Bygglog: Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Permalänk
Medlem

det där med nätagget och skarven såg ju inte allt för mysigt ut :/ har alldrigt sleevat så vet inte men jag har sett andra som har antingen sleevat och sen splittat med krympslang runt. andra har löddat om kablarna så du får 3 full-längd. Jag såg något kul för någon dag sen som jag aldrig tidigare set som säkert kan funka: Kabelbyxa över skarven

http://www.svalander.se/shoppen/kabelmaterial/kabelbyxor
finns ju fler sorter än dessa såklart

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Skrivet av gs242:

det där med nätagget och skarven såg ju inte allt för mysigt ut :/ har alldrigt sleevat så vet inte men jag har sett andra som har antingen sleevat och sen splittat med krympslang runt. andra har löddat om kablarna så du får 3 full-längd. Jag såg något kul för någon dag sen som jag aldrig tidigare set som säkert kan funka: Kabelbyxa över skarven
http://www.svalander.se/?ma=get_image&id=7247

http://www.svalander.se/shoppen/kabelmaterial/kabelbyxor
finns ju fler sorter än dessa såklart

Kommer nog bli att löda om en kabel, det kan gå hur som helst då jag bara har löddt kanske 3 gånger i mitt liv xD

Kabelbyxan såg intressant ut inget som jag kommer ha användning av för stunden dock men kanske i framtiden

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Kevin1992:

Kul att få lite info om detta, kommer nog vända mig till någon CNC-operatör om jag ska göra detta igen

Det tycker jag helt klart att du skall göra.
Kolla om det finns någon cnc-utbildning i närheten och åk dit med en påse bullar, vi gjorde många sådana här småjobb åt privatpersoner under utbildningen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Det tycker jag helt klart att du skall göra.
Kolla om det finns någon cnc-utbildning i närheten och åk dit med en påse bullar, vi gjorde många sådana här småjobb åt privatpersoner under utbildningen.

Kom på precis att vi har CNC maskin på jobbet xD man tänker inte allt för långt ibland xD

Permalänk

Dags för en update igen, Fick hem ett paket från specialtech idag med följande saker:

Slang - Nu med annan storlek för att testa lite, hade först tänkt att köra barb fittings utan slang klämmor med en ganska liten slang vilket jag inte kunde reda ut, var alldeles för trångt att få på så testar större slang nu.

Pump Top - Den efter längtade pump toppen kom äntligen fram, gjorde dock ett rejält misstag med denna, kollade inte noga när jag köpte den och upptäckte när jag testade här hemma att det är större gänga på denna, den har G 3/8 och jag trodde det var vanliga G 1/4 så måste beställa några "converters" för att lösa detta.

och sedan lite gott och blandat......

Har även fått en ny lite idé, Har bestämt mig för att måla I/O backplaten, grafikkorts backplaten och även en metall bit på GPU blocket i svart, ska också använda mina PCI plåtar/blank offs från mitt define r3 white som är svarta så kommer bli mycket svart i denna lilla låda vill verkligen att det vita som syns ska vara unikt om ni förstår vad jag menar.

Tack för idag!

Permalänk

Nu är det dags för en lite update igen.

Har börjat sleevea nätagget nu och hunnit med 24 pin kontakten och 8 pin kontakten, så det som återstår för tillfället är alla 6+2 pin kontakter som är fyra till antalet och även en molex kabel.

Har också börjat kapa till plexi glaset, är lite trixid då det kommer bli i 2 delar då biten från början var för liten.

Har skärt ut bitar från original "avskärmnings plåten" och vänt dem upp och ned för att ha som stöd till plexi skivan, kommer också limma fast det.

Slut för idag - Tack för idag!

Permalänk
Medlem

pysslarns pöjk redigt

Permalänk
Skrivet av aLEx-16:

pysslarns pöjk redigt

Hehe kan man säga

Permalänk
Skrivet av Kevin1992:

Då var det dags för en liten Update igen

Har petat in den nya processorn och satt på vatten block, har även köpt ny fäst anordning för vatten blocket, exakt lika dant fast svart

http://www.bilddump.se/bilder/20120606214944-81.233.34.74.JPG

Gamla

Nya!

http://www.bilddump.se/bilder/20120606215059-81.233.34.74.JPG

Älskar verkligen utseendet av det här blocket!

http://www.bilddump.se/bilder/20120606215217-81.233.34.74.JPG

Har även lagt i färg på alla hål nu...

http://www.bilddump.se/bilder/20120606215352-81.233.34.74.JPG

Viss skillnad vart det faktiskt

Före......
http://www.bilddump.se/bilder/20120606215711-81.233.34.74.JPG

Efter.

http://www.bilddump.se/bilder/20120606215834-81.233.34.74.JPG

Väntar fortfarande på lite grejer så finns ganska mycket kvar att göra fortfarande, men tack för idag!

