Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Skrivet av Racka:

En person som kan installera XP/7/OSX kan installera Ubuntu, det är simpelt som attan. Men så länge datorer inte skeppas med det så går det nog trögt.

så varför kör inte alla ubuntu ?
det är inte intuitivt, man fastnar på tamefan varje grej när man ska göra nått

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det har inget med brist på konkurrens inom spelsegmentet eller att det handlade om indiespel at göra månne?

Linux har sina fördelar, främst på serversidan. Däremot vad teknisk utbildning har med spelande att göra vet jag inte? Tvärtom är många kodknackare och källarnödar ganska ointresserade av spel alternativt kassa. Dessutom visar du stor okunskap angående Windows med dina slafsiga uttalanden som inte har någon som helst grund, exempelvis "okunniga konsumenter våta av upphetsning över saker som ofta är helt meningslösa och till och med skadligt för operativsystemet" vilket är direkt felaktigt.

Så jag vet faktiskt inte vad ditt uttalande har med spel och spelande att göra?

Du påstod att linuxanvändare är vana vid att allt är gratis, vilket helt enkelt inte stämmer. De flesta använder inte linux för att det är gratis men eftersom de anser att det är bättre än windows.

Det jag skrev om utbildning är relevant eftersom det påverkar vilket operativsystem man väljer.

Slafsiga uttalanden som inte har någon grund? Aero är väl ett typexempel på en sån här stor feature som är helt meningslös men folk ändå började dregla över. Microsoft säljer in yta, de som saknar djupare kunskaper om datorer går inte igång på mer tekniska uppgraderingar vilket microsoft utnyttjar.
Ändå har vi kvar hjärndöd skit som windowsregistret efter alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

HKommer även åt de övriga datorerna som är kopplade till routern utan att behöva konfigurera något.
Men visst ska det nämnas att det finns Linux-distar som kräver en hel del av användaren, typ Gentoo.

Lol, det var både lättare att ställa in och funkar bättre för mig att komma åt windowshemgruppen på min stationära med linux på bärbara än när jag använder windows 7(som ofta kopplar ifrån och grejar på).

Permalänk
Medlem

Linux hemma - nej tack

Själv sitter jag och jobbar i Linux varje dag och har gjort under ganska många år nu. Personligen skulle jag absolut INTE välja det OS:et på min maskin hemma då det är så svårtjobbat som det bara kan bli så fort man vill göra något. Just nu sitter jag visserligen på Debian (vilket ju är känt som cream de la cream av nördarnas OS) men har även jobbat massor i Ubuntu. Jag lämnade DOS prompten bakom mig för snart 10 år sedan hemma, men i Linux tvingas jag fortfarande skriva hela uppsatser med kommandon för att komma någon vart. Visst, på jobbet kan det vara fiffigt att ha full koll på vad man gör när man som jag jobbar med inbyggda system, men hemma, njaaaeee....

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

så varför kör inte alla ubuntu ?
det är inte intuitivt, man fastnar på tamefan varje grej när man ska göra nått

För att Microsoft har monopol och i princip alla datorer skeppas med Windows?

Har du testat Ubuntu? Och då menar jag de senaste utgåvorna. Installationen är enklare att förstå och smidigare än Windows. Sen är det inte svårt att lära sig Linux/Ubuntu om man kör de senaste utgåvorna 12.04 LTS eller 12.10 som är senaste versionen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Underbart. Hade det inte vart för spel så hade jag aldrig kört windows.

Till er som säger att man måste ha tekniska kunskaper för att installera och använda ubuntu har antingen inte testat någon nyare utgåva eller så behöver ni fortfarande hjälp med att knyta skorna.

Jag har installerat Ubuntu till massor me folk med absolut noll tekniskt kunnande och de har greppat allt direkt.
Personligen så anser jag att både installation och drift av ubuntu är väldigt mycket enklare än Windows.

Hoppas w8 skrämmer bort folk till Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Det har inget med brist på konkurrens inom spelsegmentet eller att det handlade om indiespel at göra månne?

