Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Nej, jag gör det inte. Ungefär av samma anledning som gör att jag inte spelar på lotto.

Plötsligt händer det...Not

Permalänk
Rekordmedlem

Om åskan slår ner i närheten så ger ett överspänningsskydd ett bra skydd, men slår den ner i en ledning eller direkt i huset så hjälper de inte, de orkar med kanske max 10KV.
Idag så blinkade elen till hos mig pga avlägsen åska, själv så stänger jag ner och ibland drar jag även ur om det åskar nära eller jag åker bort en längre tid, hela datorrummet får ström via överspänningsskydd och datorn är dessutom kopplad via en ups, och idag så räddade det mig från en krach när strömmen blinkade till, en monitor och ljudsystemet stängde av sig pga bortfallet men pcn rullade på och upsen tjöt fint som den gör nät den växlar över till batteridrift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tar det säkra före det osäkra. Det skulle vara så surt om det kom ett nedslag som dödade stora delar av hushållets utrustning. Drar ur inkommande nät innan fiberburken samt all elektronik kopplat till elnätet, förutom kyl/frys.

Sedan sitter jag för mig själv med laptopen på batteri och Hot Spot på mobilen tills det lugnat sig. Hände senast idag när det mullrade på ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag drar aldrig ur. Men om den är nära så skulle jag nog gjort det. Men det är den aldrig.
Det har åskat här nu i flera dagar skitmycket. Regnat med.
Inte hänt ett skit. Dock tror jag att det kan bero på att jag bor i stan, så det är inte lika stor chans som det skulle vara om man bor i en by eller ute i skogen eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har ett överspänningsskydd med garanti på att saker ersätts om de skadas, så jag drar aldrig ur något. Den kostar runt 150kr och om något går sönder av t.ex. blixtnedslag så ersätts allt som går sönder upp till 500 000kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430750

Finns i en version som skyddar telejacket också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430751

Permalänk
Medlem

Bor mitt i skogen med träd runt om huset, blixten har slagit ut åtminstonde två routrar. Så visst fan händer det.

Permalänk
Medlem

Var försiktigt förut och drog ut sladdarna när det var åska, har dock slutat med det, slår bara av datorn om den verkar nära. Varför kan man undra, ja åskan har aldrig förstört något för mig, men ska berätta en liten historia.

det var åska en dag, jag drog ut sladdarna till datorn och åkte hemmifrån, nästa dag när jag kom hem så kopplade jag in datorn och slog på den, då började det ryka och luckta riktigt bränt, det visade sig att det hände något så att nätagget gick sönder och skickade alldelens för mycket ström till alla delar i datorn, diskettsationen var det enda som fungerade ... ibland, runt grafikkretsen var det helt svart och sotigt, och sockeln till CPUn var svart lite här och där. Hårddiskar och allt annat var helt dött.

Så nu drar jag inte ut sladden igen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

så länge du bor i tätbebyggelse behöver man inte oroa sig för mkt för åska.
bor man längre ut åt landet, specielt i slutet av en ledning/luftledning specielt är man extra utsatt

men självklar om du vill vara på den säkra sidan dra ut allt som du är rädd om, tv, dator stereo osv.
om en klockradio eller en adapter går sönder kanske inte är hela värden.

av egen erfarenhet kan jag iaf säga under drygt tio år här i centrala växjö har det vid enbart ett tillfälle åskat så trådlösa telefoner och ett adsl-modem gått sönder.

så mitt råd är att allt kopplat till en tv-antenn eller telelinje bör dras ut om det inte är för omständigt. 230v är skit samma men det är ju lika bra att dra ut detta också fall man inte vill vara på den säkra sidan.

kort o gått åskar det så pass ofta/dagligen för dig att det är bevärligt att dra ut diverse apparater varje gång, skit i det då
kom ihåg 'överspänningsskydd' är inget skydd mot åska det enbart filterar ut spänningsskillnader.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

Har haft grannar som fått tv-apparater förstörda av åskan. Själv så har jag bara fått en telefon och en nummerpresentatör förstörda och då small det till rejält från både telefonens basstation och presentatören då komponenterna i dom i princip exploderade. Blev bara smulor kvar av motstånd dyl.
Så nu drar jag alltid ur allt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

med tanke på att blixten tagit en 4 routhrar och ett par tv boxar / telefoner hittills här hemma ( vi brukar alltid dra ur allt när vi hör att det kommer ) så tycker jag inte det verkar som noja... tur att min dator inte gick sist, den var igång sist routhrar flög

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har installerat ett överspänningsskydd i samma fas som datorerna ligger på, då elimineras nästan risken att förlora nätagget helt.
Annars: Var på den säkra sidan, dra ut ifall åskan är nära dig.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Att skydda mot ett direktnedslag (i huset) med ett vanligt konsumentöverspänningsskydd kan man glömma, där har du rätt. Jag har visserligen flera ordentliga överspänningsskydd från Belkin till all elektronik + nätverk + kabel-tv, som klarar strömspikar på uppåt 90 kA, vilket enligt statistik jag hittade någonstans är klart mer än en genomsnittlig blixt, MEN, spänningen på miljontalet volt vid direktnedslag är ju bara att glömma att de ska skydda mot.

