stereoförstärkare till XTZ 99.36

Permalänk
Medlem

stereoförstärkare till XTZ 99.36

Som rubriker lyder söker jag en steroeförstärkare att driva dessa hyffsat tungdrivna golvisar. Tanken är väl att i framtiden sälja iväg förstärkaren och satsa på 5.1 och vill därför helst inte lägga mer pengar än nödvändigt, men samtidigt måste den klara av att driva 36:orna till fullo

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Medlem

Då är det nog bättre om du satsar på en bra hemmabioreceiver direkt.
Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ingen strikt budget utan eftersöker bara en förstärkare som kan driva dessa. Men ungefär runt 5-6k kr. Jag misstänker dock att det drar iväg en bit om jag köper en hemmabioreciever, och spara således hellre ett par tusen-lappar för stunden

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Du får en HELT OK surrstärkare för dom pengarna.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad så blir värdeminskningen mindre när du säljer den senare.
Kolla t.ex. hifimagasinets privatmarknad. Vill inte rekommendera någon specifik, men det finns ett gäng där som är inom dina kostnadsramar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja driva 99.36 med en surroundförstärkare för 5-6k. Killen som min far köpte en Onkyio 607 av för ett tag sedan hade den till att driva just ett par 99.36 och han sa att Onkyon räckte inte alls till och han skulle uppgradera till en surroundförstärkare för 10-15k istället.

Så ska du prompt ha en surroundförstärkare så spara mer pengar. Eller så köper du en typ HK 980 stereoförstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Du får en HELT OK surrstärkare för dom pengarna.

Jag instämmer. XTZ 99.36 är förhållandevis "lättdrivna" och surr.stärkarna idag har blivit billigare och billigare. Men jag vill hävda att det inte beror på att det är skit utan att tillgång/efterfrågan styr priset. De flesta idag väljer en surr.stärkare för att den är så mycket vettigare i ett vardagsrum/biorum än en ren 2-kanals historia. HDMI, flera ingångar, streaming osv

Jag skulle personligen inte köpa mig en 2-kanalare idag om jag visste att jag inom snar framtid skulle expandera med fler högtalare t.ex. Då köper jag hellre en surr.stärkare direkt och hänger på ett slutsteg efteråt, om jag märker att det skulle saknas något.

För 5-6k, här är ett par trevliga pjäser:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=942332,671032,501480

Av de tre är min absoluta favorit H/K. Den levererar rejält med ström, har ett skönt meny-system och allmänt trevlig. Har själv lillebror, H/K 255. Marantz är inte pannkaka det heller, rejält fina grejer. Yamaha, med deras lite större pjäser som t.ex 1010, är helt klart värd att titta närmare på.

Även Pioneer's 922 är rejält intressant, dessutom ytterligare lite billigare. Jag hade hemma "lillebrorsan" Pioneer 527 förra veckan och den imponerade stort på mig måste jag säga.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250742

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du inte kunna köpa en förstärkare idag och sedan använda den i hembiosytemet? köp nått bra och behåll det när du kompletterar med hembio senare.
Vad har du för något su skall använda som signalkälla/or ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag skulle inte vilja driva 99.36 med en surroundförstärkare för 5-6k. Killen som min far köpte en Onkyio 607 av för ett tag sedan hade den till att driva just ett par 99.36 och han sa att Onkyon räckte inte alls till och han skulle uppgradera till en surroundförstärkare för 10-15k istället.

Så ska du prompt ha en surroundförstärkare så spara mer pengar. Eller så köper du en typ HK 980 stereoförstärkare.

Finns ju annat än gamla Onkyo 607. Rejält dassiga, så jag förstår killen som sålde den.
Jag vågar lova att t.ex en H/K 360 kan skrämma liv på ett par 99.36, med 90dB känslighet, ser jag inga bekymmer alls. Men givetvis är väl allt relativt...

Men jag håller med dig om att en H/K 980 är ett utmärkt alternativ om TS inte väljer en surr.stärkare.

Permalänk
Medlem

Såg att du angav budgeten som 5-6k men inte bestämd ... vad sägs om

http://shop.emotiva.com/collections/processors/products/umc1 +
http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/upa20...

848usd - 6008kr + frakt och tull. (tull 18% på elektronik om jag inte minns fel, lovar inget)

sen när du är sugen på 5.1 köper du ett http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/xpa3 och flyttar 2kanals steget till bakhögtalarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Såg att du angav budgeten som 5-6k men inte bestämd ... vad sägs om

http://shop.emotiva.com/collections/processors/products/umc1 +
http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/upa20...

848usd - 6008kr + frakt och tull. (tull 18% på elektronik om jag inte minns fel, lovar inget)

sen när du är sugen på 5.1 köper du ett http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/xpa3 och flyttar 2kanals steget till bakhögtalarna..