Linux har sina fördelar, främst på serversidan. Däremot vad teknisk utbildning har med spelande att göra vet jag inte? Tvärtom är många kodknackare och källarnödar ganska ointresserade av spel alternativt kassa. Dessutom visar du stor okunskap angående Windows med dina slafsiga uttalanden som inte har någon som helst grund, exempelvis "okunniga konsumenter våta av upphetsning över saker som ofta är helt meningslösa och till och med skadligt för operativsystemet" vilket är direkt felaktigt.

Så jag vet faktiskt inte vad ditt uttalande har med spel och spelande att göra?

Du argumenterar för att Linuxanvändare inte betalar för spel. När du sedan ser en siffra som säger att de betalar mer för spel per person än Windowsanvändare så säger du att det är för att det inte finns så många spel till Linux, så de köper det som finns.

Nu säger Newell att han vill få fler spel till Linux för att få över fler spelintresserade användare till plattformen. Men du måste mena att detta är dumt, för så fort dessa börjar använda Linux så kommer de sluta vilja köpa spel? För då blir de ju Linuxanvändare, och Linuxanvändare betalar inte för spel!

Du cirkelresonerar och attackerar ett uttalande som i sak inte är negativt för någon. Fler plattformar kommer stödjas av spel. Hurra, bra för alla, åtminstone konsumenter. Det verkar mest som att du vill kalla Linuxanvändare värderande namn som "nördar" och "kassa". Bra, nu är det gjort, de blev säkert väldigt upprörda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Du påstod att linuxanvändare är vana vid att allt är gratis, vilket helt enkelt inte stämmer. De flesta använder inte linux för att det är gratis men eftersom de anser att det är bättre än windows.

Det jag skrev om utbildning är relevant eftersom det påverkar vilket operativsystem man väljer.

Slafsiga uttalanden som inte har någon grund? Aero är väl ett typexempel på en sån här stor feature som är helt meningslös men folk ändå började dregla över. Microsoft säljer in yta, de som saknar djupare kunskaper om datorer går inte igång på mer tekniska uppgraderingar vilket microsoft utnyttjar.
Ändå har vi kvar hjärndöd skit som windowsregistret efter alla dessa år.

Aero går att stänga av och då Windows vänder sig till fler än kodnördar så finns det många som uppskattar visuella funktioner, men som sagt, vill man inte köra det så behöver man inte.

Utbildning påverkar inte vilket operativ man väljer, det är bara ett tomt uttalande eller har du fakta att backa upp med? Många som håller på med Linux är självlärda, medan det finns utbildade personer som använder olika system, vare sig det är Linux, Windows eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Sweclockers borde fixa en Poll till artikeln om huruvida windows används med största anledningen datorspel.

Jag hör iaf till skaran som inte skulle ha nåt emot att använda Linux istället om det fanns medel till att spela i det.

Spel är givetvis en stor anledning men en hel del gillar både Photoshop och Office som inte heller finns till Linux. Sedan har Windows överlägset bäst stöd för all möjlig hårdvara.

Jag kommer ihåg den gången jag försökte mig på Debian på ny hårdvara. Blev tvärstopp, fick gå in på #debian (eller liknande på Freenode) och fråga vad som kunde vara fel (skrivbordet blinkade hela tiden). Först fick jag någon krånglig hjälp, i stil med gör det här och det här (säkert över 20 st olika saker jag fick mata in i Linux terminalen). Hjälpte inte... Till slut visade det sig att Debian hade inget bra stöd för mitt AMD Radeon grafikkort och felet såg till synes omöjligt ut att lösas. Jag gav upp.

Säga vad man vill om Windows men till skillnad från Linux så har det alltid fungerat från start utan några problem. Linux (Debian, Fedora, Ubuntu) har jag aldrig lyckats få igång tillfredsställande utan att något har krånglat (grafikkortet, nätverkskort, hårddiskar som inte dyker upp).

