LURAD på sweclockers marknad

Permalänk
Medlem

LURAD på sweclockers marknad

Lägger in min tråd, eftersom det var en mobiltelefon som det handlade om.

Köpte en Samsung galaxy SII här på marknaden, av användaren *bort*. Sms-kontakt hela vägen.
Förde över 1550kr i söndags, sedan fick jag inga fler svar. Har försökt få kontakt med honom nu, både via sms och telefon. Har skrivit PM, logg-meddelande utan att få svar.

Börjar få kalla fötter nu, eftersom jag inte hört från honom.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Gör en polisanmälning så att du kan få ut användaruppgifter från SweClockers och anmäl hans telefonnummer. Det är steg 1 efter att han gått under jorden.

Tråkigt om du skulle blivit lurad. Been there...

edit: Gör det inte på en gång, utan vänta en stund. Det kan ju faktiskt vara en mänsklig faktor med i det hela, och när jag kollat hans profil så verkar det inte som att det är en lurendrejarkonto.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det är bara tisdag, jag hade väntat någon dag till med att hänga ut honom.

Edit: Han har ju heller inte varit inloggad alls sen söndag, vilket tyder på att något kanske har hänt eller liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Han kanske skickade telefonen som han hade kontakt över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Gör en polisanmälning så att du kan få ut användaruppgifter från SweClockers och anmäl hans telefonnummer. Det är steg 1.

Tråkigt om du skulle blivit lurad. Been there...

edit: Gör det inte på en gång, utan vänta en stund. Det kan ju faktiskt vara en mänsklig faktor med i det hela, och när jag kolla hans profil så verkar det inte som att det är en lurendrejarkonto.

Exakt, han verkar ju inte vara direkt oseriös, många tidigare annonser, många inlägg etc. Fick alla hans uppgifter också, vilket ioförsig inte betyder ett skit. Vill helst slippa polisanmäla, fick göra det för 1 månad sen, blev blåst på blocket på 2500 spänn, och har en anmälan liggandes nu. Får väl avvakta, drar på semester nu på fredag och det var tills dess jag behövde den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Han kanske skickade telefonen som han hade kontakt över

Optimister in my <3 allt är självklart möjligt.

OBS. Hänger inte ut någon, vill bara få hjälp, och det blir direkt lite lättare när man vet vem man har att göra med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kikar man lite på kontot så har han ju varit medlem sedan 2009, och haft 29 tidigare annonser.
vet inte om det är så lyckat att bränna kontot för 1500 kr.
det verkar inte heller som användaren återvänder från en lång tids inaktivitet.

dock är det väl bra att du varnar andra om användaren varit inaktiv i ett par dagar nu.
men att han är bedragare skulle jag inte 100% spika än.

håll koll på hans "senast aktiv" status.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blerre:

Optimister in my <3 allt är självklart möjligt.

OBS. Hänger inte ut någon, vill bara få hjälp, och det blir direkt lite lättare när man vet vem man har att göra med

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, men det kanske är bäst om du redigerar bort hans användarnamn så han inte för evigt får en dödsstämpel.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Jag tog bort användarnamnet i OP. blerre, ta kontakt med Sweclockers via kontaktformuläret så ska vi reda ut detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blerre:

Exakt, han verkar ju inte vara direkt oseriös, många tidigare annonser, många inlägg etc. Fick alla hans uppgifter också, vilket ioförsig inte betyder ett skit. Vill helst slippa polisanmäla, fick göra det för 1 månad sen, blev blåst på blocket på 2500 spänn, och har en anmälan liggandes nu. Får väl avvakta, drar på semester nu på fredag och det var tills dess jag behövde den

Skickades från m.sweclockers.com

Om du blivit blåst på 2500kr för 1 månad sedan, borde du inte vara mer försiktig med att skicka pengarna i förskott?
(det går inte lita på någon i dessa dagar)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

är man blåst blir man blåst så har det alltid vart

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha väntat till nästa Måndag eller något. Har varit med om säljare som skickat paketet så fort de fått in pengarna och sen inte sagt ett ord, utan jag bara haft paketet i brevlådan en dag. Har varit med om köpare som hört av sig en, en och en halv vecka efter att jag skickat paketet och sagt att allt kommit fram fint.