Jäkligt snygga men drar mig från att köpa prylar utanför gränsen.

Vad gäller sourroundförstärkare så vet jag inte om/när en utökning kommer att ske, och väntar hellre med denna. Dels också för att jag känner att jag inte heller vill "snåla" med denna viktiga del

HK 980 Ser mycket intressant ut och kommer definitivt att kikas närmare på.
I övrigt blir kopplingen dator-->dac-->förstärkare

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

XTZ har egna förstärkare med bra kvalitet till en billig peng.

Permalänk

För 6000:- får du mer ljud ur en två kanals förstärkare. Ganska logiskt, du har två slutsteg, ett "enklare" försteg oftast inga digitala ingångar och således ingen dac. För samma pengar ska du ha 5st slutsteg, hdmi växel, dac mm. Visst de duger men att ens jämföra en renodlad två kanals förstärkare med en surround förstärkare är bara önsketänkande.....

*Marantz PM 7004
*Rega Brio R
*Rotel RA-06SE

Är ett par fina modeller, har du is i magen så kollar du efter en beg Primare i21, då det brukar ligga för det beg ibland....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Visst de duger men att ens jämföra en renodlad två kanals förstärkare med en surround förstärkare är bara önsketänkande.....

Visst.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ska du bara vara dryg eller har du någon fakta?
Ta t.ex. pm7004 2st slutsteg @ 70w st jämför den med sr5006 för samma pengar, den ska ge 7x100w, har hdmi växel, dac, större nätdel och mer effekt för ett lägre pris?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Ska du bara vara dryg eller har du någon fakta?
Ta t.ex. pm7004 2st slutsteg @ 70w st jämför den med sr5006 för samma pengar, den ska ge 7x100w, har hdmi växel, dac, större nätdel och mer effekt för ett lägre pris?

Fakta och fakta. Jag har jämfört själv och lyssnat på andras. Och jag förstår de som väljer 2-kanals för sitt musikrum, absolut!
Men i det här fallet så ska ju TS i framtiden uppgradera med flera högtalare och antagligen också använda sig av TV/Projektor, BD-spelare och kanske TV-spel. Då är ju en surroundstärkare finemang. Man ska också veta att, som jag skrev längre upp, surr.stärkarna har blivit billigare, trots alla sina funktioner. Tillgång/efterfrågan samt att konstruktörerna har blivit bättre på att konstruera surr.stärkarna har gjort att priserna kan sjunka som de har gjort.

Jag vill hävda att skillnaderna blir mindre och mindre, allt beror givetvis på vilka högtalare man ska använda! Last och känslighet påverkar hur strömstark förstärkare du behöver. I det här fallet är det ett par XTZ med rätt hög känslighet och en rätt låg last(4-8ohm). Vågar nästan lova att en H/K AVR 360 skulle orka med dessa, utan problem. Men väljer TS t.ex en H/K 980 så gör han inga direkta fel. Den kan han ju dessutom senare använda som ett "slutsteg" med t.ex AVR 360. Man ska också passa sig för att testa en 2-kanalare från ett märke och en surr.stärkare från ett helt annat märke, därför att de flesta förstärkarna färgar ljudet åt olika håll. Färgar då stereostärkaren åt ditt ljudideal så blir ju stereostärkaren per automatik den bättre av de två. Eller hur?

Jag tycker inte man gör fel vilken väg man än går, så länge man själv provlyssnar och testar på hemmaplan. Innan dess gör man bäst i att vara försiktig i sina uttalanden. Man ska inte bara dissa surr.stärkarna rakt av, bara för att man har läst att det alltid är bättre med 2-kanals...

Permalänk
Medlem

Skall du lägga ner 6k kan du lika gärna köpa XTZas egna förstärkare, a-100 d3!

Permalänk
Medlem

Jag är dock ganska bestämd på att det blir en stereoförstärkare + dac. Finns några andra bra kandidater förutom HK980 som är värda att kika på?

Är det någon som testat Cambridge AZUR 650A?

Vad beträffar en D/A -omvandlare. Bör man matcha märkena med förstärkaren eller spelar inte det någon roll?

tack för alla bra svar hittils

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerHLT:

Vad beträffar en D/A -omvandlare. Bör man matcha märkena med förstärkaren eller spelar inte det någon roll?

Spelar ingen roll

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du har PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerHLT:

Jag är dock ganska bestämd på att det blir en stereoförstärkare + dac. Finns några andra bra kandidater förutom HK980 som är värda att kika på?

Är det någon som testat Cambridge AZUR 650A?