Med det sagt vill jag avsluta med att Ubuntu Server är överlägset Windows Server. Linux hör helt klart hemma på servern men inte än så länge som Desktop OS.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att ta en person som äter för mycket snabbmat seriöst

Deras satsning på Steam för Linux gillar jag dock. Men jag tror inte Windows 8 är en katastrof på något sätt, men eventuellt en meningslös uppgradering för de som har Win 7.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du argumenterar för att Linuxanvändare inte betalar för spel. När du sedan ser en siffra som säger att de betalar mer för spel per person än Windowsanvändare så säger du att det är för att det inte finns så många spel till Linux, så de köper det som finns.

Nu säger Newell att han vill få fler spel till Linux för att få över fler spelintresserade användare till plattformen. Men du måste mena att detta är dumt, för så fort dessa börjar använda Linux så kommer de sluta vilja köpa spel? För då blir de ju Linuxanvändare, och Linuxanvändare betalar inte för spel!

Du cirkelresonerar och attackerar ett uttalande som i sak inte är negativt för någon. Fler plattformar kommer stödjas av spel. Hurra, bra för alla, åtminstone konsumenter. Det verkar mest som att du vill kalla Linuxanvändare värderande namn som "nördar" och "kassa". Bra, nu är det gjort, de blev säkert väldigt upprörda.

Linux för desktop är inte en komerrsiellt gångbar plattform, vare sig du vill eller inte, pga ideologiska, kulturella och praktiska orsaker (såsom licenshantering och källkodshantering), varför skulle gamers vilja byta till Linux bara för att man erbjuder några titlar där? Att alla gamers skulle vallfärda till Linux bara för att Steam har en klient där är befängt.

Newell säger som han gör då han räds konkurrens, det är ingen sanningsprofetia, det är knappast så att Valve över en natt stänger ner Steam för Windows och satsar allt på Linux. Att bygga upp en ny marknad tar tid och med alla problem som jag nämnt tidigare så kommer det inte bli en lätt resa, en resa som jag inte tror på.

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Spel är givetvis en stor anledning men en hel del gillar både Photoshop och Office som inte heller finns till Linux. Sedan har Windows överlägset bäst stöd för all möjlig hårdvara.

Jag kommer ihåg den gången jag försökte mig på Debian på ny hårdvara. Blev tvärstopp, fick gå in på #debian (eller liknande på Freenode) och fråga vad som kunde vara fel (skrivbordet blinkade hela tiden). Först fick jag någon krånglig hjälp, i stil med gör det här och det här (säkert över 20 st olika saker jag fick mata in i Linux terminalen). Hjälpte inte... Till slut visade det sig att Debian hade inget bra stöd för mitt AMD Radeon grafikkort och felet såg till synes omöjligt ut att lösas. Jag gav upp.

Säga vad man vill om Windows men till skillnad från Linux så har det alltid fungerat från start utan några problem. Linux (Debian, Fedora, Ubuntu) har jag aldrig lyckats få igång tillfredsställande utan att något har krånglat (grafikkortet, nätverkskort, hårddiskar som inte dyker upp).

Med det sagt vill jag avsluta med att Ubuntu Server är överlägset Windows Server. Linux hör helt klart hemma på servern men inte än så länge som Desktop OS.

Och varför tror du det är så? Klart det blir så när Microsoft har monopol på Windows. Runt 90% av alla datorer som säljs kör Windows. De är anpassade efter Windows. Hur många tror du är anpassade för Linux/Ubuntu egentligen? Klart allt fungerar på Windows sett till hårdvara när nästan alla datorer byggs för det. Tycker du det är en bedrift av Windows då?

Linux/Ubuntu idag funkar bra på många olika typer av hårdvara. Mina datorer rullar på snabbare och allt fungerar med varandra i Ubuntu. Dessutom slipper jag uppdatera virusprogram och få upp en massa meddelanden om andra uppdateringar från tredjepartsprogram som man får i Windows.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Spel är givetvis en stor anledning men en hel del gillar både Photoshop och Office som inte heller finns till Linux. Sedan har Windows överlägset bäst stöd för all möjlig hårdvara.

