blir skoj att se vad du hittar på, alltid trevligt att jobba med trä

Har inte sett det där chassit förrut, såg smidigt ut!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Blir skoj att se vad du hittar på, alltid trevligt att jobba med trä

Har inte sett det där chassit förrut, såg smidigt ut!

Array har funnits på marknaden ett tag nu, finns en längre recension här på Swec av den http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr... - dock "R1" versionen av Array, "R2" har några små förbättringar.

Permalänk
Medlem

Dax att sätta fast lite fästen i chassit.

Använder mig av en bit bänkskiva som är lika tjock som höjden på där första fästet skall sitta.

Stark dubbelhäftande tejp för att hålla fästen på plats innan dom skruvas fast.

Front och rygg klar.

Permalänk

Fräsa med klocka får man ju inte göra, det vill jag minnas att jag fick skäll för på gymnasiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Fräsa med klocka får man ju inte göra, det vill jag minnas att jag fick skäll för på gymnasiet

Hehe, att ha klocka på sig är nog det minst farliga. Värre är att jag fräser för hand utan skydd eller matarverk, "dont try this at home"

Permalänk
Medlem

trevligt bygge! älskar trädatorer! ;D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare

Alltid roligt att se dina byggen Kryll. Man vet redan att de kommer bli bra resultat.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

trevligt bygge! älskar trädatorer! ;D

Skrivet av C4B12:

Alltid roligt att se dina byggen Kryll. Man vet redan att de kommer bli bra resultat.

Tackar, hoppas också resultatet blir bra

Lite mer byggande idag.
Fortsatte med grundstommen på chassit.

Blir ett litet tomrum i fronten som jag fyller upp med en bit frigolit för lite extra dämpning.

Själva stommen till chassit består av ek lister och 5mm MDF plus en fyllning.

Satte igång och kapade lite till i chassit. Bort med lite fläkt galler, skall täcka öppningen med egna galler sen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

LOL

Permalänk
Medlem

galet snyggt det blir :), skitfint att mer har joinat Arrayklubben !

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

galet snyggt det blir :), skitfint att mer har joinat Arrayklubben !

Riktigt trevligt litet chassi att jobba med.

Fortsatt att jobba med ramen till fronten och ryggen.
Gjorde några jack vid fläktintaget som fästen för ”gallret” som skall sitta där.

Limmade även fast ramen till fronten och ryggen och tillverkade den nedre delen av ramen.

Baksidan av chassit kommer var löstagbart och bakom den kommer man kunna dra kablar för att gömma dom lite.

Permalänk
Medlem

Helg uppdatering

Började jobba på ramen till toppen.

Ibland känner man på sig redan innan man börjar på nått att det inte kommer att funka och gå åt helvete, ändå fortsätter man... Det var precis vad som hände när jag gjorde fästena till gallret på toppen. Allt blev bara fult så gick över till plan B (vilket borde varit plan A från början).

Massa ribbor till gallret.

Ungefär så här skall det se ut.

Gjorde även en jävla massa distanser till gallret.

Sen var det bara att limma ihop allt. Perfektion

Limmade även ihop toppen

Allt börjar ta form nu. Saknas bara lite ”fyllningar” till panelerna (vet inte om jag skall post bilder på ett "fyllnings" prov jag gjort )

Permalänk
Medlem

Sneak peak på mitt material val (varning för Stealth Mountain )
En spion kamera råkade fånga ett USB minne i samma material som som mitt senaste projekt på bild.


(kan även varigt en salongsberusad Kryll som läckte en dålig bild)

Permalänk
Medlem

Då var det dax att börja fixa till panelerna.
Materialet blir betong. Kommer att gjuta tunna plattor av betong och sedan dom fästa på panelerna.

Började med att tillverka formarna i formplyfa. Ser faktiskt inte helt dumt ut med formplyfa som paneler heller

Imorgon blir det till att börja gjuta.

Passar även på att att byta namn på bygget till nått mer berättade namn, ”Betong”.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Slafsat på med betongen idag.
Just nu ser det väldigt slätt och fint ut men när det väl har bränt klart kommer det få en ”råare” yta.

Passade även på att göra några fästen för DVD'n som kommer sitta längst ner i botten av lådan.

Permalänk
Medlem

Betong panelerna har härdat lite under natten. Dom har fått en lite grövre yta när allt vatten har försvunnit.

Fortsatte med DVD'n och fronten till den. Fräste ut för själva enheten och gjorde ett spår för inmatningen av skivor. Gjorde även uttag för on/off knappen, den kommer sitta på baksidan av lådan.

Permalänk
Medlem

Sista updaten på ett tag nu, drar på semester

Fixade till funktionen för eject knappen på DVD'n.
Blir en tunn bit trä som ligger mot en förlängning av knappen, gäller bara att trycka på rätt ställe så ploppar skivan ut

Lite hårdvarugodis också.
Asus E45M1-I Delux

Permalänk
Medlem

Jaha då var man ”äntligen” tillbaks på jobbet igen efter semestern

Har i alla fall jobbat lite med mitt projekt.
Betong skivorna har bränt klart under semestern (konstigt annars). Tog ut dom ur formarna och började limma fast dom på panelerna.

Gjorde även ett inköp av en SSD som skall användas som system disk.

Passade även på att göra en första testkörning av systemet och installera Windows och lite program.

Räknar med att bli färdig med bygget under nästa vecka

Permalänk

Det tar sig!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Inget rack som kan bli stulet bara sådär xD Hur mycket väger aset?
Snyggt för övrigt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Det tar sig!

Jepp
Nu är det bara lite småfix kvar och puttsa/lacka allt. Skall även lacka betongskivorna, blir lite annorlunda färg och utseende på dom då och dom "fäller" inte på samma sätt som om dom skulle vara obehandlade.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara lite hårdvara som fattas

Permalänk
Medlem

Fy fasen va snyggt det blev!
Bra jobbat som vanligt Kryll!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Fy fasen va snyggt det blev!
Bra jobbat som vanligt Kryll!

Tackar

Permalänk

Måste dock väga en jäkla massa Helt ok dock inte i min smak tyvärr.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"