Vinn nätagg från Seasonic

Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

tror ni verkligen att Lisa Svensson orkar gå igenom installationen till Ubuntu?

finns inget jobbigt med att installera ubuntu. betydligt krångligare att försöka installera en OEM-version av windows utan att få med sig ett drös bloatware.

Permalänk
Medlem

Ja, det handlar nog till största delen om att skapa ett större intresse inför lanseringen av steam till Linux, och givetvis oro inför Windows egna store. Steam är väldigt betydelsefullt (på gott och ont) för PC och satsar de hårt på Linux kan det bli ett helt annan schvung (hårdvarustöd och applikationer) för Linux, vilket ökar chansen till att bli mer lättillgängligt för "Lisa", "Farmor", "Svensson" och alla andra ni pratar om.

Visst är det spännande; om fem år kan allt se helt annorlunda ut och det många pratar om här är egentligen kosmetika i ett operativsystem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Är inne på samma spår som er. Vad är det han säger egentligen? Varför skulle Windows 8 få OEMs att hoppa av?

Jag får också mer intrycket av att han är rädd för att Microsoft med en egen "App Store" konkurrerar med Steam.

Problemet med MS app store är att de får en enorm fördel för att konkurrera ut andra. Steam däremot har konkurrans av Origin t.ex. men nu kan MS ta mer av marknaden till sig själv, kanske helt dominera...mycket tack vare att de kan kontrollera vad som skall tillåtas också, PC blir mindre öppet i o m Win8.

Förutom Metro så är det här en fantastisk skäl till att ignorera Win8 helt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

windows har vart dåligt sen vista , linux is tha shit !! xp är det ända som blev nåt bra om. hoppas men kan dumpa windows snart då ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Valve/Steam har alltid "hotat" när konkurrens har uppstått, visst finns det många som tycker det är bekvämt at ha alla spel i samma klient men jag ser hellre mer konkurrens och där till och med steam måste pressa priserna. Varför skulle gamers gå över till Linux för? Finns ingen som helst anledning, jag struntar blankt i vad girige Newell säger. Däremot gillar jag stödja CD Projekt och liknande företag.

eftersom linux är gratis och drivs av folk med en ideologi som stämmer bra överrens med dagens fildelande datoranvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu håller jag visserligen med dig, men 'Linux' som ord är mer eller mindre ett samlingsord för samtliga OS som använder Kernel som bas. Korrekt är det inte, men folk förstår åtminstone vad man menar.

Det beror helt på vilka förkunskaper man har. Om man tycker att "Windows" är ett operativsystem så kommer man förmodligen också godta att "Linux" är det, utan vidare reflektion. Det tar inte jättelång tid att lägga in några rader som förklarar vad en kernel är, och att Linux är just en sådan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Steam har ju lanserats till Linux, så det lär inte dröja länge Source-spel som TF3 är dock i första rummet. Lär ta ett etag innan vi ser spel som BF3 på Linux...

Inte riktigt, utan, vi har fått konfirmerat att steam skall komma, inte att det har lanserats. Annars hade jag tagit ledigt och inte swec'a på jobbet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Och åter en gång så visar sig Gabe och Valve vara gudarna av internet!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

så dom ska gör steam till te.x ubuntu eller mint ?? eller alla nyare linux op,s ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

eftersom linux är gratis och drivs av folk med en ideologi som stämmer bra överrens med dagens fildelande datoranvändare.

Linux drivs av människor som är vana att allt är gratis, det är en svag och ointressant konsumentgrupp på desktopsidan.

Permalänk
Skrivet av albin98:

så dom ska gör steam till te.x ubuntu eller mint ?? eller alla nyare linux op,s ??

http://www.sweclockers.com/nyhet/15661-valve-tillkannager-ste...

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Windows 8 är extremt bra. I Windows 7 brukar RAM usage vara på runt 1.1GB utan något speciellt igång.
I Windows 8 ligger det och surrar vid 600MB. Har ni ont om RAM är W8 definitivt bättre än W7.

Ni som inte gillar Metro-menyn har förmodlingen ingen aning om hur den fungerar. Ni såg hur den såg ut och konstaterade att den är gjord för tablets och är därför rent skit till desktop.

Jag rekommenderar starkt att ni tar och testar Windows 8 lite innan ni klagar. Don't judge a book by its cover.

Permalänk
Medlem

varför inte ett steam os basserat på linux , bara för spel ?