Det är ju en av anledningarna till att det inte går så bra att spela på Linux...

Avsaknaden av titlar och ordentliga drivrutiner. Även om det börjat komma, vad jag läst? Självklart finns det andra anledningar att välja windows, men eftersom artikeln handlar om spel och en ganska stor del av swec spelar så vore det intressant att se den jämförelsen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Jag förstår inte varför så många tog illa upp om vilket O/S som är bäst, jag tycker det är bra att möjligheten finns.

Det här med O/S på SweC är nästan som Allsvenskan i Fotboll.. Man behöver ju faktiskt inte “hålla på ett lag” när det gäller prylar. Men så fort någon kommer och smackar någon fanboy på fingrarna så blir det surigheter oavsett system.

Jag kör både Windows, Mandriva, Ubuntu och har en Macbook Pro. Alla system har sina för och nackdelar så är det bara..

Det är väll på tiden att Linux är och kommer bli lättare att använda för en normal användare?

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och varför tror du det är så? Klart det blir så när Microsoft har monopol på Windows. Runt 90% av alla datorer som säljs kör Windows. De är anpassade efter Windows. Hur många tror du är anpassade för Linux/Ubuntu egentligen? Klart allt fungerar på Windows sett till hårdvara när nästan alla datorer byggs för det. Tycker du det är en bedrift av Windows då?

Linux/Ubuntu idag funkar bra på många olika typer av hårdvara. Mina datorer rullar på snabbare och allt fungerar med varandra i Ubuntu. Dessutom slipper jag uppdatera virusprogram och få upp en massa meddelanden om andra uppdateringar från tredjepartsprogram som man får i Windows.

Och varför har Microsoft monopol på egentligen hela PC-marknaden? Jo, för att visionären Bill Gates var den förste i världen som såg potential i Hemma-PC marknaden och gjorde verklighet av sin vision med en PC i varje hem. Så visst är det en väldigt stor bedrift av Microsoft/Bill Gates/Windows.

Det här med virusprogram kommer du ju behöva i framtiden i Linux om det får samma marknadsandel som Windows har idag. Du ska bara veta vilken lång lista jag får när jag skriver in "grep 'Failed password' /var/log/auth.log" på Ubuntu Servern. Eftersom Linux har en stor marknad på serversidan så är det väldigt mycket hackningsförsök och kryphål som folk försöker leta sig in genom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det handlar om kritisk massa. När den väl uppnås så kommer drivrutinsstrul inte längre vara ett problem då hårdvarutillverkare kommer se till att stödja även Linux, och sedan kan bollen rulla vidare.

Steam kan vara ett steg mot denna kritiska massa. Det är också det Newell menar när han säger att han anser spel underskattats för adaptionen av ett operativsystem.

Håller med, men när kliver Linux över 1 % spärren? Jag tror inte den siffran (spel eller inte) ändras inom en överskådlig tid tyvärr:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...
http://linuxblog.darkduck.com/2012/03/is-there-any-hope-for-d...

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Och varför har Microsoft monopol på egentligen hela PC-marknaden? Jo, för att visionären Bill Gates var den förste i världen som såg potential i Hemma-PC marknaden och gjorde verklighet av sin vision med en PC i varje hem. Så visst är det en väldigt stor bedrift av Microsoft/Bill Gates/Windows.

Det här med virusprogram kommer du ju behöva i framtiden i Linux om det får samma marknadsandel som Windows har idag. Du ska bara veta vilken lång lista jag får när jag skriver in "grep 'Failed password' /var/log/auth.log" på Ubuntu Servern. Eftersom Linux har en stor marknad på serversidan så är det väldigt mycket hackningsförsök och kryphål som folk försöker leta sig in genom.

