Problem efter kloning av hdd till en ny ssd.

Permalänk
Medlem

Problem efter kloning av hdd till en ny ssd.

Har en Asus ux32vd. Använde Norton ghost för att klona mitt befintliga windows över till ssd:n, allt gick bra och jag öppnade ultrabooken och bytte diskar utan några problem. Men vid uppstart får jag nu felmeddelandet: "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Googlat en del, men inte fått upp någon vettig lösning jag kunnat ta hjälp av. Har testat att byta från AHCI till IDE i bios, men samma resultat.
SSD-disken syns i bios, och ligger först (och ensam) i boot-listan.

Det är en Intel 520 SSD, 120 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Har en Asus ux32vd. Använde Norton ghost för att klona mitt befintliga windows över till ssd:n, allt gick bra och jag öppnade ultrabooken och bytte diskar utan några problem. Men vid uppstart får jag nu felmeddelandet: "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Googlat en del, men inte fått upp någon vettig lösning jag kunnat ta hjälp av. Har testat att byta från AHCI till IDE i bios, men samma resultat.
SSD-disken syns i bios, och ligger först (och ensam) i boot-listan.

Det är en Intel 520 SSD, 120 gb.

Ser ingen konkret fråga men gissar att du vill ha hjälp? Utifrån din beskrivning skulle jag rekommenderas att göra om jobbet fast med Intels medföljande programvara, Data Migration Software, i stället. Liter inte på Norton Ghost...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser ingen konkret fråga men gissar att du vill ha hjälp? Utifrån din beskrivning skulle jag rekommenderas att göra om jobbet fast med Intels medföljande programvara, Data Migration Software, i stället. Liter inte på Norton Ghost...

Tyckte att den klassiska fraser "Blir GALEN vad ska jag göra?!" var lite överflödig

Jag har testat med Intels medföljande programvara, men den klarar inte av GPT, vilket gjorde att jag var tvungen att söka nya alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Tyckte att den klassiska fraser "Blir GALEN vad ska jag göra?!" var lite överflödig

Jag har testat med Intels medföljande programvara, men den klarar inte av GPT, vilket gjorde att jag var tvungen att söka nya alternativ.

Jag använde Acronis True Image. Finns att ladda ner som testversion. Fungerar dock inte med min USB 3, men väl över USB 2.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag använde Acronis True Image. Finns att ladda ner som testversion. Fungerar dock inte med min USB 3, men väl över USB 2.

Har du en ux32vd också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Har du en ux32vd också?

Nej, däremot har jag klonat till flera olika Intel SSD. Fast inte med GPT då, men Acronis skall ha stöd för det fr.o.m 2012.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, däremot har jag klonat till flera olika Intel SSD. Fast inte med GPT då, men Acronis skall ha stöd för det fr.o.m 2012.

Den medföljande hade inte stöd för det som sagt, men kanske testversionen har det. Ska kolla på det.

Annars får det bli clonezilla som rekommenderas här: http://www.youtube.com/watch?v=Xw-2wdZ0MdU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du erfarenhet av Acronis? För jag har problemet att acronis vill skapa en massa partitioner, och inte endast ett enda utrymme.
Står att "disk's layout will remain GPT", vilket inte är vad jag vill.

Edit: Kanske i sig inte gör något att det är en GPT. Kan lika gärna klona över det, och sedan ta bort den extra partition som blir på ~51gb, för att seda utöka den första partitionen till att "ta all plats".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Har du erfarenhet av Acronis? För jag har problemet att acronis vill skapa en massa partitioner, och inte endast ett enda utrymme.
Står att "disk's layout will remain GPT", vilket inte är vad jag vill.

Syftar du på den 200MB stora partition i början på hårddisken? Den får du tyvärr leva med om du vill kunna starta från din klonade hårddisk.
Mig veterligen går det inte att konvertera GPT till MBR utan att formatera om hela disken (det är också det enda sättet att slippa WinRE partitionen i början på hårddisken).

Edit: ja, andra partitioner kan du enkelt hantera före eller efter kloning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Acronis har hållt på i 1h nu, men är endast på steg 2 av 24. Får hoppas det rör på sig snart

Edit: Den rörde sig aldrig, och den ville inte heller stänga av sig. Så fick bli att hålla inne "start-knappen", och göra om allt.
Men det gick bra och kloningen tog sedan endast en kvart eller så. Bytte sedan hårddiskar igen, och denna gång fungerade allt perfekt.