Permalänk

Projekt - Dream Recovery 2.0

Hejsan Sweclockers!

För ett tag sedan byggde jag min första dator, i hopp om att det skulle få mina tankar på annat då jag har varit sjukskriven ett tag och håller på att återhämta mig från hjärtproblem. Det var verkligen något av det roligaste jag gjort på länge! Jag bestämde mig även för att lägga upp bygget i en bygglogg här på sweclockers, länken till loggen kan ni se lite längre ner. Loggen gjordes inte så värst bra, med få bilder som inte var så väldigt bra tagna, få uppdateringar m.m. Men efter att ha blivit så fascinerad av alla snygga galleri här på Sweclockers kände jag att jag kunde göra något mycket bättre, och snyggare än vad jag tidigare gjorde. Så nu är det dags igen!

Ni kanske undrar över namnet, Dream kommer från att det varit en dröm för mig enda sedan barnsben (idag är jag 16 fyller 17 om någon månad) att bygga en dator, har alltid varit väldigt intresserad av allt som har med teknik att göra, och Recovery är för att det ska få mina tankar på annat än det som jag nämnde ovan, och hjälpa till med min återhämtning!

Har alltid tyckt arkitektur är roligt, vill alltid att allt ska se så snyggt och symmetriskt ut som möjligt, så jag kommer göra mitt bästa för att få detta bygget att bli ett ''eyecandy'' bygge. Temat hade jag tänkt skall vara mestadels blått och svart, men med en liten gnutta vitt.

Skillnaden medan detta bygget och det förra, är att jag kommer använda ett annat chassi, samt vattenkylning till CPU (inte köpa färdigt slutet system utan sätta ihop allt själv) och jag kommer även att behöva fixa ett modulärt nätagg (vilket är ej bestämt ännu).

Chassit jag skall använda i detta bygget är Fractal Design Define XL Black Pearl, som inte riktigt är anpassat för vattenkylning, men det skall minsann modifieras!

Kommer självklart sleeva nätagget i temats färger så fort jag bestämt mig vilket nätagg det blir!

Vill också säga att detta är inget bygge som kommer att stressas fram, utan jag vill få detta så bra som möjligt och vill hinna njuta av det jag gör, så jag kommer att ta den tid som behövs.

Listan på komponenter kommer att uppdateras med tiden då vissa saker skall inhandlas, men skriver ut de delar som jag har

Komponenter:
Intel core i5 3570k
Geforce GTX 670 2GB Windforce
Asus Sabertooth Z77
Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz
Corsair Force 120GB SSD
Seagate Barracuda 1TB
Fractal Design Define XL Black Pearl

Att-göra lista:
Köpa komponenter till vattenkylning [X]
Köpa sleeve [X]
Köpa fläktar [X]
Modifiera Nätagg, klippa onödiga kablar [X]
Skära ut och montera fönster på Define XL [X]
Skära ut hål för 4st fläktar i Define XL, 2 i sidpanel och 2 i top [X]
Ta bort avskärmningsplåten, samt hårddiskburarna som är fastnitade [X]
Sleeva kablar [X]

Här är min förra bygglogg:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Man lär sig något nytt hela tiden, och jag vet att ni här på Sweclockers har en del erfarenhet, så tar hemskt gärna emot åsikter, feedback och diverse förslag på vad som kan göras annorlunda.
Hoppas ni finner intresse i att följa mitt bygge!

Tusen tack till Fractal Design för att de sponsrade mig med ett Fractal Design Define XL!
http://www.fractal-design.com/

Permalänk

Första uppdateringen!
Har ritat upp lite i Google Sketchup (första gången jag använder programmet så döm inte hehe)

Ungefär såhär hade jag tänkt att det skall se ut, (nu är det inte riktigt symmetriskt osv men kommer att mäta ut allt exakt så småningom)

Sidan! Måste skära ut ett fönster, samt hål till en 240mm radiator. Skall montera antingen radiatorgaller eller fläktgaller, inte säker ännu.

