Permalänk
Medlem

Sälja deffekt laptop eller laga?

Tjenare!

Jag har en Acer Aspire 5943G laptop som jag köpte hos Inet.se för 1 ½ år sedan. Tyvärr har garantin gått ut (1år) och tangentbordet har antagligen gått sönder..Hälften av tangenterna utspridda över tangentbordet slutar att fungera då och då. Detta är sjukt frustrerande då du inte kan göra någonting i stort sätt.

Jag har kontaktat Inet och frågat dom vad de tror är fel och dom tror att det är tangentbordet som gått sönder. Man kan lämna in det för felsökning hos Inet för en avgift på 599:-. Därefter får man reda på vad det kostar att laga.

Jag är student och funderar lite på hur man skall göra? Antingen lämnar jag in den och får den lagad dyrare. Eller så beställer jag ett nytt tangentbord för 650kr hos Acer och försöker montera själv och hoppas att det är felet.

Vad skulle ni göra? Finns det något företag som köper deffekta laptops?

Jag köpte laptopen för 9000kr nypris och den slutar fungera 1½ år efter inköpsdatum, tyder på väldigt dålig kvalité från Acers håll? Själv tänker jag aldrig mer köpa en produkt av dem.

Ha det gött!

Permalänk
Medlem

Du har tre års garanti från fabrik, gäller all elektronik för konsumenter.
Så reklamera du till Inet bara. Det ska du inte betala ett öre för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Du har tre års garanti från fabrik, gäller all elektronik för konsumenter.
Så reklamera du till Inet bara. Det ska du inte betala ett öre för.

Reklamationsrätt i tre år, inte samma som garanti.

/Erik

Permalänk
Medlem

Du ska reklamera den hos Inet/Acer.
Garanti tro jag inte att det är längre men du kan reklamera den vilket troligen resulterar till att du får den lagad av acer.
Grejen är det eftersom man har reklamations rätt i 3 år så är det typ en form av garanti men man får tjata sig till den.
DVS. reklamation pga tangentbordet är paj. Jag vill ha pengarna tillbaka .
Inet /Acer kommer då med kompromissen att vi lagar tangentbordet eftersom det är billigare för dem att laga detta fel istället för att ge dig pengarna tilbaka.
OBS. det fins olika arter av garantier
Försäljnings garanti från återförsäljare (oftast 1år)= är din dator trasig så lämnar du den till återförsääljaren och återförsäljaren ha kontakten med tillverkaren
Fabriks garanti ( oftast 2år-3år) du själv måste kontakta tillverkaren.
reklamation (3År) = om tillverkaren inte vill laga på garanti så reklamera du den, vilket oftast resulterar till att de laga den. Om varan är mindre än 3 år gamal.
Lycka till

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Ett problem, antar jag.

Jag har ersatt min mekaniska hårddisk mot en SSD för ca. 2 månader sedan. Har de rätt att saga att jag kan orsakat problemet då eller liknande? Vilket skulle kunna motsvara i en hemskickad laptop igen och faktura för nerlagt jobb etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Reklamationsrätt i tre år, inte samma som garanti.

/Erik

Just ja. Helt rätt