Permalänk

Datorn hittar ingen skärm, hjälp!

Hej, nu ska jag försöka formatera om en killes dator men kan inte göra det eftersom datorn nu inte hittar skärmen (vilken den gjort förut). Har provat andra datorer till skärmen och det fungerar, det är bara datorn som inte kan ansluta sig till någon skärm då (ingen signal) uppstår. Det enda jag kan komma på nu är att grafikkortet har slutat fungera (rätt gammal fujitsu siemens dator). Denna grabb har inte tagit hand om datorn så bra vad jag vet, utan startar gärna om datorn med knapptryckningen och installerade mycket skräp när datorn väl fungerade.

Har någon något tips på hur jag kan lösa detta?

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar och TV apparater har du kopplat till grafikkortet?
Signalen kan skickas till fel kabel/adapter även om den skärmen/apparaten är avstängd mm.

Fick du bild förut innan du började arbeta med den?

Ibland kan småsaker blockera starten. Därför testar du att koppla ur ALLT utanför chassit UTOM strömkabeln och skärmkabeln. Inne tar du bort ALLA SATA/IDE kablar.

Fixa bild först. Andra saker som installera om, tangentbord/mus osv tar vi senare.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hur många skärmar och TV apparater har du kopplat till grafikkortet?
Signalen kan skickas till fel kabel/adapter även om den skärmen/apparaten är avstängd mm.

Fick du bild förut innan du började arbeta med den?

Ibland kan småsaker blockera starten. Därför testar du att koppla ur ALLT utanför chassit UTOM strömkabeln och skärmkabeln. Inne tar du bort ALLA SATA/IDE kablar.

Fixa bild först. Andra saker som installera om, tangentbord/mus osv tar vi senare.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Jag har testat att nollställa bios, fungerar inte. Sedan så är endast VGA kabeln till dataskärmen ihopkopplad och inget annat. Men jag kan testa det där med att ta bort all sata/ide mm.

Permalänk

Någon annan med något tips?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min dator, efter att ha testat allt med olika inställningar på skärm osv visade sig vara hårdvarufel på RAM minnena. Kan kanske vara något sånt så testa med ett par andra minnen och se om det funkar.