vad är ett IBM model m värt?

Permalänk
Medlem

Whaaat? sitter ju på ett sånthär tangentbord från 1985. Det var i topskick när jag började använda det, men nu fattas ibmloggan på framsidan. Hade ingen aning om att det var värt pengar, men jäklar i min låda vilket underbart tangentbord det är!

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Byter det gärna mot valfritt chassi med monterings-"pinnar" för mini-ITX. Faktum är att jag bara behöver en plåtbit med monteringspinnarna på - resten av chassit är ointressant, samma med utseendet.

Svikaren Wully (boo! hiss!) backade ur bytet, så om nån annan är intresserad så kan ni få ett Model M med Ambra-logga mot valfritt gammalt skräpchassi. Enda kravet jag ställer är att det skall vara en metallbit med fästen för mini-ITX - resten av lådan är helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Har ett Model M från 1992, 1391411 i riktigt bra skick. Vad kan det vara värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Svikaren Wully (boo! hiss!) backade ur bytet, så om nån annan är intresserad så kan ni få ett Model M med Ambra-logga mot valfritt gammalt skräpchassi. Enda kravet jag ställer är att det skall vara en metallbit med fästen för mini-ITX - resten av lådan är helt ointressant.

meh jobbigt att åka tunnelbanna med chassi om du kommer till fruängen så är jag fortfarande på

Permalänk
Medlem

Man ska vara försiktig. Fjädern kan blottas och då kan det vara svårt att få till "klicket" igen, iaf var det så för mig.

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Skojar ni? Det ligger en hel del sådana på min vind, de med den gamla typen av kontakt (innan ps/2). Är det inne med retro nu eller? Kanske ska passa på att sälja mina gamla modem, 100MB hårddiskar och 5 1/4 tums floppy drives nu då.

Permalänk
Medlem

Model M och 5,25" diskettstationer får du vettiga pengar för. Vissa hårddiskar kan vara intressanta beroende på gränssnitt och modell. Gamla modem tror jag däremot att du får kasta efter folk.

Permalänk
Medlem

gamla fristående modem ska man inte alls kasta.

Sätt upp dem så att de svarar automatiskt på 4-5 ringsignalen och må sen gott av tanken på hur många telefonförsäljare som kommer att få njuta av musiken

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

gamla fristående modem ska man inte alls kasta.

Sätt upp dem så att de svarar automatiskt på 4-5 ringsignalen och må sen gott av tanken på hur många telefonförsäljare som kommer att få njuta av musiken

Underbart,

Jag visste att jag en dag skulle få nytta ev dessa gamla modem

Permalänk

Jag hade ett sånt med sånna löstagbara, Bucklingsprings brytare samt löstagbar sladd

Tidigt 80~ tal kom det från!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Fick 500kr för ett från ~95 på tradera, har mitt Filco som jag uppskattar mycket mer att skriva/spela på så jag var helt nöjd med det priset.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Fixade precis ett från 94 från morsans jobb Men undrar då vad det är för kontakt, ser ungefär ut som en Internet-kabel. Så jag undrar om det finns någon adapter eller liknande för att få den att fungera??

Permalänk
Medlem

Låter som det kanske har hört till en terminal av något slag.

Ser det ut såhär:
https://cs.senecac.on.ca/~ibc233/ibm-3487-1.jpg

Isåfall kommer det inte att fungera i en PC. Men du borde leta reda på terminalen och sälja till mig

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Det kan ha varit en reserv till en av deras servrar, som dom fortfarande använder
Men dom hade även flertalet terminaler förut som är borta sedan länge, fast tror inte tangentbordet var till dom.

Permalänk
Medlem

Äldre Model M som snackar AT-protokollet (samma som PS/2) har en löstagbar kabel med modulärkontakt. Kabeln har DIN i den andra.

Jag har hört att det ska finnas även "normalstora" Model M för terminaler, men jag tror att de jättestora terminalborden är vanligast.
Det finns fritt tillgänglig firmware och ritningar för den som vill tillverka en adapter till USB. Samma adapter stödjer dessutom AT, PS/2 och XT-protokollet för äldre IBM Model F. Du behöver bara köpa ett Teensy-kort och löda på kontakter och/ellerkablar.

Förresten, senaste Model M på Tradera gick för 610 kr i lördags kväll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att köpa om nån sitter på ett till övers. bara att pm:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Med rätt köpare så kan du få ett par tusenlappar utan större problem om tangentbordet är i närmast mint. Även om det går att få nytillverkade från Unicomp så är ett äkta Model M den heliga gral.

HELVETE! Ratade ju 2-3 styckna för bara 1-2 år sen! Även några andra 10+ år gamla tangentbord!

Men jo, känslan var som sagt väldigt bra med dem! Ångrar mig nu...

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är Victor tangentborden från samma fabrik? Då dom känns väldigt lik mina M.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par stycken som tyvärr blivit sönderslagna (inte jag, klantiga andra människor som sabbar), så om någon behöver reservdelar, är väl 80 och tidigt 90 tal i årsmodeller..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden lite. Men med tanke på lite nostalgi för Ibm, någon som har koll på vad en Ibm skrivmaskin med kula är värd? http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2011/08/ibm-selectric-...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w