Visst är det jobbigt med ovissheten, men det finns folk som är så enormt upptagna att de inte har tid, eller inte är hemma och kan ta tag i det etc. etc. Vänta lite till innan du gör något olämpligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Herregud...Du förde över pengar i söndags, och eftersom banker inte för över pengar under helger så kan de tidigast ha kommit till honom igår, och du har nu, kanske mer än 24 timmar senare fortfarande inte hört något ifrån honom?! Det är ju skandal, spring till polisen och anmäl dirket, blir bussen på vägen dit försenad är det bäst att du polisanmäler chauffören också

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket Lasergurka, vi hade båda swedbank = Omedelbar överföring. Sen så kom vi överrens om att han skulle skicka igår. Vilket sammanträffande att han slutade skriva igår?

Permalänk
Medlem

Ska självklart avvakta och se innan jag gör något åt saken, bara lite surt att jag drar på semester på fredag och sen är borta tills början av september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blerre:

Tack så jättemycket Lasergurka, vi hade båda swedbank = Omedelbar överföring. Sen så kom vi överrens om att han skulle skicka igår. Vilket sammanträffande att han slutade skriva igår?

Det är ju kanske lite svårt för folk att veta det eftersom du inte skrivit det innan...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är ju kanske lite svårt för folk att veta det eftersom du inte skrivit det innan...

Jo självklart, fast om man inte vet att vi använde oss av samma bank, så kan man väl bara skita i att komma med lustiga kommentarer.

Permalänk
Medlem

du kanske skulle ta bort dina sista rader på hans annons tills det gått någon dag:)
sen skrev han (Bilder och frågor tas via sms då jag lever utan dator nuförtiden) i annonsen

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blerre:

Exakt, han verkar ju inte vara direkt oseriös, många tidigare annonser, många inlägg etc. Fick alla hans uppgifter också, vilket ioförsig inte betyder ett skit. Vill helst slippa polisanmäla, fick göra det för 1 månad sen, blev blåst på blocket på 2500 spänn, och har en anmälan liggandes nu. Får väl avvakta, drar på semester nu på fredag och det var tills dess jag behövde den

Skickades från m.sweclockers.com

Och du gör om samma misstag igen? Oavsett om de handlar om tusen kronor skulle jag aldrig köpt något utan internetgirot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

du kanske skulle ta bort dina sista rader på hans annons tills det gått någon dag:)
sen skrev han (Bilder och frågor tas via sms då jag lever utan dator nuförtiden) i annonsen

Done! Var väl lite förhastat av mig med det inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Och du gör om samma misstag igen? Oavsett om de handlar om tusen kronor skulle jag aldrig köpt något utan internetgirot.

Jo det var inte det smartaste beslutet måste jag hålla med om, fast jag tänkte att med sina ca. 30 tidigare annonser och över 700 inlägg, så måste han väl ändå vara någorlunda seriös.

Permalänk
Medlem

posten tar sin gooooda tid under sommaren ..sem mm så ditt paket kommer nog på torsdag skulle jag tro

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

posten tar sin gooooda tid under sommaren ..sem mm så ditt paket kommer nog på torsdag skulle jag tro

Jag hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men kan någon gå igenom lite om vad man ska tänka på/ hur man ska gå till väga vid eventuellt köp eller säljande av vara på internet? (Har på sätt och vis lite med tråden att göra)

Ni nämner internetgiro, utveckla gärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hr31m:

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men kan någon gå igenom lite om vad man ska tänka på/ hur man ska gå till väga vid eventuellt köp eller säljande av vara på internet? (Har på sätt och vis lite med tråden att göra)

Ni nämner internetgiro, utveckla gärna.

Internetgirot:
Köpare sätter in penar te internetgirot, Säljare får mail att pengar kommit in, han ska skicka varan då får du ett till mail att den är skickad, så har du 7 dagar på dig att godkänna att varan kommit fram / att de är den i.

Allt finns på deras hemsidor.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi låser denna tillsvidare. TS får gärna kontakta mig om det uppstår några problem.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015