Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vajert chiefen! Och resultaten var föga förvånande, hehe

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Så härligt initativ, så jäkla kul att se (satsningen på linux då). Det är nog detta som behövs, att någon vågar satsa och att andra utvecklare sedan följer efter (om det visar intresse det vill säga). Anledningen till varför jag stannar kvar på Windows är just spelandet och avsaknaden av Photoshop (Gimp kan inte mäta sig även hur mycket folk försöker intala dig det). Längtar, ska bli kul att se hur detta leder.

Sen är det väl också lite PR att utrycka sig såhär angående w8, det lyckas han med i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Steam har ju lanserats till Linux, så det lär inte dröja länge Source-spel som TF3 är dock i första rummet. Lär ta ett etag innan vi ser spel som BF3 på Linux...

BF3 vore nog bland de sista spel som tar steget in i Linux eftersom:
1. det är jättemycket DX11 specifik kod som blir jobbig att porta
2. EA tror nog inte att de kan tjäna specielt mycket mer pengar på BF3 utöver DLC's.

Skrivet av KiXeR:

Finns det någon riktigt bra förklaring varför utvecklare satsar på DX istället för OpenGL? Är inte insatt i ämnet.

En massiv reklamkampanj inför lanseringen av Windows Vista

Skrivet av Zyriak:

Aero går att stänga av och då Windows vänder sig till fler än kodnördar så finns det många som uppskattar visuella funktioner, men som sagt, vill man inte köra det så behöver man inte.

Utbildning påverkar inte vilket operativ man väljer, det är bara ett tomt uttalande eller har du fakta att backa upp med? Många som håller på med Linux är självlärda, medan det finns utbildade personer som använder olika system, vare sig det är Linux, Windows eller något annat.

Man får väll anta att utbildning speglar intresse och att någon med stort datorintresse är mer trolig att testa ett annat operativ system eller vara medveten om möjligheten att göra det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Mr 30 procentaren har uttalat sig! Från och med att jag läste detta kommer det inte köpas mer Steam spel till min burk iaf.

Var ska du köpa spelen istället?
Om du köper fysisk kopia så går minst 60% till andra aktörer än spelutvecklaren har jag för mig, så Steam är det bästa alternativet, om man inte kan köpa spelet direkt ifrån utvecklaren då.

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt när folk ska ta fram varannan bra-grejen. Windows 2000 va bra. Men ingen nämner det bara för att få ihop varannan bra - varannan dålig.

Alltså blir det:
Windows 98: Bra
Windows 2000: Bra
Windows ME: Dålig

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Microsofts mål med Windows 8 och Metro är att skapa ett slutet ekosystem, där allt måste gå genom deras egen store. Man kan inte distribuera en Metro applikation utanför Microsofts app store, vilket betyder att Microsoft kan bestämma exakt vad som får säljas och lägger dessutom beslag på 30% av intäkterna.

Kollar man på "Windows 8 app certification requirements", så kommer t.ex. inte våldsamma spel att tillåtas. Väldigt många spel har PEGI 18.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh694083...

* "Apps with a rating over PEGI 16, ESRB MATURE, or that contain content that would warrant such a rating, are not allowed."
* "5.6 Your app must not contain content that encourages, facilitates or glamorizes excessive or irresponsible use of alcohol or tobacco products, drugs or weapons"

Vad de flesta inte verkar förstå är att Microsofts mål är att helt ersätta den vanliga desktopen med Metro, vanliga desktop applikationer kommer att räknas som "legacy" applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Alltid lika roligt när folk ska ta fram varannan bra-grejen. Windows 2000 va bra. Men ingen nämner det bara för att få ihop varannan bra - varannan dålig.

Alltså blir det:

Kanske för windows 2000 inte direkt var populär bland casual användare?
Oset var ju inte direkt menad för allmäna användare utan mera highend, precis som alla andra företags/server baserade OS versioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kogster:

BF3 vore nog bland de sista spel som tar steget in i Linux eftersom:
1. det är jättemycket DX11 specifik kod som blir jobbig att porta
2. EA tror nog inte att de kan tjäna specielt mycket mer pengar på BF3 utöver DLC's.

Säg inte det, EA har också kikat åt Linux en längre tid. Oklart vad för planer de har dock.