Jo visst är det så. Sen har Microsoft gjort sitt för att säkra monopolet också med metoder för att stänga ute konkurrensen. Tycker du det är bra också då?

Visst kan det bli så. Samtidigt är Linux så mycket bättre i grunden jämfört med Windows. Hur är det på serversidan då för Linux? Har du fått virus trots att det är så stort på den marknaden?

Vad du menar med grep "'Failed password' /var/log/auth.log" antar jag att du syftar på när man försökt testa olika lösenord? Alltså någon logg på det? Annars får du gärna förklara.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Gabe är rätt stor i käften.. Och varför i hela friden är han emot en inbyggd app-store? Det minskar ju bevisligen risken för att råka installera virus,, trojaner etc, priserna pressas också, bara bra för konsumenten.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad pratar du om? I Desktop-läge så har du ju en startmeny, enda skillnaden är ju att den är i fullskärmsläge aka Metro och att du inte har en "synlig"-knapp att föra din muspekare över och klicka. Men ärligt, är du en sån som tar sin puspekare tittar på startmenyn lägger pekarn över startknappen och sen klickar? Eller drar du bara pekarn ner till vänstra hörnet och klickar utan att dirket titta på startknappen? Är du den senare så förstår jag verkligen inte varför du klagar på metro och "avsaknaden av startmeny".

Finns ju även en Windows-knapp på t-bordet oxå som tar fram "startmenyn" aka Metro.

Stora fördelen med Metro enligt mig är att du har bara det du verkligen vill se och använder i "startmenyn". Resten av alla appar som du sällan använder eller aldrig använder ser du ju inte. Sen är det ju bara o söka precis som vanligt. TRyck längst ner till vänster och börja skriv på den appen du vill starta. VIll du ha ett kommandofönster, skriv cmd och tryck enter.

Jag tycker Metro är extremt vettigt och väldigt enkelt att arbeta i oavsätt med eller utan touch. Det jag saknar är att kör man med fler skärmar så syns bara Metro på en skärm. DU kan välja vilken genom att välja vilken av vänsterkanterna du trycker på. Men det känns onödigt när man har många appar poch grupper med appar så man måste scrolla i sidleds. Hade den klarat av två skärmar hade man undvikit det. Men det kanske kommer i nästa version ...

Jag fullkomligt älskar Windows 8 och Server 2012. Bästa taskmanager jag sett och flytta filer är roligt att göra nu, speciellt många filer till olika platser. Allt dyker upp i samma fönster. På Windows 8 kan du ju även bara trycka ner ctrl+alt när man vill logga in istället för hela kombon: ctr+alt+del. Du kan även använda musen bara. En liten grej men ack så skönt att kunna göra

Är det bara jag som gillar utveckling och nya saker?

Sluta upp med att säga att startmenyn inte finns kvar. Det gör den, den har bara ännu mer funktioner som "helskärmsläge". Ingen som helst skillnad i arbetssättet.

Sen finns det annat som är annorlunda som hur man stänger av, låser datorn osv men det lär man sig och nu går det på automatik. Tog inte mer än 5 minuter att lära sig hur man stänger av och att få det kännas naturligt.

Våga lära er något nytt för en gångs skull.

bra skrivet jag kör både server 2012 och win 8 och båda är de bästa OS jag haft

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är Linux lätt att lära sig?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo visst är det så. Sen har Microsoft gjort sitt för att säkra monopolet också med metoder för att stänga ute konkurrensen. Tycker du det är bra också då?

Visst kan det bli så. Samtidigt är Linux så mycket bättre i grunden jämfört med Windows. Hur är det på serversidan då för Linux? Har du fått virus trots att det är så stort på den marknaden?

Vad du menar med grep "'Failed password' /var/log/auth.log" antar jag att du syftar på när man försökt testa olika lösenord? Alltså någon logg på det? Annars får du gärna förklara.

