Permalänk

Project Dream Recovery

Tjenare!

Här kommer mitt första galleri här på Sweclockers.

Kort info angående bygget:
Namnet jag valt beror på att det varit en dröm sedan långt tillbaka (fyller 17 detta året) att få bygga ihop en ordentlig dator, därav Dream. Sedan är det så att jag har varit sjukskriven ett tag på grund av hjärtproblem, och behövde lägga tankar och fokus på annat än situationen, och ville förverkliga denna drömmen och underlätta min återhämtning.

Har satt ihop komponenter i en dator en gång tidigare, men detta är mitt första RIKTIGA bygge!

Temat på bygget är blått, svart samt en gnutta vitt. (Jag vet att det är en rätt vanlig kombination men jag älskar de färgerna tillsammans, det passar resten av min utrustning, plus att, det är jag som skall ha datorn och jag struntar i om andra också har den färgcombon )

Anyways, här är specsen på datorn!
Chassi: Fractal Design Define XL
Moderkort: Asus Sabertooth Z77
CPU: Intel Core i5 3570k
GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 OC 2GB WF
PSU: Cooler Master GX 750W
RAM: Corsair Vengeance 8GB
SSD: Corsair Force 120GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB 7200RPM
Fläktar: 2x 140mm Fractal Design fläktar, 4x 120mm Xigmatek XAF-F1256 Blue

Vattenkylningskomponenter:
CPU-Block: Ek-Supremacy Nickel Plexi
Pump: Phobya DC12-220
Radiator: Nexxxos Pro ll 240mm
Reservoar: Phobya Balancer 150 Black Nickel
Slangar: Masterkleer transparent 10/16mm
Fittings: 10/16mm Silvriga Kompressionsfittings
Kylmediet: Feser One UV Blue

Det som gjorts
Modifierat Nätagg, klippt onödiga kablar [X]
Sleevat kablar [X]
Skurit ut och montera fönster på Define XL [X]
Skurit ut hål för 4st fläktar i Define XL, 2 i sidpanel och 2 i top [X]
Borrat hål för att montera reservoar [X]
Gjort hemmagjord Rad-stand [X]
Målat Chassit [X]
Tagit bort avskärmningsplåten, samt hårddiskburarna som är fastnitade [X]

Kom gärna med feedback! Om ni sätter en poäng, kommentera gärna med hur mycket, och motivera varför den poängen valdes, så att jag kan växa som moddare/byggare

Byggloggen:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...
Tack till alla ni som hjälpt mig under projektets gång, med tips och dylikt!

Tusen tack till Fractal Design för sponsringen av deras awesome chassi!

Nog med text, BILDER!

Project Dream Recovery

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt, 5p.

Permalänk
Skrivet av TheLaw:

Jävligt snyggt, 5p.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge, 5p! Skulle dock gärna ha sett lite fler bilder under själva arbetet.

Edit: 7 sekunder senare hittade jag byggloggen...

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Skrivet av _Razze_:

Riktigt snyggt bygge, 5p! Skulle dock gärna ha sett lite fler bilder under själva arbetet.

Edit: 7 sekunder senare hittade jag byggloggen...

Tack så mycket!
Ja det är en massa bilder i byggloggen, hade inte kunnat handplocka vilka som skulle in i galleriet, så valde att endast lägga upp på färdiga resultatet så får man läsa igenom byggloggen om man vill se mer.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Jag har följt med sen början, och början på förra bygget och jag tycker att du har lyckats riktigt bra med det du har försökt att uppnå! Fem räckmackor utav fem möjliga.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! 5p

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Bra jobbat. Jag har följt med sen början, och början på förra bygget och jag tycker att du har lyckats riktigt bra med det du har försökt att uppnå! Fem räckmackor utav fem möjliga.

Tack så mycket HerrGoreMann! Uppskattar att du stannat kvar så länge hehe! Trots att det förra inte var så mycket av en logg, innehöll cirkus 10 bilder utspritt över 2 uppdateringar, men för tusan, gör om gör rätt Jag är verkligen oerhört nöjd med slutresultatet, så jag känner precis som du säger! Tack så mycket för den fina poängen! mums... räkmackor

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Mycket snyggt! 5p

Tack så mycket, kul att du gillar det

Permalänk

Så sjukt jävla snyggt

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk

Väldigt bra gjort verkligen, Gillar verkligen folk som moddar fractal chassin med fönster etc alltid velat göra det själv också.

5 starka poäng!

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk
Medlem

Snyggt som fasiken;P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Awesome bygge! Är det du som är eyTechs på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rexnoz:

Japp, det är han.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av RasmusKvist:

Så sjukt jävla snyggt

Tackar!

Skrivet av ElementR3:

Väldigt bra gjort verkligen, Gillar verkligen folk som moddar fractal chassin med fönster etc alltid velat göra det själv också.

5 starka poäng!

Ja, jag älskar hur stilrena deras chassin är, men ville ändå lägga till en personlig touch på det hela! Tack så mycket för feedbacken och poängen!

Skrivet av Semplezz:

Snyggt som fasiken;P

Tack som fasen!

