Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

M-ITX Desktop

Sambons gamla burk var rätt stor och onödigt energikrävrande samt inte speciellt effektiv. En av mina gamla spelburkar och tidigare server, en socket 775-baserad plattform som drog över 200 Watt. Tänkte skala ner det hela då hon egentligen inte gör så mycket mer än redigerar någon bild då och då, hon har inte heller speciellt bråttom när hon gör detta, samt surfar lite och uträttar ärenden, så det behövs inget superkrutpaket. Köpte lite delar av en kille här på marknaden, lite delar på Tradera samt och lite från lådorna här hemma. Resultatet blev som följer på bilderna.

Den "nya" burken drar ~35-40 Watt vid idle och 70-80 vid belastning, klar förbättring.

Produktlista:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2166462&view=m

-Antec ISK 300
-Intel Pentium G630 2,7GHz
-OCZ Vertex 3 120GB
-Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL8 2x2GB
-MSI H61I-E35 B3
-2x WD Black 160GB

Lägg gärna en röst och en kommentar på åsiker, synpunkter eller vädret.

M-ITX Desktop

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

riktigt fint bygge:) är själv lite småsugen på ett itx-bygge
gillade sista bilden
du skulle kunna klocka ner cpu:n om du bryr dej om strömförbrukningen annars byt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

riktigt fint bygge:) är själv lite småsugen på ett itx-bygge
gillade sista bilden
du skulle kunna klocka ner cpu:n om du bryr dej om strömförbrukningen annars byt nätagg

Tack för det!

Var på väg att köpa ett pico-PSU faktiskt, det är väl kanske nästa steg och då också kanske plocka bort de två extra 160GB som sitter i, det kommer räcka med min 10TB NAS att lägga skit på som inte får plats/behövs på SSD:n.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Tack för det!

Var på väg att köpa ett pico-PSU faktiskt, det är väl kanske nästa steg och då också kanske plocka bort de två extra 160GB som sitter i, det kommer räcka med min 10TB NAS att lägga skit på som inte får plats/behövs på SSD:n.

Ja det är ett rätt bra allternativ, man får mer utrymme och ännu ett steg mot ett tystare system, hur mycket kostade det? För jag byggde ett m-itx dator till en vän och vi beställde ett pico-psu med laddare för endast 350kr(200w) från ebay, så vi kanske kom undan billigare, blir det något mod? Btw du kan använda kludd(häftmassa) för att hålla cd fönstret stängd, du har kanske redan löst det problemet

Permalänk
Medlem

Ha tänkte köpa samma chassi och undrar hur lång måste Sata kabeln vara :)? räcker 30cm eller går det inte att göra en snygg kabeldragning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Ha tänkte köpa samma chassi och undrar hur lång måste Sata kabeln vara :)? räcker 30cm eller går det inte att göra en snygg kabeldragning då?

Jag använde nog 50cm´s, kan bli tight tror jag med 30 men det är nog inte omöjligt, ska du bara ha 1 disk så funkar det absolut tror jag. Det är ju direkt väg typ 10cm.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Jag använde nog 50cm´s, kan bli tight tror jag med 30 men det är nog inte omöjligt, ska du bara ha 1 disk så funkar det absolut tror jag. Det är ju direkt väg typ 10cm.

Kanon:) har fått alla delar utom just chassit som jag hoppas kommer på fredag, svårt o få tag på slutsålt nästan överallt
Tänkte dock på ISK 310 men det är ju samma chassi bara annan front.