Vad är det för färg du har här?
Har ju mitt project Dream Recovery där jag behöver fylla i lite repor på precis samma chassi, men det är så få så att jag inte vill måla om hela chassit! Man vill ju dock inte ha olika nyanser på svart, men det du har ser riktigt bra ut! Hör gärna av dig!

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av epetersson:

Vad är det för färg du har här?
Har ju mitt project Dream Recovery där jag behöver fylla i lite repor på precis samma chassi, men det är så få så att jag inte vill måla om hela chassit! Man vill ju dock inte ha olika nyanser på svart, men det du har ser riktigt bra ut! Hör gärna av dig!

Tack på förhand

Använder en vanlig svart sprit penna, man kan se en liten färg skiftning om man lyser men en stark lampa riktigt nära, tycker det funkar riktigt bra och väldigt smidigt.

Permalänk

Ser snyggt ut, men jag är sen till festen...
Jag har svårt att säga vad som är snyggast, bara de borrade hålen eller fläktgaller (har du bestämt dig slutgiltigt än?).
Ett förslag jag har för att öka flödet och få ett inte lika "randigt" utseende, är att borra några mindre hål mellan de befintliga hålen så att du får ett utseende liknande detta:

O O o O O

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Kevin1992:

Använder en vanlig svart sprit penna, man kan se en liten färg skiftning om man lyser men en stark lampa riktigt nära, tycker det funkar riktigt bra och väldigt smidigt.

Jag provade med svart spritpenna men det blev nästan brunt
Får måla om allt helt enkelt
Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av epetersson:

Jag provade med svart spritpenna men det blev nästan brunt
Får måla om allt helt enkelt
Tack för svar!

Vad trist att det inte funka :/

Permalänk
Skrivet av Kevin1992:

Vad trist att det inte funka :/

Ja faktiskt!
Svårt att få det jämnt med sprayburk, man borde haft en airbrush

Permalänk
Skrivet av epetersson:

Ja faktiskt!
Svårt att få det jämnt med sprayburk, man borde haft en airbrush

Har också nyligen målat lite små grejer med spray burk och det är så fruktansvärt svårt tycker jag, hoppas det går bra ändå!

Permalänk
Medlem

Detta skall följas :D!

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Detta skall följas :D!

Trevligt!

Permalänk

Sådär äntligen är det dax för en update igen!

För det första så har jag hunnit måla lite,Moderkorts I/O panelen och alla lister som ska hålla uppe "avskärmnings" skivan. Det som återstår att måla är 2 plåtar på GPU-blocken och I/O plåten till grafikkorten.

Sedan måste jag borra hål i "avskärmnings" plexi skivan för att få upp och ned slangarna från de två 240mm radiatorerna.

Har även hunnit sleevea allt som ska användas, vart faktiskt riktigt nöjd med all sleeve även fast allt inte vart helt perfekt, tycker verkligen det är en ren konst att få det perfekt!

Har monterat in nästan allt i chassit så jag har kunnat dra lite slang.

Mellan CPU-block och 420mm radiatorn.

Mellan de två 240mm radiatorerna.

Är också i princip klar med all kabel dragning, är dock inte klar med alla fläkt kablar.

Väldigt enkelt att göra en fin kabel dragning i det här chassit finns massor med öglor och gängade skruv hål att använda och på det närmare 3cm utrymme mellan sidopanelen!

Och nu lite random bilder!

Permalänk
Medlem

Bara en liten tanke, om du ska ha en avskiljningsvägg ovanför nätagget känns det kanske inte så vettigt att ha nätagget på det hållet.
Vänd på det så du drar in luft från botten istället?

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk

Trevligt bygge! Ser fram emot slutresultatet!

Permalänk
Skrivet av Tacocat:

Bara en liten tanke, om du ska ha en avskiljningsvägg ovanför nätagget känns det kanske inte så vettigt att ha nätagget på det hållet.
Vänd på det så du drar in luft från botten istället?

Tror inte det är något större problem då det är kanske 3 cm mellan agget och plexi skivan

Skrivet av Edonkulator:

Trevligt bygge! Ser fram emot slutresultatet!

Tackar tackar, Du kommer se ett slutresultat ganska snart iaf

Permalänk

Sådär, då var det dags för en Update igen!

Har borrat hål i avskärmnings plexi skivan för genomdragning av slang, och även limmat dit 2 stöd så att skivan inte kommer att svikta eftersom att pumpen ska stå där på och och den väger ganska mycket med pump-top och modkit på.

Stöden kommer ligga mot var sin 240mm radiator.

Fick också hem "gäng konverterarna" idag, så nu kan jag fästa nipplar till pumpen, gängan var också för lång så var tvungen att slipa ner dem lite.

Har fått en liten idé också eller vad man ska kalla det, Funderar på att använda HDD buren då den faktiskt går att använda och att det finns plats för den.

Ser till och med ganska snyggt ut tycker jag.

Buren sitter bara med det översta fästet men den sitter ändå riktigt stadigt!

Eller ska jag köra utan ? är så jävla kluven, ni får gärna säga van ni tycker ser bäst ut!