Toppen! Skära ut hål för 2x 120mm fläktar, samma där, antingen radiatorgaller eller fläktgaller.

De galler jag nu väljer kommer givetvis vara svarta, annars målas svarta!

Permalänk

Ännu en uppdatering med bilder! Denna gången en liten smygtitt på de komponenter jag kommer att använda. Då jag är en riktigt sucker för design så älskar jag när företagen lägger ner tid för att få snygg design på deras kartonger! De två nedersta är läckra!

Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz

Corsair Force 120GB SSD

Intel Core i5 3570k

The badass Asus Sabertooth Z77

Sist men definitivt inte minst, GTX 670!

Det var allt för denna uppdatering, tack för att ni tittat in!

Permalänk
Inaktiv

kan nog bli riktigt bra! Hoppas du får en riktig recovery!

Permalänk
Medlem

Jag får väl säga lycka till igen då! Jag tror du kan göra något bra utav det här.
Något jag skulle vilja se är en roligare form på utskärningen till fönstret. Här kan du kolla hur en annan medlem här på forumet har gjort.
Du behöver absolut inte göra det så stort, men mindre raka kanter och så skulle vara jättekul att se.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av anon188021:

kan nog bli riktigt bra! Hoppas du får en riktig recovery!

Tack för att du tror på det och visat intresse!

Skrivet av HerrGoreMann:

Jag får väl säga lycka till igen då! Jag tror du kan göra något bra utav det här.
Något jag skulle vilja se är en roligare form på utskärningen till fönstret. Här kan du kolla hur en annan medlem här på forumet har gjort.
Du behöver absolut inte göra det så stort, men mindre raka kanter och så skulle vara jättekul att se.

Tack så mycket!
Ja, jag kände också att det fyrkantiga kanske blir lite tråkigt, ska försöka rita upp något nytt som funkar bra tillsammans med radiatorgallret som kommer att sitta i den nedre högra hörnan av sidpanelen. Återkommer med ny design!

Permalänk

Nu har jag beställt komponenter till vattenkylning! Kommer att posta bilder och info när jag får grejerna! Stay tuned!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Nu har jag beställt komponenter till vattenkylning! Kommer att posta bilder och info när jag får grejerna! Stay tuned!

Kul! Det här kommer bli super.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Hej alla sweclockare!
Gick ju i tankarna att köpa ett modulärt nätagg, men då det jag har inte är mer än en månad gammalt känns det lite onödigt.. Ett Cooler Master GX750w. Då jag ändå skall modifiera massa i detta projektet så tänkte jag att man kanske kan klippa bort de onödiga kablarna som inte används i nätagget och sedan sleeva därefter. Vad tror ni om denna idé?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Hej alla sweclockare!
Gick ju i tankarna att köpa ett modulärt nätagg, men då det jag har inte är mer än en månad gammalt känns det lite onödigt.. Ett Cooler Master GX750w. Då jag ändå skall modifiera massa i detta projektet så tänkte jag att man kanske kan klippa bort de onödiga kablarna som inte används i nätagget och sedan sleeva därefter. Vad tror ni om denna idé?

mvh

Det brukar gå alldeles utmärkt att ta bort kablar man inte har användning för.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Det brukar gå alldeles utmärkt att ta bort kablar man inte har användning för.

Vad bra! Då skall detta försökas när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Vad bra! Då skall detta försökas när jag kommer hem!

Va lite försiktig bara, det är endå ett nätagg du ska in och pilla i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Va lite försiktig bara, det är endå ett nätagg du ska in och pilla i.

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis!

Permalänk
Medlem

Detta skall som v1 följas, lycka till och krya på dig;)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Detta skall som v1 följas, lycka till och krya på dig;)

Vad trevligt! Kul att det finns intresse

Tack så mycket!

Ha en trevlig kväll

mvh

Permalänk

Detta följer jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Detta följer jag

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kul!

