Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det här är inget nytt, läs vad ni köper istället ni som klagar.

Det ingår i vissa abb och vissa inte, så har det varit i ett par år.

Du har fel, lusläste mitt avtal efter det att jag startat tråden. Finns inte skrivet där, alltså bör detta inte gälla mig. Ändrar dom mina villkor, så har jag rätten att avbryta avtalet.

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Hedersmedlem

ja det gör dom byta till telia/halebop dom kommer inte ta betalt för det

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Även om jag förstår ert tankesätt att "det bara är datatrafik, så det är upp till mig vad jag gör med den", så måste ni ändå förstå dels att det kan finnas användarvilkor som ni måste acceptera för att använda ett abonnemang, och dels att den här typen av datatrafik skapar enorma problem för operatörerna (åtminstone på sikt). Det är ungefär som om ni skulle gå in på en biograf och säga att ni vill se filmen gratis för ni har den redan hemma ändå. Det gynnar liksom inte den som äger biografen det minsta. Det kostar stora pengar för operatörerna att förse kunderna med nät, tjänster och support, och om man nu inte vill betala för vad som är deras största inkomstkälla så är det självklart att det blir problem. Jag kan garantera att om alla slutade betala för sina samtal så skulle det leda till:

- Högre priser på ert surfande.
- Sämre underhåll av nät.
- Sämre utbyggnad och utveckling.
- Sämre support

Allt kostar pengar. Är ni ovilliga att betala för saker så får det konsekvenser. Skulle alla strunta i att betala skatt så skulle väldigt mycket av det ni tar för givet sluta existera eller börja kosta pengar. Hursomhelst är det i stora drag denna framtida utveckling som operatörerna vill undvika innan det blir allt för utbrett. Försök att se helheten istället för bara att ni vill ringa utan att betala för det.

Permalänk
Sötast
Skrivet av KruXen:

I Sverige drar vi ner byxorna och accepterar allt

Jo jag ser det på avataren.... oO

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

På vilket sätt är det bedrägeri?

Ja att du kan ringa grattis, jämfört med att betala extra ? t.ex. du har tele2 kompis surf du ringer till dina vänner som har annat som telenor men vill inte betala men du vet att din kompis använder skype mycket så kan du ringa hans skype för att det är grattis då förlorar operatör pengar det räknas då bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

Ja att du kan ringa grattis, jämfört med att betala extra ? t.ex. du har tele2 kompis surf du ringer till dina vänner som har annat som telenor men vill inte betala men du vet att din kompis använder skype mycket så kan du ringa hans skype för att det är grattis då förlorar operatör pengar det räknas då bedrägeri.

Det är inte på något sätt bedrägeri, varför skulle det ens vara det? Är det bedrägeri att skicka email istället för att skicka SMS? Det är exakt samma princip.

Enligt din jämförelse så skulle det vara bedrägeri att köpa billig mat från en affär istället för att gå till restaurang hela tiden.

Man betalar för datatrafiken och man bör då få använda den hur man vill så länge man inte bryter mot lagar.

Permalänk
Skrivet av Greensurre:

Ja att du kan ringa grattis, jämfört med att betala extra ? t.ex. du har tele2 kompis surf du ringer till dina vänner som har annat som telenor men vill inte betala men du vet att din kompis använder skype mycket så kan du ringa hans skype för att det är grattis då förlorar operatör pengar det räknas då bedrägeri.

Så om jag hyr en film och ser den hemma istället för att gå till SF och se den på bio så är det ett bedrägeri?

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Så om jag hyr en film och ser den hemma istället för att gå till SF och se den på bio så är det ett bedrägeri?

Ja, om SF gav dig rabatt på din TV...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Ja, om SF gav dig rabatt på din TV...

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem

Det är en app på g som "maskerar" datatrafiken när man kör Skype osv så det ser ut som vanlig datatrafik (surf typ). Vad den heter och när den kommer vet jag inte, läste bara att den var på g.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ganska självklart att operatörer vill göra detta. De vill ju tjäna pengar och om alla skulle börja använda skype istället så skulle de förlora väldigt mycket pengar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Jo jag har nog börjat inse detta. Frågan är då: Hur lång tid tar det innan vi med Jailbreakade enheter/Rootade Enheter (Android) kommer att kunna manipulera utgående portar för Skype m.m.

