vad är ett IBM model m värt?

Permalänk
Medlem

vad är ett IBM model m värt?

Som titeln säger, vad är ett sådant tangentbord värt? Det har inget klistermärke med serienummer och tillverkningsår , och det har en grå och inte blå IBM logga om det gör någon skillnad kan lägga upp lite bilder om det behövs.

Permalänk
Medlem

Med rätt köpare så kan du få ett par tusenlappar utan större problem om tangentbordet är i närmast mint. Även om det går att få nytillverkade från Unicomp så är ett äkta Model M den heliga gral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Med rätt köpare så kan du få ett par tusenlappar utan större problem om tangentbordet är i närmast mint. Även om det går att få nytillverkade från Unicomp så är ett äkta Model M den heliga gral.

Det är i jäkla bra skick, lite smårepor, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Med rätt köpare så kan du få ett par tusenlappar utan större problem om tangentbordet är i närmast mint. Även om det går att få nytillverkade från Unicomp så är ett äkta Model M den heliga gral.

Jag har ett i bra skick från 1993-12-09 den är lite smutsig men det går ju att röra rent vad tror du man kan få för den?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Varför är ett ibm model m den heliga graalen? vad är det som är så speciellt med det tangentbordet?

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Varför är ett ibm model m den heliga graalen? vad är det som är så speciellt med det tangentbordet?

För att den är byggd som en stridsvagn och skrivkänslan man får med den går inte att hitta någon annanstans. Det är svårt att hitta ett annat tangentbort som har samma byggkvalité, känsla och feedback som en härligt Model M

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Skrivet av eatyourdog:

För att den är byggd som en stridsvagn och skrivkänslan man får med den går inte att hitta någon annanstans. Det är svårt att hitta ett annat tangentbort som har samma byggkvalité, känsla och feedback som en härligt Model M

Jahaaa så pass då förtsår jag ett tangentbord att åldras med med andra ord men vad är det för ingång på den? det är väl inte ens en sån där p2 eler vad det heter det är väl snarare något som ser ut som den från sega genesis :P? så var det på min commodore dator från 95

Permalänk
Medlem

Sålänge det är helt rengjort och inte har några repor och inte saknar något, ca 350kr. Sen ju äldre det blir ju mer stiger priset.

Har köpt flera för under 100kr, men då har det också varit 20 år av smuts och tangenter har saknats samt skalen har varit spräckta.
Har ett som är från 1990 som jag betalade 600kr för, men det var ett brutalt överpris för vad jag fick.

Första gen (85-89) brukar gå för runt 500-1000kr, då de är väldigt sällsynta i bra skick. NIB går för mer än 1000kr.
Andra Gen (87-92) 300-700kr NIB 700-1000kr
Tredje gen (92-99) 50-300kr har du ett 3gen, räkna inte med mycket.
Fjärde gen (95- ) Köp ett unicomp istället, då det är samma tangentbord.

Har du ett industrial (grågrönt skal) räkna med en hel del till. Och har du ett tenkeyless, räkna med 2k+ oberoende av skick.

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Jahaaa så pass då förtsår jag ett tangentbord att åldras med med andra ord men vad är det för ingång på den? det är väl inte ens en sån där p2 eler vad det heter det är väl snarare något som ser ut som den från sega genesis :P? så var det på min commodore dator från 95

Vet ej hur det är med äldre versioner av Model M men min från 1990 använder den vanliga PS/2 kontakten som de flesta tangentborden, dock kan man koppla bort den ur själva tangentbordet så att hela sladden är löstagbart.

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag har ett i bra skick från 1993-12-09 den är lite smutsig men det går ju att röra rent vad tror du man kan få för den?

Minst 500 kr skulle jag gissa på. Troligtvis betydligt mer om du lägger upp den på en auktionssida som tradera.

Permalänk
Skrivet av eatyourdog:

Vet ej hur det är med äldre versioner av Model M men min från 1990 använder den vanliga PS/2 kontakten som de flesta tangentborden, dock kan man koppla bort den ur själva tangentbordet så att hela sladden är löstagbart.

Det är ju riktigt smidigt faktiskt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Celcius:

Sålänge det är helt rengjort och inte har några repor och inte saknar något, ca 350kr. Sen ju äldre det blir ju mer stiger priset.

Har köpt flera för under 100kr, men då har det också varit 20 år av smuts och tangenter har saknats samt skalen har varit spräckta.
Har ett som är från 1990 som jag betalade 600kr för, men det var ett brutalt överpris för vad jag fick.

Första gen (85-89) brukar gå för runt 500-1000kr, då de är väldigt sällsynta i bra skick. NIB går för mer än 1000kr.
Andra Gen (87-92) 300-700kr NIB 700-1000kr
Tredje gen (92-99) 50-300kr har du ett 3gen, räkna inte med mycket.
Fjärde gen (95- ) Köp ett unicomp istället, då det är samma tangentbord.

Har du ett industrial (grågrönt skal) räkna med en hel del till. Och har du ett tenkeyless, räkna med 2k+ oberoende av skick.

Måste säga att dessa priser är lite mer realistiska, har sett en hel del Model M säljas och de går inte för så mkt. Senast såg jag en snubbe sälja flera stycken NIB Model M från 90~ talet och han skulle ha 60€ styck för dem. Så de är inte värda speciellt mkt, antar att det har att göra med att unicomp gör samma tangentbord nya , det enda man får om man tar ett Model M är IBM loggan, det är samma bucklingspring brytare och samma PBT knappar på de nyare tangentborden från unicomp.

Permalänk
Medlem

OffTopicar lite och frågar om kabelhjälp, har ett IBM Model M hemma, från 1985 är jag rätt säker på, men jag saknar kabel till det. Det är en avtagsbar PS/2, ingången i tangentbordet kallas SDL tror jag, finns en hemsida som säljer det (clickykeyboards) men de har inte haft dem i lager på svinlänge.

Någon som vet?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fusiob:

OffTopicar lite och frågar om kabelhjälp, har ett IBM Model M hemma, från 1985 är jag rätt säker på, men jag saknar kabel till det. Det är en avtagsbar PS/2, ingången i tangentbordet kallas SDL tror jag, finns en hemsida som säljer det (clickykeyboards) men de har inte haft dem i lager på svinlänge.

Någon som vet?

Bör väl vara något liknande detta eller detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Har du ett industrial (grågrönt skal) räkna med en hel del till. Och har du ett tenkeyless, räkna med 2k+ oberoende av skick.

tenkeyless?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bör väl vara något liknande detta eller detta.

Mitt mellanslag är lite småtrasigt, inget katastrofalt, men vill byta ut den, tror du jag kan köpa den mellanslagstangenten dom säljer och sätta på mitt original IBM?

Tack för länken också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

tenkeyless?

Ett tangentbord utan numpad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eatyourdog:

För att den är byggd som en stridsvagn och skrivkänslan man får med den går inte att hitta någon annanstans. Det är svårt att hitta ett annat tangentbort som har samma byggkvalité, känsla och feedback som en härligt Model M

Kunde inte sagt det bättre själv. Finns absolut inget tangentbord som ens är i närheten av känslan som model M ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ett Type M, med Ambra-märkning (Ambra var IBM:s lågprismärke i början av 90-talet), AMB1007. Lite blåare färg och förstås annorlunda logga, men annars samma som original IBM. Originaletikett med tillverkningsdatum nån gång -93. Vete tusan hur de kunde sälja så billiga PC med så dyra tangentbord, men så är ju inte IBM kvar i PC-branschen heller.

Jag var precis på väg att slänga det när jag snubblade över denna tråd. Är det värt något? I stort sett helt oanvänt (PS/2-kontakt förstås). Mer eller mindre än ett IBM-märkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag har ett Type M, med Ambra-märkning (Ambra var IBM:s lågprismärke i början av 90-talet), AMB1007. Lite blåare färg och förstås annorlunda logga, men annars samma som original IBM. Originaletikett med tillverkningsdatum nån gång -93. Vete tusan hur de kunde sälja så billiga PC med så dyra tangentbord, men så är ju inte IBM kvar i PC-branschen heller.

Jag var precis på väg att slänga det när jag snubblade över denna tråd. Är det värt något? I stort sett helt oanvänt (PS/2-kontakt förstås). Mer eller mindre än ett IBM-märkt?

om du inte orkar sälja den tar jag den gärna

Permalänk
Skrivet av Wully:

om du inte orkar sälja den tar jag den gärna

Byter det gärna mot valfritt chassi med monterings-"pinnar" för mini-ITX. Faktum är att jag bara behöver en plåtbit med monteringspinnarna på - resten av chassit är ointressant, samma med utseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Byter det gärna mot valfritt chassi med monterings-"pinnar" för mini-ITX. Faktum är att jag bara behöver en plåtbit med monteringspinnarna på - resten av chassit är ointressant, samma med utseendet.

Har bara atx/matx/itx plåt (alltså en fullsize atx plåt)

Permalänk
Skrivet av Wully:

Har bara atx/matx/itx plåt (alltså en fullsize atx plåt)

Spelar ingen roll - jag har en rondell.
Bara monteringspinnarna för mini-ITX sitter på rätt plats så går det bra. PM:a mig för en adress där du kan hämta/lämna.

Permalänk
Medlem

Vill inte tänka på hur många Model M man slängt på gamla jobbet, en hel del var nya i kartong, sparade bara ett.

Sen hade vi av någon anledning ett gäng 122-tangenters som alla var nya i kartong, slängdes också i stora rensningen runt millennieskiftet.

Man har nog slängt mycket som skulle betinga lite värde nu, men allt man sparade är inte värt ett dugg...

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

... samma PBT knappar på de nyare tangentborden från unicomp.

Äldre IBM Model M har två-delade tangenter. Nyare Model M (IBM och Unicomp) har tangenter i ett stycke.
Äldre Model M har också löstagbar kabel, nyare har det inte. Nyare kan ha enklare/billigare konstruktion på olika sätt.
Det skiljer sig t.om ett halvt kilo i vikt mellan äldsta och senaste versionen av Model M, båda med buckling springs, samma form, storlek och layout.

Det finns dessutom Model M med "rubber dome" (gummiknopps)-brytare. De ser precis likadana ut som de med "buckling springs", men är ovanligare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Äldre IBM Model M har två-delade tangenter. Nyare Model M (IBM och Unicomp) har tangenter i ett stycke.
Äldre Model M har också löstagbar kabel, nyare har det inte. Nyare kan ha enklare/billigare konstruktion på olika sätt.
Det skiljer sig t.om ett halvt kilo i vikt mellan äldsta och senaste versionen av Model M, båda med buckling springs, samma form, storlek och layout.

Det finns dessutom Model M med "rubber dome" (gummiknopps)-brytare. De ser precis likadana ut som de med "buckling springs", men är ovanligare.

Hur menar du med tvådelade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Hur menar du med tvådelade?

Permalänk
Medlem

Är det bara att dra i tangenterna om man vill veta?

Permalänk
Medlem

Har ett Unicomp och kan säga att tangenterna är 2-delade på de också. kör 50/50 nya knappar och gamla från ett gammalt Model M terminaltangetbord

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Är det bara att dra i tangenterna om man vill veta?

Ja det är nog bara att dra lite försiktigt.