Permalänk
Medlem

Hoppar också på Linux-tåget direkt när man kan spela lite större titlar.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Om någon skulle spela en icke-tecknad variant av Peter Griffin från Family Guy så skulle det vara Gabe Newell...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusL:

Microsofts mål med Windows 8 och Metro är att skapa ett slutet ekosystem, där allt måste gå genom deras egen store. Man kan inte distribuera en Metro applikation utanför Microsofts app store, vilket betyder att Microsoft kan bestämma exakt vad som får säljas och lägger dessutom beslag på 30% av intäkterna.

Kollar man på "Windows 8 app certification requirements", så kommer t.ex. inte våldsamma spel att tillåtas. Väldigt många spel har PEGI 18.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh694083...

* "Apps with a rating over PEGI 16, ESRB MATURE, or that contain content that would warrant such a rating, are not allowed."
* "5.6 Your app must not contain content that encourages, facilitates or glamorizes excessive or irresponsible use of alcohol or tobacco products, drugs or weapons"

Vad de flesta inte verkar förstå är att Microsofts mål är att helt ersätta den vanliga desktopen med Metro, vanliga desktop applikationer kommer att räknas som "legacy" applikationer.

Då kanske vi slipper virus och trojaner till Windows plattformen. En fördel för många.

Permalänk
Medlem

Jag kör PC av den anledning att PC-Spel finns och funkar bäst till Windows.
Men jag skulle självklart kunna tänka mig att köra Linux om alla spel fungerade som till Windows.

Men sen finns det ju ett annat problem med Linux, att man måste vara ganska duktig på datorer för att kunna ställa in Linux. För allt görs väl typ via terminal (heter det så?) fortfarande? Jag har aldrig kört ett "hardcore" Linux utan har bara testat Ubuntu där mitt ljudkort genast började bråka, men där var man ju tvungen att köra en hel del via terminal. Nu är det nog några år sedan jag provade Ubuntu så jag vet inte hur pass användarvänligt det är idag men...

Jaja, någon får gärna rätta mig angående det jag skrev om Linux, har som sagt inte använt det direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk

ånstigt det är ju inte det besta för valve att windows/xbox spel tar upp mer av marknaden men vem bryr sig inget kan slå valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tänk om alla utvecklare plötsligt bestämde sig för att dumpa DirectX, och gå direkt över till OpenGL och Linux. Underbara tanke.

Gaben är förövrigt så mycket av en karlakarl man kan bli.

Ja tänk om..............
Om om inte fanns hade jag varit kung av Kina......

Nej lite mer seriöst nu........ Så länge konsolerna är uppbyggda som de är lär vi inte se en fight mellan DX och OGL som vi såg i slutet av 90-talet och början av 2000-talet.....ännu en sak man kan tacka MS för för att vara ärlig.....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SebboD:

Gabe är rätt stor i käften.. Och varför i hela friden är han emot en inbyggd app-store? Det minskar ju bevisligen risken för att råka installera virus,, trojaner etc, priserna pressas också, bara bra för konsumenten.

Precis, en integrerad appstore är bra för alla så länge det fortfarande är fritt att sälja program genom andra vägar också. Det är först om Appstore hade varit det enda sättet att installera program på Windows 8 som det vore ett problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Säg inte det, EA har också kikat åt Linux en längre tid. Oklart vad för planer de har dock.

Inte en chans i helvete att EA skulle sponsra en portning av BF3 för goodwill. Om steam/valve visar att det finns en efterfrågan på spel till linux stor nog att EA skulle tjäna pengar kommer nog framtida spel även komma till linux. EA har ju inte direkt varit nytänkande i sina marknadsstrategier på sistone.

Skrivet av Elcentralen:

ånstigt det är ju inte det besta för valve att windows/xbox spel tar upp mer av marknaden men vem bryr sig inget kan slå valve.

Har du övervägt att använda skiljetecken?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tänk om alla utvecklare plötsligt bestämde sig för att dumpa DirectX, och gå direkt över till OpenGL och Linux. Underbara tanke.

Gaben är förövrigt så mycket av en karlakarl man kan bli.