Belkin har dock trevlig försäkring (som uttryckligen även gäller blixtnedslag) som ersätter all utrustning (inklusive sjävla överspänningsskyddet) upp till ett hiskeligt högt maxbelopp (olika beroende på modell), så om inte annat får man ekonomiska plåster på såren.

Det låter kanske som jag gör reklam för Belkin, men icke så. De råkar bara ha mycket kraftigare skydd (enligt papperet förstås) och betydligt generösare försäkring än alla andra tillverkare för konsumentmarknaden. Åtminstone var det fortfarande så när jag senast gjorde tilläggsbeställning, för ett år sedan.

Drar alltid ut alla huvudanslutningar ändå om jag är hemma när åskan brakar igång, men om jag inte skulle vara det känns det ändå bättre att åtminstone ha förhållandevis ordentliga överspänningsskydd...

Tillägg: Har förlorat tre modem till åskan, på den gamla dåliga tiden då överspänningsskydd knappt fanns att få tag på.

Tillägg 2: Sommarstugan hade luftledningar för både ström och telefon för länge sedan, och då kunde det hända "roliga" saker när åskan gick. Morsan fick en ordentlig stöt via locktången och det skjöt en blixtkvast ur telefonjacket.

Tack för svaret. Blir nog till att införskaffa något skydd. Datorn är ju ändå värd en hel del.

Permalänk
Medlem

Svar på frågan, nej, för jobbigt!

Men när jag bodde ute i skogen så gjorde jag de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tar det säkra före det osäkra. Det skulle vara så surt om det kom ett nedslag som dödade stora delar av hushållets utrustning. Drar ur inkommande nät innan fiberburken samt all elektronik kopplat till elnätet, förutom kyl/frys.

Sedan sitter jag för mig själv med laptopen på batteri och Hot Spot på mobilen tills det lugnat sig. Hände senast idag när det mullrade på ^^

+1,

Deathdancer, my soulmate eh? ; )

Drar du upp de foppatofflebeklädda fötterna också på plast-\tygstolen om det smäller riktigt nära? ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag drar ur allt när det åskar. Vi bor högsta våningen på ett berg. Det kan smälla riktigt rejält, så det säkra före det osäkra (y). Är den långt borta orkar jag inte bry mig.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cccm:

så länge du bor i tätbebyggelse behöver man inte oroa sig för mkt för åska.
bor man längre ut åt landet, specielt i slutet av en ledning/luftledning specielt är man extra utsatt

Det händer allt att det skadas saker i städer också, jag har tidigare arbetat med en som fick badrummet och fasaden/ytterväggarna samt gräsmattan utanför förstört av åskan, den leddes in av rören och vände ut å in på ett betongplattan och slog en stor spricka tvärs genom husets ytterväggar, det såg ut som man sprängt, troligen slog blixten ner ca 30m från huset, men huset blev nästan rivningsfärdigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Åskar det väldigt mycket så händer det att jag drar ur saker men oftast så rent av orkar man inte. TV kablarna måste jag flytta på bänken för att få ur och väldigt ofta är man mitt uppe i något på datorn. Föräldrarna börjar ju hojta om att man ska koppla ur allt i hela huset för minsta buller. Aldrig hört att någon i området fått något utslaget av åskan, förutom en kompis som bor lite avlägset som fick väldigt mycket utslaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det händer allt att det skadas saker i städer också, jag har tidigare arbetat med en som fick badrummet och fasaden/ytterväggarna samt gräsmattan utanför förstört av åskan, den leddes in av rören och vände ut å in på ett betongplattan och slog en stor spricka tvärs genom husets ytterväggar, det såg ut som man sprängt, troligen slog blixten ner ca 30m från huset, men huset blev nästan rivningsfärdigt.

"Nästan" rivningsfärdigt? Berätta mer!

En god vän satt i sitt vardagsrum och tittade på TV när en horisontell blixt slog in genom sovrumsfönstret, genom hallen och ut genom altandörren. Ingen kul upplevelse alls, men märkligt nog träffades inget känsligt. Så han fortsatte titta som den norrlänning han är.

