Finska ingenjörer tar hjälp av magnetfält för inomhusnavigering

Permalänk
Melding Plague

Finska ingenjörer tar hjälp av magnetfält för inomhusnavigering

Att GPS och liknande navigationssystem inte fungerar inomhus är ett problem som snart kan få en lösning. Ett gäng finska ingenjörer vill utnyttja jordens magnetfält för inomhusnavigering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det verkar ju riktigt coolt! Smidigt sätt att navigera istället för informationstavlor etc skulle man kunna ha detta! Kan nog bli ngt stort det här

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Musikälskare

Wow, riktigt coolt

Tror detta kan bli bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt att ha på t.ex. flygplatser, gallerior, centralstationer etc Hatar att springa runt som en höna utan huvud utan att veta var man ska.

Permalänk
Medlem

Häftigt Tänk er att integrera Zombie-mode där zombies förföljer dig längs gångarna på ICA så du måste springa som en tok och folk undrar vad fan du håller på med

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Finns det inte saker som genererar magnetfält och därmed kan störa ut detta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Kombinera detta med project glass så blir det riktigt läckert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Häftigt Tänk er att integrera Zombie-mode där zombies förföljer dig längs gångarna på ICA så du måste springa som en tok och folk undrar vad fan du håller på med

seriöst?? spelat för mycket day-z skulle jag tro , tror det e bättre du tar långledigt från spelen ett tag=)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd

Gött, nu behöver bara Google börja att använda den här lösningen i deras inomhustjänst som finns inbyggd i Google Maps!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Hedersmedlem
  1. De behöver komma med en ordentlig demonstration av detta, för det låter väldans instabilt. Magnetfält i storleksordning av jordens naturliga påverkas lokalt mycket av så enkla saker som att man flyttar ett föremål, människor rör på sig, en apparat slås på eller av, en mobil ringer, etc. Med brusreducering kan man givetvis komma långt, och möjligen har de något vasst system som uppdaterar kartan i realtid (applikationen var kopplad till en extern beräkningsplattform) vilket skulle jämna ut vissa transienter, men sammantaget så låter det fortfarande väldigt oklart. Möjligen letar de fortfarande riskkapital, vilket är anledningen till den väldigt sparsmakade broschyren ("vetenskaplig artikel" är ett väldigt starkt uttalande — den innehåller inte en enda detalj).

  2. Det är en smart idé på så sätt att affärer (och flygplatser för den delen som också nämnts) är väldigt intresserade av att se exakt hur kunder går i affären. Därför kommer dessa gladeligen erbjuda en sådan applikation åt kunderna, en applikation som "ringer hem" och säger hur folk rör sig.

All in all: affärsmässigt en attraktiv applikation om den är möjlig. "Bullshitometern" står fortfarande på rött tills applikationen faktiskt visats, dock. I samma hörna som Andrea Rossis E-Cat och andra sorters snake oil.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Finns det inte saker som genererar magnetfält och därmed kan störa ut detta?

Jo men inte så starkt för att störa ut riktigt. Det är väl elkablar som jag kan tänka mig genererar störst magnetfält. Men eftersom du aldrig kommer riktigt så nära de kablarna med lite högre Ampere så blir det aldrig sånna störningar.

EDIT:

Skrivet av phz:
  1. De behöver komma med en ordentlig demonstration av detta, för det låter väldans instabilt. Magnetfält i storleksordning av jordens naturliga påverkas lokalt mycket av så enkla saker som att man flyttar ett föremål, människor rör på sig, en apparat slås på eller av, en mobil ringer, etc. Med brusreducering kan man givetvis komma långt, och möjligen har de något vasst system som uppdaterar kartan i realtid (applikationen var kopplad till en extern beräkningsplattform) vilket skulle jämna ut vissa transienter, men sammantaget så låter det fortfarande väldigt oklart. Möjligen letar de fortfarande riskkapital, vilket är anledningen till den väldigt sparsmakade broschyren ("vetenskaplig artikel" är ett väldigt starkt uttalande — den innehåller inte en enda detalj).

  2. Det är en smart idé på så sätt att affärer (och flygplatser för den delen som också nämnts) är väldigt intresserade av att se exakt hur kunder går i affären. Därför kommer dessa gladeligen erbjuda en sådan applikation åt kunderna, en applikation som "ringer hem" och säger hur folk rör sig.

All in all: affärsmässigt en attraktiv applikation om den är möjlig. "Bullshitometern" står fortfarande på rött tills applikationen faktiskt visats, dock. I samma hörna som Andrea Rossis E-Cat och andra sorters snake oil.

