Spela upp 1080p med Raspberry PI

Permalänk
Medlem

Spela upp 1080p med Raspberry PI

Letar efter något billigt sätt att spela upp 1080p filmer, kollat på Raspberry PI och var så ivrig så jag beställde en också.... antar att jag rycktes med i hypen....

Funkar verkligen Raspberry PI för uppspelning av full-hd filmer med undertexter? Har läst LITE om XBMC utan att egentligen förstå vad det är... Ja känner mig lite vilsen och förrvirrad...

Vad är det som behövs för att kunna spela upp filmer m.h.a Raspberry Pi, förutom själva enheten. Ligger OS på en ROM färdigt när man köper? Vad använder man för lagring av filmerna? tangentbord som inmatning eller?

Skulle nog behöva en liten miniguide av vad man behöver köpa mer och vilka block av procedurer (program och ev installationer) för att kunna se 1080p film på TV-n.

Hoppas någon vill hjälpa...

Kom på en annan fundering. Tycker ni PI är ett bra val för uppspelning av film eller skulle jag hellre valt något annat (antar att det går att ta bort ordern om det är korkat att köpa en sån )?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Den fungerar för att spela upp Full HD.
OS laddar du ner och lägger på ett minneskort som du sätter in i R Pi.
Tangentbord och mus kopplar du in i usb men använd en hub helst då du får ha externa hårddiskar för att kunna lagra film osv.
Om du inte har en nas som du kan komma åt från nätverket.

Har själv köpt R Pi och väntar på den.

Permalänk
Medlem

Ja, den spelar full hd och 3D utan att svettas. Underbar liten pryl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Den fungerar för att spela upp Full HD.
OS laddar du ner och lägger på ett minneskort som du sätter in i R Pi.
Tangentbord och mus kopplar du in i usb men använd en hub helst då du får ha externa hårddiskar för att kunna lagra film osv.
Om du inte har en nas som du kan komma åt från nätverket.

Har själv köpt R Pi och väntar på den.

Grymt, låter dock inte som du har så mycket erfarenhet från den än. Tyvärr läst mig till nu att det är fruktansvärt lång väntetid. Så oavsett vilket så kanske man borde köpa en färdig mediaspelare som spelar upp allt man vill ha.

Vad planerar du använda din till? Känner mig lite vilsen vad man skall ha den till.... jag menar om jag köper en annan mediaspelare direkt. Har den några andra användningsområden?

Skrivet av drefk2000:

Ja, den spelar full hd och 3D utan att svettas. Underbar liten pryl

Skickades från m.sweclockers.com

3D också? Låter ju grymt om det är sant. Vad kan man använda den till förutom att spela upp filmer?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Allt du kan göra med vilken linuxkärra som helst. Hårdvaran är begränsad men annars är det ingen skillnad. Den är inte byggd för att vara en mediaspelare i första hand, den råkar bara vara bra på det. Vad då "om det är sant"? Varför skulle jag ljuga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Grymt, låter dock inte som du har så mycket erfarenhet från den än. Tyvärr läst mig till nu att det är fruktansvärt lång väntetid. Så oavsett vilket så kanske man borde köpa en färdig mediaspelare som spelar upp allt man vill ha.

Vad planerar du använda din till? Känner mig lite vilsen vad man skall ha den till.... jag menar om jag köper en annan mediaspelare direkt. Har den några andra användningsområden?

Kan inte direkt säga att jag har erfarenheten men läst väldigt mycket om den.
Satt och kollade på en serie så kunde inte skriva så noggrant.

Ja, det är lång väntetid tyvärr.
Räknar med att jag får min i mitten utav september.
Har du betalat för den eller har du bara ansökt om att du vill ha en?
För om du har betalat redan så räkna med 11veckor ungefär och om du inte betalat utan bara ansökt så får du räkna med några månader.

Jag planerar att ha min som media dator till TVn bara.
Kolla film, spela upp spotify och surfa i vardagsrummet.

Men som jag skrev, OS laddar du ner från deras hemsida och installerar det på ett SD-kort på minst 8GB samt lagrar dina filmer på en extern hårddisk samt/eller en nas som du kommer åt via nätverk eller USB.

