Permalänk
Medlem

Steam + SSD = ?

Tjena

Har nyligen köpt en SSD som förhoppningvis är hemma imorn men har lite funderingar angående spel på steam som jag gärna vill ha på min SSD.

Jag har köpt en Crucial M4 128gb för att kunna installera Windows 7 på den för en snabbare uppstart samt spel. De som som jag garanterat vill lägga på SSD:n är Arma 2 Operation Arrowhead men jag har lite funderingar över detta.

Jag har köpt Arma 2 från steam som just nu ligger på min vanliga hårdisk (såklart), men är det möjligt att föra över Arma 2 till SSD:n? Vad jag har förstått så måste man installera spelen på SSD:n för att få maximal prestanda, är det så? Eller kan man bara kopiera över spelet till SSD:n med t.ex. Steamtools?

Alltså, för att förenkla frågan lite.

Kan man bara kopiera spelet över till SSD:n eller måste man installera spelet på SSD:n för att verkligen använda SSD:n hastigeht? Om man nu måste installera spelet på SSD:n hur kör man det om man använder steam?

Tack på förhand

/Carl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlhkh:

Vad jag har förstått så måste man installera spelen på SSD:n för att få maximal prestanda, är det så?

Nja, för att starta det så snabbt som möjligt och få så korta laddningstider som möjligt. Du får inte fler fps för att det ligger på SSD.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Hej! jag använder Steam mover och det fungerar hur bra som hälst och är gratis http://www.traynier.com/software/steammover

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Nja, för att starta det så snabbt som möjligt och få så korta laddningstider som möjligt. Du får inte fler fps för att det ligger på SSD.

Fast om du lägger spelet på en SSD så kan ev. fryslagg att försvinna. Det gjorde det för mig i Minecraft, och spelet flyter som en dröm sedan dess. Underskatta inte SSDns potential ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Gör steambackups på alla dina spel som du är intresserad av. Installera steam på ssd. Restore de spel du vill spela.
SSD till spel ska du inte underskatta

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Steams backup funktion fungerar mycket bra och tar inte speciellt lång tid.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Det är super enkelt att flytta steam foldern, jag gjorde det i veckan utan problem eller program.

The following instructions are a simple way to move your Steam installation along with your games:

Exit the Steam client application.
Browse to the Steam installation folder for the Steam installation you would like to move (C:\Program Files\Steam by default).
Delete all of the files and folders except the SteamApps folder and Steam.exe
Cut and paste the whole Steam folder to the new location, for example: D:\Games\Steam\
Launch Steam and log into your account.

Steam will briefly update and then you will be logged into your account. For installed games, verify your game cache files and you will be ready to play. All future game content will be downloaded to the new folder (D:\Games\Steam\SteamApps\ in this example)

If you encounter any errors during the move process or when Steam is launched from the new location, it may be necessary to perform a more thorough process:

Exit the Steam client application.
Browse to the Steam installation folder for the Steam installation (continuing the from the last section example, this would be the new location of D:\Games\Steam\.
Move the SteamApps folder from the Steam installation folder to your desktop.
Review the Uninstalling Steam topic for instructions to uninstall Steam (this must be done to remove your old Steam installation settings from the Windows Registry).
Review the Installing Steam topic for instructions to re-install Steam to the desired location.
Move the SteamApps folder into the new Steam installation folder to copy all of your downloaded game content, settings, and saved games to the new location.
Start Steam and log in to your existing Steam account to confirm that the move was successful.
For installed games, verify your game cache files and you will be ready to play.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Mjo, arma är ett knepigt kreatur som för närvarande kan flaska ganska hårt i lagringsgränssnittet. Köra arma på ssd ger överlag bättre prestanda och bättre fps flyt. Optimalt lägger du arma på en ramdisk, eller kör med ramcache.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem

Måste ju fråga nu, menar du att du inte tänker installera Windows på SSDn?

Annars kan du altid använda dig av Steam Mover som i princip är ett lätt verktyg för att göra så kallade junction points. Fungerar väldigt bra, använder det själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlhkh:

Tjena

Har nyligen köpt en SSD som förhoppningvis är hemma imorn men har lite funderingar angående spel på steam som jag gärna vill ha på min SSD.

Jag har köpt en Crucial M4 128gb för att kunna installera Windows 7 på den för en snabbare uppstart samt spel. De som som jag garanterat vill lägga på SSD:n är Arma 2 Operation Arrowhead men jag har lite funderingar över detta.