Haha, håller med fullkomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kogster:

Inte en chans i helvete att EA skulle sponsra en portning av BF3 för goodwill. Om steam/valve visar att det finns en efterfrågan på spel till linux stor nog att EA skulle tjäna pengar kommer nog framtida spel även komma till linux. EA har ju inte direkt varit nytänkande i sina marknadsstrategier på sistone.

Som sagt, säg inte det. Dock tror jag det är rätt osannolikt att det händer med BF3, spelet är nästan ett år gammalt nu men möjligen BF4. Slutet av 2013/början av 2014 är ett bra tag fram till och fram tills dess bör Dice ha tid att få till något som rullar på Linux.

Portar de spelet är det för att tjäna pengar, vilket är anledningen till att Valve intresserat sig för Linux. Tro inget annat.

Om BF3 och Diablo 3 skulle portas till Linux så skulle det täcka mer eller mindre hela mitt spelbehov i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv

Jag tar nog och hoppar på Linux tåget också om några av favorit titlarna fixas till Linux

Permalänk
Medlem

"en egen mjukvarubutik och utöva allt hårdare kontroll över ekosystemet."

Naaaw blev Steam onödigt nu? Klart han sågar, blir ju ledsen.

Å andra sidan hatar jag Xbox-Dashboardet så likt allt annat M$ gör lär ju deras fina mjukvarubutik suga mer än App-Store.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Majora:

Det skulle inte vara helt fel om steam faktiskt börjar erbjuda sitt sortiment för Linux. Kanske fler utvecklare då kan få upp ögonen och bidra.

Steam kommer till Linux och det första spelet blir Left 4 Dead 2.
Sen antar jag att andra spel som använder sig utav Source motorn följer.

Skrivet av mrSvamp:

Enda anledningen till att jag inte har linux nu är just spel. Fix it nu! (Nej kom inte med cedega-tjafs)

Du kan dual-boota. Köra både Windows och Linux.

Skrivet av SuperSverker:

Steam har ju lanserats till Linux, så det lär inte dröja länge Source-spel som TF3 är dock i första rummet. Lär ta ett etag innan vi ser spel som BF3 på Linux...

Nej, Steam har inte lanserats på Linux. Det har annonserats. Det är inte släppt än, men det kommer. Det ska komma i år, 2012.

Skrivet av Dakkie:

Håller med honom helt och hållet. Funderat på detta länge själv. Kommer dock vänta tills det finns lite titlar innan jag själv kommer hoppa över till linux, vilket jag utan tvekan kommer inom ett par år.

Varför vänta? Hoppa på redan nu!
Du kan ju dual-boota och köra Windows och Linux samtidigt.
Bara för att du kör Windows betyder det ju inte att du inte också kan köra Windows.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Samma här, mer spel till linux så hoppar jag också in

Vänta inte, dual-boota Linux och Windows redan idag.

Skrivet av zerorepent:

Håller med om att det är spel som driver marknaden åt vilket OS som är populärast för standard användaren, men ett stort problem för linux är Khronos Group som är sega utav bara fan med OpenGL standarder tyvärr, samt att det inte finns så mycket guider för hur man utvecklar modern OpenGL. En annan sak vore om Apple fick tummarna ur röven och fixade sina OpenGL drivrutiner också.

OpenGL 4.2 släpptes för 11 månader sedan. OpenGL ES 2.0 för 5 månader sedan.
Mellan 2.1 och 3.0 tog det en lång tid men nu verkar det ändå utvecklas i hyfsad takt.

Skrivet av Atlas Tasume:

Usch, Gabe och Valve är några som verkar veta vad de pratar om, dock är de inga jag kan relatera till direkt då Valve inte erbjuder några spel jag är intresserad av.

Dom har över 1500 spel, det finns säkert något som du gillar.
Annars finns även Desura som är mer indie-inriktat.

Skrivet av Xeno88:

Att Windows 8 får folk att sluta använda Windows kommer säkert inte hända. De flesta som hatar Win8 kommer stanna på 7an. Om det är tillräckligt många som struntar i 8an så kommer Microsoft gå tillbaka till det de gjorde förr.

Det är viktigt för Microsoft att Windows 8 inte floppar. Annars kommer företagen att vägra uppgradera till Windows 8.
Många företag skippade Windows Vista, och många sitter fortfarande kvar på XP.