Det smartaste är att koppla in en USB-hub så att du kan koppla in flera saker via USB då R Pi har bara 2 USB uttag.

Den har HDMI samt Ethernet så kolla så att du har ett HDMI uttag i skärmen som den skall vara inkopplad i.
Har den inte det så får du skaffa en adapter (HDMI->DVI/VGA) så att du får någon bild vilket är rätt uppskattat

XBMC kan jag inte så mycket utav ännu men ska sätta mig och plugga om det så fort jag får tid.

Kom på det också att du får köpa ett chassi till din R Pi också eller bygga ett utav lego vilket faktiskt fungerar förvånansvärt bra. (finns gallerier här på Swec)

Permalänk
Medlem

Köp en riktig mediespelare i stället, du får en WDTV-Live för 700, den klarar även DVD-ISO o funkar direkt från lådan utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan ni sitta och säga att den klarar Full hd och 3d när folk här på forumet haft stora problem med att få den att spela filmer i hög kvalite, alltså högre bitrate, det är ju skillnad på 1080 och 1080 så att säga.

Permalänk
Medlem

Tog faktiskt och avbokade den direkt, var lite ivrig. Måste ju ändå köpa en mediaspelare eftersom jag vill kunna se på 1080p nu. Så frågan är ju vad man skall ha den till för övriga användningsområden.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Hur kan ni sitta och säga att den klarar Full hd och 3d när folk här på forumet haft stora problem med att få den att spela filmer i hög kvalite, alltså högre bitrate, det är ju skillnad på 1080 och 1080 så att säga.

Ja du Adam... Hur KAN vi? Kanske för att vi inte haft problem och inte lusläser alla forumtrådar. Vilken fruktansvärt korkad fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Går det att få trådlöst nätverk? Syftar på att surfa trådlöst och streama om det går?

Hur är det att surfa är det bra mjukvarustöd, typ för HTML5 (tror det heter så) och flash?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag har en R Pi som jag testade openelec på. Det är en Linux dist med xbmc inlagd på. Filmer klarade den av att streama okej, men självaste xbmc flöt rätt så segt i menyerna (några sekunder för öppna subtitles-menyn). Så jag återvände till min mediadator istället.

Skrivet av shogun-r:

Går det att få trådlöst nätverk? Syftar på att surfa trådlöst och streama om det går?

Hur är det att surfa är det bra mjukvarustöd, typ för HTML5 (tror det heter så) och flash?

Den har inget trådlöst inbyggt, om det är det du undrar. Men tror jag har sett en adapter som ska fungera. Frågan är ju hur bra en film i 1080 flyter när man strömmar det över wifi. Det går att surfa, beror ju helt på vilken linux-dist du använder. Flash har jag inte testat, men någon borde ha kompilerat en ARM-version av flash.

Användningsområdena är oändliga, men nu när jag väl har fått den och inte vill använda den som mediadator så kommer jag inte på något bra. Fundera på att skrota min nuvarande NAS och bygga en R Pi-nas istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde en Raspberry Pi igen, även om jag skall ha en separat mediaspelare så länge så kan man säkert ha den till något, som en kultgrej och/eller för att se vad den klarar.

Nu är jag ju lite ringrostig på allt vad Linux heter. Funderar på hur jag preparerar mitt SD-kort och får över filer om jag inte har SD-läsare på min PC. Kan jag ha SD-kortet på mobilen och lägga in filerna där och sedan sätta in SD i R Pi?

Vet inte om det gäller alla OS men verkar som det är stöd för både bluetooth och WIFI. Så funderar om man skulle prova att köpa en WIFI-adapter och tangentbord och sedan ha den som trådlös surfning på TVn, allt mediaspelare om det funkar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurphen:

Jag har en R Pi som jag testade openelec på. Det är en Linux dist med xbmc inlagd på. Filmer klarade den av att streama okej, men självaste xbmc flöt rätt så segt i menyerna (några sekunder för öppna subtitles-menyn). Så jag återvände till min mediadator istället.

Den har inget trådlöst inbyggt, om det är det du undrar. Men tror jag har sett en adapter som ska fungera. Frågan är ju hur bra en film i 1080 flyter när man strömmar det över wifi. Det går att surfa, beror ju helt på vilken linux-dist du använder. Flash har jag inte testat, men någon borde ha kompilerat en ARM-version av flash.

Användningsområdena är oändliga, men nu när jag väl har fått den och inte vill använda den som mediadator så kommer jag inte på något bra. Fundera på att skrota min nuvarande NAS och bygga en R Pi-nas istället.

Den här skall tydligen funka bra http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=66&t=12330

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tja, det står "The GPU provides Open GL ES 2.0, hardware-accelerated OpenVG, and 1080p30 H.264 high-profile decode.", men frågan är hur hög profile som fungerar. Räkna inte med mer än High L4.1

Räkna inte heller med att den klarar avancerade ASS-undertexter (typ karaoke). Däremot borde vanliga vanilj-SRT fungera (förutsatt *mjukvarustöd).

Skrivet av drefk2000:

Ja, den spelar full hd och 3D utan att svettas. Underbar liten pryl

Skickades från m.sweclockers.com

Klarar den verkligen 1080p48? Det har jag svårt att tro, i synnerhet som de skriver 1080p30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Tja, det står "The GPU provides Open GL ES 2.0, hardware-accelerated OpenVG, and 1080p30 H.264 high-profile decode.", men frågan är hur hög profile som fungerar. Räkna inte med mer än High L4.1

Räkna inte heller med att den klarar avancerade ASS-undertexter (typ karaoke). Däremot borde vanliga vanilj-SRT fungera (förutsatt hårdvarustöd).

Klarar den verkligen 1080p48? Det har jag svårt att tro, i synnerhet som de skriver 1080p30.

Nu skall jag inte blanda mig i "expert-snacket", för jag kan inte mycket just nu om detta men det verkar vara väldigt olika uppfattningar om vad den klarar. En del skriver att 1080p uppspelningen, hoppar till lite och kanske stoppar upp lite. På andra verkar det som att det flyter riktigt bra.

Min poäng är, kan det bero på vad man använder för OS osv. Tyvärr riktigt dålig på detta som sagt.

Vad skall man köra som är ansett riktigt bra men ändå hyfsat snyggt? Är detta (RaspBMC (XBMC)) ett program eller OS? Kollat denna bla http://www.youtube.com/watch?v=EW7gxjI78No verkar funka väldigt bra att spela upp youtube.

Så vad rekommenderas för att kunna spela upp youtube, se 1080p och använda internet-browsing på högupplöst TV?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det finns olika tunga profiler. DXVA klarar av att avkoda upp till High@L4.1 och det framgår av citatet att det är GPU:ns hårdvaruavkodning som används i Raspberry Pi.

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC#Levels

OS borde inte spela någon roll, så länge det finns fungerande drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat upp flertalet filmer i 1080p High@L4.1 med CABAC och 4-5 reference frames utan några som helst problem. Passar på att slå ett slag för omxplayer (https://github.com/huceke/omxplayer) som jag använt under Arch sedan jag fick mitt kort för en månad sedan.

EDIT: Har inte haft möjlighet att prova högre än 1080p30.

Permalänk

Långsam dator

Betänk följande om Raspberry PI (jag har en, kör som webserver, aldrigt provat videospelning).
1) Det är en mycket långsam CPU men en snabb grafikprocessor. Surfa och HTML och sånt går låååångsamt. Med material som grafikprocessorn kan hantera så går det desto fortare. Men det finns tydligen inte licenser för alla CODECS så exakt vad som går eller inte -- fråga nån som vet.
--> bara för den som vågar ta risken att det inte fungerar
2) Det är några saker du behöver lägga till: nätaggregat (vanlig USB-laddare), USB-kabel, minneskort, kabel till skärm (OBS: finns inte VGA), tangentbord, låda
--> det är bara ett naket kort, mer behövs för att köra
3) OS får du ladda ner från nätet och lagra in på SD-kortet. Så du behöver tillgång till en dator och minneskortläsare. Och det är lite småpyssligt med nedladdning av "brännarprogrammet".
--> behövs en annan dator för att få in programmet
4) OS med mera utvecklas hela tiden, men det är fortfarande tidiga dagar.

5) Det är en ARM-processor och Linux, det vill säga ingen flash. Adobe har lagt ner utveckling av flash för ARM så räkna inte med att det kommer. Oavsett så skulle det går låååångsamt eftersom det är huvudprocessorn som kör flash.

Oavsett, en himla kul leksak. Jag har den som webserver med LAMP och kör Wordpress. Går inte så himla fort men bra nog för mej och mina kompisar.
// Gunnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghellquist:

Betänk följande om Raspberry PI (jag har en, kör som webserver, aldrigt provat videospelning).
1) Det är en mycket långsam CPU men en snabb grafikprocessor. Surfa och HTML och sånt går låååångsamt. Med material som grafikprocessorn kan hantera så går det desto fortare. Men det finns tydligen inte licenser för alla CODECS så exakt vad som går eller inte -- fråga nån som vet.
--> bara för den som vågar ta risken att det inte fungerar
2) Det är några saker du behöver lägga till: nätaggregat (vanlig USB-laddare), USB-kabel, minneskort, kabel till skärm (OBS: finns inte VGA), tangentbord, låda
--> det är bara ett naket kort, mer behövs för att köra
3) OS får du ladda ner från nätet och lagra in på SD-kortet. Så du behöver tillgång till en dator och minneskortläsare. Och det är lite småpyssligt med nedladdning av "brännarprogrammet".
--> behövs en annan dator för att få in programmet
4) OS med mera utvecklas hela tiden, men det är fortfarande tidiga dagar.

5) Det är en ARM-processor och Linux, det vill säga ingen flash. Adobe har lagt ner utveckling av flash för ARM så räkna inte med att det kommer. Oavsett så skulle det går låååångsamt eftersom det är huvudprocessorn som kör flash.

Oavsett, en himla kul leksak. Jag har den som webserver med LAMP och kör Wordpress. Går inte så himla fort men bra nog för mej och mina kompisar.
// Gunnar

Har du testat att överklocka den då? De flesta verkar kunna gå från 700 till 900 MHz på processorn utan övervolt. Gjorde enorm skillnad för mig i menyer etc.
RAM går också att få upp från 400 till 500MHz och GPUn verkar gå från 250 till 350MHz utan övervolt.

Kan vara värt att testa!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Skulle för tillfället inte rekommendera en rpi till nån som vill ha den som primär mediaspelare.

Kör man Hardfp så märker jag ett betydligt bättre flyt än utan, Xbian är det jag fått att funka bäst.

Gällande 1080p så vetefan då jag endast kör 720p.

Vad jag menar med flyt är här allting runtomkring videouppspelning i XBMC... Visst, det finns gpu-avkodning, men såfort man tar fram menyer, navigerar sitt library, uppdaterar library, kort och gott allting -förutom- uppspelning så är den i min mening 'galet' slö och dåligt optimerad än så länge. Till den milda grad att jag blir galen. Ofta köttar man 'dubbel'-kommandon av misstag med fjärren för det går så segt.
Airplay-ljud-stream har jag inte fått att funka öht i xbmc ännu utan får köra shairplay parallellt.

Även att starta en film tar betydligt längre. Vad jag på min atomburk får uppspelat såfort jag tryckt på play kan på pi:n ta 30 sek att buffra initialt, men detta verkar kunna skilja en hel del beroende på filformat och accesstyp.

Så med tanke på hur billigt man ändå får en box (allt från nån atom för xbmc till färdiga lösningar som boxee) i dagsläget med bra mycket bättre flyt så har jag svårt att rekommendera en Piiiii såvida man verkligen inte är ute efter att spara pengar/el/utrymme.

Men nu inte sagt att det är en dålig pryl, kör 2 st själv, en i sommarstugan främst för xbmc, där står man ut, och den andra för diverse meckande.

Edit: ytterligare ett skäl att inte köra den som primär burk är att många uppdateringa ochnflera av dom fria projekten inte har fullt stöd för pakethantering ännu, så ofta kommer uppdateringar i sin enklaste form genom att flasha om minneskortet och då får man börja om med sn conf.
Detta går givetvis att lösa manuellt men det är knappast en streamlinead end-user-upplevelse, ännu. Kommer säkert med tiden.