Behöver hjälp med oförstående mamma samt köp av speldator!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med oförstående mamma samt köp av speldator!

Hejsan alla!
Det har blivit dags att slänga ut min 5 år gamla dator och behöver hjälp med att plocka ihop en ny.
Har några problem som jag behöver hjälp med,

1. Kan någon förklara för min mamma varför en speldator skall läggas ihop och köpas av t.ex. Inet istället för att gå in på SIBA och köpa en färdigbyggd dator? Jag har förklarat att man får mer prestanda för pengarna men hon litar inte på mig eftersom jag i många fall är värdelös på elektronik. Hon är inte heller väldigt sugen på att beställa en dator på internet, men något annat kommer inte på tal eftersom närmaste Inetbutik ligger många timmar bort.

2. Som sagt så hänger jag inte helt med när det gäller elektronik så om någon skulle vara snäll och slänga ihop ett paket till mig så skulle jag vara tacksam! Jag har slängt ihop ett eget så länge. Om ni vill ändra på något så skriv gärna varför och försök hålla det till samma pris. Lägg också gärna till Sweclockers fraktfria kampanj - hittar den ej! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2047231/2012-07-20
Har jag glömt något viktigt? Vill gärna ha gott om plats för framtida uppgraderingar såsom SLI och kylning.

3. Har sett att många paket som folk slängt ihop saknar ljudkort. Varför?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

1. Fråga henne varför hon istället anser att det är bättre att köpa en färdig? Man får samma garanti av Inet om de bygger den, och om du anser att det är bättre, så borde hon rimligtvis inte ha någon anledning att inte gå på din linje. Släng med siffror, att du får en 30% snabbare dator för samma pengar, och att de stora företagen lever på sitt namn och säljer sämre datorer till samma pris.

2. Ditt paket ser bra ut. Det enda jag hade ändrat hade varit att byta nätagg, du klarar dig alldeles utmärkt på 650W, även om du skulle skaffa SLI. Fraktfritt (Slarvar du bort den, googla "Fri frakt Inet")

3. Det sitter alltid integrerat ljudkort på moderkortet nuförtiden, och detta räcker för majoriteten av datoranvändarna. För att höra skillnad i ljudet mellan det interna och ett externt ljudkort ska man ha väldigt påkostade och bra hörlurar / högtalare, och är alltså inget för den generelle spelaren.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

1. en färdigbyggd dator har som sagt inte lika mycket prestanda som en man plockar ihop själv, den brukar oftast inte heller ha den bästa kylningen. en färdigbyggd dator har oftast inte så mycket lagringsutrymme heller.

2. måste det vara samma pris? jag tycker att du lägger ut överdrivet mycket pengar på nätaggregatet då det paketet du just slängde ihop inte ens drar hälften så mycket watt som finns i agget. precis samma sak med moderkortet, du behöver inte ha det dyraste. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2059986/2012-07-23 frågan jag ställer just här är ska du uppgradera till sli i framtiden? eller byter du bara ut grafikkortet till ett med mer prestanda när det väl är dags? jag utgick från det sistnämnda och tog ett agg med 2 6pins. såg dessutom att du inte hade en cpu fläkt så jag lade in det med.

3. ett ljudkort måste man överväga om man någonsin kommer ha ett behov av, det köper man om man ska köra 5.1 surround eller ett dyrare och köra 7.1 surround. så det är helt upp till dig om du verkligen behöver det, tror inte det dock.

MVH.

Permalänk
Avstängd

1. varför är du så insnöad på inet?

2. du verkar inte ha någon direkt kunskap om datorer så jag skulle rekommendera en färdigbyggd, tex http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10647
säg hur mycket du kan lägga ner så kan vi hjälpa dig att bygga ihop en

3. typ alla moderkort idag har det inbyggt samma sak som nätverkskortet

en av anledningarna till att din mamma är lite emot att du köper datorn på inet är kanske för att du har plockat ihop en väldigt dyr dator

Permalänk
Skrivet av combatzone:

1. varför är du så insnöad på inet?

2. du verkar inte ha någon direkt kunskap om datorer så jag skulle rekommendera en färdigbyggd, tex http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10647
säg hur mycket du kan lägga ner så kan vi hjälpa dig att bygga ihop en

3. typ alla moderkort idag har det inbyggt samma sak som nätverkskortet

menade du allvar när du länkade den datorn? komplett är ju bara väldigt dyrt när det kommer till datorer. och om du hade kollat på länken TS hade till datorn han hade plockat ihop snabbt så hade du ju sett prisklassen och prestandaklassen han ligger i. grafikkortet som sitter i datorn du länkade till är inte ens hälften så bra som det TS lade i. och processorn är också väldigt mycket sämre.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Ripper_viruset: Jag hade tänkt köpa ett till 670 i framtiden om det var oklart. Räcker nätaggregatet som du la till för det?
Combatzone: Tack för svaret men hade tänkt mig en dator med mer prestanda.

Permalänk
Skrivet av Buhre:

Tack för snabba svar!

Ripper_viruset: Jag hade tänkt köpa ett till 670 i framtiden om det var oklart. Räcker nätaggregatet som du la till för det?
Combatzone: Tack för svaret men hade tänkt mig en dator med mer prestanda.

nej det gör ju inte det så du får leta efter ett nätaggregat som står att det har 4st 6+2 pins adaptrar, det lättaste är att köpa modulärt i det läget men då blir det ganska dyrt ändån. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2060227/2012-07-23 det klarar sli!

Permalänk
Medlem

Okej tack!
Men allt annat ser okej ut?

Permalänk

japp, och du kommer kunna maxxa alla spel på marknaden utan problem!

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen!<3

Permalänk
Permalänk

njae, kablarna på det nätaggregatet är väldigt jobbiga att hålla på med så skulle inte rekommendera det till någon alls om dom inte har någon designer dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripper_viruset:

njae, kablarna på det nätaggregatet är väldigt jobbiga att hålla på med så skulle inte rekommendera det till någon alls om dom inte har någon designer dator.

Tyckte inte alls kablaget var besvärligt, när jag byggde med det agget.

Dessutom är det högre 80+-markering, något som talar för det agget ännu mer. HX-serien är ganska överprisad.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Tyckte inte alls kablaget var besvärligt, när jag byggde med det agget.

Dessutom är det högre 80+-markering, något som talar för det agget ännu mer. HX-serien är ganska överprisad.

men då tycker jag ändån att han kan strunta i båda och köra på ett http://www.inet.se/produkt/6909731/fractal-design-tesla-r2-65... istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripper_viruset:

men då tycker jag ändån att han kan strunta i båda och köra på ett http://www.inet.se/produkt/6909731/fractal-design-tesla-r2-65... istället.

Icke modulärt, så blir besvärligt om man planerar SLI senare, massor av kablar som inte används.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

chassit han har valt är väldigt enkelt att dra kablar i och dessutom är det inet som monterar den, och dom fixar ju kablarna. så är det bara att slita av sidopanelen och dra fram kablarna man behöver.