Jag har köpt Arma 2 från steam som just nu ligger på min vanliga hårdisk (såklart), men är det möjligt att föra över Arma 2 till SSD:n? Vad jag har förstått så måste man installera spelen på SSD:n för att få maximal prestanda, är det så? Eller kan man bara kopiera över spelet till SSD:n med t.ex. Steamtools?

Alltså, för att förenkla frågan lite.

Kan man bara kopiera spelet över till SSD:n eller måste man installera spelet på SSD:n för att verkligen använda SSD:n hastigeht? Om man nu måste installera spelet på SSD:n hur kör man det om man använder steam?

Tack på förhand

/Carl

Gör en backup i steam (Högerklicka på spelet, finns i flikarna.

Sen är det bara att installera Steam på SSD'n, och installera ARMA2

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Gör steambackups på alla dina spel som du är intresserad av. Installera steam på ssd. Restore de spel du vill spela.
SSD till spel ska du inte underskatta

Antar att han menar att han har många spel på steam som han vill kunna spela, men bara ha något eller några på SSDn, då alla inte får plats, själv skulle jag t.ex gärna ha ARMA 2 på SSDn, men installerar jag hela steam på SSDn så får jag inte plats med GTA 4, Skyrim och ett 20-tal andra spel från steam.

Kanske missuppfattar dig nu

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Alltså; jag kan inte se att en mekanisk eller ssd skulle få steam att registrera någon specifik hastighet (eller begränsning.)
Det bör ju vara så att steam* använder den hastigheten som den har möjlighet till. Jag menar det finns ju olika snabba mekaniska hårddiskar också.

Jag har blivit förvånad förr så det skulle vara kul att höra om någon vet.

*skrev fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Antar att han menar att han har många spel på steam som han vill kunna spela, men bara ha något eller några på SSDn, då alla inte får plats, själv skulle jag t.ex gärna ha ARMA 2 på SSDn, men installerar jag hela steam på SSDn så får jag inte plats med GTA 4, Skyrim och ett 20-tal andra spel från steam.

Kanske missuppfattar dig nu

Du förstod mig rätt.
Jag har gjort följande som jag ser som en trevlig lösning;
1, Hade steam installerat på en mekaniskt disk med massor av spel. Kände att jag inte hade rätt prestanda och ville slippa begränsningarna som följde med stora mekaniska diskar. Exempel på begräsningar finns tex i arma2
2, Jag gjorde back up på alla spel som jag hade installerat (ca 40 spel) och installerade därefter steam på en tom 120gb ssd. En snabb och smidig process.
3, Jag har nu 10 spel installerat på ssd:n och om jag vill spela något annat tar jag bort spelet och installerar nytt från back-up:en. Det går väldigt snabbt samtidigt som jag slipper ladda ner spel i tid och otid.
4, man behöver inte ha alla spel i sin steamkatalog installerad. Du kan tex ha GTA4, Skyrim och 10-tal spel installerad och de resterande 10 spelen liggandes i en back-up katalog.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Måste ju fråga nu, menar du att du inte tänker installera Windows på SSDn?

Annars kan du altid använda dig av Steam Mover som i princip är ett lätt verktyg för att göra så kallade junction points. Fungerar väldigt bra, använder det själv!

"Jag har köpt en Crucial M4 128gb för att kunna installera Windows 7"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

"Jag har köpt en Crucial M4 128gb för att kunna installera Windows 7"

Oops!

edit:
För att klargöra vad Steam Mover är för något så kan jag förklara hur jag själv har det:
Jag har Steam (och Windows) installerat på min SSD, vilket i sig är lite jobbigt eftersom Steam automatiskt installerar allt till enheten Steam själv ligger på utan någon möjlighet till att ändra, och det är där Steam Mover kommer in i bilden. Genom att flytta över redan installerade Steamspel från Steam-mappen till valfri mapp med så kallade junction points så kan man alltså välja att ha vissa spel på sin SSD eller sin HDD.

Permalänk

Använd symboliska länkar på spelen du vill flytta till SSDn.

Anta att Arma 2 ligger i mappen "D:/Steam/steamapps/common/Arma 2"
Du vill flytta Arma 2 till SSDn, flytta Arma 2 mappen från D: till "C:/Spel/Arma 2".
Öppna kommandotolken (cmd) som administratör och skriv:

D: *enter* cd steam/steamapps/common *enter*

Se till att mappen "Arma 2" inte finns i "D:/Steam/steamapps/common".
Skriv nu det här i kommandotolken du öppnade:

mklink /d "Arma 2" "C:\Spel\Arma 2" *enter*

Du har nu skapat en symbolisk länk, om du nu går in i Arma 2 mappen så kommer du komma till din SSD.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753194%28v=ws.10...