Permalänk
Skrivet av albin98:

Tror att alla program som funkar till ubuntu också funkar till tex mint. eller? Hur som helst så har de redan släppt steam för linux

Permalänk
Medlem

Klart att steam ogillar andra mjukvarubutiker...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Problemet med MS app store är att de får en enorm fördel för att konkurrera ut andra. Steam däremot har konkurrans av Origin t.ex. men nu kan MS ta mer av marknaden till sig själv, kanske helt dominera...mycket tack vare att de kan kontrollera vad som skall tillåtas också, PC blir mindre öppet i o m Win8.

Steam har ju idag själva mer eller mindre dominans på marknaden. Visst, att integrera det i OS:et ger ju klart fördelar, att användaren inte behöver installera ytterligare mjukvara för att använda tjänsten t ex.

Men hur det än ligger till med den saken så köper jag ändå inte det han säger. Varför skulle OEMs lämna PC marknaden pga Windows 8? Fortfarande inte hört någon förklaring på det.

Skrivet av Jesperu97:

Och åter en gång så visar sig Gabe och Valve vara gudarna av internet!

Hurdå? Det naivt att tro att detta till största delen inte handlar om pengar. Steam drar ju in fruktansvärt mycket pengar åt Valve.

Permalänk
Medlem

Detta är varför GabeN inte gillar Windows 8:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Inte riktigt, utan, vi har fått konfirmerat att steam skall komma, inte att det har lanserats. Annars hade jag tagit ledigt och inte swec'a på jobbet.

Hade förstått det som om det redan kommit, men dåså

Hoppas AMD får tummen ur röven och börjar producera drivrutiner med!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Problemet är också att det finns så jäkla många olika distar. Även om dom gör en klient till Ubuntu så lär det knappast vara lagligt och porta klienten till andra distar. Annars är det kul att dom satsar på spel i Linux Sen så kommer ju 90% av alla som säger att dom inte ska använda Win8 ändå göra det innan årets slut. Och det är väl klart att Valve vill fortsätta med sina överpriser på visa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linux drivs av människor som är vana att allt är gratis, det är en svag och ointressant konsumentgrupp på desktopsidan.

Intressant nog var linuxanvändarna de som betalade allra mest för humble-bundle 5 medan windows-användarna är klart snålast:

$5,108,642.50Total payments:
599,004Purchases #:
$8.53Average purchase:
$7.98Average Windows:
$9.99Average Mac:
$12.50Average Linux:

Du har helt fel i ditt tänk. Linux användare är inte folk som vill ha allt gratis, det körs av folk som inser att man kan få nåt bättre än windows gratis. De flesta bekanta jag har som kör linux är folk som har nån form av teknisk utbildning och vars kunskap sträcker sig betydligt längre än att gå in i kontrollpanelen och ändra några inställningar. Linux är tekniskt bättre än windows. Det är ingen slump att linux är standard i enterprise-sammanhang som när det kommer till servrar, superdatorer och även många arbetsstationer, samt att jättar som IBM t:ex satsar väldigt mycket pengar på linux.

Pga microsoft som företags natur drivs utvecklingen av windows mer av deras marknadsavdelning än uppgraderingar och funktionalitet som användarbasen verkligen vill åt. Linux utveckling drivs av communityn. Windows-uppdateringar idag handlar nästan bara om förändringar på ytan för att göra okunniga konsumenter våta av upphetsning över saker som ofta är helt meningslösa och till och med skadligt för operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Kan jag spela team fortress 2 på linux så är det ett byte!

Permalänk
Medlem

Ge mig bra och avancerade videoproduktionsprogram och jag hoppar på Linux-tåget.

Har länge velat ge mig in på Linux men avsaknaden av några bra program som är likvärdiga det Adobe erbjuder gör att jag tvingas sitta kvar på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

En person som kan installera XP/7/OSX kan installera Ubuntu, det är simpelt som attan. Men så länge datorer inte skeppas med det så går det nog trögt.

Håller med. Jag installerade Linux Mint (Ubuntu baserat), och det var verkligen bara att välja fönsterhanterare (Gnome eller KDE) och partition... vänta... Klart!
Kort därefter var jag med när en bekant installerade windows 7, och det var ju ett rent kaos i jämförelse med alla update packs och grejer man skulle leta rätt på, fyllt med reboots emellan.

Det där med att GNU/Linux nödvändigtvis skulle vara superkomplicerat att installera och använda är verkligen en ovanligt seglivad myt, och kunde inte vara längre från sanningen. Mint var förmodligen den mest okomplicerade OS-installation jag varit med om någonsin (dock förmodligen på bekostnad av onödigt stor kernel), och all hårdvara jag installerat efteråt som nya grafikkort, ritplatta, externa diskar, USB enheter har fungerat out-of-the-box. Kommer även åt de övriga datorerna som är kopplade till routern utan att behöva konfigurera något.
Men visst ska det nämnas att det finns Linux-distar som kräver en hel del av användaren, typ Gentoo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamel:

Jag tror ju personligen att Valve är livrädda för att Market/Appstore ska ta livet av deras guldkossa Steam som dom antagligen tjänar riktigt feta pengar på!