Om Windows 8 gör konsumenter besvikna, så kommer nog många att gå över till Mac.
Speciellt tjejer, bögar och icke-gamers.

Skrivet av Segas:

Nej, dualboot är inte ett alternativ för många användare, mig inkluderat.

Man kan även virtualisera.
- Köra Linux i Windows.
- Köra Windows i Linux.
- Köra både Windows och Linux sida-vid-sida samtidigt uppe på en hypervisor.

Skrivet av Buio:

Jag funderar på att fixa en dual-boot och ha Linux som huvudsystem och bara ha Windows 7 för att spela. Ska testa hur det känns i alla fall. Enda jag tror jag kommer sakna på desktop är foobar2000.

Om du söker i Ubuntu Software Center, på Freecode, SourceForge, så kanske du hittar något foobar2000 alternativ eller en klon.
Linux har en hel uppsjö av spelare, du hittar säkert någon du gillar, kanske även mer än foobar2000.

Annars kanske DeaDBeeF kan vara något? (screenshots)

Skrivet av cosmos92:

varför är win 8 en katastrof?

Detta är en genuin fråga så svara lungt och resonera tack

Jag tror att Windows 8 kan bli bra på tablets, TV och telefoner.
Men för deskop/laptop verkar det inte alls lovande.

Skrivet av Nasso:

Enda anledningen till att jag bootar upp windows på stationära datorn är just spel. Har till och med funderat på att skaffa en mac och dualboota osx/linux och ha osx för spelen. Tänk så trevligt om det räckte att bara ha linux! ^_^

Nja, OS X är ju inte något jättebra OS för spel heller direkt.

Skrivet av Aloysius:

Med en integrerad butik så är det väl ganska klart att det Newell egentligen är rädd för är att Steam ska bli ungefär som ICQ eller Netscape när MSN Messenger respektive IE kom med Windows.

Windows Store är endast till för Metro appar.

Skrivet av Buio:

Saker har ändrats enormt på andra marknader. Microsoft sitter inte säkert. Det är därför de har panik just nu och vill använda Windows som en hävstång för att sälja plattor och mobiler.

Dom satsar även mycket på reklamintäkter med deras Bing satsning. Samt på molnet med deras Azure satsning.
Nu pushar dem rätt hårt för Metro också.

Skrivet av Rixxz:

Många använder sig ju redan av OpenGL.
Bara för att man använder OpenGL betyder ju inte att man utvecklar för Linux.
OpenGL körs på Windows också.
Alla som utvecklar för Wii och PlayStation använder OpenGL.

Skrivet av Megacrash:

Gör de Linux mindre komplicerat att använda och att spel går att köra så byter jag direkt.

Jag anser inte Linux vara komplicerat.
Har du provat Linux? Isf, när då?
Det är ju barnenkelt.

Men vissa saker är ju annorlunda, det gör inte det mer komplicerat, men det gör att det är på ett annat sätt än vad du är van vid kanske.

Skrivet av Ninjaflipp:

Håller med även här. Kalla mig oteknisk om ni vill, och nu har jag visserligen inte använt Linux särskilt mycket alls, men de gångerna jag har gjort det så har jag blivit ganska förbryllad. :x

När var det? Linux blir ju lättare och lättare att använda.
Sen är det lite vanesak också. Det tar ju en tid att vänja sig.
Jag tycker att det är busenkelt.

Skrivet av dCipher:

MS kommer försöka göra en apple, strypa marknaden så att alla pengar går genom deras händer, och kommer att misslyckas kapitalt. Om de inte ens kan få till en så förhållandevis okomplicerad tjänst som GFWL utan att skita i det blå skåpet så illa att det är bromsspår långt uti farstun, hur illa kommer de att fucka upp sitt försök att bli apple?

Dom kommer ju ha Windows Store ikon på skrivbordet, på startmenyn, och lite överallt.
Sen kommer Windows Store vara det naturliga valet att använda på Windows tablets och telefoner.

Skrivet av KiXeR:

Finns det någon riktigt bra förklaring varför utvecklare satsar på DX istället för OpenGL? Är inte insatt i ämnet.