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Du förstod mig rätt.
Jag har gjort följande som jag ser som en trevlig lösning;
1, Hade steam installerat på en mekaniskt disk med massor av spel. Kände att jag inte hade rätt prestanda och ville slippa begränsningarna som följde med stora mekaniska diskar. Exempel på begräsningar finns tex i arma2
2, Jag gjorde back up på alla spel som jag hade installerat (ca 40 spel) och installerade därefter steam på en tom 120gb ssd. En snabb och smidig process.
3, Jag har nu 10 spel installerat på ssd:n och om jag vill spela något annat tar jag bort spelet och installerar nytt från back-up:en. Det går väldigt snabbt samtidigt som jag slipper ladda ner spel i tid och otid.
4, man behöver inte ha alla spel i sin steamkatalog installerad. Du kan tex ha GTA4, Skyrim och 10-tal spel installerad och de resterande 10 spelen liggandes i en back-up katalog.

Okej, blir nog tyvärr inte en lösning för mig, då jag bara skulle ha plats med combined forces + BF3 som redan ligger där, och alltså skulle jag behöva byta spel stup i kvarten.

De flesta spelen vill jag heller inte ha på SSDn, då det inte riktigt behövs för alla, är mest Skyrim och Combined forces som skulle vara skönt att ha.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, blir nog tyvärr inte en lösning för mig, då jag bara skulle ha plats med combined forces + BF3 som redan ligger där, och alltså skulle jag behöva byta spel stup i kvarten.

De flesta spelen vill jag heller inte ha på SSDn, då det inte riktigt behövs för alla, är mest Skyrim och Combined forces som skulle vara skönt att ha.

Du borde testa Skyrim på ssd. Det kommer troligen vara värt besväret. Skillnaden är som dag och natt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Du borde testa Skyrim på ssd. Det kommer troligen vara värt besväret. Skillnaden är som dag och natt

Okej, menar du laddningstider då eller? De går ju på någon sekund hur som helst, men med den mängd mods jag har för närvarande så börjar laddningstiderna springa iväg lite.

Usch, nu när du säger sådär blir jag ju sugen på att springa till webhallen efter jobbet och köpa en till SSD bara till spel och program xD Speciellt när det finns så många SSDer på rea just nu ( vet dock inte om de är några som är något att ha)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, menar du laddningstider då eller? De går ju på någon sekund hur som helst, men med den mängd mods jag har för närvarande så börjar laddningstiderna springa iväg lite.

Usch, nu när du säger sådär blir jag ju sugen på att springa till webhallen efter jobbet och köpa en till SSD bara till spel och program xD Speciellt när det finns så många SSDer på rea just nu ( vet dock inte om de är några som är något att ha)

Det är inte enbart laddningstiderna. Spelet har ett allmänt bättre flöde än på en mekanisk disk.
Haha, ja köpsuget är ganska stort iom alla reor

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Använd symboliska länkar på spelen du vill flytta till SSDn.

Anta att Arma 2 ligger i mappen "D:/Steam/steamapps/common/Arma 2"
Du vill flytta Arma 2 till SSDn, flytta Arma 2 mappen från D: till "C:/Spel/Arma 2".
Öppna kommandotolken (cmd) som administratör och skriv:

D: *enter* cd steam/steamapps/common *enter*

Se till att mappen "Arma 2" inte finns i "D:/Steam/steamapps/common".
Skriv nu det här i kommandotolken du öppnade:

mklink /d "Arma 2" "C:\Spel\Arma 2" *enter*

Du har nu skapat en symbolisk länk, om du nu går in i Arma 2 mappen så kommer du komma till din SSD.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753194%28v=ws.10...

Bra tips, satt just och funderade vilka steam spel jag ska lägga på min bärbara (ssd 120GB) men nu blir det dom jag mest använder på ssd'n och resten på usb3 hårddisken :D.

-EDIT-

Måste meddela att detta fungerar utomordentligt, har nu flyttat hälften av spelen till min usb3 hårddisk och verifierat att det fungerar :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det är inte enbart laddningstiderna. Spelet har ett allmänt bättre flöde än på en mekanisk disk.
Haha, ja köpsuget är ganska stort iom alla reor

Okej, det får jag allt prova Är lite sugen på en Corsair Intern SSD 240GB Force GT, men har hört att Force GT diskarna ska vara rätt ostabila, annars blir det nog en Plextor M3 Pro, fick ju "Toppklass"-utmärkelsen i deras SSD test

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlhkh:

Tjena

Har nyligen köpt en SSD som förhoppningvis är hemma imorn men har lite funderingar angående spel på steam som jag gärna vill ha på min SSD.

