Kan jag styra mina PWN fläktar? Datorn väsnas

Permalänk
Medlem

Kan jag styra mina PWN fläktar? Datorn väsnas

Hejsan, jag skulle behöva lite tips och råd till min dator som äntligen Inet har levererat efter många om och men..men det är en annan historia.

I mitt obsidian 550D chassi har jag förutom de 3 fläktar som medföljer chassit, valt att sätta in 4 st extra fläktar där alla har PWN funktion.
Från början var tanken att Inet skulle installera 4 st thermalright ty 141 men efter några dagar ringde dom och sa att dessa inte fick plats på grund av min cpu kylare (silver arrow) så istället bytes 3 av dessa ut mot 120 mm fläktar från Cougar istället. Så nu sitter det alltså 1 thermalright ty 141 140 mm fläkt samt 3 st Cougar 120 mm i datorn.

Bakgrund
När jag fick datorn för några veckor sedan av Inet så lät datorn hiskeligt dåligt, och jag märkte ganska fort att de fläktarna låg nära max rpm. Öppnade burken och märkte att de flesta fläktarna var kopplade igenom 3-pins kontakter på något sätt. Efter många om och men lyckades jag i alla fall dra om kablarna (vill påpeka att jag avskyr att pilla i datorer, därför Inet skulle bygga ihop den) så att fläktarnas 4pins kontakter satt korrekt in på moderkortet. Efter detta krånglet, så lät datorn bra, fläktarna varvade bara upp ordentligt under några sekunder när windows laddades in på ssd disken men sen var det skönt.

2 dagar senare var jag tvungen att lämna in datorn till Inet då datorn började "frysa" helt plötsligt samt att jag berättade att fläktarna hade varit felkopplade och att jag ville ha detta åtgärdat. Ett ärende som förhoppningsvis skulle ta kanske en 3-5 dagar (mitt ärende var "prio" sas det) drog ut till nästan 2,5 vecka tills Inet hittade felet. Det var ram-minnena som hade spökat. Nåja allt väl tänkte jag, äntligen kan jag krångla mig in till stan för att hämta ut datorn igen, och faktiskt få prova att spela på den..sådär 7 veckor efter jag lade beställningen.

Och visst nu fungerar datorn, men återigen låter den mycket mer än innan jag lämnade in den och då har jag enbart kört datorn vid skrivbordet samt surfat lite, inga tunga grejer alltså. Så återigen får jag öppna datorn för att börja fundera ut vad som är konstigt. Det första jag ser är att min thermalright ty 141 fläkt är inkopplad i någon form av 3-pins sladd som inte går till moderkortet, utan istället är det min 3-pins chassifläkt som medföljde chassit och som sitter längst bak i datorn som är inkopplad till 4-pins kontakten på moderkortet. Irriterande när jag har bett Inet att fixa detta ordentligt denna gången.. Rätta mig gärna om jag har fel nu, men om en 3-pins fläkt kopplas till en 4pins kontakt på moderkortet så kan jag väl varken jag eller datorn styra fläkten utan den kommer drivas i maxhastighet och i 12V? Detsamma gäller ju även min thermalright fläkt som är 4 pins men sitter ihopkopplad med en 3pins kabel som sedan uppenbarligen inte sitter i moderkortet utan går till nätagget? Då går väl den också på 12v, ja den kan iaf inte styras av varken mig eller datorn?

.när jag ändå är lite irriterad så märker jag även att den ena cougar fläkten som sitter i taket gör ifrån sig "irriterande" ljud som inte fanns där innan jag lämnade in datorn. Förutom detta så har jag även märkt att bakplåten på chassit sitter dåligt och glappar en aning, hur jag än försöker sätta dit det igen. Kan detta också inverka på ljudet från datorn???

Sist men inte minst så har jag suttit i bios och försökt följa lite temperaturer samt chassifläktarnas hastighet. Om dessa nu stämmer så verkar temperaturen i lådan vara bra men jag har fläktar som snurrar i mitt tycke väldigt snabbt för en dator som inte arbetar något. Min silver arrow låg tex på 900 rpm av 1100 innan jag i bios ändrade den från normal till silent. Chassifläkten i bak som egentligen inte är pwn men som Inet hade kopplat in på moderkortet ändå snurrar i sköna 1300 rpm. De två cougarfläktarna i taket snurrar i mellan 1000-1100. Jag tycker det iaf känns väldigt mycket!

Det var lite bakgrundsinfo mest, nu till det jag först och främst undrar:
1. Pwn fläktar. Är tanken att moderkortet per automatik ska styra fläktarna eller går det med bra programvara att kunna få ställa in mer exakt hur dom ska bete sig? Om isåfall finns det några relativt bra och enkla program som rekommenderas ni rekommenderar?

2. Kan jag få förbättringar om jag tex uppdaterar bios eller uefi till senaste version? Jag har ett moderkortet som ser ut såhär Och vad är skillnaden, att man kan använda musen i uefi???

3. Kan jag lita på informationen jag får från bios eller finns det bättre källor?

4. Om någon har allmäna tips hur jag ska få datorn jag har betalat 17 000 kr för att bli någorlunda tyst när jag inte spelar så kom gärna med förslag

Säg till om det är något jag har glömt
Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Enligt moderkorts bilden ska du ha 5 styckna 4 pins kontakter? Bara ställa in efter hur mycket fläktarna ska snurra vid en viss temperatur.
Bara läsa din moderkorts manual. Annars kan du köpa en fläktkontroller, fast det är en dyra historia.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Skaffa speedfan, så kan du styra fläktarna utan att behöva gå in i bios. Vet dock inte hur det funkar med pwm fläktar, men för mina vanliga 3-pins fläktar funkar det utmärkt:)

Visa signatur

Stationär dator:I5 2500k 3.3GHz/ Cooler Master Hyper 212 Plus/ MSI P67A-C45 B3/MSI gtx 560 ti/ Corsair 8 gb 1600Mhz LP/ Fractal Design Core 3000/ 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ/ Samsung SSD 830 256GB/ BenQ TFT 24'' G2420HDBE/ Windows 7

Bärbar: HP ProBook 4520S/ Ubuntu 12.04

Permalänk

1. Om de är kopplade till moderkortet ladda ner EasyTune från Gigabytes hemsida och ställ in fläktprofilerna.
2. Ingen aning om de gjort nåt på fläktstyrningen men det brukar ju inte bli sämre av att uppdatera iaf (oftast )
3. Ja
4. Nu vet jag inte hur dina fläktar sitter idag men jag hade sett till att flytta PWM-fläktarna till moderkortets PWM kontakter. Övriga hade jag sett till att de är kopplade via lownoise adaptrar så de alltid körs på så lågt varv som möjligt. Då borde du kunna få det tyst när det är svalt och fint och tillräckligt många som kan varva upp lite om det behövs.