Det är absolut inte bra att Microsoft har monopol och bevarar monopolet. Men jag tycker fortfarande att Windows 7 är ett underbart OS på alla sätt och vis. Ubuntu är bra men måste bli bättre.

Har inte fått något virus (mig veterligen) på Ubuntu Servern men "grep 'Failed password' /var/log/auth.log" visar alla tusentals bots som försöker klura ut olika lösenord på servern till användare (root, mysql, sedan massa random användarkonton).

Det går givetvis "säkra" servern rätt brutalt genom att bara tillåta vissa IP-nummer osv. men vill inte riskera att låsa mig själv ute

Permalänk
Medlem

En fråga: Om Steam kommer till Linux betyder det väl inte att speltillverkarna göra Linux versioner av sina spel? Eller går de att spela på Linux pga Steam?
Kanske inte är så roligt att starta Steam för att sedan välja mellan 5 st spel i deras butik.

Och klart att de blir sura, de kommer ju förlora pengar. Hatar de App Store och Google Play lika mycket?
Bara för att windows har en butik från början så betyder det väl inte att Steam är blockerade?

Det är väl nästan bara Steam som erbjuder spelbutik i Windows nu. Kan de inte behöva lite konkurrens (kanske de sänker priserna som nu är brutalt höga)?
Själv köper jag nog hellre av Windows 8 än av Steam, mest för att slippa en tredjepart som vill ha personuppgifter.
Microsoft har redan haft dem i ett antal år.

Samma med Android. Jag köper t.ex Googles egna Gmail App istället för någon liten skum tredjepart.

Monopol is a bitch, jag vet.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Gabe är rätt stor i käften.. Och varför i hela friden är han emot en inbyggd app-store? Det minskar ju bevisligen risken för att råka installera virus,, trojaner etc, priserna pressas också, bara bra för konsumenten.

Men vem kommer betala för dyra spel på Steam om man kan köpa samma spel direkt i inbyggda app-storen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebboD:

Gabe är rätt stor i käften.. Och varför i hela friden är han emot en inbyggd app-store? Det minskar ju bevisligen risken för att råka installera virus,, trojaner etc, priserna pressas också, bara bra för konsumenten.

Han är lite inkonsekvent där. Gnu/Linux har ju samma system. Att installera allt från ett ställe/programförråd:
http://www.ubuntu.com/ubuntu/features/ubuntu-software-centre

Varför skulle det vara dåligt om Windows anammar den idén? Risken för virus och trojaner borde minska på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jo, problemet jag har med det här är snarare att jag finner gabe newell har en enorm dubbel moral, han är emot vad Microsoft gör för att ta kontroll över applikations köp (med en store bla, försöka skapa en platform för spel), men han själv sitter med STEAM som har gjort just detta på spel med samma funktioner, och flyttat en stor del av spelmarknaden till hans/deras egna platform som desutom tvinngar en klient för att kunna spelas. (Även fast jag har mitt singel player spel på en dvd t ex)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och varför tror du det är så? Klart det blir så när Microsoft har monopol på Windows. Runt 90% av alla datorer som säljs kör Windows. De är anpassade efter Windows. Hur många tror du är anpassade för Linux/Ubuntu egentligen? Klart allt fungerar på Windows sett till hårdvara när nästan alla datorer byggs för det. Tycker du det är en bedrift av Windows då?

Men nu får du väl ge dig!?!? Vadå "Microsoft har monopol på Windows"?? Det är ju deras produkt! Vad ska Microsoft göra tycker du? Säga åt tillverkarna typ, "Neh, sälj lite datorer med andra OS nu så vi får sälja mindre"? Om Dell, HP, Sony, Packard Bell osv osv vill sälja datorer med Linux så är det väl bara att göra det!? Eller är det så att många har provat förut och märkt att det säljer jäkligt dåligt?

En bedrift av Windows? Du får det att låta som om Windows är ett företag. Jag tycker det är en jäkla bra bedrift av Microsoft att ha skapat en så bra säljande produkt.