Jag har köpt en Crucial M4 128gb för att kunna installera Windows 7 på den för en snabbare uppstart samt spel. De som som jag garanterat vill lägga på SSD:n är Arma 2 Operation Arrowhead men jag har lite funderingar över detta.

Jag har köpt Arma 2 från steam som just nu ligger på min vanliga hårdisk (såklart), men är det möjligt att föra över Arma 2 till SSD:n? Vad jag har förstått så måste man installera spelen på SSD:n för att få maximal prestanda, är det så? Eller kan man bara kopiera över spelet till SSD:n med t.ex. Steamtools?

Alltså, för att förenkla frågan lite.

Kan man bara kopiera spelet över till SSD:n eller måste man installera spelet på SSD:n för att verkligen använda SSD:n hastigeht? Om man nu måste installera spelet på SSD:n hur kör man det om man använder steam?

Tack på förhand

/Carl

Fattar inte varför alla drar igång en kampanj för steam mover och gör det själv lösningar när du postar att du har steamtools.

Ja, det går jätte bra att använda steamtools för att flytta ARMA 2 till SSD. Personligen gör jag tvärtom och har steam på SSDn och flyttar bort det jag inte använder (detta för att valve spel ska kunna komma på SSDn) men för 3dje parts spel har det ingen betydelse.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Är jag ute och cyklar nu? Min fundering är nämligen hur ni kan få bättre "flow" i spelet pga av SSD?
Hårdisken ritar väl inte upp några texturer? Det enda senariot jag kan se där en ssd skulle ge bättre flow är om man har lite ram-minne.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Har precis fått hem SSD:n men har ett litet problem. Fick inte med några kablar till den.

I min data finns det en Sata kabel som går från min orginal hårddisk, är det den jag ska använda eller måste jag köpa en ny. SSD:n ska väl även kopplad ihop med en strömkabel som går till moderkortet. Vart får jag tag på dessa?

Permalänk
Medlem

Hinner inte ens tabba tillbaka till firefox innan spelet startar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av Carlhkh:

Tack för alla svar!

Har precis fått hem SSD:n men har ett litet problem. Fick inte med några kablar till den.

I min data finns det en Sata kabel som går från min orginal hårddisk, är det den jag ska använda eller måste jag köpa en ny. SSD:n ska väl även kopplad ihop med en strömkabel som går till moderkortet. Vart får jag tag på dessa?

Antar att du köpte en OEM version, för då får man inte med sladdar eller adaptrar eller så. Är osäker på om det funkar att köra den via vanlig sata2 port, eller om man tappar prestanda på det, det får någon annan som vet gärna svara på. Strömkabeln går från PSUn (nätagget), inte moderkortet, men det är bara en vanlig sata strömkabel, precis en sån som du har till din vanliga HDD, förmodligen sitter det flera kontakter på den sladd som går till din HDD, och då kan du stoppa i en av dem, en strömkabel kan försörja flera HDDer/SDDer

Om du skriver vilket moderkort du har ( såg inte det i din signatur ) så kan vi kolla hur många sata portar du har, och om alla är sata 2 eller om några är sata 3

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för snabba svar.

Jag har ett Intel 033FF6 moderkort och har en Sata 3 port ledig.

Det jag vet är att jag har en strömkabel som det står SATA på som passar till det bredare uttaget på SSD:n. Men saknar den mindre kabeln som sitter fast i moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Carlhkh:

Väldigt tacksam för snabba svar.

Jag har ett Intel 033FF6 moderkort och har en Sata 3 port ledig.

Det jag vet är att jag har en strömkabel som det står SATA på som passar till det bredare uttaget på SSD:n. Men saknar den mindre kabeln som sitter fast i moderkortet.

Skaffa en SATA-kabel, sen är det bara att koppla in SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Skaffa en SATA-kabel, sen är det bara att koppla in SSDn.

Ok, tack!

När jag sedan har kopplat in SSD:n, hur gör jag då för att installera Windows 7 på den? Jag skrev precis ut en säkerhetkopierings skiva med Windows 7 på som jag sedan ska installera på SSD:n men hur gör jag med windows som fortfarande ligger kvar på vanliga hårdisken?