Skrivet av rexnoz:

Tack så mycket!
Hehe aa det är jag! Kul att man blir igenkänd hehe, första gången! Synd bara att man spoila bygget här, har inte laddat upp alla videos kring projektet ännu

Permalänk
Avstängd

Väldigt fin bygge, bra delar, snygg kabeldragning. En varning dock, akta så fk inte spionerar, eftersom "är man tillräckligt frisk för att bygga datorer så kan man jobba". Vet en del som torskat på det viset.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Väldigt fin bygge, bra delar, snygg kabeldragning. En varning dock, akta så fk inte spionerar, eftersom "är man tillräckligt frisk för att bygga datorer så kan man jobba". Vet en del som torskat på det viset.

Tack så mycket för komplimangerna!
Får kanske tillägga i beskrivningen att jag endast fyller 17 år on två veckor, så jag jobbar inte

Permalänk
Avstängd

Ja, men gå i skolan eller liknande sysselsättning då....

Permalänk
Medlem

5/5p Snyggt!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Blev ju förbannat bra ju!!

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Ja, men gå i skolan eller liknande sysselsättning då....

Aa jag förstår hur du menar. Var dock ingen frivillig sjukskrivning, inte kul för en 17 åring att behöva sitta hemma i 2 månader på sommarlovet, trots situationen. Sedan har jag tagit allt väldigt lugnt med bygget, inte stressat fram något osv. Men jag på bättringsväg och allt kommer i princip att va som vanligt inför höstterminen. Vem vet, kanske har projektet hjälpt precis som jag trodde?

Skrivet av j0ckeeh:

5/5p Snyggt!

Tackar så mycket!

Skrivet av tingkan:

Blev ju förbannat bra ju!!

Jag håller med haha! Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, älskar färgtemat. Men du måste väl vattenkyla gpu:n också? Jag menar, du har ju ändå 2 stycken 240mm raddar?

Btw. Vad sitter du på för saftiga lurar? Verkar seriöst m-Audio och xlr!

Permalänk
Skrivet av crownofthorns:

Väldigt snyggt, älskar färgtemat. Men du måste väl vattenkyla gpu:n också? Jag menar, du har ju ändå 2 stycken 240mm raddar?

Btw. Vad sitter du på för saftiga lurar? Verkar seriöst m-Audio och xlr!

Tackar!
Ja färgtemat är riktigt snyggt!
Möjligtvis att jag kommer att vattenkyla GPUn ino en snar framtid, just nu är det inte möjligt!

Angående radiatorer så har jag faktiskt bara en radiator! Kan förvirringen kommit ifrån att radiatorn har namnet "nexxxos pro 2"?

Sitter på ett par siberia v2 med usb-ljudkortet så får virtuellt 7.1. Gillar dem, väldigt bekväma och levererar faktiskt bra ljud!

M-audion har jag till när jag spelar in musik.

Permalänk

SNYGGT! 5P! Lust att modda ett r4 till mig? Ifall jag skulle skicka det till dig samt pengar för material samt lite extra! ;)?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

SNYGGT! 5P! Lust att modda ett r4 till mig? Ifall jag skulle skicka det till dig samt pengar för material samt lite extra! ;)?

Tackar och bockar! Haha kul erbjudande! Jag skickar dig ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Tackar!
Ja färgtemat är riktigt snyggt!
Möjligtvis att jag kommer att vattenkyla GPUn ino en snar framtid, just nu är det inte möjligt!

Angående radiatorer så har jag faktiskt bara en radiator! Kan förvirringen kommit ifrån att radiatorn har namnet "nexxxos pro 2"?

Sitter på ett par siberia v2 med usb-ljudkortet så får virtuellt 7.1. Gillar dem, väldigt bekväma och levererar faktiskt bra ljud!

M-audion har jag till när jag spelar in musik.

På sååå vis! Jag bara förutsatte att det satt en i taket, my bad!

Okej, jo dom känner jag till. Trodde det var några riktiga hifi-lurar som skulle in i xlr-kontakterna, men det är klart. M-audio är väl mer känt för studioutrustning kanske. Kul! Vad spelar du då? Stil/instrument?

Permalänk
Skrivet av crownofthorns:

På sååå vis! Jag bara förutsatte att det satt en i taket, my bad!

Okej, jo dom känner jag till. Trodde det var några riktiga hifi-lurar som skulle in i xlr-kontakterna, men det är klart. M-audio är väl mer känt för studioutrustning kanske. Kul! Vad spelar du då? Stil/instrument?

Ah, då förstår jag

Spelar gitarr, och när det kommer till vad för stil, så är det olika, oftast saker från skolan (går musik-program på gymnasiet) men när det gäller spelande, är jag glad för blues och funk

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt
Absolut ngt. du ska vara stolt över!

/Roger

Permalänk
Skrivet av rrg67:

Skitsnyggt
Absolut ngt. du ska vara stolt över!

/Roger

Tack så mycket Roger! Det är jag absolut

Permalänk
Medlem

Har sagt det förr men det verkar nu väldigt konstigt att folk överhuvetaget betalar för fractal's prylar när i princip alla gallerier påpekat att dom fått sina grejjer gratis från fractal..

Med det sagt så kan vi direkt gå till det bra. Sjysst bygge som ser städat och fint ut. verkar dessutom hålla en vettig prislapp och lagom prestanda Bra helt klart!