Dessa typer av avtal/reglar/lagar är till för att kringå :/

Ptja, en lösning som borde fungera redan idag är att man ssh-tunnlar Skypes trafik till datorn där hemma, och låter den gå vidare till mottagaren därifrån. Dels kan man ju köra det på vilken port man vill, och dessutom blir det omöjligt att få fram att det är Skype det är frågan genom paketanalys. Visst, det blir väl några millisekunder latency extra, men det är nog knappast något man märker av.

-----

Angående eventuella merkostnader för operatörerna: 1) telecombranschen är en av de branscher som har absolut högst rörelsemarginal idag. Det handlar om att mätt vill bli mättare, inte att de är rädda för att hamna på ruinens brant. 2) Skype bör rimligtvis inte generera mer trafik än vanligt tal, förutsatt att man kör på samma samplerate och kompression. Man kommer alltså inte fylla operatörernas pipor direkt.

---

Och jo, har en eller två av operatörerna i telecomkartellen förbjudit Skype, så är det bara en tidsfråga innan resten följer efter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Så om jag hyr en film och ser den hemma istället för att gå till SF och se den på bio så är det ett bedrägeri?

Som du sa du hyr en film du betalar fortfarande, visst du betalar fortfarande för abonnemang men i avtalet står det "IP-TELEFONI Ingår EJ" om man använder skype/viber så mycket så ser operatören att du har använt mycket surf än vad du har ringt vilket kan misstänkas för bedrägeri för att operatörer förlorar pengar på det.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är inte på något sätt bedrägeri, varför skulle det ens vara det? Är det bedrägeri att skicka email istället för att skicka SMS? Det är exakt samma princip.

Enligt din jämförelse så skulle det vara bedrägeri att köpa billig mat från en affär istället för att gå till restaurang hela tiden.

Man betalar för datatrafiken och man bör då få använda den hur man vill så länge man inte bryter mot lagar.

Det räknas för att i kontrakten står att det inte ingår IP-TELEFONI så räknas det som en bedrägeri står det att man inte får skicka mail från sin mobil så skulle det räknas som bedrägeri för att operatörer förlorar pengar men grejen är att mail är så vanligt så det räknas inte men hade det ståt på abonnemanget kontrakt så skulle det räknas. För att abonnemang är som att ha en kontrakt bryter du kontraktens regler så får du ta konsekvensen hade stått på ditt kontrakt på ditt abonnemang att IP-TELEFONI ingår så kan du använda skype hur mycket du vill för att skype räknas som en IP-TELEFONI

Permalänk
Skrivet av Greensurre:

Som du sa du hyr en film du betalar fortfarande, visst du betalar fortfarande för abonnemang men i avtalet står det "IP-TELEFONI Ingår EJ" om man använder skype/viber så mycket så ser operatören att du har använt mycket surf än vad du har ringt vilket kan misstänkas för bedrägeri för att operatörer förlorar pengar på det.

Det är ju något de lagt till på senare år och måste inte vara ett måste. Varför inte ha neutralitet på det som skickas genom internet? Om jag inte har fria SMS på mitt mobilabbonemang så gör jag fel om jag skickar mejl? Skulle det vara okej om operatören även blockerade emails? Eller forummeddelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

Det räknas för att i kontrakten står att det inte ingår IP-TELEFONI så räknas det som en bedrägeri står det att man inte får skicka mail från sin mobil så skulle det räknas som bedrägeri för att operatörer förlorar pengar men grejen är att mail är så vanligt så det räknas inte men hade det ståt på abonnemanget kontrakt så skulle det räknas. För att abonnemang är som att ha en kontrakt bryter du kontraktens regler så får du ta konsekvensen hade stått på ditt kontrakt på ditt abonnemang att IP-TELEFONI ingår så kan du använda skype hur mycket du vill för att skype räknas som en IP-TELEFONI

Det är fortfarande inte bedrägeri, det är kontraktsbrott.

Permalänk

Har du minst 5GB i datapaket på ditt abonnemang så har inte Tele2 rätten till att stänga av din surftjänst.

Permalänk

Jag ska starta en ny mobiloperatör, Som ska heta FWT, Free World Telecom...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är fortfarande inte bedrägeri, det är kontraktsbrott.

Det är räknas enligt operatörerna för att en average räkning ligger på runt 290-400 med Tele2 kompis surf om man inte ringer så ofta bara surfa eller smsa lite så ligger det runt 290-350 i alla fall för mig är det så(sen finns det vissa undantag att du har student abonnemang eller har fått ett erbjuden från tele2 att din abonnemang kostar bara halva i 6månader). T.ex. Tele2 kompis surf med iphone4 har man en förhöjds månads avgift under en bindningstid på 24 månad på 200kr och abonnemangen fasta avgift är 89kr/månad alltså 289kr/månad är min fasta avgift sen ringer du har en öppnings avgift på 0.79kr sen är det 0kr/minut till tele2 och comviq eller 0.69kr/minut till andra operatörer samma med sms fast sms inom tele2 och comviq är grattis tills du förbrukar dina 3000 fria sms inom tele2/comviq och vi säger att du börjar använda skype/viber i flera månader använder du dessa appar så ser operatörer att dina senaste faktura kostar bara dina fasta avgifter så kan tele2 blir misstänksam och spärra din surf eftersom det skadar operatörers ekonomi så anser de som ett bedrägeri.

Visst det låter fånigt men så är det om alla gjorde så skulle operatörer gått i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

och vi säger att du börjar använda skype/viber i flera månader använder du dessa appar så ser operatörer att dina senaste faktura kostar bara dina fasta avgifter så kan tele2 blir misstänksam och spärra din surf eftersom det skadar operatörers ekonomi så anser de som ett bedrägeri.

För det första, försök åtminstone att skriva någorlunda läsbart, det går knappt att förstå vad du skriver, och det är fortfarande inte bedrägeri, det är kontraktsbrott. Och nej, operatörerna ser inte att du bara betalar de fasta avgifterna exklusive mer för samtal etc. och spärrar efter det, de kollar vilken sorts datatrafik som skickas via din telefon och om någon sorts IP-telefoni tjänst används. Om de skulle spärra personers abbonemang efter hur mycket de ringer skulle väldigt många klaga, det finns många som inte ringer eller SMSar alls med sina mobiler utan bara surfar.

Skrivet av Greensurre:

Visst det låter fånigt men så är det om alla gjorde så skulle operatörer gått i konkurs.

Nej, de skulle inte gå i konkurs. De skulle höja kostnaden på sina surfabonnemang, och då tjäna precis lika mycket pengar som de gör nu.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot om de höjer priserna för all datatrafik, men att ta mer betalt för viss datatrafik ställer jag inte upp på..

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

För det första, försök åtminstone att skriva någorlunda läsbart, det går knappt att förstå vad du skriver, och det är fortfarande inte bedrägeri, det är kontraktsbrott. Och nej, operatörerna ser inte att du bara betalar de fasta avgifterna exklusive mer för samtal etc. och spärrar efter det, de kollar vilken sorts datatrafik som skickas via din telefon och om någon sorts IP-telefoni tjänst används. Om de skulle spärra personers abbonemang efter hur mycket de ringer skulle väldigt många klaga, det finns många som inte ringer eller SMSar alls med sina mobiler utan bara surfar.

Nej, de skulle inte gå i konkurs. De skulle höja kostnaden på sina surfabonnemang, och då tjäna precis lika mycket pengar som de gör nu.

Förlåt att jag har dyslexir deal with it, det är fortfarande operatörer som beslutar om det är bedrägeri eller ej jag har jobbat i tele2s kundservice när jag hade en liten kurs hos dom så berättare dom om skype/viber att dom ser det som ett bedrägeri om man använder det mycket.

Okej det är inte bedrägeri men kontrakts brott är du nöjd nu ? Då kan Tele2 fortfarande spärra din surf för att du använder IP-TELEFONI för att du har ett avtal med tele2 om du brytter avtalet så har Tele2 rätt att spärra din surf.

Och att dom ska höja på priset sure men det är fortfarande inte okej att använda skype för att det står i avtalet fortfarande "INGÅR EJ IP-TELEFONI".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortac:

Även om jag förstår ert tankesätt att "det bara är datatrafik, så det är upp till mig vad jag gör med den", så måste ni ändå förstå dels att det kan finnas användarvilkor som ni måste acceptera för att använda ett abonnemang, och dels att den här typen av datatrafik skapar enorma problem för operatörerna (åtminstone på sikt). Det är ungefär som om ni skulle gå in på en biograf och säga att ni vill se filmen gratis för ni har den redan hemma ändå. Det gynnar liksom inte den som äger biografen det minsta. Det kostar stora pengar för operatörerna att förse kunderna med nät, tjänster och support, och om man nu inte vill betala för vad som är deras största inkomstkälla så är det självklart att det blir problem. Jag kan garantera att om alla slutade betala för sina samtal så skulle det leda till:

