Behöver en sista input på hemmabygge

Permalänk

Behöver en sista input på hemmabygge

Tjabba!

Hade för första gången själv tänkt bygga ihop en dator, och har därmed några frågor gällande de komponenter jag satt ihop.

Datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2103088/2012-08-03

Datorn är tänka att användas för spel, film och lite vardagligt användande.

Jag spelar dock uteslutande World of Warcraft men även lite Mow3, ej BF3, har ej heller planer på det. Så datorn ska först o främst vara lämpad för WoW, vilket jag tror den är med råge.

Till mina frågor då,

* Räcker 8gig ram för WoW eller kommer jag uppleva någon skillnad om jag sätter i 16? Jag vet att skillnaden är drygt 400kr men jag tycker det är onödiga pengar om det inte hjälper nämnvärt.

* När man ska montera komponenterna, brukar det följa med de sladdar du behöver för att varje komponent ska fungera?

* Drivrutiner till komponenter, följer det med till varje produkt? Installerar man detta innan man installerar Windows, och isf hur? (en snabb förklaring bara). Jag har ju ingen CD-rom i bygget, men jag har en äldre dator vars CD-rom jag kan sätta in i den nya.

* Jag är fortfarande osäker på hurvida nätaggregatet är bra eller inte, jag vill ligga under 1000:- och enligt Inets kundtjänst räcker det med ett 550w för att driva systemet. Dock har jag tänkt att överklocka CPUn till 4.x och möjligtvis GPU i framtiden då jag gärna vill lära mig hur det fungerar. Därför har jag satt dit ett 650w vilket borde räcka för dessa ändamål. MEN är mitt val av nättagregat bra eller finns det andra som är "bättre"? Det behöver inte vara tyst i sig utan det är mer hållbarheten jag fokuserar på.

Om ni har synpunkter på komponenter, så får paketet inte överstiga 11 000:-

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Du kanske borde lägga till en större hårddisk för lagring av film t.ex.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk

Glömde nämna att jag har 2st 2TB diskar som ska in i datorn senare.

Permalänk

Du kommer inte märka någon skillnad mellan 8GB ram eller 16GB, så länge du inte kör massvis med minneskrävande program samtidigt.

Sladdar brukar följa med, det är inget jag skulle oroa mig över iallafall.

Drivrutiner installerar du efter du installerat windows, de brukar följa med en skiva med drivrutiner på, men annars är det bara att tanka ner från nätet.

Nätaggregatet tror jag räcker så länge du inte lägger till ett till grafikkort för att köra sli i framtiden.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red