Permalänk

Telia TG789 Förlängningskabel?

Har tänkt beställa vdsl från telia men även byta till ip telefoni. Men placeringen av "smartboxen" passar inte helt bra.
Så undrar om någon testat ha boxen längre än 2meter från första jacket?

Tror den trehövdade kabeln är ca 2meter men skulle behöva runt 10meter.
Har försökt fråga i deras support men fick inga vettiga svar mer än att den ska vara så kort som möjligt. Och visst kan jag förstå att det skapar mindre problem med kort kabel.

Just nu har jag en vanlig 10meter telekabel dragen snyggt till mitt lilla serverrum där det finns adslmodem och ups bland annat som jag vill använda till boxen.

Har lite följd frågor med.
Om det blir strömavbrott så gissar jag att iptelefoni inte funkar om man inte har en ups?
Om jag väljer att skippa iptelefoni kan jag använda en annan splitter och dra en vanlig telekabel till "smartboxen"?

Permalänk
Medlem

Har en 10 meters "telefonkabel" kopplad till den kontakten och det fungerar bra
Testade att sätta direkt i jacket och skillnader i hastighet och ping var inte märkvärdiga.. Dock så mätte jag inte packet loss...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Har en 10 meters "telefonkabel" kopplad till den kontakten och det fungerar bra
Testade att sätta direkt i jacket och skillnader i hastighet och ping var inte märkvärdiga.. Dock så mätte jag inte packet loss...

Lät positivt.
Men du skrev inte om du körde ip telefoni?
Förresten du kanske kör helt utan den trehövdade kabeln? Bara en gammal split och telefonkabel från tidigare modem?

För om man ska köra med teliakabeln så får man köra med två splittar?
Eller en vanlig "delningskontakt" vid första jacket med en 10m förlängning och sen en splitt med tillhörande trehövdiga kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Lät positivt.
Men du skrev inte om du körde ip telefoni?
Förresten du kanske kör helt utan den trehövdade kabeln? Bara en gammal split och telefonkabel från tidigare modem?

För om man ska köra med teliakabeln så får man köra med två splittar?
Eller en vanlig "delningskontakt" vid första jacket med en 10m förlängning och sen en splitt med tillhörande trehövdiga kontakten.

Jag kör inte ip-telefoni, men jag andvänder den trehövdade iaf. Om strömmen försvinner kan du inte ringa. Men det kan du ju inte med en vanlig telefon heller

För bredband (om du inte har telefoni) Behövs bara den ena kontakten så då kan du skicka trehövdade!
Jag har det koplats såhär: 10m kabel från jacket --> trehövdade kontakten --> thomson

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Jag kör inte ip-telefoni, men jag andvänder den trehövdade iaf. Om strömmen försvinner kan du inte ringa. Men det kan du ju inte med en vanlig telefon heller

För bredband (om du inte har telefoni) Behövs bara den ena kontakten så då kan du skicka trehövdade!
Jag har det koplats såhär: 10m kabel från jacket --> trehövdade kontakten --> thomson

Inte med vanlig telefon heller? Iofs använder man mobil nu för tiden men nog har jag för mig att det ska gå vid strömavbrott även om det är väldigt länge sedan jag testade.

Men om du använde den sladden så har jag gott hopp det ska funka med ip telefoni med.
Så får tacka så mycket för responsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Inte med vanlig telefon heller? Iofs använder man mobil nu för tiden men nog har jag för mig att det ska gå vid strömavbrott även om det är väldigt länge sedan jag testade.

Men om du använde den sladden så har jag gott hopp det ska funka med ip telefoni med.
Så får tacka så mycket för responsen.

Har vanlig telefon med.
Har flera jack i huset men bredbandet sitter i det första

Lycka till

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Har vanlig telefon med.
Har flera jack i huset men bredbandet sitter i det första

Lycka till

Lite uppföljning nu när bytet har skett.

Funkade som du sa bra med 10m förlängning. Får ut 30/10+ och telefonen funkar bra.
Men har lite högre ping än förra isp:n.

Permalänk
Medlem

Räkna med signalförluster på all telefonkablage längre än 1-2m om vi inte pratar riktigt hög kvalitet med skärmning etc. Märks dock mest om man har IPTV.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Ska jag vara lite taskig mot er och förvirra er lite mer?
Om ni nu kör IP-telefoni och inte har något analogt, vad är det då ni vill filtrera med filtret? Rädd att ADSL-bruset ska störa ut ditt ADSL?
Filtret använder man för att slippa höra störningar i en analog telefon.
Filtret dämpar signalen lite den med, själv kör jag helt utan vilket även gjorde det enklare att ansluta åskskydd osv. samtidigt som jag har en betydligt bättre signal. Telefoner är trådlösa idag, och modularkontakten ansluts direkt till modemet. Den tiden då man behövde telefoner överallt i bostaden är förbi, för oftast är det mobilen som gäller.

För övrigt... Har man serverrum har man troligtvis en patchpanel också, och då kan man lika gärna köra telefonin över ett ledigt nätverksuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Räkna med signalförluster på all telefonkablage längre än 1-2m om vi inte pratar riktigt hög kvalitet med skärmning etc. Märks dock mest om man har IPTV.

Telekabeln som kommer in i huset är inget tekniskt underverk, inte heller de trådarna som går till uttagen, om man inte har ett nybyggt hus. Sen beror det ju på vad för förlängningskabel man använder, men förlusterna är oftast försumbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Telekabeln som kommer in i huset är inget tekniskt underverk, inte heller de trådarna som går till uttagen, om man inte har ett nybyggt hus. Sen beror det ju på vad för förlängningskabel man använder, men förlusterna är oftast försumbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just därför man endast garanterar tjänst till första jacket, det som Televerket/Skanova faktiskt dragit. Det som finns runtom i huset kan vara installerat av vilken hemmasnickare som helst.

Och nej, förlusten är inte "oftast" försumbar med förlängingskabel, vid ADSL men främst VDSL är det största boven för synktapp mellan station & modem och främst bildstörningar om man har IPTV - Om inget gått sönder i stationen eller att par/tråd är i dåligt skick.

Det finns absolut kablage som duger, men i regel är det man hittar på Clas Ohlson rent skräp.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Lite uppföljning nu när bytet har skett.

Funkade som du sa bra med 10m förlängning. Får ut 30/10+ och telefonen funkar bra.
Men har lite högre ping än förra isp:n.

Jag tror det är något man får räkna med. Fick ca 10 mer i ping efter bytet till vdsl från adsl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H