- Högre priser på ert surfande.
- Sämre underhåll av nät.
- Sämre utbyggnad och utveckling.
- Sämre support

Allt kostar pengar. Är ni ovilliga att betala för saker så får det konsekvenser. Skulle alla strunta i att betala skatt så skulle väldigt mycket av det ni tar för givet sluta existera eller börja kosta pengar. Hursomhelst är det i stora drag denna framtida utveckling som operatörerna vill undvika innan det blir allt för utbrett. Försök att se helheten istället för bara att ni vill ringa utan att betala för det.

jag skulle vilja påstå att det redan är höga priser och värdelös support

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Men orkar försvara telefonbolagen, i synnerhet tele2 vars datanät redan är hårt överbelastat. Bor hyfsat centralt i Göteborg och det händer allt som oftast att luren backar tillbaka till Edge. Buhuhuuhuuu, operatörerna måste tjäna pengar. Dom får väl tjäna pengar på andra saker?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Även om jag förstår ert tankesätt att "det bara är datatrafik, så det är upp till mig vad jag gör med den", så måste ni ändå förstå dels att det kan finnas användarvilkor som ni måste acceptera för att använda ett abonnemang, och dels att den här typen av datatrafik skapar enorma problem för operatörerna (åtminstone på sikt). Det är ungefär som om ni skulle gå in på en biograf och säga att ni vill se filmen gratis för ni har den redan hemma ändå. Det gynnar liksom inte den som äger biografen det minsta. Det kostar stora pengar för operatörerna att förse kunderna med nät, tjänster och support, och om man nu inte vill betala för vad som är deras största inkomstkälla så är det självklart att det blir problem. Jag kan garantera att om alla slutade betala för sina samtal så skulle det leda till:

- Högre priser på ert surfande.
- Sämre underhåll av nät.
- Sämre utbyggnad och utveckling.
- Sämre support

Allt kostar pengar. Är ni ovilliga att betala för saker så får det konsekvenser. Skulle alla strunta i att betala skatt så skulle väldigt mycket av det ni tar för givet sluta existera eller börja kosta pengar. Hursomhelst är det i stora drag denna framtida utveckling som operatörerna vill undvika innan det blir allt för utbrett. Försök att se helheten istället för bara att ni vill ringa utan att betala för det.

Du pratar med fel generation, nu mera ska allt vara tillgängligt men man ska inte behöva betala för det. För dem som tycker att IP-telefoni ska vara gratis över datanäten kan väl starta ett eget telekombolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Men orkar försvara telefonbolagen, i synnerhet tele2 vars datanät redan är hårt överbelastat. Bor hyfsat centralt i Göteborg och det händer allt som oftast att luren backar tillbaka till Edge. Buhuhuuhuuu, operatörerna måste tjäna pengar. Dom får väl tjäna pengar på andra saker?!

Seriöst tror du att datanätet blir bättre om operatörerna slutar få betalt för sina tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Seriöst tror du att datanätet blir bättre om operatörerna slutar få betalt för sina tjänster?

Så du betalar inget för att kunna surfa och skicka datatrafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Du har fel, lusläste mitt avtal efter det att jag startat tråden. Finns inte skrivet där, alltså bör detta inte gälla mig. Ändrar dom mina villkor, så har jag rätten att avbryta avtalet.

Ja, det är bara att bryta avtalet då.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela nu men om ingen annan nämnt det. Detta gäller som sagt bara nya abbonnemang eftersom de inte kan ändra befintliga. De bryr sig inte om man använder Skype lite grann men gör man det mycket ringer de och ber en sluta eller uppgradera till Fast Kostnad abonnemangen, 5-700kr i mån. Denna hållning delas av samtliga operatörer om jag minns rätt.

Däremot, på 4G har Telia helt blockerat IP-telefoni, P2P alltså, så torrents funkar inte där heller. Både EU och sverige börjar titta på att stifta lagar som förbjuder detta.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Det borde föras mer liv om detta, VOIP-trafik är precis som vilken annan datatrafik som helst.
Jag ser detta som censur av internet, eller ja rent krasst så är det precis vad det är. Företag som är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt inser att deras föråldrade teknik är hotad men de har inte tjänat in 1 000 000ggr pengarna de la ut på utrustning/utbyggnad än, så de förbjuder ny teknik helt enkelt.

EDIT: Ta för vana att välja abonnemang eller hellre leverantör som är öppen eller begränsar mindre än övriga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux