Byggde om datorn, no proper boot device hjälp!

Permalänk
Medlem

Byggde om datorn, no proper boot device hjälp!

Hejsan sweclockers!

Skaffade nytt:
CPU kylare:NOCTUA NH-U9B
Grafikkort:AMD Radeon™ HD 6850
Chassi:NZXT MIDITOWER SOURCE 210 ELITE ATX WHITE
Nätagg: XFX CORE EDITION 650W PSU

Jag demonterade komponenterna från mitt förra chassit och monterade de till det nya med nytt nätagg etc. Detta är första gången jag "bygger" en dator så det tog sin tid men efter några timmar fick jag ihop allt med rätt kablar etc.
När jag sedan startar datorn startar det med en underbart 1 beep och allt startas fint, men sen kommer detta upp: "Reboot and select a proper boot device". Jag gjorde som det stog och rebootande men nu kommer det inget "1 beep" utan 1 långt beep och 3 långsammare beep ( eller 2 snabba beep och 3 långsammare).
Jag provade med att byta PCI-E plats på grafikkortet och då kom jag tillbaka till "Reboot and select etc" (hann inte gå in på BIOS menyn ;/) och när jag rebootade igen så kom beepen tillbaka.

Undrar då vad som kan vara felet? Och om att mina hårddiskar som jag hade har redan windows instrallerat och massa spel,filer etc kan vara något problem.
Har:
2 Vanliga hårdiskar
1 Diskdriver (eller vad dom heter -.-)

Har provat att byta mellan SATA och 4-pin kablar och byt plats på HDD-kablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Pipen är en felkod, sök på dem och namnet på moderkortet (som du inte skrivit ut )
Om det är ett ami baserat kort så är det minnesfel
http://www.computerhope.com/beep.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ett http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M3A32MVP_DeluxeW...
Kollade upp beepen och det är ett grafikkorts fel och inte RAM fel.
Undrar hur det kan vara fel på grafikkortet eftersom det funkade innan jag bytte chassi och är ny köpt. Som jag sa innan så funkade det ibland

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, men om du byggt om maskinen så finns det risk att saker gått sönder, esd och mekaniska skador är inte orimliga, dessutom så kan det vara nått som glappar om inget egentligen är trasigt så prova att demontera och montera om datorn och se upp med damm i kontakter o dyl som kan ge glapp. Se också till att inget kortsluter nånstans, det har ju hänt att folk har fått skruvar under moderkort och andra problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fel byggt eller dåligt byggd dator är vanligt.

Ta isär allt igen. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta ett foto och lägga upp hur det ser ut inne i din dator?
kan vara nån kabel eller nåt du glömt som tex att ge ström till grafikkortet eller nåt simpelt..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag rengjorde allting innan jag använde det och tryckt fast alla kablar. Var också väldigt försiktig med ESD och jordade mig ofta.
Det stora problemet är egentligen att jag inte är helt säker på hur man ändrar i BIOS att boota upp rätt disk och om det går att använda en disk som redan har windows. Trodde ju att det bara skulle boota somvanligt eftersom jag inte har bytt HDD eller moderkort.

Några bilder:

Har inte gömt kablar och sånt än eftersom jag vill få det funka innan jag gör det snyggt.

Permalänk
Medlem

Märker också att när datorn inte hittar grafikortet är det nån fläkt som låter som satan. Men när väl datorn hittar grafikkortet låter den vanligt..

Permalänk
Rekordmedlem

Fläktar brukar starta på fullt varv för att gå ner när drivrutinerna tar över kontrollen.
Du får gå in i bioset under bootmenyn och välja rätt bootenhet,
Du har ju 2 olika satakontrollers på det kortet, sata 1-4 går på amd sb600 sedan har du en marvel 6121 som är ansluten till raid1/2, du kan stänga av marvelkontrollern i bios om den inte används, har du den disablead så syns ingen disk, kopplade du om nått när du byggde om? hade du raid innan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Datorn är begangnad (moderkort,ram,hårdiskarna) så jag har ingen aning om jag hade raid innan (inte helt säker på vad det är så ska google lite). Det ända jag bytte vad SATA kablar till hårdiskarna isället för 4-pin.
Kommer tyärr inte in på BIOS menyn än eftersom jag får grafikkorts fel beepen igen. Ska försöka komma in i menyn.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu ska vi se, begagnat? fungerade den datorn från början, eller har du inte testat det ?
Du har alltså bytt nätdel och grafikkort? kan du testa med de gamla som fungerade?
Kommer du ihåg om du flyttat på satakablarna för dataöverföring ? Det är viktigt att de hamnar på samma plats om du inte ska riskera att behöva konfigurera kontrollern och bootordningen igen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

köpte datorn begangnad för ca 1 år sen, har fungerat utmärkt men grafikortet har krånglat (har behövt att baka det) och för 2 veckor sen gick det sönder. Jag bytte då grafikkort och nytt agg eftersom det nya grafikortet behöde mer Watt. Eftersom jag skulle byta alla sladdar och sånt så bestämde jag mig för att köpa ett nytt chassi och ny Cpu fläkt.

Med att ha samma sata kablar menar du att jag skulle ha använt samma kabel i samma hål i samma hårddisk som jag hade förut?

Permalänk

no proper boot device betyder väll att det är felinstält i bios vilken hårdisk den ska boota ifrån?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aakimboo:

köpte datorn begangnad för ca 1 år sen, har fungerat utmärkt men grafikortet har krånglat (har behövt att baka det) och för 2 veckor sen gick det sönder. Jag bytte då grafikkort och nytt agg eftersom det nya grafikortet behöde mer Watt. Eftersom jag skulle byta alla sladdar och sånt så bestämde jag mig för att köpa ett nytt chassi och ny Cpu fläkt.

Med att ha samma sata kablar menar du att jag skulle ha använt samma kabel i samma hål i samma hårddisk som jag hade förut?

Samma kabel behövs inte, men har du kopplat disken till en annan sataport än den där den satt på från början så kan du behöva konfigurera om diskarna, moderkortet förväntar sig att diskarna inte byter port, då tapper det ju bort ev raid eller bootenhet, vilket verkar vara ett av dina problem, det andra kan vara det gamla grafikkortet, det är ju inte omöjligt att ditt trasiga kort har förstört moderkortet när det gick sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samma kabel behövs inte, men har du kopplat disken till en annan sataport än den där den satt på från början så kan du behöva konfigurera om diskarna, moderkortet förväntar sig att diskarna inte byter port, då tapper det ju bort ev raid eller bootenhet, vilket verkar vara ett av dina problem, det andra kan vara det gamla grafikkortet, det är ju inte omöjligt att ditt trasiga kort har förstört moderkortet när det gick sönder.

Ska se till att alla hårddiskar sitter i samma port och pröva igen.
Tror nog inte att mitt gamla grafikkort skadade moderkortet, eftersom att jag körde en dag med det nya innan jag bytte allting för att se till att den funkade.

Kan det också vara ett problem att jag inte använder 4-pin till hårdiskarna för el utan SATA power cables istället?

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske de behöver ström via molex, det måste vara rätt gamla diskar om de har molexar? Det kanske förklarar diskproblemen, men övriga startproblem borde inte bero på det såvida de inte kortsluter nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom in i BIOS nyss och valde att boota upp från en av hårdiskarna men inget ändrades.

De är nog ganska gamla eftersom han som köpte dem byggde datorn för ca 3-2 år sedan.

Men ett enkelt sätt att fixa detta är väl att köpa nya hårddiskar eller en SSD och instrallera om windows?

Permalänk
Rekordmedlem

Jo du kan byta diskar, men försök ta reda på om det är nått annat problem, du kan ju ladda hem en linux och köra den som live för att se om datorn är stabil utan diskarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo du kan byta diskar, men försök ta reda på om det är nått annat problem, du kan ju ladda hem en linux och köra den som live för att se om datorn är stabil utan diskarna.

Gick in på BIOS och satt OnChip SATA till RAID. Allt bootade upp och det kom fram RAID ROM och att den scannade för hårddiskarna. Efter det så kom starting windows fram och jag trodde att det kanske funkade nu, men tyvärr tog det inte lång tid innan en snabb BSOD kom upp och datorn restartades. Nu kunde jag iaf köra en windows repair med tyvärr till ingen nytta .

Undrar nu då om det kan vara fel på min windows installation och att jag borde köra en re-install.

Mina filer som jag behöver finns på den andra hdd'n så jag förlorar nästan inget.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är känt för att vara känsligt vid byte av hårdvara.

Om-installera du om du har en skiva och det går, lika bra tycker jag då du får rätt på drivers till ditt nya grafik-kort med

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Man ska installera om Windows osv. Även om man tar sig förbi eller struntar i alla olika fel så är datorn långsammare/segare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens ha köpt en bättre dator tills man installerat om.

Permalänk
Medlem

Japp, blir nog å instrallera om Windows, kan ju skämma bort mig lite med en SSD också