Att då flytta vidare till Linux är väl ett ganska naturligt steg, det finns ingen samlande marknadsplats där som dom måste konkurrera med samt att ska dom bygga en egen consol för PC spel som det ryktas om så är väl ett ganska naturligt val att göra detta på en Linux baserad spelmaskin!

Tror ju inte det är så lätt att ringa Microsoft och säga "Hallå! Vi vill ha en schysst deal på windows för vår nya spelmaskin!" då detta nog skulle ses som en hyfsad konkurrent till Xboxen...

^This

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Intressant nog var linuxanvändarna de som betalade allra mest för humble-bundle 5 medan windows-användarna är klart snålast:

$5,108,642.50Total payments:
599,004Purchases #:
$8.53Average purchase:
$7.98Average Windows:
$9.99Average Mac:
$12.50Average Linux:

Du har helt fel i ditt tänk. Linux användare är inte folk som vill ha allt gratis, det körs av folk som inser att man kan få nåt bättre än windows gratis. De flesta bekanta jag har som kör linux är folk som har nån form av teknisk utbildning och vars kunskap sträcker sig betydligt längre än att gå in i kontrollpanelen och ändra några inställningar. Linux är tekniskt bättre än windows. Det är ingen slump att linux är standard i enterprise-sammanhang som när det kommer till servrar, superdatorer och även många arbetsstationer, samt att jättar som IBM t:ex satsar väldigt mycket pengar på linux.

Pga microsoft som företags natur drivs utvecklingen av windows mer av deras marknadsavdelning än uppgraderingar och funktionalitet som användarbasen verkligen vill åt. Linux utveckling drivs av communityn. Windows-uppdateringar idag handlar nästan bara om förändringar på ytan för att göra okunniga konsumenter våta av upphetsning över saker som ofta är helt meningslösa och till och med skadligt för operativsystemet.

Det har inget med brist på konkurrens inom spelsegmentet eller att det handlade om indiespel at göra månne?

Linux har sina fördelar, främst på serversidan. Däremot vad teknisk utbildning har med spelande att göra vet jag inte? Tvärtom är många kodknackare och källarnödar ganska ointresserade av spel alternativt kassa. Dessutom visar du stor okunskap angående Windows med dina slafsiga uttalanden som inte har någon som helst grund, exempelvis "okunniga konsumenter våta av upphetsning över saker som ofta är helt meningslösa och till och med skadligt för operativsystemet" vilket är direkt felaktigt.

Så jag vet faktiskt inte vad ditt uttalande har med spel och spelande att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ge mig bra och avancerade videoproduktionsprogram och jag hoppar på Linux-tåget.

Har länge velat ge mig in på Linux men avsaknaden av några bra program som är likvärdiga det Adobe erbjuder gör att jag tvingas sitta kvar på Windows.

The foundry Nuke är ett compositing-program(mer likat after effects än premier) som är helt fantastiskt bra och används i allt från filmsnuttar till stora hollywoodproduktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

varför är win 8 en katastrof?

Detta är en genuin fråga så svara lungt och resonera tack

Förstår inte heller varför det har blivit en sådan stor "katastrof". Har dock inte testat det heller så kan inte säga något om det.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde fixa en Poll till artikeln om huruvida windows används med största anledningen datorspel.

Jag hör iaf till skaran som inte skulle ha nåt emot att använda Linux istället om det fanns medel till att spela i det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kort och koncist:
* Windows 8 Metro är huvudsakligen designat för pekskärm. I princip ingen med desktop har pekskärm. Does not compute.
* Metro är helt låst till Microsoft. För att installera en Metro-app måste man gå via deras affär. Inlåsning är dåligt, Windows har alltid varit öppet tidigare.

Men man kan ju köra gamla desktop på Windows 8? Visst, men det finns ingen startmeny så man är hänvisad till Metro ändå, det går inte att jobba i Windows 8 utan att använda Metro.

Men, "vanliga windows" är ju kvar, därför har jag så svårt att förstå den här kritiken.
Om det hade varit så att Metro hade ERSATT "vanliga windows" hade jag förstått kritiken, men som det ser ut nu förstår jag verkligen inte alls.

Permalänk
Medlem

Mr 30 procentaren har uttalat sig! Från och med att jag läste detta kommer det inte köpas mer Steam spel till min burk iaf.