OpenGL är bara för grafik. Vill man ha mer får man blanda det med andra bibliotek eller använda någon lösning som Simple DirectMedia Layer (SDL).
DirectX består av flera komponenter där Direct3D är för grafik, sedan finns det komponenter för ljud, nätverk, input, etc.

Samt att Microsoft marknadsför DirectX hårt.

Skrivet av Zyriak:

Nej gillar man spel så bör man köpa spel från exempelvis GOG.com, tror man att Steam är "goda" så är man naiv, då har Microsoft gjort mer för spelandet än Valve.

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gör de Linux mindre komplicerat att använda och att spel går att köra så byter jag direkt.

Ubuntu är redan nu lättare än de flesta Windows operativ. Att det dessutom går snabbt utav bara fan att navigera när man vant sig är ju också en fördel

citat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

TLDR WALL OF TEXT

Rektorn har nu hållit tal, om moral och ideal?

OnT: Vilken kung, helt rätt

Permalänk
Medlem

Till alla som tror att Gabe säger detta pga konkurrens från windows:
Om han var rädd för att steam skulle utkonkureras av windows store, varför skulle han då byta till Ubuntu som redan har ett software center där man kan köpa spel?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Alltså blir det:

True story, 2000 är nog ett av de mest stabila operativsystem jag någonsin har haft.

Farsan hade ME under samma period och bara problem hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag pratar om spel som Valve utvecklat. Personligen undviker jag spel som är låsta till Steam om det finns alternativ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Steam kommer till Linux och det första spelet blir Left 4 Dead 2.
Sen antar jag att andra spel som använder sig utav Source motorn följer.

Du kan dual-boota. Köra både Windows och Linux.

Nej, Steam har inte lanserats på Linux. Det har annonserats. Det är inte släppt än, men det kommer. Det ska komma i år, 2012.

Varför vänta? Hoppa på redan nu!
Du kan ju dual-boota och köra Windows och Linux samtidigt.
Bara för att du kör Windows betyder det ju inte att du inte också kan köra Windows.

Vänta inte, dual-boota Linux och Windows redan idag.

OpenGL 4.2 släpptes för 11 månader sedan. OpenGL ES 2.0 för 5 månader sedan.
Mellan 2.1 och 3.0 tog det en lång tid men nu verkar det ändå utvecklas i hyfsad takt.

Dom har över 1500 spel, det finns säkert något som du gillar.

Det är viktigt för Microsoft att Windows 8 inte floppar. Annars kommer företagen att vägra uppgradera till Windows 8.
Många företag skippade Windows Vista, och många sitter fortfarande kvar på XP.

Om Windows 8 gör konsumenter besvikna, så kommer nog många att gå över till Mac.
Speciellt tjejer, bögar och icke-gamers.

Man kan även virtualisera.
- Köra Linux i Windows.
- Köra Windows i Linux.
- Köra både Windows och Linux sida-vid-sida samtidigt uppe på en hypervisor.

Om du söker i Ubuntu Software Center, på Freecode, SourceForge, så kanske du hittar något foobar2000 alternativ eller en klon.
Linux har en hel uppsjö av spelare, du hittar säkert någon du gillar, kanske även mer än foobar2000.

Annars kanske DeaDBeeF kan vara något? (screenshots)

Jag tror att Windows 8 kan bli bra på tablets, TV och telefoner.
Men för deskop/laptop verkar det inte alls lovande.

Nja, OS X är ju inte något jättebra OS för spel heller direkt.

Windows Store är endast till för Metro appar.

Dom satsar även mycket på reklamintäkter med deras Bing satsning. Samt på molnet med deras Azure satsning.
Nu pushar dem rätt hårt för Metro också.

Många använder sig ju redan av OpenGL.
Bara för att man använder OpenGL betyder ju inte att man utvecklar för Linux.
OpenGL körs på Windows också.
Alla som utvecklar för Wii och PlayStation använder OpenGL.

Jag anser inte Linux vara komplicerat.
Har du provat Linux? Isf, när då?
Det är ju barnenkelt.

Men vissa saker är ju annorlunda, det gör inte det mer komplicerat, men det gör att det är på ett annat sätt än vad du är van vid kanske.

När var det? Linux blir ju lättare och lättare att använda.
Sen är det lite vanesak också. Det tar ju en tid att vänja sig.
Jag tycker att det är busenkelt.