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Det är absolut inte bra att Microsoft har monopol och bevarar monopolet. Men jag tycker fortfarande att Windows 7 är ett underbart OS på alla sätt och vis. Ubuntu är bra men måste bli bättre.

Har inte fått något virus (mig veterligen) på Ubuntu Servern men "grep 'Failed password' /var/log/auth.log" visar alla tusentals bots som försöker klura ut olika lösenord på servern till användare (root, mysql, sedan massa random användarkonton).

Det går givetvis "säkra" servern rätt brutalt genom att bara tillåta vissa IP-nummer osv. men vill inte riskera att låsa mig själv ute

Nej det är inte bra. Jag säger som dig Windows 7 är riktigt bra. Men för mig trivs jag med Linux/Ubuntu ännu bättre. Men alla har olika smak!

Hehe okej då är jag med på vad det är för något. Jo det förstår jag man ska kunna använda det själv också utan att stänga sig ute. Tack för förklaringen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izlandi:

Jo, problemet jag har med det här är snarare att jag finner gabe newell har en enorm dubbel moral, han är emot vad Microsoft gör för att ta kontroll över applikations köp (med en store bla, försöka skapa en platform för spel), men han själv sitter med STEAM som har gjort just detta på spel med samma funktioner, och flyttat en stor del av spelmarknaden till hans/deras egna platform som desutom tvinngar en klient för att kunna spelas. (Även fast jag har mitt singel player spel på en dvd t ex)

Detta är nog en av de mest irriterande sakerna nu för tiden: att man måste registrera sig på hundra olika sidor. Steam + Microsoft Live + Origin + Ubisoft m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Linux för desktop är inte en komerrsiellt gångbar plattform, vare sig du vill eller inte, pga ideologiska, kulturella och praktiska orsaker (såsom licenshantering och källkodshantering), varför skulle gamers vilja byta till Linux bara för att man erbjuder några titlar där? Att alla gamers skulle vallfärda till Linux bara för att Steam har en klient där är befängt.

Newell säger som han gör då han räds konkurrens, det är ingen sanningsprofetia, det är knappast så att Valve över en natt stänger ner Steam för Windows och satsar allt på Linux. Att bygga upp en ny marknad tar tid och med alla problem som jag nämnt tidigare så kommer det inte bli en lätt resa, en resa som jag inte tror på.

Att det inte skulle vara kommersiellt gångbart på desktops är en åsikt, vilket man så klart får och bör ha. Men det måste inte vara ett evigt faktum. Linux funkar på servrar, som professionellt verktyg, i routrar, smartphones, TV-boxar, etc. Det reggas någon miljon nya Android-enheter varje dag. Det finns inget inneboende i ordet "Linux" som gör att "vanligt folk" inte kan använda det.

Varför skulle gamers vilja byta till Linux? Det är bara att läsa denna kommentarstråden - det är många som har uttryckt sig exakt enligt mönstret "Om bara spelen fanns till Linux så skulle jag byta.".

Det är helt rätt att Newell säger detta då det verkar som att Microsoft vill börja ta en del av Valves distributionskaka. De kommer inte stänga ner Steam för Windows i morgon, troligen aldrig (om inte Microsoft går all-in och börjar förbjuda konkurrerande "app stores" för Windows, vilket i sig säkert är något som oroar Valve), och det kommer säkert vara deras absolut största inkomstkälla ett bra tag framöver. Och det kommer inte bli lätt att få över folk till Linux, som du säger.

Det många spekulerat i (i flera år nu, men det blir mer och mer sannolikt nu när Linux officiellt och frekvent nämns av Valve) är att Valve kommer släppa en Steam-"konsol" av något slag, och då passar det vansinnigt bra med Linux i botten just pga licensen och den rena kodmängden de får gratis (vilket även Google insåg med Android). Det är med den bakgrunden som man främst ska läsa hans uttalanden. Det är inte sant bara för att han säger det, men det måste inte heller vara falskt bara för att han säger det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.