Och ikväll ska jag börja måla GPU-block plåtarna och I/O plåtarna, är inte alls mycket kvar att göra, om allt går som det ska kan jag nog vara klar med allt redan i morgon!

Det var allt för tillfället Tack och hej!

Permalänk
Medlem

På bilden ser det bättre ut med buren på. Men har du inget att stoppa där så känns den onödig. När du monterar grafik, pump och reservoar kommer det lite mer prylar i lådan och då blir det kanske inte lika tomt som nu och då får jag kanske en annan uppfattning.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg blir det ju
Längtar till resultatet!

Som ovanstående sagt, prova först montera allt och se hur det blir utan bur.
Du kan ju ha pumpen där om du inte har buren.

Permalänk

Om du har minst två diskar att stoppa i buren så kan den kanske användas men annars så tror jag att det inte ser så tomt ut utan den.
Om du kör utan tycker jag att du borde kolla om det övre fästet går att ta bort. Jag tror det blir snyggare utan.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Massa text och fina bilder...

Ser riktigt, riktigt fint ut hittils! Önskar att fractal kunde sälja ett chassi som är såhär, tror det hade sålt väldigt bra.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Skrivet av jocke92:

På bilden ser det bättre ut med buren på. Men har du inget att stoppa där så känns den onödig. När du monterar grafik, pump och reservoar kommer det lite mer prylar i lådan och då blir det kanske inte lika tomt som nu och då får jag kanske en annan uppfattning.

Har monterat in allt nu och märkte när pci-e kablarna var i kopplade fanns det inte plats för buren, men blir bra ändå!

Skrivet av Troberg:

Riktigt snygg blir det ju
Längtar till resultatet!
Som ovanstående sagt, prova först montera allt och se hur det blir utan bur.
Du kan ju ha pumpen där om du inte har buren.

Tack så jätte mycket, kul att du gillar det! Kommer inte få plats med buren nu när alla kablar och grejer är på plats.

Skrivet av Mattsingen:

Om du har minst två diskar att stoppa i buren så kan den kanske användas men annars så tror jag att det inte ser så tomt ut utan den.
Om du kör utan tycker jag att du borde kolla om det övre fästet går att ta bort. Jag tror det blir snyggare utan.

Ska ha 2 SSD er så tänker gömma dem någonstans tror jag Fästet går att ta bort, 4 skruvar bara.

Skrivet av Jerkanftw:

Ser riktigt, riktigt fint ut hittils! Önskar att fractal kunde sälja ett chassi som är såhär, tror det hade sålt väldigt bra.

Tackar tackar! kul att du gillar det! Jo tror många skulle uppskatta ett liknande chassi då det är väldigt stilrent men har vattenkylnings kapacitet m.m!

Gör också en snabb update här nu.

Är man lite nervös just nu eller? - Kan lova att jag är det iaf! äntligen är det snart klart!

Permalänk
Skrivet av Kevin1992:

Har monterat in allt nu och märkte när pci-e kablarna var i kopplade fanns det inte plats för buren, men blir bra ändå!

Tack så jätte mycket, kul att du gillar det! Kommer inte få plats med buren nu när alla kablar och grejer är på plats.

Ska ha 2 SSD er så tänker gömma dem någonstans tror jag Fästet går att ta bort, 4 skruvar bara.

Tackar tackar! kul att du gillar det! Jo tror många skulle uppskatta ett liknande chassi då det är väldigt stilrent men har vattenkylnings kapacitet m.m!

Gör också en snabb update här nu.

http://www.bilddump.se/bilder/20120730195059-81.233.34.74.JPG

Är man lite nervös just nu eller? - Kan lova att jag är det iaf! äntligen är det snart klart!

Jäklar vad snyggt det ser ut Kevin!! Lycka till, hoppas allt går prima!

Permalänk

Sådär, Då är det med en tår i ögat som jag "Typ" avslutar det här projektet, har varit så grymt roligt att bygga så vill inte sluta! Och är otroligt stolt över slutresultatet! trodde aldrig att jag kunde skapa något som i alla fall mina ögon är så vackert!

Så här kommer några avslutande random bilder, Kommer dock lägga upp bilder på de få saker som finns kvar att göra, det är att göra ventilations hål i sidopanelerna för 240mm radiatorerna och plexiglas i ena sidopanelen men annars är allt klart!

Kommentera gärna vad ni tycker om slutresultatet, tack och hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Kommentera gärna vad ni tycker om slutresultatet, tack och hej!

Jag ser att du har dina två SSD-enheter bara liggandes. Nog för att ingen ser dem och de inte innehåller rörliga delar
så deras position spelar ingen roll, men det känns ju lite B att bara ha dem liggandes så. Du borde skruva upp dem på typ väggen i utrymmet de ligger i
eller fixa 5.25-adaptrar eller något.

Det är det enda jag har att anmärka på.

Riktigt stilrent och snyggt blev det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340