Permalänk

Satt ner och skissade lite ikväll, försökte komma på någon lite mer ovanlig design till fönstret istället för det fyrkantiga, här är lite vad jag kom fram till! Där det står E.P, de bokstäverna kommer att skäras ut och rutan kommer att gå bakom där också. E.P är mina initialer Vet att jag inte är någon konstnär och att det ser lite halvtaskigt ut, men ville bara få upp en skiss här och höra lite åsikter. Imorgon kommer jag försöka rita upp det snyggare på sketchup! Men aja, vad säger ni om designen?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi ska användas? (såg nu att FD xl ska användas.)
Och ja detta ska följas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxson:

Vilket chassi ska användas?

Man börjar ju undra ifall du ens läst hans inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Flaxson:

Vilket chassi ska användas? (såg nu att FD xl ska användas.)
Och ja detta ska följas

Hehe lätt hänt att man missar
Kul att du finner intresse i mitt bygge!

Permalänk

Såja! Nu har jag ritat lite i sketchup för att få en aning om hur det hade kunnat se ut! Jag gillar det, lite kul med initialerna för att göra det hela lite mer ''eget'' så att säga! Tar hemskt gärna emot konstruktiv kritik eller feedback över huvud taget

Permalänk
Medlem

Det ser helt klart bättre ut än ett vanligt fyrkantigt hål, men jag hade nog velat göra om fläktgallret i så fall, så det följer vinkeln på hålet istället för att bara vara ett rektangulärt hål och galler. Hänger du med? Annars får jag försöka rita upp det

Permalänk
Skrivet av nikmalm:

Det ser helt klart bättre ut än ett vanligt fyrkantigt hål, men jag hade nog velat göra om fläktgallret i så fall, så det följer vinkeln på hålet istället för att bara vara ett rektangulärt hål och galler. Hänger du med? Annars får jag försöka rita upp det

Jo jag förstår tror jag. Jag ska in på inet nu o se ifall dom har något

Permalänk

Dom hade tyvärr ingenting inne! Någon som vet vart man kan införskaffa sig ett snyggt galler/radguard? Funderar på att prova att göra ett eget med hjälp av materialet som blir över av chassits sidopanel och en dremel. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem

Att fixa det med Dremel fungerar säkert, om du är bra stadig på handen Annars kommer det nog bara se muppigt ut. Men det går ju alltid att be om offert på ett laserskruret eller cnc-fräst galler. Eller om du/någon polare har bättre verktyg för metallarbete? Det borde gå om man har en fräs som går att låsa i ett läge så den bara går fram och tillbaka.

Permalänk
Skrivet av nikmalm:

Att fixa det med Dremel fungerar säkert, om du är bra stadig på handen Annars kommer det nog bara se muppigt ut. Men det går ju alltid att be om offert på ett laserskruret eller cnc-fräst galler. Eller om du/någon polare har bättre verktyg för metallarbete? Det borde gå om man har en fräs som går att låsa i ett läge så den bara går fram och tillbaka.

Aa, gäller att man arbetar med precision
Lite tråkigt att betala 300kr för två radiatorgaller.. Dremel är det jag har tillgång till, skall låna av en släkting. Möjligtvis sticksåg

Permalänk
Medlem

http://www.mnpctech.com/casemodstore.html
De har jätte många olika galler, och väldigt mycket intressanta delar när man ska modda, gå in där och kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Såja! Nu har jag ritat lite i sketchup för att få en aning om hur det hade kunnat se ut! Jag gillar det, lite kul med initialerna för att göra det hela lite mer ''eget'' så att säga! Tar hemskt gärna emot konstruktiv kritik eller feedback över huvud taget
http://i.imgur.com/Fz35a.png

Jag hade nog tyckt bättre om den här formen. Biten där bokstäverna sitter känns lite för skarpt.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Skriv EP centrerat ovanför fläktgallret och dra en rak linje där du tänkt ha EP.
Bara en ide.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.