Dom kommer ju ha Windows Store ikon på skrivbordet, på startmenyn, och lite överallt.
Sen kommer Windows Store vara det naturliga valet att använda på Windows tablets och telefoner.

OpenGL är bara för grafik. Vill man ha mer får man blanda det med andra bibliotek eller använda någon lösning som Simple DirectMedia Layer (SDL).
DirectX består av flera komponenter där Direct3D är för grafik, sedan finns det komponenter för ljud, nätverk, input, etc.

Samt att Microsoft marknadsför DirectX hårt.

Sluta trolla.
Microsoft listar deras API på MSDN, så ALLA vet operativsystemets funktioner och kan därför bygga upp sina egna attackprogram som kan använda valfri backdoor.
Även Apple listar deras API så alla vet operativsystemets funktioner.

Man behöver knappast ett PhD/doktorsavhandling för att använda Linux, det är ju busenkelt.

Windows 8 kommer inte bli stort bland företag av den enkla anledningen att de nyss bytt till Windows 7. Att uppgradera en hel infrastruktur är väldigt dyrt så det gör man inte i första taget. Det skulle vara om IT-enheten kan visa att de kan spara in de investerade pengarna med hjälp av de nya fina funktioner som finns i Windows 8 och nya Windows Server. För de har tydligen lagt in massa nytt godis för att arbeta med Windows i stora nätverk. Så oavsett om det blir en hit så kommer det inte nå ut till företag i någon större utsträckning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag förutspår något åt det här hållet . windows 8 floppar totalt dom flesta väljer att stanna på windows7 dom som går över på windows 8 blir för bannade och dras mer mot linux och win7 . valve pressar på nvidia/ati att fixa drivrutinerna till linux. valve börjar sedan tjäna mycket pengar från linux spelarna (då det verkar som linux användarna gärna spenderar mer pengar för spel om man lyssnar på vad LAS säger) på andra sidan står mac med sina fanboys å skrattar men märker snart att fler och fler företag börjar inse fördelarna med linux (stabilitet GRATIS inget licens tjafs mm) och börjar även dom tappa kunder(the fanboy awakening) när fler företag gått över till linux så börjar dom lite större mjukvarutillverkarna få stor press attt skapa bättre program till linux tex hela adobe mm sen så äre bara välja dist å njuta !

Permalänk
Medlem

Trist att operativsystemen har blivit så otroligt viktiga, i brist på bättre ord. Även om det är förståligt.

Om man utgår från dagens normalanvändares perspektiv, vad är PC-operativsystemets roll?
Spontant tänker jag:
-Mjukvarugrund som får hårdvaran att fungera.
-Mjukvarugrund för generell mjukvara som program(eller "apps" som vissa kallar det nu för tiden)
-Grafiska användargränssnitt, tex skrivbordsmiljö.

Man kan väl säga att operativsystemets roll är att möjliggöra användandet av program. Man surfar inte med linux, man surfar med webbläsare. Man spelar inte med windows, man spelar med spel. Man redigerar inte foto med operativsystemet, man redigerar bilder med bildredigeringsprogram, osv.

Det är som sagt förståligt att det blivit som det blivit och det är resultat av många faktorer. Men speldelen har givetvis haft en stor påverkan och man kan ju spekulera i hur det sett ut om bla EU och USA hade fokuserat på directx när webbläsarfrågan var aktuell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Till alla som tror att Gabe säger detta pga konkurrens från windows:
Om han var rädd för att steam skulle utkonkureras av windows store, varför skulle han då byta till Ubuntu som redan har ett software center där man kan köpa spel?

Canonical är betydligt mer sammarbetsvillig än vad Microsoft är på detaljer som intresserar Valve. Sedan är Linux-plattformen helt öppen till skillnad från en mer låst Windows-plattform. I annat fall kan de ju bara fokusera på en annan distro eller göra en egen om behovet uppstår.

Sedan vill Valve såklart alltid tjäna mer pengar och ytterliggare en plattform som är PC-kompatibel är ju såklart intressant. Ganska riskabelt att försöka etablera sig med Linux men Valve hör nog till de företag som är så pass stora och mäktiga att de faktiskt dels kan ta risken men också öka intresset från andra utgivare och utvecklare att följa efter.