Får ej internetuppkoppling för två datorer via en switch att fungera

Permalänk
Medlem

Får ej internetuppkoppling för två datorer via en switch att fungera

Har bredband från Comhem. Har nu skaffat en andra dator och vill kunna vara uppkopplad med bägge samtidigt.

Har skaffat en gigabit ethernet switch (Netgear GS608). Kopplat nätverkskabel från bägge datorerna till switchen och sedan dragit nätverkskabel från switchen till Comhem modemet (gammal Webstar EPX 2203). Jag kan få internet uppkopplingen att fungera på bägge datorerna men inte samtidigt utan bara en åt gången. Vill jag få den andra datorns uppkoppling att fungera måste jag först dra ur sladden och starta om Comhem modemet. Då kan jag få den andra datorns uppkoppling att fungera men då slutar den första datorns uppkoppling att fungera.

Med Comhem har man väl ett dynamiskt IP-nr. Kan det vara så att den första datorn som kopplas upp låser IP numret och för att den andra datorn ska få ett IP-nr så måste jag starta om modemet? Men detta borde väl kunna hanteras av switchen?

Har inte ändrat några inställningar i dator, switch eller kabelmodem.

Ena datorn kör jag windows 2000 på och den andra windows Vista.

Vad gör jag för fel och hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Du kan vanligtvis inte koppla en switch direkt mot din ISP då dom oftast bara delar ut en IP address.
Vad du behöver är en router, som finns med inbyggd switch.

Permalänk
Medlem

Ja det är nog problemet. Hade fått för mig att det fanns en router inbyggd i kabelmodemet. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Det är korrekt att Comhem bara ger en dynamisk adress. Ditt Webstar EPX2203 är ett väldigt gammalt comhem-modem, vad jag minns har den ej NAT-funktionalitet och erbjuder ej samma funktion som en "router" för konsumentbruk. Det var bra många år sedan jag tog bort mitt EPX2203.

Sätt dit en egen router, eller byt modemet till ett Netgear CG3100 (det som Comhem idag säljer till nya kunder). Kan köpas begagnat, bara ringa Comhem och säga att man bytt modem samt ge dem MAC-adress.