Ny HDD - Låg vibration & dB

Permalänk

Ny HDD - Låg vibration & dB

Tjena SweC!
Ska inköpa mig en HDD nu när priserna har "stabiliserats" från tidigare. Mina krav:

- Inte mindre än 500GB (Helst 500GB även).
- 7200RPM.
- SATA 3.
- Inte vara känd för att "vibrera" samt låg dB.

Chassi: 650D

HDD:n ska för övrigt fylla en funktion där den ska krypteras samt användas för PC-spelande!

Permalänk
Medlem

Pris var inte listat som krav så köp en lite dyrare disk (eller varför inte en SSD, det kommer spelen tycka om).
SATA3 är ointressant på en mekanisk hårddisk.
En traktor går inte fortare för att den kör på autobahn.
Kolla in WDs Svarta, Röda eller RE-serier, eller Seagates ES-serier.
Ljudskillnaderna tror jag inte är hörbara när de är monterade i chassit.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Tjena SweC!
Ska inköpa mig en HDD nu när priserna har "stabiliserats" från tidigare. Mina krav:

- Inte mindre än 500GB (Helst 500GB även).
- 7200RPM.
- SATA 3.
- Inte vara känd för att "vibrera" samt låg dB.

Chassi: 650D

HDD:n ska för övrigt fylla en funktion där den ska krypteras samt användas för PC-spelande!

Du kommer inte bli nöjd. Kombinationen du söker existerar nämligen inte. Alla 3,5" HDD med 7200rpm vibrerar och för oljud. En HDD kommer inte ge dig i närheten av lika bra flyt som en SSD om du ska ex spela och så.

Det du borde göra är köpa en SSD, dom är billiga nu. Sedan spara ihop pengar och köp en WD caviar green i valfri storlek så får du en lagringsdisk med låg vibration och ljudnivå.

OBS! Om du monterar HDD på chassi så kommer du alltid få vibration, enda sättet att undvika vibrationer helt på är att hänga upp HDD så den inte rör chassit. Finns en person som gjorde en slags guide på hur man hänger upp hårddisk här på SweC, sök på den.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Skrivet av AckeDman:

Du kommer inte bli nöjd. Kombinationen du söker existerar nämligen inte. Alla 3,5" HDD med 7200rpm vibrerar och för oljud. En HDD kommer inte ge dig i närheten av lika bra flyt som en SSD om du ska ex spela och så.

Det du borde göra är köpa en SSD, dom är billiga nu. Sedan spara ihop pengar och köp en WD caviar green i valfri storlek så får du en lagringsdisk med låg vibration och ljudnivå.

OBS! Om du monterar HDD på chassi så kommer du alltid få vibration, enda sättet att undvika vibrationer helt på är att hänga upp HDD så den inte rör chassit. Finns en person som gjorde en slags guide på hur man hänger upp hårddisk här på SweC, sök på den.

Skrivet av Pappy:

Pris var inte listat som krav så köp en lite dyrare disk (eller varför inte en SSD, det kommer spelen tycka om).
SATA3 är ointressant på en mekanisk hårddisk.
En traktor går inte fortare för att den kör på autobahn.
Kolla in WDs Svarta, Röda eller RE-serier, eller Seagates ES-serier.
Ljudskillnaderna tror jag inte är hörbara när de är monterade i chassit.

Glömde skriva detta, en SSD KOMMER aldrig på tal!
Har en atm och överskrivning fungerar inte lika bra som en mekanisk!

Ingen person med köp tips samt länk?
WD har jag hört mycket om som tidigare talare förespråkade men vilken utav dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Glömde skriva detta, en SSD KOMMER aldrig på tal!
Har en atm och överskrivning fungerar inte lika bra som en mekanisk!

Överskrivning? Va? En SSD är överlägsen vanliga mekaniska hårddiskar inom allt förutom priset.

Permalänk
Medlem

http://www.wdc.com/en/

Klicka på länken, och välj därefter bild nr 4

Då ser du Vad WD:s diskar är gjorda för

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Överskrivning? Va? En SSD är överlägsen vanliga mekaniska hårddiskar inom allt förutom priset.

Om du inte förstår så behöver du inte spilla ut fakta som jag redan vet, Googla istället!

Skrivet av YamahaDGX630:

http://www.wdc.com/en/

Klicka på länken, och välj därefter bild nr 4

Då ser du Vad WD:s diskar är gjorda för

Man tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Glömde skriva detta, en SSD KOMMER aldrig på tal!
Har en atm och överskrivning fungerar inte lika bra som en mekanisk!

Ingen person med köp tips samt länk?
WD har jag hört mycket om som tidigare talare förespråkade men vilken utav dessa?

Du vill alltså har både 7200rpm och låga eller inga vibrationer. Återkoppla gärna med hur detta går.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Skrivet av AckeDman:

Du vill alltså har både 7200rpm och låga eller inga vibrationer. Återkoppla gärna med hur detta går.

Dåligt det vet jag för att mekanisk är inte kända för att vara tysta, däremot efterfrågar jag om en speciell modell skulle vara bättre än en annan.

Permalänk
Skrivet av LORAMIGCSS:

Glömde skriva detta, en SSD KOMMER aldrig på tal!
Har en atm och överskrivning fungerar inte lika bra som en mekanisk!

Kasnke lite OT men jag är nyfiken på vad det är som är sämre med en SSD. Är i begrepp att köpa nämligen. Ska även köpa en ny HDD och jag funderar på att ta en 5400 RPM med SSD caching (inbyggt i mitt P8Z77-V moderkort), kasnke kan vara ett alternativ även för dig.
Finns ju dessutom hybriddiskar numera.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Skrivet av rackarpelle:

Kasnke lite OT men jag är nyfiken på vad det är som är sämre med en SSD. Är i begrepp att köpa nämligen. Ska även köpa en ny HDD och jag funderar på att ta en 5400 RPM med SSD caching (inbyggt i mitt P8Z77-V moderkort), kasnke kan vara ett alternativ även för dig.
Finns ju dessutom hybriddiskar numera.

Den enda nackdelen med SSD är att du icke kan överskriva utan att hela disken ska även skrivas över, något som HDD kan göra är att överskriva raderade filer utan att den befintliga datan ska ävan överskrivas!!

Permalänk
Medlem

Är inte en SSD byggd på celler, så om du ska skriva över något skriver du bara över den cellen. inte hela disken? - därför du inte bör defragmentera en ssd heller, eftersom om du lägger filer på flera celler så läser och skriver den från flertalet celler samtidigt, som ger dig bättre speed

Kika på access tider på en ssd och read/write på både stora och små filer så kommer du säkerligen inse som alla andra att om du vill ha en snabb hdd är ssd det rätta valet.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Den enda nackdelen med SSD är att du icke kan överskriva utan att hela disken ska även skrivas över, något som HDD kan göra är att överskriva raderade filer utan att den befintliga datan ska ävan överskrivas!!

Men du är medveten att när du väljer att "spara över" i operativsystemet så skrivs inte den nya datan till samma plats på SSDn?

Den datan skrivs på tidigare rensade (tomma) sektorer, samtidigt som den rensar ut de gammla nu borttagna sektorer.