Dom nämner ju själva att dom fick idén från Android och iPhone telefoner. Hur kompassen i dom fungerar. Och när jag testat kompassen så har den inte fått störningar av det du nämner. Jag tror på idén. Roligt att du säger "Bullshitometern" när det inte nånstans står att det är ett färdig koncept. Skulle man ens forska i något som inte alls fungerar?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo men inte så starkt för att störa ut riktigt. Det är väl elkablar som jag kan tänka mig genererar störst magnetfält. Men eftersom du aldrig kommer riktigt så nära de kablarna med lite högre Ampere så blir det aldrig sånna störningar.

Okej

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo men inte så starkt för att störa ut riktigt. Det är väl elkablar som jag kan tänka mig genererar störst magnetfält. Men eftersom du aldrig kommer riktigt så nära de kablarna med lite högre Ampere så blir det aldrig sånna störningar.

Men tänk om jag vill testa en tangentbusol i butiken innan jag köper den...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Varför fungerar inte gps innomhus?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Varför fungerar inte gps innomhus?

Signalerna går inte igenom betong, metall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.

Då vill jag att den ska kunna räkna ut den kortaste sträckan mellan alla produkter på inköpslistan också.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Det som jag gillar mest är att GPS navigering skulle funka i tunnlar (alltså i trafiken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Finns det inte saker som genererar magnetfält och därmed kan störa ut detta?

Bara en sån sak som att min iPhone säger att den inte kan hitta norr för att den kanske störs av spännet i skärpet.
Och det var ju just den sensorn i telefonen dem tänkte använda. Nä jag är kritiskt till detta.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det som jag gillar mest är att GPS navigering skulle funka i tunnlar (alltså i trafiken).

Det finns ju i stortsett redan. Bla. Volvos bilar vet vart den är eftersom den vet hur fort man kör, och hur mycket man svänger.

Permalänk

Hyvä

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det som jag gillar mest är att GPS navigering skulle funka i tunnlar (alltså i trafiken).

Funkar med google maps, fast det har hänt att den blir knäpp ifall man kör under en väg. Tex på södra länken som ligger under halva stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag håller med vissa tidigare inlägg om att det här, så vitt jag vet, är väldigt störningskänsligt. Min första tanke är att det vore en väldigt skön grej för en matvarubutik modell större att erbjuda sina kunder. Problemen uppstår dock direkt om man ringer dit en elektriker för att dra om någon kabel, installerar en ny frysdisk eller bara flyttar på någon stor metallhylla. Jag tror absolut att det här är något som går att genomföra men det är långt ifrån problemfritt och jag lyfter på hatten åt de ingenjörer som (förhoppningsvis) lyckas göra detta användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Bara en sån sak som att min iPhone säger att den inte kan hitta norr för att den kanske störs av spännet i skärpet.
Och det var ju just den sensorn i telefonen dem tänkte använda. Nä jag är kritiskt till detta.

Det finns ju i stortsett redan. Bla. Volvos bilar vet vart den är eftersom den vet hur fort man kör, och hur mycket man svänger.

Volvo klarar det för som har mekanisk återkoppling dvs dom vet hur mycket du vrider på ratten och hur fort du kör eftersom det är mekaniska system som är fysiskt kopplade till bilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Volvo klarar det för som har mekanisk återkoppling dvs dom vet hur mycket du vrider på ratten och hur fort du kör eftersom det är mekaniska system som är fysiskt kopplade till bilen

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl det jag sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Men tänk om jag vill testa en tangentbusol i butiken innan jag köper den...

Då äre kört !

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Visst lite häftigt, men seriöst... börjar gå lite till överdrift om folk inte ens klarar av att navigera INOMHUS . Vikingarna seglade till Amerika med hjälp av stjärnorna. Vi hittar inte till mjölkhyllan? Inte ofta jag går runt på ICA och saknar att jag inte har en GPS att följa (önskar möjligen att de kunde placera varorna lite mer logiskt).

Permalänk
Medlem

Hm, det här attraherar min uppmärksamhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hmm.. vi kan alltså förvänta oss att se "Googlemen" i färgglada uniformer som springer runt med riktantenner i alla offentliga byggnader snart?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Visst lite häftigt, men seriöst... börjar gå lite till överdrift om folk inte ens klarar av att navigera INOMHUS . Vikingarna seglade till Amerika med hjälp av stjärnorna. Vi hittar inte till mjölkhyllan? Inte ofta jag går runt på ICA och saknar att jag inte har en GPS att följa (önskar möjligen att de kunde placera varorna lite mer logiskt).

Amen to that brother! Det är sjukt kul med polare som frågar efter gps kordinater istället för att kunna följa lätta vägdirektioner.. Eller bara läsa av en karta eller fråga nån om vägen. Snart har vi väl orienterare med GPSer istället för karta och kompas

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Skulle man ens forska i något som inte alls fungerar?

Jag skulle vilja uttrycka mig så här, man forskar om saker för att ta reda på om det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com