Vad beträffar en D/A -omvandlare. Bör man matcha märkena med förstärkaren eller spelar inte det någon roll?

tack för alla bra svar hittils

Bara så vi är på det klara med detta, jag försöker inte övertyga dig om att köpa en surr.stärkare före en 2-kanalare. Absolut inte!
Jag svarar bara på de citeringar jag får. Hoppas du inte misstycker.
Lycka till!

Permalänk

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/camb...

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104399
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=506048
Utan för budgeten, men då har du en dac/försteg och separat slutsteg. Så skaffar du något annat så kan du behålla slutsteget. Jag hade dock kollat på just ett beg 2kanals slutsteg från hifimagasinet.com då man kan få riktigt fina äldre slutsteg för 4kkr....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Den dacen och XTZ slutsteget skulle jag rekommendera om plånboken räcker.
Mycket för pengarna, har lyssnat på båda.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Den dacen och XTZ slutsteget skulle jag rekommendera om plånboken räcker.
Mycket för pengarna, har lyssnat på båda.

Dacen är riktigt trevlig faktiskt och den här versionen har ju förstegs funktion, nackdelen är avsaknaden av analoga ingångar. Men TS får en uppsjö av digitala ingångar. Att få ett bra slutsteg att flytta med vid en uppgradering är aldrig fel....

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/forstarkare/rubrik är dock mer prisvärd, "sämre" DAC dock både digitala/analoga ingångar och köper du en ny hembio förstärkare så kan du använda den som ett slutsteg och du slipper bry dig om att behöva sälja något.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kör själv med XTZ:as egen tvåkanalare (D3) och det är en perfekt kombo! går även att använda som slutsteg vi ev. uppgradering till 5.1. Har själv kört båda varianterna.

Permalänk
Medlem

Börjar bli väldigt sugen på D3an efter att ha läst några recensioner. Hur är kvaliteten på den inbyggda DACen? Går det att i framtiden köpa en separat DAC och koppla förbi den inbyggda?

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Medlem

Det går koppla förbi

Permalänk

Tjo.

Ägare till ett par XTZ 99.36
http://www.minhembio.com/slimer

Dessa driver jag med en Vincent SV-234.
Det kanske inte är rätt för dig, men för hemmabion har jag en Marantz SR5003. Den ligger, eller ja efterföljaren sr5004, på 6,9kkr.

Det är ganska stor skillnad i ljud från mina 99.36 om jag driver dom med marantzen eller med vincenten, givetvis då fördel till den senare. Det fiffiga med vincenten är att den har en linjeingång som möjliggör att den aggerar slutsteg för frontarna i hemmabion så jag behöver inte kompromissa så att säga.

Ah vet inte om detta blev någon bra information Det som skilljer i ljud är det där, ja knäpp term här kanske men "trycket". Inte för att spela tokhögt men den extra snärten från trummor och gitarrsträngar. Det som gör att det känns lite i bröstet utan att det måste vara höga volymer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wahlfridsson:

Tjo.

Ägare till ett par XTZ 99.36
http://www.minhembio.com/slimer

Dessa driver jag med en Vincent SV-234.
Det kanske inte är rätt för dig, men för hemmabion har jag en Marantz SR5003. Den ligger, eller ja efterföljaren sr5004, på 6,9kkr.

Det är ganska stor skillnad i ljud från mina 99.36 om jag driver dom med Marantzen eller med Vincenten, givetvis då fördel till den senare. Det fiffiga med vincenten är att den har en linjeingång som möjliggör att den aggerar slutsteg för frontarna i hemmabion så jag behöver inte kompromissa så att säga.

Ah vet inte om detta blev någon bra information Det som skilljer i ljud är det där, ja knäpp term här kanske men "trycket". Inte för att spela tokhögt men den extra snärten från trummor och gitarrsträngar. Det som gör att det känns lite i bröstet utan att det måste vara höga volymer.

Intressant kommentar angående Vincent, alla Vincent och de flesta andra kinesförstärkare jag lyssnat på har haft en lätt höjning av basnivån och bortfiltrerad djupbas allra längst ner i botten, troligen så är marantzen en mer neutral förstärkare men även de är lite lite varmare än helt neutrala förstärkare.
Vincent låter behagligt och lite insmickrande, men Marantzen är antagligen mer hifi, vilket inte alla uppskattar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerHLT:

Jäkligt snygga men drar mig från att köpa prylar utanför gränsen.

Vad gäller sourroundförstärkare så vet jag inte om/när en utökning kommer att ske, och väntar hellre med denna. Dels också för att jag känner att jag inte heller vill "snåla" med denna viktiga del

HK 980 Ser mycket intressant ut och kommer definitivt att kikas närmare på.
I övrigt blir kopplingen dator-->dac-->förstärkare

i så fall tycker jag personligen 3490 är ett bättre val än 980 eftersom den har en bra dac inbyggd.