Själv har jag eldat massor av modem och router, trots Belkins största grendosskydd. Startade process flera gånger att få ersättning, men frakterna utomlands åt upp vinsten för så små saker. Sedan jag köpte Powerware UPSer har jag klarat mig helt, men givetvis sitter det Belkingrendosor före överallt också, med nätverkskydd. Jag kör alltså dubbelt skydd både på ström och nätverk. En riktigt bra UPS skyddar iaf riktigt bra.

Tänk på att grendosskydd alltid måste sitta före en UPS, annars kan vågformen ut från en del UPSer ställa till det.

Edit: Glömde ju: Jag drar givetvis ut allt jag kan vid större åskoväder, telefonjacken först.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Drar ut om det är nära (definitionsfråga), tänker inte riskera någonting för gör jag det så kommer blixtfan dra med sig all elektronik av värde ner i graven. Man kan dra ut i 15-20 min då det oftast paserat under den tiden och göra nått annat medans man väntar, titta på spektaklet t.ex, brukar jag göra

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kör på lotto varianten. Det får bära eller brista.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Året var 2001 och vi hade då en sprillans "ny" dator med ett GeForce 3 Ti. ahh det var tider det

Jag vaknar av en katastrofal stor smäll, går ner till datorn för att "dra ut kablarna" men jag hinner inte långt innan det smäller ännu högre och jag hör min far skrika för land och fosterland.

Han var nämligen just på väg att dra i kabeln till modemet. Men istället så blev den upplyst likt buddha och flög nära en halvmeter upp i luften. xD

Bodde på landet och ja, gör någon annan det så ska ni ha kablarna urdragna.

Edit: Modemet rasslade efteråt och datorn som var inkopplat blev också skrot

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Drar aldrig ut nånting, bott i lägenhet i centrala stockholm hela mitt liv och aldrig ens varit med om att det slagit nära mig, så det känns som en försumlig risk. Men jag får väl skylla mig själv när allting smäller (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Det är en fara, har ett flertal elektronikprodukter som strykt med pga åska.
Men man behöver ju inte få totalpanik bara för att man hör ett muller långt bort
Finns ju även överspänningsskydd om du är nojjig.

Gör ingen skillnad med överspänningsskydd. De är gjorda för att fånga små spikar och jämna ut kurvan så gott de kan.
Har du inget vettigt grovskydd kommer skiten gå sönder endå.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Drar alltid ut kablen i hemmet när det blixtrar, har förlorat 1 dator, 1 nätagg, 1 modem+router, några lampor och en extern hdd.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Nä här drar man aldrig ut sladdar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Morsan är lite nojjig, själv drar jag bara ur om det är nära, skakar huset så dras det ur iaf

En polares föräldrar springer så fort de hör lite muller, men de har gått sönder 5st modem.

Permalänk
Medlem

Naturkrafter är inget att leka med, men visst går det att skydda sig. Anslut dator t.ex. till en UPS och glömt inte bort t.ex. nätverks kablage, kör överspänningsskydd av bättre kvalitet, inget taiwan clap.

Många drar oftast bara ur sina grenuttag ut från vägguttagen och lämnar dem där, men i många fall åskan har inga större problem och hoppa några cm om den har tillräckligt med kraft.

Permalänk
Medlem

Har aldrig dragit ut sladdar till data eller tele och det har aldrig hänt nått, och här nere i blekinge brukar de dundra på rätt bra.

Man har väl haft tur då

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Risken för nedslag varierar ju beroende på hur det ser ut där man bor men generellt sett är risken rätt liten, åskledare på huset(något alla borde ha), träd och andra högre saker runt om minskar risken mer.
Jag har dragit ur datorn en gång i hela mitt liv (pga åska) och det var när åskan låg verkligen rakt över och klippte toppen på ett träd bara ~20meter från huset.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om åskan slår ner i närheten så ger ett överspänningsskydd ett bra skydd, men slår den ner i en ledning eller direkt i huset så hjälper de inte, de orkar med kanske max 10KV.

Sant angående ledningen om man har luftledningar men vad gäller direktnedslag i huset så hjälper det inte att dra ut kablarna heller för får du ett direktnedslag i huset har du med största sannolikhet större problem, som en totalförstört/brinnande hus. Är förstås inte helt sant då en stor del kan gå ner i jord utan att orsaka skada, men brand är en vanlig konsekvens av blixtnedslag i hus. Och jag har personligen sett ett hus/stuga där en del av huset var bortsprängt av ett blixtnedslag.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore